Xenonlamp vervangen

Noord26

Forumguru
Bumper moet ook stukje los, anders krijg je de koplamp er niet uit, hebben het eerste geprobeerd zonder de bumper los te halen maar dit ging niet.


Ik vervang letterlijk beide xenon lampen in 5 minuten bij een S2. Ruimte genoeg om er bij te kunnen. Waarom zou de bumper los moeten? Laat het 10 minuten zijn incl koffie.

Je pakt de lamp bij de ballast beet en draait die een kwartslag, kabeltje los en dan pak je hem er zo uit. Net zoals op het filmpje van bakkertje.
 

JeroenHamann

Forumguru
@Noord26
Als je lamp keer stuk gaat maar geen melding krijgt dan is het waarschijnlijk je ballast, zo heb ik meegekregen van mijn garage ook weer wat geleerd en deel graag mijn informatie hier zodat we er allemaal wat aan hebben:dankje::jaja:
 

andrehj

Forumguru
Dit plaatje laat alle onderdelen zien:
xenon_gen4.jpg

Met als enige verschil dat dit een D2S lamp is (in de S2 zit D1S), waarbij de lamp en de starter gescheiden zijn. Bron (met nog meer uitleg hier.

Deze Wikipedia-pagina legt het ook mooi uit.
 
Heb gisteren mijn xenon's vervangen door de philips extremevision gen 2 150% echter, vindt ik dat het licht niet zo fel is als ik verwacht had tov de originelen die er toch al 146.000 km's inzaten.

Zou dit kunnen komen door de ballast?
 

Highway

Forumguru
Nieuwe xenon lampen moeten eerst een aantal uur inbranden alvorens ze hun kleur temperatuur en intensiteit behalen.
 

eriktv

Forumguru
Ik kopieer deze vraag even uit mijn mijnautotopic:

Ik heb de zwarte ringen netjes overgezet (ribbeltje aan de ring in de uitsparing in de lamp), maar had wat moeite met het terugplaatsen. Uiteindelijk is dit op gevoel gelukt en zitten ze goed vast. Enige vreemde: de units zitten er niet recht in... Voorheen stond de tekst rechtop en zat het stekkertje onderaan. Nu zitten de lampjes 1/8 gedraaid en erger, ik krijg ze er niet meer uit. Als ze goed zitten is dat op zich geen probleem, omdat de lampjes waarschijnlijk langer meegaan dan de auto. Maar wil toch wel weten wat ik fout heb gedaan :thumbsdown: Iemand een idee??

7BF595D4-B7A3-47A8-84B9-6697C6E549A4.jpeg E7195F58-FEBD-4D17-B1DE-C5D9B230C8F8.jpeg D48AAC9D-E3CD-4892-AFBC-07EFC2C0C53E.jpeg
Foto’s ter illustratie, zo kun je zien waar de plastic ring (1) met vier haakjes overheen valt (2). Op (3) zie je de lamp, uiteindelijk zit deze dus niet 1/4, maar 1/8 slag gedraaid.
 

eriktv

Forumguru
Ik meen ergens anders te hebben gelezen dat dat niet hoeft, maar een check kan natuurlijk nooit kwaad.

Hoe vielen de lampen bij jou erin? Ik heb de ringen netjes volgens de uitsparingen aan de lampen bevestigd en vervolgens de haakjes in de uitsparingen laten vallen en daarna gedraaid. Dat ging vrij zwaar (voelde iig wel robuust), maar kon ze niet verder doordraaien tot in de positie van de oude en krijg ze bij terugdraaien (tot aan de uitsparingen) helemaal niet meer uit de houder/koplampunit.
 
Ik meen ergens anders te hebben gelezen dat dat niet hoeft, maar een check kan natuurlijk nooit kwaad.

Hoe vielen de lampen bij jou erin? Ik heb de ringen netjes volgens de uitsparingen aan de lampen bevestigd en vervolgens de haakjes in de uitsparingen laten vallen en daarna gedraaid. Dat ging vrij zwaar (voelde iig wel robuust), maar kon ze niet verder doordraaien tot in de positie van de oude en krijg ze bij terugdraaien (tot aan de uitsparingen) helemaal niet meer uit de houder/koplampunit.

De ringen gingen perfect erop, netjes in de uitsparingen. Het draaien had ik eerst verkeerd. Het klonk en voelde niet juist aan. Toen heb ik ze naar de andere richting gedraaid en ging het goed.. (rookie mistake). Kan ze nu ook terug draaien en weer uit de unit trekken zonder problemen. Ik kan ze nog een tikje verder vastdraaien maar, dan zitten ze niet meer in het midden met de aansluitstekker.

Na 140km zitten de lampen nog steeds op hun juiste positie, dus ik denk wel dat ze vastzitten :D
 

eriktv

Forumguru
Bij mij zitten ze al een paar duizend km op hun plek, dus dat zit wel goed. Ik heb ze gewoon met de klok mee vast gedraaid. Het voelde ook niet vreemd aan, totdat ze niet ver genoeg draaiden en ik erachter kwam dat ik ze niet meer uit de unit kan krijgen. :arghh:
 

SVincent

Actief lid
Toen ik mijn auto kocht was er na een paar weken een xenonlamp kapot. Deze is toen onder garantie vervangen. Nu is er weer een lamp kapot (inmiddels 3,5 jaar verder 140k op de teller). Moet nog even uitzoeken of het dezelfde is. Maar nu lees ik van de ballast dat deze ook de geest kan geven en dat dit dezelfde foutmelding geeft.

