Wrappen!

Captain Hook

Forumguru
Ik vind de matte uitvoering wel fraaier dan een glanzende! :thumbsup:

Vraagje: is die matte folie nou net zo glad als de gewone af-fabriek lak? M.a.w. vuil, vogelpoep en platgeslagen insecten; gaan die er net zo makkelijk af?
 

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Ja het gevoel qua gladheid is hetzelfde, je voelt wel dat de textuur mat is natuurlijk, maar het is nog steeds een glad oppervlak, net zoals af fabriek auto lak. Vogelpoep en ander vuil was je gewoon af zoals je dat bij een gelakte auto doet, op goede folie is 7 jaar garantie, en hier geld net als bij lak dat bij goed onderhoud de folie zelfs langer meegaat. Carwash onder hoge druk of zelfs een krasstraat is geen probleem.

Wat je vraag betreft over het al dan niet goedkoper zijn om het meteen af fabriek te doen.

Matte lak is duurder dan gewone af fabriek, en matte lak kan je bij schade niet polieren of makkelijk bij spuiten, ivm sneller ontwikkelen van kleurverschil, althans dat is mij verteld. En het overduidelijke, niet iedereen koopt zijn auto natuurlijk nieuw :D
 
Laatst bewerkt:

Jpturtle

Forumguru
Super leuk dat je ons meeneemt in deze leerweg @JeSko :dankje:
Ik heb mijn dak laten wrappen en dat ging goed omdat ik er met mijn neus bovenop ben blijven zitten,
De offerte van de dealer van 750,-, toen ik echter bij de wrapper langs ging was er in eerste instantie geen rekening gehouden met demontage van dakrails, derde remlicht en antenne. Dat liet ik echter niet zomaar gebeuren, extra insnijdingen etc wilde ik niet.
Er kwam dus nog heel wat extra werk bij, volledige hemel moest eruit om de dakrails te demonteren, kosten: ongeveer 400,- extra.
Voor de folie op advies gekozen voor 3M folie in het metallic glossy zwart.
Het resultaat ziet er top uit en ben er erg blij mee.
Foto's van bij de wrapper
Ook de chromen uitlaat sierstuk laten wrappen
 

Jpturtle

Forumguru
Ik denk dat de reële prijs ergens in het midden ligt. Het panoramadak, a-stijl en spoiler zullen ook wel wat extra voor hun rekening genomen hebben. Al met al ben ik tevreden met alles. En als ik problemen krijg weet ik altijd bij wie ik moet zijn. Voor mij ook veel waard.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De auto op zich, daar heb ik niks mee. :nono:
Maar die matte kleur(wrap) vind ik zeer geslaagd! :thumbsup:
Klein detail: ik zie nog glimdingen. Die hadden voor mij ook weg gemogen.
 

MarcoO2

Forumguru
Welke glimdingen bedoel je dan? De chromen accenten rondom de uitlaten, of de zwarte kunststof delen in de grille en de spiegels? Ik vind t persoonlijk wel mooi zo.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Beide.Gewoon een kwestie van smaak hoor. Hou niet zo van die spiegels in een andere kleur en die chromen accenten rond de uitlaten zou ik ook liever in zwart zien
 

leon-cupra

Forumguru
Uitlaten zou ik zo laten. Met zwarte tips krijg je weer zo een anonieme kont.
Moest het legaal geweest zijn in BE zou ik met zo een matte kleur de voor-en achterlichten smoken. Geeft een machtige bad-ass look.

Heeft duidelijk ook nog een verlagingsetje nodig , hé @JeSko :D:D
 

JeSko

Forumguru
De "glimdingen" zijn zeker niet storend want het is geen chroom, maar geborsteld materiaal, anders was het voor deze auto too much geweest vrees ik, de balans is zo prima imo.

@leon-cupra

Ja idd, tis precies nen SUV ;)
 

EdK

Forumguru
Ach 2 weken rijden en ze zijn toch al zwart van roet en straatvuil.....
Had op me Yeti ook twee chromen uiteinden, en die waren meer zwart dan dat er glans opzat.....
Dus tsja waarom zou je ze zwart laten wrappen
 

Cordoba

Forumguru
Dit is dus 'gewone' wrapfolie @JeSko, er is ook nog speciale folie zoals Xpel, die bijna voor 100% hersteld met de föhn als je krassen hebt.
Matte lak en matte folie zijn lastige materialen om schoon én netjes te houden: krassen, kleine beschadigingen kun je niet wegpolijsten, en als je bij een matte wrap al te stevig boent krijg je glimmende plekken. Bij matte oppervlakken moet je deskundig/weldoordacht te werk gaan om die dat netjes te houden, ook omdat een foutje eigenlijk zo goed als onherstelbaar is.

Overigens moet je niet alleen voor het aanbrengen van een nette wrap van alles demonteren, ook voor een grondige detail (reiniging/polijstbeurt) moet je voor het mooi van alles demonteren, en al helemaal als je er ook nog een beschermende coating overheen zet.

Ik heb zelf ook wel eens gedacht om te proberen onderdelen te wrappen, maar ben bang dat het er bij mij niet strak op komt te zitten. (Ik heb bij de vorige Fabia al eens geworsteld met folie om de achterste zijruiten te tinten).
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Xpel doet hij ook, dat is eigenlijk geen wrap maar een folie die aangebracht word met behulp van water en een afstrijktooltje. Puur om de lak te beschermen, veel nieuw auto rijders laten dit tegenwoordig aanbrengen op hun nog niet beschadigde pianolak interieur. Om daar anders onvermijdelijke krassen te voorkomen, prima spul inderdaad! Andy heeft er zijn officieel diploma onlangs in gehaald.

Wat betreft het onderhoud van een matte wrap, als er wat fout gaat, vervang je dat paneel, schoutborden, deuren, achterklep, dak, motorkap, bumpers zijn allen apart gewrapped, eigenlijk elk deel dat onderbroken word door een carrosserie lijn kan apart vervangen worden, kost effe wat maar natuurlijk geen duizenden euro's. Is best te doen zo, vergelijk het met spotreparatie op een lak.

Btw: wrap kan je met wat hitte ook herstellen, als het niet te erg is.
 
Bovenaan Onderaan