Yeti 1.8TSI gekocht

E

Ex-lid 2926

Lijkt mij ook een heerlijke caravantrekker. Maar dat is mijn O2 tdi ook. Veel trekkracht en een uitzonderlijk laag verbruik. Rit van 345 km naar de Luneburger heide met een Hobby 380 (2013, max gewicht 1200 kg). Verbruik 1:12. En gewoon 100 op de autobahn (met tuv sticker). Zou de Yeti op termijn best als opvolger van de O2 willen, maar zie in het occasionaanbod weinig diesels. Bij onze oosterburen gelukkig erl veel 2.0 TDI's met lage km stand.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Hallo @Harrie D, mijn Yeti heeft gemiddeld 1:7.8 gelopen met, op de terugweg, constant 100 op de teller, zonder sticker (:
Ben erg tevreden, heb ook aan een diesel gedacht, echter daar maken wij te weinig kilometers voor.
 

andrehj

Forumguru
Wat velen overigens bij het berekenen van het omslagpunt vergeten is het gebruik: Wanneer je veel op hoge snelheid door Dld knalt of geregeld veel kilometers met de sleurhut rijdt, is je verbruik (per km) een stuk hoger, en gaat je omslagpunt dus naar beneden.
Stel dat je een Yeti alleen gebruikt om 10.000 met de sleurhut te rijden, dan kan het dus zo maar zijn dat een diesel toch al voordeliger is.
Zo had ik ooit een collega die had berekend dat gas voor hem het voordeligst was, maar die op vakantieritjes zo'n 7000 km per jaar op benzine reed...
In zijn geval was diesel dus een veel logischer keus, maar ik kon hem niet ompraten, want die vakantieritjes gingen van het vakantiebudget, dus dat hoefde je niet mee te tellen. :banghead:
Tsja, tegen dergelijke logica kun je dan niet meer op.
 

OuweHippie

Senior Member
Als ik volgend jaar door Frankrijk trek met 1300 kg achter me en dan zie dat ik 1:7 rij dan vrees ik dat we toch wat weken minder op vakantie gaan.

Ik heb dan wel geen 4x4, maar ik maak me totaal geen zorgen. Met een mover onder de LMC is het tot nu toe altijd gelukt en mocht het niet lukken is er altijd wel hulp om te duwen of te trekken op een camping.
 
E

Ex-lid 2926

Zou ik nieuw kopen dan is diesel te duur. Maar bij jong gebruikt ligt dat wat anders. Mijn auto was nauwelijks duurder dan een vergelijkbare benzineuitvoering. En met 20 tot 22 duizend km per jaar zit ik ruim boven mijn omslagpunt. En meer dan 1000km op een volle tank en een 30 cent lagere literprijs is het iets minder onplezierig tanken. En met hulpveren is het een stabiele trekker. De Yeti is op dat punt natuurlijk in het voordeel door de veel kortere overhang achter. En de Yeti is veel overzichtelijker wat weer makkelijk is bij het aankoppelen.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
klopt helemaal, tot april reden wij met onze Outlander ongeveer 20.000 tot 25.000 km per jaar op gas. Mijn vrouw is nu overgeplaatst en kan nu vaak met de fiets, denk dat we nu tussen de 10.000 tot 15.000 per jaar gaan halen. Dit is zelfs voor een gasinstallatie te weinig.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
vraagje, waar kan ik vinden wat de verschillen zijn tussen de diverse versies Columbus?
Als ik volgende week mijn Columbus laat inbouwen, zijn er dan nog zaken waar ik aan moet denken?
Kent iemand VAG-tuning in Aalsmeer??
 

Vanenkelen

Forumguru
Misschien even vragen in een van de Columbus topics in het daarvoor bestemde forum gedeelte? Daar lopen meer mensen rond met ervaring denk ik :-). Als ik het had geweten had ik het je gezegd. Ben zelf ook wel benieuwd naar dat bedrijf. 400-500 euro voor een Columbus is toch best opvallend laag... Als ik dat had geweten voordat ik voor 900 euro een Zenec kocht...
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Ik ben dit weekend in Badhoevendorp en had volgende week zaterdag een afspraak voir de inbiuw in Aalsmeer. Heb de goede man gebekd en een afspraak voor morgen (zondag ) kunnen maken. Dit scheelt weer 400km!! :tongue:
 

EdK

Forumguru
400-500 euro voor een Columbus is toch best opvallend laag... Als ik dat had geweten voordat ik voor 900 euro een Zenec kocht...

Tsja maar toen was die columbus prijs waarschijnlijk ook hoger en nu begint het met de nieuwe systemen in de O3 waarschijnlijk een uitlopend product te worden..?
Enne die 900 eurie die jij hebt betaald is nu ook alweer aanmerkelijk lager als je even rondzoekt op internet.

Waar ik wel benieuwd naar ben @Rob1.8TSI is wat men voor de GPS antenne gaat gebruiken ?
Daar die normaal bij fabriek af montage in de radio antenne op dak verwerkt zit.
Maar kan me niet voorstellen dat men deze nu gaat vervangen...

En tsja die columbus inbouwen is het werk niet voor die VAG dealer dat is echt stekkerwerk en 4 torx schroefjes.
GPS antenne en microfoon plaatsen is het meeste werk voor de beste man.
En vraag ook even aan hem of hij de unit wel aanmeld in de boordcomputer zodat je de columbus gegevens bij gebruik kunt zien in je maxidot scherm tussen de tellers
En probeer er achter te komen welke versie columbus je straks hebt welke firmware en welke versie kaartmateriaal er op staat ( recent of not )

Affijn thuis komen ga je nu zeker doen met de dan ingebouwde navi
 

Rob1.8TSI

Forumguru
@EdK, dit is geregeld, de gps antennen wordt onder het dashboard zo hoog mogelijk gemonteerd, waar de mensen met de Zenec hem ook hebben.
Vedrer krijg ik de laatste firmware, nieuwe kaarten en hij geeft kanaal 50 vrij zodat ik kan zien welke firmware etc. verder meldt hij de Columbus en de BT module aan in de computer van de Yeti. De BT module heeft hij nog niet, wordt nagestuurd. Deze kan ik makkelijk zelf monteren.
 

EdK

Forumguru
Oké @Rob1.8TSI , maw alles is gewoon goed geregeld als ik het hier zo lees nu !
Maar dacht ik pen het toch maar even neer voordat er misschien wat over hoofd word gezien en je
uiteindelijk de week er op weer bij de inbouwer staat.
En mbt de prijs voor deze unit mag je zeggen dat je een mooie deal hebt , ook als laatste kaartmateriaal er op staat.
 

EdK

Forumguru
Probeer alleen een weblink van die toko te vinden in aalsmeer maar kan het niet vinden.
Alleen maar marktplaats advertentie's , en dat vind ik dan weer beetje vreemd of ik zoek niet goed genoeg..
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Heb ik ook niet kunnen vinden @EdK!! Ze noemen ook niet hun eigen naam aan de telefoon, vind ik ook zo raar. Maar verder klinkt het goed, hij wordt ingebouwd, dus ik kan hem meteen testen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Klink inderdaad een beetje schimmig... Maar zal wel goed zijn. Als je op ze googled zie je ook geen verdachte of negatieve dingen. Prijs is wel scherp, je ziet bij andere bedrijven dat ze toch wel 600+ vragen voor een Columbus / RNS510
 

EdK

Forumguru
We lezen het graag hoe je verrast bent....
Enne indien het bij aankomst luguber overkomt kun je altijd nog doorrijden al moet je over de akkers
 
Bovenaan Onderaan