Superb 3 Wie heeft last van brommend/trillend dashboard?

Tassin

Forumguru
Hopelijk wordt het geen wijd verspreide kinderziekte in de S3, maar @Ome Peek, @EHS, @tritus en @Tuulster hebben al gemeld dat ze last hebben van een brommende trilling die uit het dashboard lijkt te komen.

Mss kunnen we een lijn vinden in de modellen waar het fenomeen zich al dan niet voordoet. Als je onderstaand lijntje overneemt en verder aanvult, krijgen we een mooi overzicht.

Tassin: 2.0 TDI 190pk DSG, HB, 3.000 km, 1 maand oud - nog geen hinder ondervonden
 
Laatst bewerkt:

yves1966

Forumguru
Opvallend dat het allen diesels zijn die het fenomeen hebben. Zal dus aan de motor en niet aan de wagen kunnen liggen.
 

Dewinteb

Actief lid
S3 hb 1.6tdi met 4000 km geen last van trillend dashbordkastje.

Wel irriteer ik me aan wsl de koelfan van de motor,deze geeft een 'zingend' geluid,en dat komt en gaat. Als het geluid er is ,dan is het stationair toerental hoger dan als t geluid even weg is. Km stand 4000.
 
Laatst bewerkt:

3deskoda?

Senior Member
1.6 TDI, 1600 km en geen gebrom, geen zingend geluid bij het hoger toerental (wel het hoger toerental).

Mij irriteert het handschoenbakje dat regelmatig openvalt.
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb een naar brommetje links naast het stuur. Zit er soms wel soms niet. Bij laag toerental vooral en op ongelijk wegdek.
Het zit volgens mij ergens achter het dash of achter de voorportier.

1.6 tdi en inmiddels 9000 op de teller staan en SUPER tevreden en gelukkig met de auto maar dat brommetje is toch wel een klen smetje wat mij betreft, had mijn oude Sup niet.......
 

Cordoba

Forumguru
Misschien handig als iedereen die het wel heeft, én de mensen die het niet hebben ook zo goed mogelijk de productiedatum van de auto vermelden, mogelijk dat daar ook nog iets uit de halen valt. (zoals ook bij andere problemen die soms alleen bij auto's van een bepaalde serie zijn terug te vinden, doordat dan net een paar details anders zijn in de productie, of de gebruikte onderdelen.
 

Ome Peek

Actief lid
Afgelopen weekend iemand gesproken die hetzelfde brommende, resonerende geluid had in zijn Passat. Bij hem bleek het uiteindelijk te komen door de airco/kachelleidingen die in het dashboard lopen. Na lang zoeken zijn deze met vilttape omwikkeld en weg was het probleem. Ik ga binnenkort eens langs bij de dealer met deze bevinding.

Om op een eerdere vraag van Cordoba uit dit forum terug te komen: Mijn auto is in week 38 gebouwd.
 

Ome Peek

Actief lid
Ik heb de laatste dagen wat intensiever geluisterd en diverse mogelijkheden geprobeerd. Zoals het er nu naar uitziet heb ik SOMS last van een resonantie in het dash bij deze ventilatie-instelling: dus met twee lampjes aan.
 

Bijlagen

  • 20151110_122450.jpg
    20151110_122450.jpg
    138,7 KB · Weergaven: 103

Ome Peek

Actief lid
Ik heb géén last indien de ventilatie op deze manier staat ingesteld:
 

Bijlagen

  • 20151110_122405.jpg
    20151110_122405.jpg
    140,4 KB · Weergaven: 92

Giant

Forumguru
Hmm:pieker:. Zie ik als enige verschil dat je de stand op de ventilatieroosters die je kunt richten ingeschakeld hebt als je wel af en toe problemen hebt? Kan het misschien zijn dat je in die stand de ventilatieroosters waar je de luchtstroom op schakelt dicht hebt zitten waardoor de luchtstroom niet weg kan?
 

Tassin

Forumguru
Dan vermoed ik: indien je de luchtstroom naar het bovenlichaam inschakelt, veroorzaakt dit een trilling in de leidingen naar deze roosters, ongeacht of deze roosters geopend zijn of niet.

Benieuwd of iemand dit zal kunnen bevestigen. Het stemt alleszins overeen met wat @Ome Peek wist te vertellen over een gelijkaardig probleem in een Passat.
 

EHS

Actief lid
Hier hoor ik een rammel vooral bij koude motor links onder.
Rond de 2000 touren.

Vorige keer heeft de dealer het niet kunnen vinden. Volgende week moet die toch voor wat anders naar de dealer en kijken ze er nog een keer naar. Gaan dan samen even rijden.

Andere mensen al een oplossing?
 

Hellsider

Nieuw lid
Bij mij is het een rammelend en knetterend geluid aan de lichtschakelaar. Als ik er een beetje druk op zet stopt het, maar na een tijdje rijden is het terug. Net naar dealer geweest en die had hem er uit genomen en terug bevestigd. Een eindje gaan rijden en alles stil. Bij het naar huis rijden natuurlijk begint het terug. Om moedeloos van te worden.
 
Bovenaan Onderaan