Xenon lampen zelf vervangen?

De Stip

Forumguru
Laat om je Xenon te sparen, je CH en LH schakelen via de mistlampen aan de voorzijde. Werkt perfect en ziet er strak uit :) Antera kan je ermee helpen!
 

Wild Chocolate

Senior Member
Bij mij blijft de verlichting branden tijdens het starten, dus zowel Coming Home als Leaving Home betekenen geen extra keer schakelen voor de lampen. Tenzij ik er te lang over doe om weg te komen, omdat ze dan weer uitgaan voordat ik start.

Voor wat betreft de originele lampen, die kosten bij Superskoda.com €50,- per lamp. Op Ebay kan je Osram lampen (Origineel zijn Osram's in een Skoda doosje), voor €70-€80 per set!
 

lawewing

Forumguru
@supersjors: ik heb via iemand met kennis van VCDS de dagrijverlichting via de mistlampen ingeschakeld. Ze staan alleen nu gedimd op 35% en dat is iets teveel. Ze branden daarmee net iets te licht. Na wat speurwerk op het forum begrijp ik dat dimmen tot ca 65% goed is. Dat ga ik nog even regelen. Thx voor de tip desalniettemin!

@Wild Chocolate: lampen heb ik ook gekocht via ebay voor iets meer dan 80 euro. Via Superskoda.com kon ook idd, maar dat was net wat duurder. Ik blijf wel een Nederlander he ;)
 

Wild Chocolate

Senior Member
@lawewing: Superskoda is inderdaad niet de allergoedkoopste (maar niet iedereen wil via Ebay bestellen, en het is een betrouwbaar gebleken bedrijf). Vooral de verzendkosten lopen ook nog aardig op. Ik heb toen Osram Silverstars bij hun meebesteld met wat andere spullen.
 

Rallye

Forumguru
@Wild Chocolate: dan krijgt je xenon dus wel een piek te verwerken tijdens de start. Daarom staat bij mij LH uit.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Een piek? Wat voor piek? Ik kan mij geen enkele mogelijkheid voorstellen waardoor er een spanningspiek zou ontstaan terwijl je de allergrootste stroomverbruiker in het hele circuit aan het gebruiken bent. Je trekt een hele grote stroom uit de accu, die maximaal 14 volt kan leveren, en de dynamo draait na het starten nog op zo'n laag toerental dat hij amper de accu bijlaadt, laat staan een spanningspiek geeft.

Overigens zou hij zonder Leaving Home ook al aanstaan tijdens het starten, aangezien ik het licht altijd aan heb staan. Het licht gaat dan volgens mij sowieso aan als je hem op contact zet (de automatische stelinrichting beweegt de lampen dan ook even op en neer).
 

Rallye

Forumguru
Ik heb bij verschillende auto's meegemaakt dat juist bij het starten een (weliswaar gewone) lamp het opgaf. Bij sommige auto's (Peugeot 307, Opel Zafira) was die piek echt een probleem.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Dan ben ik erg nieuwsgierig hoe je dan vastgesteld hebt dat dat aan een "piek" lag. Als je me kan uitleggen hoe die piek dan ontstaat ben ik daarmee ook tevreden. Linkje?
 

Noord26

Forumguru
Het ligt meer aan de kwaliteit van de omvormers die nodig zijn om de lampen op te starten. Laten die teveel spanning door hebben de lampen het zwaarder te verduren. Peugeots staan bekend als lampen-eters, vooral omdat de dynamo's tamelijk hogere spanningen geven als gewenst. H7's kunnen hier slecht tegen.

Ik wilde ook CH/LH via de mislampen laten doen, maar aangezien wij in een garage parkeren gaat het licht toch altijd aan bij het weg rijden en ook even aan als wij de garage in rijden. En als ik dan zie dat een A-merk Xenon lampje tegenwoordig ook niet de wereld meer kost tov en goede H7 lamp, laat ik het lekker zo.
 

Rallye

Forumguru
Dat er een piek ontstaat is inderdaad mijn uitleg van het feit dat een lamp doorslaat bij de start. Noord26 lijkt een verrklaring te geven.
 

Havana

Forumguru
Kan iemand bij bevestigen of dit het juiste type is? Ze hebben nogal veel types van OSRAM, kom er niet echt uit wat de verschillen zijn.

Ik moet binnenkort de bumper (en koplampen) sowieso verwijderen i.v.m. het vervangen van 2 parkeersensoren, ik wilde dan ook de Xenons direct meepakken. Ze knipperen namelijk af en toe en ik vermoed dat ze (gezien het feit dat 't een ex-leaseauto is) nog nooit vervangen zijn.
 

lawewing

Forumguru
Kan iemand bij bevestigen of dit het juiste type is? Ze hebben nogal veel types van OSRAM, kom er niet echt uit wat de verschillen zijn.

Ik moet binnenkort de bumper (en koplampen) sowieso verwijderen i.v.m. het vervangen van 2 parkeersensoren, ik wilde dan ook de Xenons direct meepakken. Ze knipperen namelijk af en toe en ik vermoed dat ze (gezien het feit dat 't een ex-leaseauto is) nog nooit vervangen zijn.


Volgens mij zijn dat de juiste lampen.

Vraagje: bij mij zijn er ook 1 of meerdere parkeersensoren defect. Waar en welke heb jij de parkeersensoren gekocht? Bij de dealer zijn ze schreeuwend duur.
 

delta

Actief lid
Even een vraag ik heb samen met een kennis met VCDS geprobeerd mijn drl via de mistlampen te laten verlopen.
Toen in VCDS de optie Noordamerica werdt aangevinkt en bevestigd ging al mijn verlichting branden ongeacht de stand van de schakelaar.
Even voor de goede orde dus ook met de schakelaar op uit.
Iemand een idee?
 

ertromp

Forumguru
Er is al een hoop ondersteuning geplaatst in tekstvorm.
Bij deze wat beeldmateriaal erbij. Hopelijk heb je er wat aan bij de wissel.
Scan.jpg

Scan (2).jpg
 

Havana

Forumguru
Volgens mij zijn dat de juiste lampen.

Vraagje: bij mij zijn er ook 1 of meerdere parkeersensoren defect. Waar en welke heb jij de parkeersensoren gekocht? Bij de dealer zijn ze schreeuwend duur.
Marktplaats. Zoek even op PDC. Kosten 35 euro zonder kleur en 50 euro gespoten in de kleur van je auto. Kreeg ze vandaag binnen, snelle levering. Het zijn overigens originele sensoren.

De OSRAM lampen zijn overigens ook binnen. Maandag besteld uit Duitsland (eBay), vandaag geleverd!
 

ceid

Lid
@havana1982
Bij wie heb je die lampen gekocht? En zijn het dan de originele van Osram? Ben een beetje huiverig dat je een Chinese lookalike krijgt met Osram sticker...

Gr Charles
 

Wild Chocolate

Senior Member
@ceid
Zie eerder in het topic, heeft hij een link gegeven. Ik geloof dat je via Ebay Duitsland er wel vanuit kan gaan dat het echte Osrams zijn. Ebay staat namelijk ook niet toe dat er namaak wordt aangeboden, en er zou dan ongetwijfeld geklaagd worden.
 
Bovenaan Onderaan