Winterbanden...

Exciter

Administrator
Ik heb het altijd vertikt om winterbanden te nemen. Dit heeft ons een Fabia gekost. Ik weet nu, wat ik moet doen...
 

Wiseguy

Actief lid
Ik ga gewoon niet op wintersport.... en als ik dat wel zou doen, dan huur ik gewoon winterbanden voor die periode.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Maar ook in Nederland hebben winterbanden zin... (beetje afhankelijk van het sportieve gehalte van je zomerbanden).
 

Dutch4x4

Senior Member
Is ook wel zo. Met onze kwakkelwinters kun je met gewone toerbanden met goede regeneigenschappen prima uit de voeten. Op mijn vorige auto's heb ik nooit winterbanden gezet, vond het ook altijd een beetje onzin.

Totdat ik voor de 4x4 turbo er de S-03's onder zette, zeg maar een ultra-performance-band. Daarvan had ik van tevoren al wel zo'n idee dat die in de winter misschien niet zo handig waren...

Dus toen maar meteen winterbanden erbij genomen, om de S-03's te sparen, maar ook omdat ik een eenmalig gebruikt setje (1 x naar wintersport) zowat gratis erbij kreeg bij de aankoop van de S-03's plus velgen.

Pas toen de winterbanden er eenmaal onder zaten, was ik pas echt om. Holy cow, wat een grip! Tijdens die week sneeuw in maart ben ik hier in de buurt eens gaan driften op een verlaten parkeerterrein. Dat wil zeggen, vergeet dat driften maar. Ik kreeg 'm niet uit het spoor! 4x4 plus winterbanden, dat is echt übergrip in koude omstandigheden.

Nog nooit zo veel stoplichtsprintjes gewonnen als in die week: terwijl de rest nog stond te ploeteren, was ik al 200 meter verder. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Hier trouwens wat nuttige informatie voor wie nog moet beslissen:

http://www2.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/auto/tests/bandentest/w05-resultaten-195-451864.pdf

Ik heb dus die Ultra Grips van GY... Kan het wel met het oordeel eens zijn, maar vind ze wel erg snel slechter worden boven de 7 graden boven nul. Pirelli's en Continentals schijnen beter tegen hoge temperaturen te kunnen, dus zijn misschien toch beter in ons kwakkellandje.

Toen het afgelopen januari opeens een paar dagen 13 graden was, was het net alsof ik op vier kauwgomballen reed... /forum/images/graemlins/frown.gif

Rond het vriespunt echter, en daaronder: top!
 

guitar_billy

Senior Member
ook ik heb een set winterbanden. in het vlakke Nederland niet echt nodig denk ik, tenzij je veel voor dag en dauw de weg op moet.
sinds ik vaker in de winter in het buitenland kom, ben ik de winterbanden gaan waarderen. kwam zelfs een keer de licht hellende parkeerplaats niet af zonder sneeuwkettingen omdat ik gewone banden eronder had. de hele buurt had schik van die 'gekke buitenlander met zomerbanden' =)

@ smg : waarom niet iedereen de banden om de eigen velg legt?
mijn winterbanden hebben een eigen set velgen. dat spaart me per jaar 2x banden overzetten en uitbalanceren. ik pak ze uit de garage wanneer ik wil.
ALEX
 

Karstieman

Forumguru
Wat zou een setje velgen met winterbanden (normale kwaliteit) ongeveer moeten kosten ? (of wat hebben jullie betaald?)
 

Dutch4x4

Senior Member
Welke maat zomerbanden heb je nu?

Ik kan er zelf niet zo veel van zeggen, want zoals gezegd, ik kreeg ze in een package deal met een stel nieuwe velgen en zomerbanden.

Maar je zou eens bij een Profile kunnen informeren naar gebruikte setjes. Die zijn meestal één winter verhuurd en hebben dus nog zat profiel om daarna minstens een jaar of drie mee te gaan. Die moet je met een flinke korting kunnen scoren.
 

rickske

Actief lid
Karstieman je mag toch €50 per 15" velg en €80 a €100 voor een band dus zit je op €520 tot €600 voor een setje of je kan zoals ik doen op het net naar tweedehands zoeken en heb ik splinternieuwe winterbanden voor €150/4 gevonden en 4 velgen voor €40 met het monteren en balanceren was ik voor €220 geholpen.
 

guitar_billy

Senior Member
inderdaad ik was ~500EURO kwijt voor 4 velgen + 4 winterbanden in maat 195/65R15, category H tot 210km/h. incl balanceren, setje bouten etc.
 

Wiseguy

Actief lid
@Rickske: dat is samen nog steeds € 410,00... maar goed, het scheelt je wel bijna 1/3 van een nieuwprijs...
 

Karstieman

Forumguru
Volgens mij was Rickske voor €220,- helemaal klaar.
Maar het punt lijkt me duidelijk: Een tweedehands setje kan je veel geld besparen.
Is er trouwens een max. bandenbreedte maat voor sneeuwkettingen ?
 

Wiseguy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
en heb ik splinternieuwe winterbanden voor €150/4 gevonden en 4 velgen voor €40 met het monteren en balanceren was ik voor €220 geholpen

[/ QUOTE ]

Samengevat:

€ 150,00 voor 4 nieuwe banden
€ 40,00 voor 4 velgen
€ 220,00 voor monteren en balanceren
---------
€ 410,00 Totaal

Of ben ik echt zo slecht in rekenen Karstie? /forum/images/graemlins/grin.gif

Die € 220,00 heeft ie alleen al voor het monteren en balanceren moeten neerleggen.
 

poekie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
met het monteren

[/ QUOTE ]

Is wat anders dan

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
voor monteren

[/ QUOTE ]

Het eerste impliceert dat het bij de prijs inbegrepen zat.
Het tweede impliceert dat de prijs alleen op die handeling betrekking heeft.
 

Wiseguy

Actief lid
Ach so.... dan heeft ie voor het balanceren en monteren dus 30,00 betaald.... klinkt ook wel logischer ja... /forum/images/graemlins/grin.gif maar goed, de optelsom klopt in ieder geval... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Is er trouwens een max. bandenbreedte maat voor sneeuwkettingen ?

[/ QUOTE ]

Volgens mij 15".

Tweedehands kan zelfs nog goedkoper, ik had ze al voor 25 euro per stuk. (Wel bij aankoop van 17"-velgen en -banden.)

Bijkomende kosten zijn nog wel de opslagkosten, tenzij je ruimte in je schuur hebt. Maar dan kun je ze er ook wel zelf onder zetten.
 

rickske

Actief lid
Hé heren om alle misverstanden de wereld uit te helpen ik heb voor alles samen €220 betaald.
 

elcocheSKODA

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Wat zou een setje velgen met winterbanden (normale kwaliteit) ongeveer moeten kosten ? (of wat hebben jullie betaald?)

[/ QUOTE ]

Ik heb goede ervaringen met www.reifen.com.
Er is een filiaal in Aken.
Prijs voor 195/65R15 tussen de 80 en 132 euro per band en velg (prijs afhankelijk van merk band en toegestane snelheid van de band).
Zelf heb ik 16 inch lichtmetalen velgen met Vredestein Snowtrac 2 (205/55R16) banden.
 
Bovenaan Onderaan