Yeti zijwind gevoelig ?

corsaar

Senior Member
Deze week voor het eerst met flinke zijwind gereden.

Windkracht 7 a 8 beaufort de windstoten waren goed merkbaar.
Omdat de yeti nogal hoog op de wielen staat was ik daar toch
een beetje huiverig voor maar hij bleef goed in het spoor.
Ervaringen ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zal idd wel meevallen omdat ie relatief zwaar is. Met de Yaris Verso (< 1000 kg) valt het me zelfs ook wel mee. Windstoten voel je wel, maar zelfs op de Ketelbrug met flinke storm-zijwind nooit problemen gehad, zelfs als ik met 1 hand rijd. Gewoon een beetje "go with the flow", uiteraard wel binnen je eigen weghelft
 

wimv

Actief lid
@corsaar: was toevallig 2 weken geleden met een demo Yeti in Zeeland en daar kon je tegen de wind aan leunen. Op de A58 geen enkel probleem met zijwind bij 120 km/uur. Je voelde dat er wind was (maar dat doe je bij iedere auto) maar hij bleef keurig in het spoor.
Wim
 

corsaar

Senior Member
@WimV
Wat mij ook opvalt is dat de yeti, en dan gewoon de 2W aandrijving, verschrikkelijk
strak door de bochten snijdt, gewoon het gas erop houden en gaan.
Niet dat ik daar nou zo'n behoefte aan heb gewoon een constatering.
Deel je die ervaring ?
 

wimv

Actief lid
@corsaar: helemaal !! Hij ligt als een blok op de weg. Mocht je onverhoopt toch de zaak teveel forceren dan grijpt de (standaard bij DSG) ESP wel in.
 

Trucker

Actief lid
Ik rijd ook wel eens in een yeti en vind hem super strak in de bochten,
een hele goede wegligging.
 

Trucker

Actief lid
2W ,de yeti geeft je het gevoel dat je alle bochten makkelijk sneller kan nemen
hij reageerd lekker direct en je hebt veel grip.
Het is dat hij wat duurder rijd anders zou ik hem zelf ook willen hebben.
 

wimv

Actief lid
@CB: dat voel je eigenlijk helemaal niet. Je ziet alleen het icoontje/ESP op het dashboard aan en uit gaan als teken dat er daar wat gebeurt.
Wim
 

Trucker

Actief lid
Ik ben met de yeti veel sneller een bocht ingegaan dan ik ooit met mijn
Nissan zou durven ,ik kan niet echt zeggen dat ik de ESP bemerkt heb
maar hij zal gerust ingegrepen hebben.
 

Trucker

Actief lid
Dit zegt wiki erover,dus ook bij afritten die heel snel overgaan in een scherpe
bocht.Hij voelt gewoon goed en stabiel aan.


Het Electronic Stability Program (ESP) is een actief rijveiligheidssysteem. Het ondersteunt de bestuurder van een voertuig in zijn rijtaak, wanneer hij of zij terechtkomt in een kritieke situatie waarbij de wagen dreigt te slippen: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verraderlijk wegdek
 

wimv

Actief lid
@CB / Trucker: volgens mij moet je het wel heel bont maken wil het systeem ingrijpen. De wegligging van de 2W Yeti is al dusdanig goed dat dat niet snel zal gebeuren denk ik. Maar toch een prettig idee nietwaar ?
 

Trucker

Actief lid
Als het icoontje gaat branden dan zie je het niet want dan zit je gespannen
voor je op de weg te kijken,je moet wel een echte bikkel zijn als je dan ook
nog het icoontje wil zien.
 

wimv

Actief lid
@CB / Trucker: ik ben een heel normale rijder hoor ! Ik heb alleen ooit een clinic op circuit Zandvoort gevolgd en ben daarbij actief met het ESP systeem geconfronteerd.
Bij mijn "circuit auto" was de ESP overigens wel uit te schakelen. Bij de Yeti niet !
Wim
 

xahc

Nieuw lid
Trek hem de bocht maar eens door op de handrem, dan merk je het gelijk, voorkant duikt vanwege afremmen voorwielen om zodoende overstuur te voorkomen.
 
Bovenaan Onderaan