Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

jonbongoofy

Forumguru
Het filmpje gaat over het belang van goede belading. Dus als je caravanweger hebt en zorgt dat de kogeldruk max. is en de asdruk gelijk moet je heel stabiel kunnen rijden. Het filmpje zegt niets over fietsen achterop. Althans ik zie dit in het filmpje
 

chris01

Senior Member
@Beun12 heb je gelijk aan . maar bij slechte belading heb je kans op iets grotere beschadiging.
fiets op het dak plaatsen moet je ook niet alleen willen doen.;)
 

chris01

Senior Member
wij nemen deze zomer ons bootje mee, deze leg ik in de caravan en de motor van 50 kg gaat achter in de auto.
de tent en andere zware spullen gaan in de dak-koffer .
 

kansberg

Forumguru
Hartelijk dank voor alle reacties!

@Corné de Kluijver en @andrehj : Jouw opmerking is helemaal niet gek Corné, sterker nog, we hebben de eventuele mogelijkheid om één fiets in de caravan te plaatsen. Twee lukt niet. Het heeft echter niet onze voorkeur.
Wat betreft laadvermogen van de caravan zit ik ruim binnen de grens van 1250 kg. Vorig jaar bij de Bovag keuring woog deze met de standaard inventaris 979 kg. Dus nog ruim 250 kg 'over.' Mijn 'natte vinger' schatting is dat er nog ongeveer 125 kg. aan bagage bijkomt, dekbedden, extra kleding, (lichtgewicht) gasfles, en dat soort zaken. De bovenkasten zijn gevuld met slechts licht materiaal, ondergoed, handdoeken en wat voedselvoorraad. De zware spullen hebben we in kratten op de vloer en de jerrycans en gasfles in de disselkast.

De kogeldruk houd ik altijd scherp in de gaten en weet inmiddels dat 80 kg. prima rijdt. Ik zorg altijd dat ik tegen dat gewicht aan ga werken en als laatste, wanneer de dissel op de weegschaal staat, vul ik de jerrycans in de disselbak met water tot ik op 80 kg. zit.

@Beun12 : Het huren van fietsen is eigenlijk geen optie, mijn vrouw heeft de fiets helemaal voor haar laten 'configureren' omdat zij vanwege een beperking met de knieën niet zomaar op iedere fiets weg kan rijden. Dat was vorig jaar ook de reden dat we elektrisch zijn gaan fietsen.

De constructie achterop de caravan lijkt mij in orde, de vorige eigenaar heeft er zeven jaar fietsen op gehad en het ziet er allemaal nog fris en scheurloos uit. (zie foto). De achterwand is van polyester overigens. Op de drager staat een sticker met 'max 50 kg.'

Het voordeel nu is dat we geen wereldreis gaan maken, maar naar Limburg. Het kan tegenvallen en dan moeten we uitkijken naar een alternatief. Ook hier, net als overal, voor en tegenstanders. Ik denk dat ik het ga proberen op het moment dat ik de caravan bij huis heb en dan een stukje snelweg 'pak' met volle belading. Uiteraard zorg ik ervoor dat de fietsen goed zijn gezekerd, met de standaard bevestigingspunten, maar ook nog met extra sjorbanden.

20120825_164441_resized.jpg
 

andrehj

Forumguru
@kansberg : Het is natuurlijk een laatste redmiddel, maar mocht het ooit tot slingeren komen, dan kan een goed werkend ESP-systeem (en dan vooral het TSA-deel) precies het verschil maken tussen de plaatjes uit de hiervoor geciteerde post van Bakkertje en veilig op je bestemming aankomen.
Dus: Werkt TSA (of TSC) bij jou? Eenvoudig te testen door met een aangesloten aanhanger (of fietsenrek) je auto op contact te zetten. Het ESP lampje gaat dan een seconde of zo ná het ABS lampje uit (normaliter is dat tegelijkertijd).

Overigens vind ik die water-ballast niet zo handig. Want lichter is in dit geval beter. Beter is het om wat zware bagage achter de hand te hebben die je makkelijk kan verplaatsen.
Leg bijvoorbeeld een zware voortent helemaal voorin op de bodem van de caravan, of verplaats de zware zak met haringen naar de disselbak.
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : Ik neem aan dat het TSA of TSC geactiveerd is, de trekhaak is destijds 'ingeleerd' en daarop afgaande ga ik er vanuit dat dit functioneert. Maar zal het voor de zekerheid controleren als de Kip is aangekoppeld.

De voortent ligt inderdaad voorin onder het bed. Onze haringzak is niet zo zwaar, allemaal kunststof haringen. Maar wel een goede tip!
 

Oenoud

Forumguru
Een kennis van mij heeft al jaren de fietsen achterop en heeft er nooit problemen mee.
Nou zijn dat geen electrische fietsen maar ook geen Carbon lichtgewicht fietsen.

