Winterbanden.

sunnyboy

Senior Member
Vanmorgen volgens afspraak naar Profile gereden waar stalen velgen met winterbanden klaarstonden.
Helaas is de "steek" van de velgen van de OCT2 gewijzigd, daardoor paste het nieuwe spul niet. /forum/images/graemlins/407.gif
Moet ik een week wachten op nieuwe stalen velgen in de juiste maat.
Ik noem het maar een leermoment voor hen.
DUS LET OP: Koop geen stalen velgen van het vorige model want dat gaat echt niet passen!

sunnyboy

Senior Member
@rickske
Ik denk niet dat ze gaan passen.
Staat bij: voor vw passat vanaf 1997.
Niet kopen dus!

rickske

Actief lid
@sunnyboy mijn stalen velgen komen van een passat uit 1997 want toen is men met de steek van 5x112mm begonnen die nu ook bij de nieuwe octo's voorkomt en bij de eerste octo 5x100 was evenals de eerste passat's.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@sunnyboy mijn stalen velgen komen van een passat uit 1997 want toen is men met de steek van 5x112mm begonnen die nu ook bij de nieuwe octo's voorkomt en bij de eerste octo 5x100 was evenals de eerste passat's.

[/ QUOTE ]

Kan ik hieruit opmaken dat de steek (ET waarde?) van een Octavia 1 (bouwjaar 2005) dus 5x100 is /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

sunnyboy

Senior Member
Rickske heeft gelijk dat de steek 112mm geworden is ipv 100.
Van de Golf is de steek ook 100mm, is inmiddels ook 112mm geworden. Daar zat mijn bandenleverancier dus even naast.
@deusjevo Ik kan van Rickske inderdaad opmaken dat de steek van de Octavia 1 5x100 is.
Ik hoop dat ik volgende mijn Snowtrac 2 eronder heb liggen.

ougie

Forumguru
Bedankt heren,,,,of misschien ook wel dames, je kunt tenslotte niet aan alle namen zien van wel geslacht iedereen is. Lekker veel info, ik ga morgen op pad. /forum/images/graemlins/923.gif

sunnyboy

Senior Member
Bandenleverancier belde vandaag om een afspraak te maken voor de winterbanden. Ze hebben het beredruk. Nou ik ook, kan pas a.s. donderdag.
Kan ik gelijk luisteren of de huidige Bridgestone banden echt zo veel herrie maken als door velen van jullie aangegeven. /forum/images/graemlins/1819.gif

Fabia

† In Memoriam
Ik merk duidelijk verschil in geluid tussen mijn Pirelli P6000 en Toyo winterband. Er zit een groffer profiel onder en dat hoor je tijdens het rijden best wel. Ik merk nu sneller wanneer ik 100 of sneller rijdt, er komt meer geluid onder de Fabia vandaan.

Beker

Actief lid
Kan ik hieruit opmaken dat de steek (ET waarde?) van een Octavia 1 (bouwjaar 2005) dus 5x100 is /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

[/ QUOTE ]

De ET waarde is weer wat anders. Die geeft namelijk aan hoeveel milimeter de gaten voor de wielbouten diep liggen ten opzichte van de "buitenkant" van de velg. Met de buitenkant bedoel ik de zijkant die je makkelijk kunt aanraken als de velgen gemonteerd zijn onder de auto. Een lagere ET waarde ten opzichte van de standaardmaat betekent dat de band meer verzonken in de wielkast ligt (En bij grote verschillen dus ook tegen diverse onderdelen kan gaan aanschuren) een hogere et waarde betekend dat de band meer buiten de auto zal steken.

Mocht iemand tweedehands velgen gaan shoppen dan moet je hier dus ook op letten. Een paar milimeter zal wel niet veel uitmaken maar grote verschillen lijken mij niet al te best. Op mijn reserve wiel in de kofferbak staat de ET- waarde (38 uit mijn hoofd) gegraveerd.

