Superb 3 Wie heeft last van brommend/trillend dashboard?

cwind

Nieuw lid
Het resonerende geluid dat bij een bepaald toerental gehoord wordt en dan vooral bij de middelste uitstroomopeningen van het dashboard, komt door de kachelpijpen die door het schutbord lopen.
Even naar de Skodadealer en uur later hebben ze het verholpen....
Skoda Vallei Auto Groep Veenendaal is een aanrader en hebben het snel verholpen...
 

Tuulster

Forumguru
Het resonerende geluid dat bij een bepaald toerental gehoord wordt en dan vooral bij de middelste uitstroomopeningen van het dashboard, komt door de kachelpijpen die door het schutbord lopen.
Even naar de Skodadealer en uur later hebben ze het verholpen....
Skoda Vallei Auto Groep Veenendaal is een aanrader en hebben het snel verholpen...
Aai deze heb ik ook sinds een week. Erg luid en vervelend brommetje....... maar even een afspraak maken. Is dit een erkende en geregisteerde klacht inmiddels?
 

Tuulster

Forumguru
Yep! Het is een soort resonantie. Komt uit de portier aan bestuurderskant of het dashboard links van het stuur. Mijn vrouw hoort het niet als ik rij. Ik trouwens ook niet als ik naast haar zit op de bijrijdersstoel.....
Je moet rijden om het te horen en dan proberen al rijdende te ontdekken waar het precies vandaan komt......:tegek: niet te doen, maar rete irritant!:banghead:

Nogmaals ik ben erg benieuwd wat er uit komt bij jou!:jaja:
En deze HAD ik. Dit was een resonantie in het klepje van het opberg vakje links onder het stuur. Keurig opgelost door de dealer! :thumbsup:
 

Dewinteb

Actief lid
Het resonerende geluid dat bij een bepaald toerental gehoord wordt en dan vooral bij de middelste uitstroomopeningen van het dashboard, komt door de kachelpijpen die door het schutbord lopen.
Even naar de Skodadealer en uur later hebben ze het verholpen....
Skoda Vallei Auto Groep Veenendaal is een aanrader en hebben het snel verholpen...
Is dit een monotoon geluid?
ik heb vooral bij stilstand(filerijden/stoplicht) een brom/zoemend geluid. T lijkt net of het van de koelfan van de motor komt, echter als ik in de motorruimte luister hoor ik het niet, fan draait altijd. Mijn 'geluid' verdwijnt bij stilstand heel even en komt weer terug...steeds vervelender ga ik het vinden.
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb hem bij gas geven in een eigenlijk net iets te lage versnelling bijvoorbeeld. Niet bij stationair draaien.
Het zit echt midden op het dashboard achter de roosters.
Vreselijk irritant :mad:
 

carfreak24

Forumguru
Bij bovenstaande, wat bij mij een goede (tijdelijke) fix is, de uitstroomopeningen (beide) slechts voor 3/4 opendraaien.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb de auto nu 3 dagen en net 400 km erop zitten (1.6TDI handgeschakeld) en ook ik heb precies hetzelfde. Het lijkt inderdaad wel of je de motorloop via de ventilatiekanalen hoort. Het is een bloed irritant geluid. Aangezien ik toch nog een afspraak moet maken voor het plaatsen van de Eibach set die nu wel klaarlight ga ik dit ook even meenemen.

Het is vooral bij lagere snelheden dat je het hoort. Zodra je wat harder rijdt ebt het weg. Het is extra aanwezig bij rustig optrekken.
 
Ik heb bij de superb I eens last gehad van wat ik dacht trillingen van het dashboard maar eens bij de dealer bleek deze van mijn "achteruitkijkspiegel" te komen. Even testen? Simpel : tijdens het rijden hou je bij het horen van trillingen even met je hand de spiegel vast. Stoppen de trillingen dan weet je het meteen.
 

Dirkmk1

Senior Member
Jawel, hier nu ook het brommerige / resonerende geluid bij een bepaald toerental. Vreselijk irritant, het doet mij bijna denken aan het flexibele deel van een downpipe dat trilt of een hitteschild dat trilt alleen zit dit echt meer "in" de auto.
Je kan de toeren keurig vasthouden en dan het geluid blijven horen. Voor mijn gevoel komt het vanachter de navigatie/middelste uitstroom openingen op het dashboard.

Vreemde bij mij is dat ik het de eerste 18.000 dkm niet heb gemerkt. Pas bij het monteren van de 18" zomerwielen (ipv 17" winterwielen) is het hoorbaar geworden. Maar moet ook zeggen dat nu de temperatuur wat hoger is ik nu pas de middelste uitstroom opening geopend heb staan.

Bij de 30.000 km beurt laat zet ik het wel op de to-do lijst voor de Skoda dealer, nog 8000km de muziek iets luider aan.
Hoop dat het eveneens de kachelbuizen zijn i.c.m. schutbord zoals bij enkele andere hier.
 
