Wie heeft de Karoq besteld en wat is je uitvoering?

cali05

Forumguru
Toch weer twijfelen. Ik heb een 1.0 tsi besteld maar ben nog in de gelegenheid de bestelling te wijzigen naar een 1.5 TSI. De enige reden waarom ik dat zou kunnen doen is dat er een aantal weken per jaar een caravan (KIP met hefdak) achter hangt. Ik koop de auto privé dus die €1800,- verschil tussen de 1.0 en de 1.5 houd ik liever in de zak. Tegelijkertijd geef ik nu een flinke smak geld uit en wil ik niet een ' foute keuze' maken . Kortom, advies is welkom.
 

Wollie

Lid
Tsja, wat is wijsheid. Ik heb voordat de Karoq leverbaar werd in een Octavia 1.0 gereden om te ervaren hoe die motor presteert. Daar was eerlijk gezegd niet veel mis mee, maar de Karoq is iets hoger en zwaarder (vermoed ik) en dan is een beetje reserve wel plezierig. Niet zozeer de extra pk's maar nog veel meer het extra koppel dat bovendien bij de 1.5 ook al bij een lager toerental vrijkomt dan bij de 1.0.
Kortom, ook al zul je misschien niet vaak behoefte hebben aan een hogere topsnelheid of snellere acceleratie, een 1.5 rijdt uiteindelijk wel lekkerder. En als het een keer nodig is heb je wat reserve achter de hand. Verder denk ik dat de meerprijs tzt ook wel (deels) in de restwaarde terugkomt.
Ik heb zelf enkele opties laten vervallen om voor de 1.5 te kunnen gaan. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.....en echt "foute keuzes" kun je bij een Karoq niet snel maken. In de basis zijn alle uitvoeringen immers al prima.
 

Ft1975

Nieuw lid
Toch weer twijfelen. Ik heb een 1.0 tsi besteld maar ben nog in de gelegenheid de bestelling te wijzigen naar een 1.5 TSI. De enige reden waarom ik dat zou kunnen doen is dat er een aantal weken per jaar een caravan (KIP met hefdak) achter hangt. Ik koop de auto privé dus die €1800,- verschil tussen de 1.0 en de 1.5 houd ik liever in de zak. Tegelijkertijd geef ik nu een flinke smak geld uit en wil ik niet een ' foute keuze' maken . Kortom, advies is welkom.

@cali05, de beargumentaties waarom wel of niet een 1.5 heb je al min of meer gegeven. Het prijsverschil van 1800 euro vind je groot en aan de andere kant ga je een aantal weken met de caravan. We kunnen de keuze vanuit verschillende aspecten bekijken:
  • MRB verschil: nee, beide vallen ze in de 1251-1350 kg
  • Vermogen: ja, verschil van 35 pk
  • hogere topsnelheid:186 vs 203
  • acceleratie:10,7s vs 8,6s
  • Koppel: ja, 50 Nm meer-> goed voor idd de caravan
  • Prijs: ja, 1800 euro verschil, maar straks bij wederverkoop iets hogere waarde
  • Gewicht: 1261 vs 1293 kg
  • Verbruik: lichtelijk verschil
Ik heb zelf gekozen voor de 1.5 DSG omdat ik afgelopen jaren in een Toyota Auris TS Hybrid heb gereden en daar met 136 pk tekort kwam. Hiernaast vind ik de 1.4/1.5 4 cilinder betrouwbaarder qua levensduur dan de 1.0 3 cilinder, vooral als je de auto als particulier aanschaft. Nogmaals dit is gebaseerd op de ervaringen van de specialisten.

Waarom zou jij voor de 1.5 gaan:
  • geen aparte auto benodigd als je een paar weken met de kip gaat, weet overigens niet wat het gewicht van de kip is
  • met caravan veel meer koppel dus minder "zwetende billen" als je een berg of helling opgaat
  • 1.5 levert meer inruilwaarde tov de 1.0
  • Bij verschillende duitse fora en test word er regelmatig aangegeven dat die 1.0 net een maatje te klein is voor de karoq vanwege het gewicht en de hoogte van de SUV. De 1.0 moet extra harder werken waardoor het brandstofverschil bijna nihil zal worden.
Samengevat zijn er uiteraard een paar voor een nadelen en het blijft uiteraard jou eigen keuze!

Suc6 met je keuze.
 

