Zelf accu vervangen bij start stop?

Fmoon

Forumguru
Ik heb een SOC 70% na een kort ritje. Wat zegt dit? Nog even ter toevoeging, de auto had een dag stil gestaan en heb ik een ritje van 5 minuten wel 3x gestart (thuis met weggaan, supermarkt en nog een andere supermarkt).

start stop werkt gewoon trouwens, dus niks aan de hand lijkt me toch?
 

brepus13

Forumguru
Zolang de auto gewoon start niet druk km maken... als hij niet meer of heel moeilijk start kun je altijd nog vervangen toch?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb werkelijk geen idee. Ik ging ervan uit dat het bij elke Rapid sedan vanaf model 2016(facelift) zo is. Misschien alleen bij 1,6 omdat die motor iets groter is dan de standaard 1,2 en 1,4 die erin zit?

Welk type accu zit er in de Rapid? Ik weet van meer (iets oudere) Vagmodellen dat er versies zijn met een AGM accu, die niet tegen (motor-)warmte kan en daarom in de kofferbak zit ingebouwd. Overigens niets nieuws, bij de Kever zat de accu volgens mij onder de achterbank.
 

dj.verhulst

Forumguru
mijn vader heeft een Fabia uit 2016 1.2 met stop start de accu is gaar, laad slecht bij.
dealer bellen wat het kost die vragen er dik 239,- voor
terwijl ik A merk accu's voor 109,- koop dan voel ik me berooft , maar je schijnt ze in te moeten leren
maar dat snap ik niet ,, een accu bevat geen canbus componenten .

hij kan toch zien dat de nieuwe wel meer V heeft de oude heeft 11,4V een nieuwe zal als ie helemaal vol is 13 V en als ie een week staat een 12,8 V daar hoeft ie toch niks aan te leren ? de nieuwe accu is weer specs fabrikant.
 

brepus13

Forumguru
Een accu bevat dit idd niet maar het laadschema van je accu word wel vanuit een computer gestuurd...

Ja je auto zal gewoon de komende tijd (al dan niet jaren ) starten.
Ja de accu zal mogelijk minder lang meegaan doordat hij een niet optimaal bijlaadt.

edit:

ja ik vraag me ook wel eens af of het daadwerkelijk allemaal sneller kapot gaat zonder inleren.
Ja ik heb mijn nieuwe accu gewoon even opnieuw aangemeld omdat het een kleine moeite is en ik het zelf kan met de obd11.
 

dj.verhulst

Forumguru
die computer zal volgens mij alleen kijken wat is de bronspanning en daarop bebasseert stop/start wel of niet gebruiken, maar de dynamo de spannings regelaar ,, word die door de canbus aangestuurd ? dan zou het wel kunnen maar dat lijkt me erg sterk.
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
@HarrieSkoda

ik heb het door gelezen min of meer wat ik dacht, als je de exact de zelfde accu gebruikt is er niks aan de hand.
als of je idd een vervuild gasklephuis schoon maakt.

nu heb ik wel wat gezien ,, ik overweeg deze accu https://www.accudeal.nl/p/varta-d52-60ah-start-stop-agm-560901068/ en die word als start en stop aangeprezen en AGM

Dan dat inleren is niks anders dan in VCD vertellen wat eventuele nieuwe specs zijn en een serie nummer ,, maar eigenlijk vraag ik me af of dit geen onzin is om mensen op te leggen om dure accu's via VAG te kopen , gezien de prijs kan ik er makkelijk 2 kopen en de benzine vergoed krijgen ook nog.......
 

Sk_Hans

Forumguru
Onlangs had de Fabia van mijn vrouw (2015 1.2 Tsi) ook startproblemen. Heb toen de hierboven genoemde accu besteld en erin gezet. (Prima service overigens bij die zaak. Goede prijs en dezelfde dag gratis geleverd!) Ik wilde de accu inleren met obd11 omdat ik de EFB accu vervangen heb door een AGM accu. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het betreffende menu niet op mijn app te zien. Dus maar zo gelaten, alhoewel ik dat vervelend vind. Auto doet het weer prima.
 

nicknameless

Forumguru
Even dit topic een trap omhoog geven.

Ik sta op het punt de oude accu te vervangen voor een nieuwe. Een Varta N60 Blue Dynamic EFB.

M'n auto is een 2015 Fabia 1.2 TSI voorzien van start-/stop systeem.

In gebruiksaanwijzing wordt gesproken over een code voor de radio (Bolero) maar ik kan deze in het boekje niet vinden?
Na wat zoeken op Google zegt men dat de code aan de zijkant van de radio staat, die moet er dus uit?

Ik wordt van de ene pagina naar de andere pagina verwezen...ik ben het spoor een beetje bijster.


Kan ik nou wel of niet de accu verwisselen zonder allerlei storingen achteraf en de boel opnieuw inleren?
 

brepus13

Forumguru
Je accu vervangen kan altijd. Als je start stop hebt is het raadzaam de nieuwe accu in te leren zodat je auto zijn laadprogramma opnieuw kan instellen met de nieuwe accu. Is goed voor de levensduur van je accu.
 

brepus13

Forumguru
Onlangs had de Fabia van mijn vrouw (2015 1.2 Tsi) ook startproblemen. Heb toen de hierboven genoemde accu besteld en erin gezet. (Prima service overigens bij die zaak. Goede prijs en dezelfde dag gratis geleverd!) Ik wilde de accu inleren met obd11 omdat ik de EFB accu vervangen heb door een AGM accu. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het betreffende menu niet op mijn app te zien. Dus maar zo gelaten, alhoewel ik dat vervelend vind. Auto doet het weer prima.

je accu inleren kan via long coding in de betreffende module gedaan worden. Is geen kant en klare app binnen obd11.
 

nicknameless

Forumguru
@brepus13,

En als je niet de beschikking hebt over een obd?

Ben je dan de welbekende Sjaak en kun je alsnog naar de dealer zodat ze je grof geld kunnen aftroggelen?
 

brepus13

Forumguru
je auto zal gewoon starten zonder inleren. Je accu zal mogelijk alleen wat minder oud worden. Bij een accuboer betaal je schappelijke prijzen en kunnen ze ook inleren. Als je je accu reeds zelf vervangen hebt en wil dit alsnog inleren dan heb je grofweg 3 opties:

1 dealer. Ja kost geld
2 iemand vinden met vcds of obd11 die het al dan niet tegen betaling voor je doet
3 zelf obd11 aanschaffen (of vcds maar die is wat duurder)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan