Zeer zeer binnenkort is de nieuwe 1.4TSI te tunen via OBD! Alsook de 1.2TSI!

RS-initialen

Donateur
Dus ik heb 3 redenen om niet te tunen:
- mijn skodagarantie tot 2017 vervalt of er komt 'discussie'
- de elektronica heeft nu al moeite om de pk's fatsoenlijk op de weg te houden.
(kerstverlichting op het dashboard bij te snel optrekken (zeker in een bocht))
- ik rij vrijwel niet in het buitenland (en nooit op een circuit)

Maar indien ik een nieuwe fabia zou aanschaffen (nog steeds de bedoeling om deze 'op' te rijden), en er is geen RS meer dan zou ik waarschijnlijk wel aan tunen denken in combinatie met het weglaten van verlengde garantie of duidelijke afspraken bij de aankoop hierover maken.

Het tunen of niet is dus een persoonlijke afweging.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar RS-initialen, je gaat wel uit van een onjuiste assumptie. Je derde punt suggereert dat het zou gaan om hard(er) rijden, quod non. Ik houd me keurig aan alle snelheidslimieten en hoef ook geen circuit op. Het rijdt gewoon prettiger en het is gewoon prettig om in sommige situaties wat extra te hebben. De topsnelheid interesseert me echt geen lor en die zal ik wsch zelfs nooit rijden
 

Fean

Forumguru
Prive is tunen is sowieso persoonlijke keuze, ik zou dat wel doen ongeacht de afspraken met de dealer. Die kan je van alles vertellen, zelfs als het zwart op wit staat. De auto rijdt gewoon beter en vaak ook zuiniger. De coopert van ons is ook getuned, loopt al 3 jaar als een zonnetje, maar als semi-jurist houd ik in mijn achterhoofd dat als er iets mis gaat.... dat is de calculatie die je moet meenemen en dat doen wij cheapo Hollanders vaak niet.

Joh.. je kan problemen krijgen, maar die problemen krijg je normaal ook wel. De betere chipbakkers weten wat ze doen. Op het forum vind je genoeg referenties.

Als je echt veilig wil.. sja dan kun je blijven zoeken. Garantie is vaak gebakken lucht en marketing met tuning. In feite na tuning kan de dealer de motorschade niet meer doorbelasten naar Pon, de dealer stelt zichzelf dan garant voor de klant. Dat tuners roepen "fabrieksgarantie" dat is een fabel, de fabriek zelf geeft sowieso geen garantie naar NL klanten, Pon heeft de exclusieve rechten binnen NL en daar kan de dealer naar toe voor zijn klacht/garanties. Wil je rechtstreeks naar Pon.. dat kan.. uitzonderlijk, maar als de auto is getuned, dan is zijn de kosten echt voor jou. Dan niet vergeten.. tunen is ALTIJD te achterhalen bij een onderzoek. Ik weet overigens niet hoe het is geregeld met een geimporteerde auto, op zich interessant...

Met een leasebak is het ook overwegen. Gewoon de regels lezen, je bent tenslotte geen eigenaar van de auto, dus sowieso overleggen met de LM. Tune je zonder overleg, aanvaard dan de consequenties als een vent.
 

RS-initialen

Donateur
Maar RS-initialen, je gaat wel uit van een onjuiste assumptie. Je derde punt suggereert dat het zou gaan om hard(er) rijden, quod non. Ik houd me keurig aan alle snelheidslimieten en hoef ook geen circuit op. Het rijdt gewoon prettiger en het is gewoon prettig om in sommige situaties wat extra te hebben. De topsnelheid interesseert me echt geen lor en die zal ik wsch zelfs nooit rijden
Klopt wel, ik had het alleen over mijn redenen ;).
Indien ik een 1.2TSI zou hebben zou ik het zeker overwegen (zie stukje nieuwe fabia).
Wat je verteld is juist de reden dat wij een RS hebben (af fabriek getuned, met de voordelen die je opsomt, zou maar zeggen (al zal dit wel weer wat opmerkingen opleveren over verschil af fabriek en getuned :pieker:))

De niet persoonlijke redenen om het wel te doen zijn dan:
- iets meer vermogen (acceleratie?) achter de hand
- zuiniger
- soepeler rijgedrag
En als mensen harder willen kunnen rijden kan dat toevallig ook nog:D
 

Import Yeti

Forumguru
Ook ik was als @Gunner sceptisch over het hele tuning verhaal en de mogelijke gevolgen en kosten n.a.v tuning.
Uit eindelijk heb ook ik de knop door gehakt en de Yeti van tuning voorzien. En het is maar hoe je er mee omgaat.
Denk je er een F1 auto aan over te hebben gehouden en je rijd je getunde dieseltje ook op deze wijze is het natuurlijk vragen om problemen later. Maar dat geld ook voor de ongetunde diesel met dezelfde F1 rijstijl.
Alles is kapot te krijgen. Ga je hier echter met verstand mee om, is er niets mis met een tuning.
Ik heb uiteindelijk gewacht met de tuning nadat de garantie afgelopen was en er een 47K op de teller stond.
Inmiddels ben ik niet meer zo sceptisch;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee, zo denk ik ook altijd maar. Men stelt doe motoren zo af, los van het verband met emissie-eiesen e.d., dat zelfs bij iemand die er vreselijk verkeerd mee te keer gaat, de zaak binnen twee jaar meestal heel blijft. Dus als je een beetje normaal en verstandig rijdt, is er marge zat
 

Noord26

Forumguru
Nou, wat ik zeg: dat het blok standaard meer als 140pk levert als wat er te zien is op de grafiek. In de grafiek blijft hij maar tegen de 140pk (nogal vlak ook) aan hikken. Lijkt een beetje gemanipuleerd om te kunnen zeggen dat er 40pk bij komt. Welke turbo blok van VAG haalt de opgegeven waardes? Geen eentje, het is altijd meer.

Datzelfde geldt voor het koppel.
 

ertromp

Forumguru
Nou, wat ik zeg: dat het blok standaard meer als 140pk levert als wat er te zien is op de grafiek. In de grafiek blijft hij maar tegen de 140pk (nogal vlak ook) aan hikken. Lijkt een beetje gemanipuleerd om te kunnen zeggen dat er 40pk bij komt. Welke turbo blok van VAG haalt de opgegeven waardes? Geen eentje, het is altijd meer.

Datzelfde geldt voor het koppel.
Niet mee eens. Hier nog een voorbeeld van een Polo die op nagenoeg de fabriekswaarden zit. Ook gemanipuleerd? :pieker:
 

Noord26

Forumguru
Ik ben kritisch op gebied van tuning, zeg maar. Heb al legio auto's op de rollenbank gezien van het VAG-concern met turbo blokjes. En elk blok leverde meer vermogen en koppel als waarvoor opgegeven.

Als het minder als opgegeven was, was er iets aan de hand. Interne verontreiniging oid. Maar als het een 'verse' auto was met nog niet veel km's: altijd (ruim) erboven. Die Golf op de site van Vagtechniek lijkt mij een aardig jong exemplaar.

Wellicht heeft het te maken met het ACT verhaal waardoor de nieuwe blokken met deze techniek exact fabrieksopgave halen en niets extra's?
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Hier spreekt men van 190 pk en "slechts" 300 Nm koppel: http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/49-skoda/2764-octavia/5430-2013/5435-1-4-tsi/


Wil iemand me uitleggen wat OBD is?
Ik zou wel willen laten tunen als er wat meer km's op de teller staan (toch een 20k), maar ik ben zo bang bij één of andere prutser terecht te komen die de boel verknoeit.
Hoe kan je het kaf van het koren scheiden? Wie kan me daarin helpen (eventueel via pm)? Ik woon wel in België, maar ik rij liever een eindje als ik weet dat de tuner weet wat hij doet en het ook goed doet.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben kritisch op gebied van tuning, zeg maar. Heb al legio auto's op de rollenbank gezien van het VAG-concern met turbo blokjes. En elk blok leverde meer vermogen en koppel als waarvoor opgegeven.
Hoe verklaar je dan de grafiek middels de link die ik zojuist in #32 heb gepost?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik snap eigenlijk geen hout van het verhaal van Noord26. Eigenlijk vind ik het totaal oninteressant hoeveel pk en Nm het blok origineel had. En ook niet hoeveel dat precies nu is. Het gaat er om dat ik het verschil goed merk tijdens het rijden en dat dat bijdraagt aan het rijgenot. Overigens valt er natuurlijk wel iets van te zeggen, het aantal pk's zal rond de 30 meer zijn en het aantal Nm rond de 50. Maar hoeveel dat precies is, zal me eerlijk gezegd worst zijn. Als je daar wel in geinteresseerd bent, kun je de diverse beschikbare grafieken bekijken die her en der zijn te vinden.
Maar misschien bedoelde je iets anders Noord26, dan horen we het wel ;)
 
Bovenaan Onderaan