Zelf accu vervangen bij start stop?

Topic in 'Fabia III' gestart door gr8jen, 17-01-2021.

  1. gr8jen

    gr8jen Lid

    Hi,

    De accu raakt steeds leger omdat start stop uitschakelt en display uitschakelt als de motor uit staat.
    De auto heb zelf nog niet lang in bezit dus het zou kunnen dat de vorige eigenaar de accu behoorlijk belastte en deze aan vervanging toe is.

    Ik verwacht zelf in staat te zijn om de accu te vervangen, maar twijfel of ik hier een vcds voor nodig heb wegens de start stop.

    Bij vorige auto's kon ik nog resetten door te spelen met pedalen, mistlampen en alarmlichten in bepaalde volgorde aan en uit te zetten.

    Kan dat ook bij een fabia III uit 2016?
    Heeft iemand hier ervaring mee?
     

  2. EdK

    EdK Forumguru

    Vanwege de start stop heb je een accu nodig die inderdaad ingeleerd moet worden.
    Nu rij ik zelf ook een Fabia 3 combi en ook bij mij schakelt momenteel de start/stop niet in als ik in zijn vrij voor rood verkeerslicht sta.
    Alleen als ik een rit maak van minimaal een 80 tot 100Km of meer dan komt de start/stop weer in werking daar hij klaarblijkelijk tijdens de langere rit zijn accu weer voldoende heeft bijgeladen.
    Maar waarschijnlijk door de koudere temps en de mindere capaciteit die je hierdoor in een accu hebt, is de accu niet sterk genoeg blijkbaar om het start/stop in te schakelen.
     
  3. Sjoerdb

    Sjoerdb Senior Member

    Heb je al eens in je display de accustatus opgevraagd, zo weet je een beetje wat het systeem meet aan de accu?
     
  4. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Vind het vreemd want als de accu slecht is dan word start/stop niet meer ingeschakelt. Dit is namelijk een eis van het systeem.

    Je kan de accu vervangen voor eenzelfde zonder problemen. Aanleren kan als je een andere accu plaatst
     
    SkodaJosh vindt dit leuk.
  5. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Dus als je exact dezelfde accu plaatst moet deze niet ingelezen worden?
    Ik vraag het maar even omdat mijn Rapid ondertussen al 5 jaar op dezelfde accu mee gaat en deze heeft ook start/stop.

    Bovendien ligt de accu in de koffer onder het reserve wiel.
     
  6. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Gebruik de zoekfunctie vooral even. Advies is om een nieuwe accu ALTIJD in te leren ( mits je start en stop hebt ) Zonder inleren zal de auto het ook gewoon doen maar zal je accu mogelijk minder lang meegaan...
     
    Cordoba en SkodaJosh vinden dit leuk.
  7. gr8jen

    gr8jen Lid

    Ik bedoel dat start stop niet meer werkt ;)
     
    Antera vindt dit leuk.
  8. gr8jen

    gr8jen Lid

    Hoe doe ik dat? Ik zie wel in torque een voltage voor de controle module en die wijkt niet af.
    Maar misschien kan Ik het ergens anders inzien?
     
  9. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Zit daar nog een geheim vak dan?
     
  10. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Bij de Rapid berline 1,6TDI als je de koffer bekleding opheft kom je aan het reserve wiel (thuiskomer). Dat draai je los, en haal je weg. Daarna zijn er nog wat harde isomo passtukken die je weg kan halen en daaronder zit vervolgens de batterij, afgedekt met een metalen berschermingsplaat.

    De motorruimte zit ook vol. Zie niet waar ze hier nog een batterij bij zouden krijgen.

    Hieronder mijn motorruimte. Rechts heb ik even aangeduid waar de verschillende polen tevoorschijn komen; daar zit dus nergens een batterij.

    [​IMG]IMG_20210109_163322293 by Josh RAD, on Flickr
     
    Laatst aangepast: 19-01-2021
  11. HarrieSkoda

    HarrieSkoda Forumguru

    Zoek even op SOC, durf even niet meer te zeggen hoe het precies moet.

    Was het nou contact aan, sleutel terugdraaien en dan de dagteller reset button ingedrukt houden tot je de SOC % status zag?
     
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Klopt @HarrieSkoda , ben ik toevallig pas tegengekomen in een filmpje, ik dacht bij de buren van het SEATforum.
     
    HarrieSkoda vindt dit leuk.
  13. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Ik denk dat niet meer bij gaat bij de facelift modellen vanaf 2016. je krijgt nu alleen een foutcode. Iets met communicatie.
    Het is nog het proberen waard maar als je een foutcode krijgt (zoals bij mij) dan ben je niet de enige.

    Als je de waarde wel kan opvragen moet die minstens SOC--80% weergeven om de start/stop te laten werken.

    Hier te lezen: https://www.skodacommunity.de/threads/schalttafeleinsatz-fehler.102909/
     
  14. Sjoerdb

    Sjoerdb Senior Member

    Als ik de auto open, ga zitten en deur dicht, dan druk ik de reset dagteller in en hou deze ingedrukt tot ik SOC in beeld krijg, knop los laten en dan kan ik % status zien. Maar dat is bij de octavia 2014 versie.
     
  15. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @gr8jen Een auto met start/stop en meer dan 4 jaar oud, mag je verwachten dat de accu langzamerhand aan vervanging toe is. Een paar maanden terug voor de beurt en 1e APK ook gevraagd of de garage de status van de accu wilde beoordelen. De garage gaf aan dat de accu vrij leeg was, en bijgeladen was, maar nog niet aan vervanging toe. De conditie van de accu hoeft dus niet te komen door eerdere gebruikers die de accu zwaar belast hebben. Een auto met start/stop laadt de accu namelijk niet steeds zo snel mogelijk op (zoals bij ouderwetse loodaccu's) maar laat wat laadcapaciteit over, zodat bij afremmen op de motor de (extra grote) dynamo gebruikt wordt om extra af te remmen en tegelijkertijd zonder brandstofverbruik de accu bij te laden.

    Op het forum is ook een topic te vinden met veel info over de huidige EFB-accu's.
     
  16. Okki

    Okki Forumguru Donateur

    Huh? Nooit geweten, is dat alleen bij de Rapid diesel zo? Of specifiek voor de Rapid sedan?
     
  17. gr8jen

    gr8jen Lid

    Helaas, ik ging voor die nieuwere met de facelift en kan nu alleen actuele tijd instellen, iets anders krijg ik niet. Ik zie alleen ergens iets dat je het met vcds zou kunnen aanzetten.

    Maar ja als ik het zou aandurven met zelf kopen en software aanpassen had ik het niet nodig om soc uit te lezen.
     
  18. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Ik heb werkelijk geen idee. Ik ging ervan uit dat het bij elke Rapid sedan vanaf model 2016(facelift) zo is. Misschien alleen bij 1,6 omdat die motor iets groter is dan de standaard 1,2 en 1,4 die erin zit?
     
  19. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Blijven inhouden nadat het tijd zegt. Daarna komt batterijstatus SOC ---%. Maar is dus nooit ingevuld bij nieuwere modellen...
     
    Last edited by a moderator: 20-01-2021
  20. Fmoon

    Fmoon Forumguru

    Ik heb een SOC 70% na een kort ritje. Wat zegt dit? Nog even ter toevoeging, de auto had een dag stil gestaan en heb ik een ritje van 5 minuten wel 3x gestart (thuis met weggaan, supermarkt en nog een andere supermarkt).
     
    Laatst aangepast: 20-01-2021

Deel deze pagina