De juiste kogeldruk en een goede belading is cruciaal hierin.
Als de wand en de drager geschikt zijn voor dat gewicht zou het theoretisch geen probleem op moeten leveren.
Ik heb vroeger wel gereden met fietsen op de dissel. Was op zich geen probleem.

Laatste jaren overigens nooit meer fietsen mee. Als ik fietsen wil huur ik daar wel een.
Maar ik kan mij in jullie geval voorstellen dat dat geen optie is gezien de op maat gemaakte fiets van je vrouw.

Fietsen op het dak van de auto zou ik ook niet om staan te springen. Til maar eens zo'n electrische fiets boven je macht op het dak van je superb. Zeer grote kans dat dat misgaat met alle beschadigingen vandien.

Als het kan zou ik inderdaad proberen om in het geval van electrische fietsen er eentje in de caravan te plaatsen en eentje achterop.
 

RogerS

Forumguru
Misschien een hele domme opmerking, maar kunnen die fietsen niet gewoon in de caravan?
Ik vind dit zeker geen domme opmerking..
Fietsen achterop, ook al heb je voldoende kogeldruk, is niet bevorderlijk voor de stabiliteit van de combinatie (zwaar gewicht aan het einde). Er zijn zelfs merken caravans zoals Fendt die uitdrukkelijk aangeven dat de achterwand er niet (meer) voor geschikt is.

Als ik fietsen zou meenemen, wij hebben een Knaus Sport 500 FDK, dan zou ik deze of op de dissel plaatsen danwel in de caravan vervoeren. Omdat ik dat teveel werk vindt, huren wij ter plaatse fietsen voor de keer dat wij willen gaan fietsen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik een fiets in de caravan zou willen plaatsen - quod non - moet ik er eerst een vouwfiets van maken, ander krijg ik 'm de hoek niet om.
Dus mijn lichte fiets gaat achterop, de e-bike van mijn vrouw gaat voorop. Daarvoor heb ik een gootje van de achterdrager (Thule) gehaald en geplaatst op een constructie die ik zelf heb bedacht en laten maken door een constructiewerkplaats. Zit aan de dissel bevestigd op de 2 M12-bouten die de koppelingset met neuswiel etc. aan de hoofdchassisbalk vasthouden.
Moet nog met de disselweger uitzoeken wat dit voor de kogeldruk betekent - nader uitbalanceren met de bagage...

Dit was de proefopstelling om de juiste passing van de frameklemmen voor en achter even te testen:

R-20150325_Fietsenrekken-1010586.jpg
 
Laatst bewerkt:

reeseend

Forumguru
De fietsen kunnen prima mee op de achterkant van je caravan. Hou de kogeldruk goed in de gaten en dan komt het wel goed. Het volgen van de caravan heeft zoals ik het ANWB filmpje te maken met juiste kogeldruk. Als dat niet goed is kun je een slingerende caravan krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tnx @kansberg, we zijn er erg blij mee.
Komende week maar eens proefdraaien in de buurt. En meteen ook even testen of de kajak mee kan op de Fabia zonder het linker voorraam van de caravan te molesteren. Volgens de metingen moet het wel kunnen, maar ik wil toch even zeker weten dat ik nog gewoon scherp linksaf kan zonder schade te maken.
IF not, THEN andere (=langere) auto - maar dat vind ik dan weer een beetje zonde van m'n F2C die het zo lekker doet...
 

kansberg

Forumguru
@Canon-Eye : Haha, ja wel een dingetje om rekening mee te houden. Wij zijn erg gecharmeerd van de Eriba Touring, een neef van mij heeft er één en ik heb twee collega's die er ook één hebben, de ene zelfs een 530 Troll. Imho de grootste Touring van Eriba. De prijzen hebben ons destijds tegengehouden, met ons budget konden we niet een exemplaar vinden wat onze wensen invulde. Dat geeft ook aan hoe waardevast de Touring is. Het is de de Waard onder de Caravans zeg ik altijd, tijdloos, solide en praktisch in gebruik. Wellicht de opvolger van de Kip, maar deze kan nog jaren mee en zijn we ook erg blij mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
@kansberg: Wij zijn bij de selectie ook tot de ontdekking gekomen dat ze erg prijshoudend zijn. En dan ook altijd voorzien van opties die we liever niet hadden (geen meerwaarde voor ons, wel meer-kilo's op de schaal) terwijl dingen die we graag willen er dan weer niet op zaten. Gold ook voor allerlei overjarige showroommodellen: meestal net precies de "verkeerde" (voor ons dan) opties.
En daar zijn we ook nog voor in alle hoeken van het land wezen kijken :). Nou ja, op zich ook wel leuk - én leerzaam trouwens: je hoort bij elke dealer wel weer iets anders om op te letten.

