Xenonlamp vervangen

JeroenHamann

Forumguru
Hallo allemaal,

ik heb een Xenonlamp stuk nu kan ik in het boekje alleen vinden dat door een specialist vervangen kan worden echter lijkt me dit ook prima zelf te doen alleen hoe?

Heb inmiddels 2 lampen gekocht en deze liggen hier thuis want advies was ze dan beide te vervangen.

Wie heeft er ervaring mee of heeft dit al eens gedaan?
 

Havana

Forumguru
Stelt helemaal geen kudt voor, niet moeilijker of makkelijker dan een gewone koplamp. Op eBay kun je ze goedkoop bestellen, let er wel op dat je geen namaak koopt (even goed reviews van de verkoper lezen).
 

Highway

Forumguru
S2 uit 2010 met originele bi-xenons. Bij aankoop van de auto zelf de 2 lampen vervangen (oude waren nog ok, vervangen met iets wittere osram xenon lampen).

Niets lastiger / moeilijker dan een gloeilamp vervangen vond ik.

Natuurlijk verlichting uit zetten bij vervanging, als je het heel zeker wil doen even de accu los halen.
 

JeroenHamann

Forumguru
Probleem!

Xenonlampen vervangen echter doet de linker koplamp het nog steeds niet.
Naar de garage geweest en storing 00978 deze verwijderd maar komt direct terug, en xenonlamp doet het nog steeds niet!
zekeringen zijn allemaal nagekeken en doorgemeten deze waren allemaal goed.
Zou de ballast stuk kunnen zijn? Ik heb ook maar heel kort een melding gehad van een kapotte lamp in dashboard daarna is deze weg echter doet de lamp het nog steeds niet.

Wie heeft dit ook meegemaakt.

Met verkoper contact opgenomen en deze verwacht ballast en valt gelukkig onder de garantie.
 

Zwapp

Forumguru
Volgens de site van Gerrit speek:

00978
hex: 3D2
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Lamp voor gedimd licht links (M29)
du Lampe für Abblendlichtscheinwerfer links (M29)
en Lamp for Low Beam; Left (M29)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Onderbreking / Kortsluiting naar Plus(Open / Short to Plus)
Electrische fout in Circuit(Electrical Fault in Circuit)

Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Bedradingen en/of aansluitingen van/naar Lamp voor gedimd licht rechts (M31) defect
  • Lamp (M29) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Lamp (M29)
 

JeroenHamann

Forumguru
inderdaad dat hadden wij ook al gezien en alles gedaan, enigste waar de garage nog op uitkomt zou een kapotte ballast zijn. Lampen hebben we al van links naar recht geruild en dus de lamp is wel in orde
Iemand dit al eerder gehad?

de Xenon knipperde eergisteren heel even en kreeg ik foutmelding, daarna deed de Xenon het weer ongeveer 5 min en sindsdien doet deze het niet meer.
 

oco1979

Forumguru
IMG_20170201_151917.jpg

deze zit van mijn superb 2 aan de buitenkant er op geschroeft. niet zoals in het filmpje achter de rubber bescherming.

Made in Japan, allee lijk me geen brol :D
 

JeroenHamann

Forumguru
Gisteren koplamp door garage gedemonteerd en een nieuwe ballast gemonteerd en de xenon werkt weer.

Gelukkig garantie! Garaga waar ik de Superb gekocht heb lag in Beverwijk maar in goed overleg bij mijn eigen garage kunnen en mogen laten maken en rekening is netjes betaald. Top service van Drent en Kloek in Beverwijk en natuurlijk voor het repareren Garage van Vegchel in Vredepeel
 

JeroenHamann

Forumguru
@andrehj

Heb even gereageerd op het duitse forum, hele koplamp vervangen tja das makkelijk geld verdienen!

Wat ik wel moet zeggen is kwam ik vandaag pas achter de ballast kost bij Skoda € 256 en als je even zoekt op internet € 130 (bijv. bij wel done xenon) dus hoef vaak gaat zo'n ding over de kop niet normaal!

Ik heb dat ooit gehad bij vw iets met mijn klokken (zag mijn navigatie en gegevens niet meer tussen de klokken) VW gaf aan dat er nieuwe klok in moest a rond de €400, toen ben ik naar mijn eigen garage gegaan die en heeft alleen de - van de accu er af gehaald en er weer op geplaatst en toen deed alles weer, hoe simpel kan het zijn.
 
Laatst bewerkt:

JeroenHamann

Forumguru
Dank voor het typenummer! Je weet maar nooit wat er als volgende kapot gaat aan mijn S2 :mad:.

Heb je ook xenon?
Die ballasten kunnen vochtig worden en dan doen ze het niet meer, niet heel vreemd electronica en water gaan niet samen, als je lamp het niet doet en je krijgt geen melding dat je lamp stuk is reken er maar op dat het je ballast is.
Gisteren in de garage er bij gebleven toen ze het gemaakt hebben, bumper moet klein stukje los en de lamp natuurlijk goed uurtje werk.

Volgende kapot?? Wat heb je allemaal al kapot gehad?
 

andrehj

Forumguru

JeroenHamann

Forumguru
De ballast en lamp zijn toch 1 geheel bij een S2 en gemakkelijk in-uit te bouwen?
Bumper moet ook stukje los, anders krijg je de koplamp er niet uit, hebben het eerste geprobeerd zonder de bumper los te halen maar dit ging niet.
De ballast zit inderdaad aan de onderkant van de koplamp geschroefd
 
Bovenaan Onderaan