Winterbanden.

Dutch4x4

Senior Member
Gemiddelde van de zomerbanden afgelopen maanden: 9,6/100 km. Sinds de montage van de winterbanden zit ik op 8,7 liter/100 km (zit wel één lange, zuinige rit in, dus dat vertekent). Maar dan nog, het verschil is fors. En dan is de bandenspanning van de zomerbanden ook nog hoger.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ervaring van vorige winter was trouwens ongeveer net zo. Als het echt koud wordt, zal het verschil nog wel afnemen, maar kleiner dan 5% zal het niet worden.
 

rickske

Actief lid
Tja ik dacht al dat mijn boordcomputer op hol was geslagen omdat ik met zomerbanden een verbruik had van 5.8l/100 km en met winterbanden 5.2l/100 km.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Helaas wil de leasemaatschappij geen winterbanden betalen, dus ik moet het van de winter met deze banden doen...

[/ QUOTE ]

Hoelang met je met je auto rijden dan? Zeker als je veel km's maakt (lijkt me wel met 2.0 TDI)heb ik toch graag wat geld over voor mijn eigen veiligheid. Dat laat ik niet afhangen van een werkgever of leasemaatschappij!!
 

nomad

Senior Member
Weet er iemand of je velgen met een ET waarde van 45 kunt gebruiken op de Octavia 2 ? De steek is 5 x 112.
Ik zie dat ze ook passen op Passat en Golf 5, dus wellicht ook op de O2.
 

deusjevo

Forumguru
Oke, ik heb winterbanden besteld voor mijn O1.
Het wordt de Vredestein Snowtrac 2.
Volgens de Autokampioen test een prima winterband en dat voor maar 6 euro per maand.

Iemand ervaringen met deze band (195/65 R15) /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Weet er iemand of je velgen met een ET waarde van 45 kunt gebruiken op de Octavia 2 ? De steek is 5 x 112.
Ik zie dat ze ook passen op Passat en Golf 5, dus wellicht ook op de O2.

[/ QUOTE ]
Vraag zelf al opgelost. Gaat gewoon passen. Dus ik ga een setje Goodyear Ultra Grip 7 bestellen. Met een beetje mazzel nog voor de kerst in huis.
 

Dutch

Actief lid
Ik heb gisteren winterbanden laten plaatsen. ContiWinterContact TS810. Ze kwamen als beste uit de anwb test van 2004. Ze zijn behoorlijk veel stiller dan m'n zomerbanden (dunlop SP Sport01A).

Vanmorgen ging wel het bandenspanningwaarschuwingslampje opeens branden, en dat nadat ik al 30 km gereden had met de winterbanden. Ben voor de zekerheid wel even uitgestapt om te controleren, maar er was niets bijzonders te zien.
 

sunnyboy

Senior Member
@deusjevo
Sinds een week of zo de Snowtrac2 gemonteerd zitten.
Best wel goed krijg ik het idee.
In vergelijking met de 225 banden duidelijk lager brandstofverbruik. Comfortabel op lange oneffenheden. Stoterig op dwarsrichels en korte oneffenheden.
Met optrekken slaan ze sneller door (wielspin).
Nog geen ervaring met sneeuw en ijs maar daar komt vandaag wel verandering denk ik.
Goede prijs, voor 6 euro per maand.
Je gebruikt ze tot april en dan weer de zomerbanden eronder.
Dat is maximaal zes maanden a 6 euro is 46 euro per jaar.
Hmmm, zal wel per band zijn denk ik dan, of niet?
Succes in ieder geval! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Sinds een week of zo de Snowtrac2 gemonteerd zitten.
Best wel goed krijg ik het idee.
In vergelijking met de 225 banden duidelijk lager brandstofverbruik. Comfortabel op lange oneffenheden. Stoterig op dwarsrichels en korte oneffenheden.
Met optrekken slaan ze sneller door (wielspin).
Nog geen ervaring met sneeuw en ijs maar daar komt vandaag wel verandering denk ik.
Goede prijs, voor 6 euro per maand.
Je gebruikt ze tot april en dan weer de zomerbanden eronder.
Dat is maximaal zes maanden a 6 euro is 46 euro per jaar.
Hmmm, zal wel per band zijn denk ik dan, of niet?
Succes in ieder geval! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

[/ QUOTE ]

Nope, zo zit het niet helemaal.
Ik betaal elke maand van het jaar 6 euro.
Dus 12 x 6 euro is 72 euro per jaar incl. BTW.

Dit is ook inclusief wisselen (oktober en eind maart) en opslag.