Toen zijn we bij een dealer hier in de buurt maar eens een nieuwe gaan configureren met precies datgene erop en eraan wat we echt willen - en die bleek uiteindelijk, met wat korting (wegens geen inruil) maar een kleine 500 euro duurder dan de overjarige met supershowroomkorting die daar qua uitrusting nog het dichtste bij kwam - en tegelijkertijd wel een kleine 50 kilo lichter. Toen was de keuze snel gemaakt...
 

jalex_h

Forumguru
Hm, 44 kg achterop is wel errug ongunstig. Nu heb je weliswaar een trekker die flink zwaarder is, maar dan nog. Ik heb de Superb ervaren als een prima trekker, maar alleen als de kogeldruk flink hoog was (zo'n 80 kg). Weliswaar met 1500 kg aan de haak, maar het geeft wel aan dat het een auto is waar de kogeldruk nauw luistert. Overigens is 44 kg alleen al aan fietsen op de dissel ook niet het je van het, want dan ligt al je bagage juist achterin. En als het om stabiliteit gaat, is niet alleen de kogeldruk van belang, maar ook de afstand van de belading tot de as.
Ik zou denk ik gaan voor eentje voorop en eentje achterop. Dan kun je je bagage mooi in de buurt van de as houden.
Voor wat betreft die afdekplaat, die zit er bij mij ook op maar daar zijn een paar kleine gaatjes door geboord voor de bevestigingsbeugels (fiamma fietsenrek).
 

kansberg

Forumguru
@jalex_h : Daarom wil ik ook eerst een eindje proefrijden met de combinatie in z'n geheel beladen. Heb het er vanmiddag met mijn betere helft over gehad en we zijn het er inmiddels over eens dat bij enige vorm van twijfel, er in ieder geval één fiets verhuist naar binnen. De dissel wil ik toch liever gevrijwaard houden van obstakels, onze caravan heeft van die grote naar opzij klappende deuren (links en rechts) en ik schat in dat deze dan in het gedrang komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar komt nog bij dat de stevigheid van zo'n caravan(achter)wand ernstig te wensen over laat.
Dat hangt erg van de constructie af. Er zijn caravans (zoals de Eriba Touring) waarbij de lichtgewicht wanden bevestigd zijn aan een tamelijk stevig stalen buizenframe.
We hebben een achterdrager die boven en onder aan die staalconstructie hangt. En daar hoeft in ons geval maar 1 fiets op van momenteel ca. 16 kilo (ik trap nog gewoon zelf, zonder ondersteuning); de zwaardere e-bike (22kg zonder accu en mand) komt voorop. Zolang ze allebei meegaan, is dit al weer redelijk in evenwicht; verder wordt het een kwestie van bijsturen met de bagage.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@Canon-Eye : In de periode 2000 - 2005 had ik al eens documentatie opgevraagd bij zowel Eriba als Kip, omdat ik een voorgevoel had dat we toch een keer 'aan de caravan' moesten. De Touring lijn van Eriba en de Shuttle lijn van Kip spraken mij erg aan, en nog steeds overigens. Hier had ik veel aan tijdens mijn zoektocht naar de juiste caravan. Mijn vrouw bepaalde de indeling en ik de rest.

Toen er dan ook een Kip van onze keuze vlakbij te koop kwam staan op Marktplaats die aan al onze wensen voldeed zijn we gaan direct kijken, met de wetenschap dat deze eigenlijk ver boven ons budget uitkwam. Maar toch. We vielen allebei direct voor de caravan maar wisten ook dat het financieel niet kon. Toen de verkoper mij vroeg een bod te doen grapte ik een bedrag dat 25% onder zijn vraagprijs lag, die al niet hoog was. En toen sprak hij de gevleugelde woorden "ik gun hem jullie." En zo werd het de Kip die we gelijk aangeboden hebben bij een dealer voor een keuring, we hadden toch iets van 'een addertje onder het gras' vanwege de prijs. Maar de dealer was vol lof over de caravan en prees de staat en het onderhoud van de caravan. Vorig jaar is hij weer voor de Bovag keuring geweest en moesten er nieuwe banden onder, dit wisten we echter al bij de aanschaf. Voor de rest alles top!

Toen ik semi geïnteresseerd bij dit bedrijf vroeg wat de inruilwaarde was van de caravan, bood hij € 1000,00 meer dan wat wij er voor betaald hadden twee jaar geleden :D
 

Skoda-MAN

Forumguru
@kansberg Vergeet niet om de accu's uit de fietsen te halen als dat mogelijk is, scheelt weer een paar kilo.

Sorry, dat wist je al, ik had er even overheen gelezen:wavecry:
 
Bovenaan Onderaan