1. Kun je aan xenon zien of hij kapot is? (zwart? iets los?)

2. Kan ik gewoon de werkende rechter lamp in de niet werkende linker stoppen, brand hij is het niet de ballast.

3. Brand hij niet is het wel de ballast.

4. In welk geval ik de kapotte lamp ook in de werkende ballast kan stoppen om te zien of het alleen de ballast is en niet ook de lamp. Of loop ik dan het risico de andere ballast ook te slopen?

Probeer even uit te vinden hoeveel ik allemaal moet vervangen, xenon is geweldig maar prijzen zijn stuk hoger als een doorsnee halogeentje. Zeker als ook de ballast kaduuk zou zijn.

Iemand nog tips tricks?
 

Noord26

Forumguru
Toen ik mijn auto kocht was er na een paar weken een xenonlamp kapot. Deze is toen onder garantie vervangen. Nu is er weer een lamp kapot (inmiddels 3,5 jaar verder 140k op de teller). Moet nog even uitzoeken of het dezelfde is. Maar nu lees ik van de ballast dat deze ook de geest kan geven en dat dit dezelfde foutmelding geeft.

1. Kun je aan xenon zien of hij kapot is? (zwart? iets los?)

2. Kan ik gewoon de werkende rechter lamp in de niet werkende linker stoppen, brand hij is het niet de ballast.

3. Brand hij niet is het wel de ballast.

4. In welk geval ik de kapotte lamp ook in de werkende ballast kan stoppen om te zien of het alleen de ballast is en niet ook de lamp. Of loop ik dan het risico de andere ballast ook te slopen?

Probeer even uit te vinden hoeveel ik allemaal moet vervangen, xenon is geweldig maar prijzen zijn stuk hoger als een doorsnee halogeentje. Zeker als ook de ballast kaduuk zou zijn.

Iemand nog tips tricks?
Links en rechts even wisselen. Weet je meteen of het de lamp of ballast betreft.
 

SVincent

Actief lid
1. Kun je aan xenon zien of hij kapot is? (zwart? iets los?)

Jep, het brandpunt is wat mat, terwijl het bij de werkende lamp helder is

2. Kan ik gewoon de werkende rechter lamp in de niet werkende linker stoppen, brand hij is het niet de ballast.

Dit was het geval, lampen gewisseld. Probleem verplaatst. Dus gelukkig alleen de lamp.

3. Brand hij niet is het wel de ballast.

Niet van toepassing dus

4. In welk geval ik de kapotte lamp ook in de werkende ballast kan stoppen om te zien of het alleen de ballast is en niet ook de lamp. Of loop ik dan het risico de andere ballast ook te slopen?

Dit weet ik nog steeds niet, maar vooralsnog blijft het heel na de wisseling

Dus nu op zoek naar een nieuwe lamp.

Type D1s.

Proberen aan de hand van de originele lamp een nieuwe te vinden. Maar valt niet mee.

Screenshot_20180618-190827.png

Het lijkt erop dat de enige vermelding van het bovenstaande nummer te vinden is bij:

https://www.well-done-xenon.nl/85410-Philips-D1S-9285141294-85415

Kleine 75 euro voor een nieuw lampje... Moet zeggen das best stevig. Het lijkt erop dat deze 4700 k is.

Nu ben ik er met deze prijzen ook niet echt voor om beide lampen te vervangen.

Weet iemand nog een passensd alternatief waarbij ik niet het risico loop mijn ballasten te slopen? En gelijke kleurbeeld heeft? Of moet ik dan meteen 2 kopen.... Hetgeen dan waarschijnlijk weer duurder uitvalt?
 

eriktv

Forumguru
Ik heb direct beide lampen vervangen, dan heb je sowieso geen verschil en heb je in ieder geval een reserve bij je. Toch fijn als je net met 800km voor de boeg een lamp kapot hebt (gebeurt meestal op zo’n moment :D.

Kost je één keer wat meer, maar je doet er toch vele jaren mee en hebt al die tijd plezier van een goede lichtopbrengst. Ik heb via Bol (leverancier is dan xenonlamp.nl) een set Osram Night Breaker Unlimited Xenarc D1S 66140XNB besteld voor €69 per stuk.
 

SVincent

Actief lid
Bedankt voor de reacties, ik had een beetje dubbel gevoel bij de osram lampen omdat dit juist degene was die kapot was en de Philips nog heel, dus ik heb er een Philips bij besteld. De 85415VIC1.

Ik ga over een weekje inbranden eens kijken of ik kleurverschil zie. En als dat zo is bestel ik er nog wel een bij.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Ik heb een storing in mijn rechter Xenon lamp.

Foutmelding op dashboard met “controleer dimlicht”, en toen zag ik inderdaad dat de rechter Xenon lamp veel zwakker brandt, en een gele kleur geeft i.p.v. wit.
Ik vind dat wel snel, na 132.000 km.

OBD11 foutcodes:
B121800 - lampje voor rechter dimlicht
B121815 - lampje voor rechter dimlicht, onderbreking/kortsluiting met plus.

Led dagrijverlichting, en omschakelen naar grootlicht, werken (maar ook het groot licht geeft rechts de zwakkere en gele kleur).

Ik ben niet handig genoeg om de hele koplamp uit te gaan bouwen, dus ik vrees dat het een (duur) ritje naar de dealer wordt voor een nieuwe xenon lamp.
heeft iemand nog tips?

Bij voorbaat dank, en vriendelijke groet,
Bas
 
Bovenaan Onderaan