Grappig dit. Op snelweg (laag) in 6 heb ik hier ook last van..... Terug naar 5 en weg. ik riep nog tegen dealer gister (na monteren van de 18" velgen) 'Jullie zien mij als het goed is lange tijd niet" :)
 
Laatst bewerkt:

Dewinteb

Actief lid
#update#
Zoals eerder geschreven had ik last van het volgende:

een monotoon geluid, vooral bij stilstand(filerijden/stoplicht) een brom/zoemend geluid. T lijkt net of het van de koelfan van de motor komt, echter als ik in de motorruimte luister hoor ik het niet, fan draait altijd. Mijn 'geluid' verdwijnt bij stilstand heel even en komt weer terug...steeds vervelender ga ik het vinden.

Vandaag is het opgelost door de super(b) dealer te Dordrecht.
Het bleek van een magneetklep/ventiel op de tubo te komen,deze resoneerde tegen het schutbord en gaf het erg vervelende geluid in de auto,is compleet vervangen.

Ben erg blij met de acties van de skoda dealer, tis weer lekker rustig binnen in de auto✌
 
Het lijkt erop dat er meerdere "brommen" of resonanties kunnen voorkomen. Ben er tot nu toe (6000km) redelijk van gevrijwaard gebleven. Enige die me onlangs opviel was een duidelijke resonantie bij acceleren, begint rond 2000tpm en houdt dan aan tot voorbij 2500tpm. Klinkt een beetje of het dashboard los zit.

Is pas twee keer voorgekomen, maar heb wel een deja vu. Mijn vorige MQB product (Golf 7) had precies dezelfde resonantie en dat merk je vooral bij vakantieritten in de bergen. Ben benieuwd, met deze nog geen bergen gezien. Even afwachten dus...
 

Dirkmk1

Senior Member
Vanochtend (toen het nog rustig was op de A58, en inderdaad niet handsfree maar RWS ging niet in op mijn verzoek om een stuk snelweg voor mij vrij te maken) even proberen te filmen, wellicht niet goed hoorbaar maar je hoort een tikkend geluid tussen de 2400 en 2800 tpm. Dit is weer een nieuw geluid, het geluid wat achter het midden van de dash vandaan komt is er ook nog (de kachelpijpjes?).




Update: even bij de dealer geweest, er is een TPI op het "magneetventiel van de turbo", deze begeven het soms voortijdig of gedeeltelijk.
 
Laatst bewerkt:

Dirkmk1

Senior Member
"Update" gisteren heeft de Superb heel de dag bij vd Udenhout in Veldhoven gestaan. De TPI is gelukt en het irritant tikkende magneetventiel is vervangen.

Het andere geluid / resonantie is ook geconstateerd door de behulpzame monteur.
We zijn al weer één stapje verder het resoneren is er alleen als je daadwerkelijk aan het rijden bent, bij het testen op de brug en flink toeren maken (niet in een versnelling!) is de resonantie niet te horen.
Ik heb ook nog even meegekeken toen de auto op de brug stond, maar we hebben niets kunnen vinden. De resonantie blijft, en dan voornamelijk tussen de 2200 en 3000 toeren bij accelereren of als je in de 6 rustig gas geeft. En lijkt nog steeds achter het dashboard vandaan te komen.
We gaan een nieuwe afspraak maken om de resonantie te achterhalen.
Ik ga me er ook echt steeds meer aan irriteren.
 

cwind

Nieuw lid
Mijn Skodadealer wil het dashboard demonteren en de leidingen die door het schutbord de auto inkomen nagaan.
Maar ik ben niet zo gelukkig met het demonteren van het dashboard.......je zou maar bij het terugmonteren 'drie schroefjes' overhouden...:)
Ik rijd nu met de 2 middelste uitstroomopeningen dicht en dan is het geluid weg. Is niet de oplossing maar scheelt wel hoop irritatie.
groet aan allen
 

Skoda-MAN

Forumguru
@cwind Ik denk dat je het volste vertrouwen in de dealer moet hebben. Het zijn over het algemeen goed opgeleide mensen die bij dealers werken. Zelf ben ik enigzins bekend in de autobranche en lees je op een forum vrijwel altijd de missers die soms overdreven hoog opgeblazen worden. Geloof me, verreweg de meeste reparaties gaan goed maar het blijft mensen werk en diegene die nooit een fout gemaakt heeft werpe de eerste steen.
Geef je dealer de kans om het probleem op te lossen :nailbiting::thumbsup:
 
@Dirkmk1 dat tikkende geluid door het magneettventiel heb ik op het filmpje niet kunnen horen. Maar is dit bij accelereren of bij decelereren?

Ik hoor namelijk een tikkend geluid bij decelereren. Klinkt wat in de verte, het geluid lijkt nog het meest op versleten drijfstanglagers, die tikken ook vrij expliciet bij decelereren. Maar daarvoor lijkt het me nog wat vroeg :deuk:
 
Bovenaan Onderaan