Winterbanden...

nomad

Senior Member
Hoewel het weer van vandaag verre van winters is, komt ie er ook dit jaar weer aan. Wie rijd er hier met winterbanden het winterseizoen of alleen voor de wintersport ? Ik twijfel namelijk of ik er een heel seizeon mee ga rijden (op stalen velg of eigen velgen) of alleen naar Oostenrijk voor de wintersport...
 

Dutch4x4

Senior Member
*steekt vinger op*

Maar ik ben dan ook een gripjunkie. /forum/images/graemlins/grin.gif

Keuze voor winterbanden hangt volgens mij sterk af van het soort zomerbanden dat je hebt. Ik heb er 's zomers uiterst sportieve en ultraplakkerige S-03's onder. Maar dat zijn alleen boven een bepaalde temperatuur. Onder de pakweg 1 à 2 graden boven nul worden het griploze betonblokken en op sneeuw kun je net zo goed zonder stuur rijden...

Dus rij ik van eind november tot begin maart met winterbanden. Daarvoor gebruik de velgen die ik af-fabriek meekreeg (er zitten nu voor de Potenza's grotere velgen op). Zeker in combinatie met de vierwielaandrijving heb ik dan ook in winterse omstandigheden optimale grip.

Winterbanden zijn trouwens niet alleen nuttig voor op sneeuw, maar ook gewoon op nat en in de kou. Het verschil in grip is echt fenomenaal, dus een maand of vier met die iets lulligere velgen rondrijden heb ik er wel voor over.

Er zijn zelfs mensen die zwarte stalen velgen onder een Octavia het summum van stoer vinden...
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ja ook ik ga dit jaar weer met sneeuwbanden rijden.
Ooit een jaar zonder gedaan maar dat doe ik dus nooit meer.


Groetjes,
marcel
 

poekie

Actief lid
Bij de voortgezette rijopleiding van Paul Maaskant op de testbaan van de RDW bij Lelystad waren er goede faciliteiten om die variabele (banden) te testen.
De mensen met winterbanden stonden overduidelijk als eerste stil.
Ik heb all-round banden onder m'n auto en zat in de middenmoot.
Veejay mag zelf de resultaten van zijn Toledo met 'brede banden' melden /forum/images/graemlins/shocked.gif
 

Hetzer

Forumguru
ik heb ook nog een setje 14 inch lichtmetaal in de schuur leggen ( van m'n vorige Fabia ) aangezien niemand ze wilt kopen ( staan al een tijdje te koop op dit forum ) ga ik daar maar winterbanden op gooien!!!!
Zeker als je naar de wintersport gaat is dat een echte MUST /forum/images/graemlins/rockon.gif
 

nomad

Senior Member
Ik heb tot nu toe elke keer een bandenwissel kunnen regelen vlak voor de wintersport en ga dus met nieuwe <ahum> zomerbanden naar de wintersport. Ook heb ik tot nu nooit de kettingen hoeven gebruiken en klom ik zelfs met de Leon met TCS aan een stuk hoger de parkeerplaats op dan iemand met winterbanden.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
en klom ik zelfs met de Leon met TCS aan een stuk hoger de parkeerplaats op dan iemand met winterbanden.

[/ QUOTE ]

Weet je echt zeker dat die andere auto's op winterbanden stonden? Dat lijkt me nogal sterk, gezien het enorme verschil in grip.

Sterker nog, aan een voorwielaandrijver met winterbanden heb je meer dan aan vierwielaandrijver met zomerbanden.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Veejay mag zelf de resultaten van zijn Toledo met 'brede banden' melden /forum/images/graemlins/shocked.gif

[/ QUOTE ]

Tja, maar de Toledo die kreeg ik wel tot stilstand voor de bermheuvel.. /forum/images/graemlins/winkie.gif

Maarre meer dan significant verschil inderdaad, das zeker een aanrader voor uw veiligheid die van uw inzittenden en de overige verkeersdeelnemers!

Pas wel op dat je auto beter reageert dan de rest, je wilt jezelf niet vooraan een kettingbotsing aantreffen.
 

Chris

Lid
Ik heb bijna altijd winterbanden gehad, en ik vind het geweldig. Aangezien ik in ploegen werk kom ik wel eens voor verrassingen te staan, zoals nog niet gestrooide wegen s'morgens. Ook bij milde winters zeer effectief, ze voeren ook veel water en je hebt een betere wegligging. Op mijn 1.6 nu geen winterbanden, deze auto was maar tijdelijk maar op de nieuwe TDI komen ze er zeker weer op.
 

smg

Lid
Mijn winterbanden worden gewoon om mijn eigen LM-velgen gelegd. Ik vraag me eigenlijk af waarom dat niet altijd gebeurd?
 

elcocheSKODA

Actief lid
Ik gebruik al jaren winterbanden.

Buiten het veiligheidseffect het volgende:
Bij een kilometrage van 20 a 25000 km per jaar, zou je normaal na ruim 2 jaar nieuwe banden nodig hebben.
Door direct te investeren in winterbanden, is de gebruiks periode gezien in de tijd dus langer. Hiermee rijdt je dan ook nog in de winterse tijd op veiligere banden.
 
Ik heb in mijn leasecontract winterbanden zitten. Ik vind het heerlijk om in de gure maanden beter grip te hebben.
Bij mij worden ze gewoon op mijn huidige velgen gezet.
Ik wil niet meer anders.

Jan
 

VEEJAY

Forumguru
Misschien worden ze niet op de velgen gezet ivm pekel en aantasting van je velgen? Of is dat onzin (ik bedenk het zo ter plekke)?
 
Ik rijd al jaren met winterbanden vanaf nov/dec (afhankelijk van het weer) tot feb/mrt (afhankelijk van het weer). Geen gezicht; zwarte stalen velgen, maar wel een lekker veilig gevoel. En geen gepoets in de winter! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Ook vanwege de pekel, VJ, maar vooral omdat smallere banden op sneeuw nu eenmaal meer grip bieden. Dus een maatje minder dan de zomerbanden is al gauw nuttig.

En voor de wintersporters: er zijn wintersportlanden die velgen groter dan 15" niet accepteren. Ook de verkrijgbaarheid van sneeuwkettingen wordt lastig boven 15", zo heb ik me laten vertellen.

Voor mij niet zo'n punt, want ik ben geen wintersporter. En 16" ziet er toch net effe beter uit!
 
/forum/images/graemlins/ot.gif
Hé Mattijs, Ik zie zojuist dat wij op dezelfde dag lid zijn geworden van dit forum. Jij post alleen ietstje meer dan ik. /forum/images/graemlins/confused.gif...............
Hoe dan ook, zag op je website dat je onlangs nog in Spa bent geweest. Als je nu nog eens gaat, bel dan ff; drink je op de terugweg in M'tricht een bakkie! /forum/images/graemlins/koffie.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
We hebben op de terugweg inderdaad in Maastricht een bakkie gedronken... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif

Hoe hadden we moeten bellen trouwens? Moet ik toch eerst je nummer hebben, Luc!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bij een kilometrage van 20 a 25000 km per jaar, zou je normaal na ruim 2 jaar nieuwe banden nodig hebben.
Door direct te investeren in winterbanden, is de gebruiks periode gezien in de tijd dus langer. Hiermee rijdt je dan ook nog in de winterse tijd op veiligere banden.

[/ QUOTE ]

Dit is ook een goed punt. Ik geniet nu misschien wel vier zomers van m'n plakkerige zomerrubber!

En 's winters, als ik anderen soms zie glibberen, dan denk ik: 'Glad? Hoezo glad?'
 
Bovenaan Onderaan