Edwin

Lid
Ik zal wel laten weten hoe de Ultra Grip 7's mij zullen bevallen, as zaterdag worden ze eronder gezet. Ik rijd elke dag van Assen naar Leeuwarden, deels binnendoor, dus een mooi testtraject.

[/ QUOTE ]

Ik ben afgelopen weekend naar zuid-Limburg geweest. Het werd steeds kouder gedurende de rit (5 graden start, 1 graad aankomst). Ik had het idee dat de banden steeds beter werden naar mate het kouder werd.
Het "dronken" gedrag boven de 7 graden heb ik nog niet meegemaakt (het is nu regelmatig &gt; 7, soms 10 graden). Misschien een combinatie van onderstel en type? Ik vond het eerste type van de Octavia wat onrustiger dan de huidige II.

Dutch4x4

Senior Member
Eerlijk gezegd heb ik er de afgelopen dagen ook niet echt last van gehad, van dat dronken weggedrag. Zo rond de 7-9 graden zijn de Ultra Grips nog wel te doen. Maar vorige winter was het een keertje 14 graden (nog vóór die sneeuwweek) en toen was het geen pretje. Althans, als je ook maar enigszins probeert om sportieverig te rijden, dat is het meer.

sunnyboy

Senior Member
Vanmorgen de Snowtrac2 met 195/65/15 maat eronder laten zetten. Bandjes nog niet ruw dus voorzichtig aan.
Eerste indruk is dat ze stugger zijn dan de Bridgestone 225 maat. Althans op dwarsrichels voel je de winterbanden meer stoten dan de zomerbanden. Nu nog kijken hoe het zit met de wegligging, afrolgeluiden, zijwindgevoeligheid en het stuurgedrag. De rest zal wel in orde zijn.

Edwin

Lid
De eerste sneeuw en gladheid heb ik dus nu gehad nadat de winterbanden er onder gezet zijn, en moet zeggen: wat een verschil! Ook mijn vrouw weet niet wat haar overkomt. Nu moet mijn baas nog overtuigd worden dat hij eigenlijk de kosten van de winterbanden op zich moet nemen voor de veiligheid van zijn werknemers /forum/images/graemlins/winkie.gif

Karstieman

Forumguru
Gisteravond over de ijzige straten gereden en ik moet zeggen dat de banden die standaard onder mijn 17''pegasus liggen erg slechte grip hebben op deels gladde wegen !
Helaas wil de leasemaatschappij geen winterbanden betalen, dus ik moet het van de winter met deze banden doen...

sunnyboy

Senior Member
Zondagochtend vertrokken vanuit de rijnmond naar de achterhoek. Tussen Reeuwijk en Bodegraven was de derde rijbaan voor een gedeelte met sneeuw bedekt. Met de winterbanden geen enkel probleem. Geen trekken aan het stuur, geen nerveuze reacties van het onderstel. Rustig het gas laten vieren en een onbesneeuwde rijbaan opgezocht.
Zo'n eerste keer in de sneeuw rijden is toch altijd wel even spannend. Zeker met een gangetje van 120km/u!
Valt me op dat de banden die smaller zijn toch iets stiller zijn dan de standaard Bridgestone van 225 breed.
De Snowtrac2 is wel stoterig op dwarsrichels en klinkerwegen. Wordt ook wel veroorzaakt door het sportonderstel. Verder stuurt het veel lichter dan de zomerbanden. Mogelijk ook door de smallere band, scheelt tenslotte totaal 6 cm in breedte.

sunnyboy

Senior Member
Is lastig te zeggen. O.a. afhankelijk van de buitentemperatuur, hoeveelheid neerslag (=meer weerstand), belading (alleen in de auto of met z'n viertjes) en constante snelheid. (lees: verkeersintensiteit)
Heenweg 7,3 liter, terugweg 7,2 liter. Met een gigantische regen/sneeuwbui thv Bodegraven. (Z3 in de middengeleiderail zien hangen, mogelijk gevolg van aquaplanning)
Met zomerbanden ongeveer 7,6 liter op de 100 km.
Scheelt bij mij dus zo'n 4%. En bij jou?

Bovenaan Onderaan