Mooi prijsje inderdaad, kost mij voor het hele contract van 4 jaar nog geen 300 euro /forum/images/graemlins/smile.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Gelukseend! /forum/images/graemlins/2133.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
Ik betaalde 550 euro incl. nieuwe stalen velgen.
Opslag 1e jaar niks, 2e e.v. jaren 16 eurootjes per jaar.
Ik doe er waarschijnlijk ook 4 jaar mee.
 

sunnyboy

Senior Member
Gisteravond in de sneeuw naar huis gereden.
Goede tractie en zeer goed remgedrag in die sneeuw.
Ook bochten zonder glijpartijen genomen. /forum/images/graemlins/489.gif
Maar jah, zo'n eerste sneeuw ben je altijd voorzichtiger he.
Vanmorgen was alles helaas, en gelukkig, weer weg.
Helaas omdat ik wat meer ervaring wilde opdoen in rijden met sneeuw.
Gelukkig omdat ook de winkel weer moet draaien op de laatste dag van het jaar.
/forum/images/graemlins/ot.gif Alvast iedereen een gezellige Oudejaarsavond en een probleemloos 2006 gewenst! /forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/530.gif /forum/images/graemlins/529.gif /forum/images/graemlins/623.gif /forum/images/graemlins/bye.gif
 
Ik heb geluk: een collega krijgt begin 2006 zijn nieuwe octavia 2. Kan ik voor een zacht prijsje de originele 15" LM Skoda Triton velgen + winterbanden overnemen die hij van z'n octavia 1 over heeft. De dealer slaat ze voor EUR 15 per wissel op. Kost me dus aan opslag EUR 30/jaar.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vanmorgen was alles helaas, en gelukkig, weer weg.
Helaas omdat ik wat meer ervaring wilde opdoen in rijden met sneeuw.


[/ QUOTE ]

Daarom ook gisterenmiddag de kans genomen om op een verlaten parkeerterrein flink te boenderen. AWD plus winterbanden heersen dan hoor! Je spuit weg alsof het niets is en daarna gooi je 'm in volledig gecontroleerde vierwieldrifts, helemaal dwars met full opposite lock. Heerlijk...

En met een simpele Octavia lijkt me de kans hierop (las ik in een ander forum) niet zo groot:

"ikke blij dat er sneeuw ligt, mooi leeg verlaten parkeerterrein gevonden, en ja ff spelen met de sub, toch ?

komt er een politieauto aangereden.

Meneer, wat u doet mag niet en is reden genoeg om uw rijbewijs in te vorderen

lullen als brugman maar het mocht niet baten.

ik heb een prent gekregen van 95 euro : Auto gebruiken op een andere wijze dan gebruikelijk is en hierbij onnodig geluid produceren.

maar ik had wel een paar leuke donuts gedraaid"

Ik had het gegooid op een gratis cursus rijvaardigheid voor gevorderden! Wat in feite ook nog zo is - ik zou zo'n boete altijd laten voorkomen. Ik bedoel: definieer eerst eens gebruikelijk...
 

sunnyboy

Senior Member
Met m'n vorige auto, een BMW320dE46 een circuitdag meegemaakt.
Een onderdeel was het zgn "skid-rijden".
Dat is een normale auto, BMW ja, met een hydraulisch of mecahnisch verstelbaar extra onderstel. Hierbij kunnen de wielen van het voertuig zelf worden opgetild en verplaats je je dmv zwenkwieltjes!
Er is dan geen tractie beschikbaar.
De clou is dat de instructeur met de afstandsbediening bij elke oefening de wielen van het voertuig zelf iets meer omhoog brengt. Zodoende wordt er gesimuleerd dat je op een regenachtige weg rijdt, of een besneeuwde weg, en op ijzel.
Ik behaalde hier de derde plaats bij! Instructeur vond mij "freaky".
Zo'n zelfde gevoel kreeg ik bij het lezen van het stukje van Dutch4x4. Als het eenmaal in je bloed zit blijft het erin zitten. Heel gaaf man.
Enne jammer dat de agenten snel hun conclusie trokken zo te lezen. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
The Master kan hier ook niet zo heel veel van zeggen. Elke situatie is weer anders. En mogelijk dat er toch wat obstakels in de buurt stonden welke mogelijkerwijs toch een gevaar konden opleveren voor de bestuurder.
Laten voorkomen, cq bezwaar aantekenen raadt ik een ieder aan. Als gevolg van overbelasting van het OM heb je grote kans dat er niet tijdig gereageerd wordt door het OM en wordt de zaak geseponeerd.De procedure staat achterop de "mini". Hier staat uitgelegd hoe je in bezwaar kan gaan bij een "Wet Mulder" gedraging.
Overigens heb ik wel eens bij een agent in de auto gezeten waarbij we een 360* graden slip maakten op de openbare weg!
Hopelijk valt er nog voldoende sneeuw om op een parkeerplaats te oefenen! /forum/images/graemlins/yeah.gif
 
Bovenaan Onderaan