Volvo V40

Nieuw lid
@cali05, vanuit België ;ik ben geen autotechnicus maar heb wel een brede interesse. Inderdaad, ook ik die uiteindelijk
gekozen heb voor de 1.5 TSI heb de 1.0 aangeprezen gekregen door de dealer. Daar moet je tegenwoordig zijn voor de aankoop, onderhoud verplicht men ook voor de garantie , dat terzijde, maar ik heb wel een garagist alle merken.
Hij heeft mij voorgelegd : het vermogen per kilo autogewicht. Praktisch a/d hand een Fiat 500 van zijn vrouw +- 845 kg voor 145 Nm die (meer dan) voldoende trekkracht heeft en dan de Karoq 1.0 ; 200 Nm / Karoq 1.5 ; 250 Nm.
Zie ook (zeer uitgebreid en voor een leek als ik, niet makkelijk) "https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter " . Maar het bewijs is er , met meer gewicht, bergachtige gebieden, een Karoq 1.5 is beter!
Zie ook achteraan gegeven artikel op voormelde site "Conclusie": vergelijk altijd "VERMOGEN PER KILO AUTOGEWICHT"
Deze beide argumenteringen heeft me doen besluiten te kiezen voor de 1.5 TSI. Ik hoop jou en anderen hiermee te helpen.
 

Bakboord1

Forumguru
Ik heb enkele maanden een 1.0tsi gereden en nu een 1.4tsi met beide 200nm koppel.
De 1.0 is een fijne motor en voldoende fel voor de Leon die ik had.
Maar viaduct omhoog begon de 1.0 soms minder mooi te lopen (bijna bokken) en dat heb ik met de 1.4 nog niet gemerkt ondanks dat het koppel gelijk is en mijn huidige auto zwaarder.

Zelf heb ik ook lang getwijfeld en gekozen voor de lichte motor in mijn auto. Soms heb ik spijt maar in mijn geval kostte me de zwaardere motor meer dan 30 euro extra per maand. En zo vaak mis ik het vermogen niet. Maar ik heb dus geen caravan die ik moet trekken.

Kun je niet nogmaals proefrijden? Desnoods met een ateca met deze motor. En dan vijf volwassenen in de auto plus wat gewicht in de koffer. Dan voel je tenminste of het hard achteruitgaat met extra gewicht.

Succes met je keuze.
 

cali05

Forumguru
Dank voor de reacties. Alles afwegende blijf ik bij m'n eerste keuze. een 1.0 tsi die getuned gaat worden door JD. Dan heb ik wat extra koppel als de caravan erachter hangt. Verder rijd ik 85% van de kilometers alleen in de auto. 40 km snelweg en 25 km provinciale weg. Allemaal erg relaxed en dat kan prima met de 1.0. Het koppel met tuning stijgt naar 240 nm en dat kan ik dan aanspreken als het echt er om gaat.
 

Bakboord1

Forumguru
Als je dan toch nog kosten moet maken dan zou ik de 1.5 nemen.
Stel dat je vier a vijf jaar rijdt met deze auto en je schrijft de helft af, dan is het verschil in afschrijving 900 euro.
Dan kost de 1.5 je dus effectief ook 900 euro. Tuning kost daar al meer van de helft van. En dan heb je ook nog kans dat je garantie kwijtraakt door de tuning. Ook als je claim geen bal met de tuning te maken heeft.

Just my two cents.
 

EdK

Forumguru
Gewoon die 1.0 nemen en of bij JD lstage 1 laten tunen of indien mogelijk bij VAG Techniek de fabrieksupdate nemen.
Voor die ene ( misschien twee ) keer per jaar dat er een sleurhut achter hangt en je wat meer moet schakelen of wat langzamer een berg op gaat ...... pff boeiend, je hebt vakantie dus druk druk en vlug vlug is niet ter sprake dan.....

En meer inruilwaarde bij inruilen..... mwahhh valt tegen hoor.... Had een Yeti 1,4TSI en merendeel is verkocht met 1,2TSI.
Daar de 1,2 ook nog eens zuiniger was ( kijk maar eens in spiritmonitor ) was de 1,4 bij inruil zeker meer waard door zijn 1,4 motor maar juist meer door de vele extra accessoires die ik erin had gestopt.

En ook ik hoor me dealer 7 jaar terug nog zeggen dat met de 1,4 ik meer zou terug krijgen .....
Nu heb ik voor die 1,4 toendertijd zelfde betaald als de 1,2 (actie)
 

Wollie

Lid
Nog een update:
Vanmiddag bericht gehad van mijn dealer. Door de vergrote productiecapaciteit en een gewijzigde planning is productie van mijn Karoq naar voren gehaald. Aflevering wordt nu voorzien in week 12 of 13. Auto is besteld op 8 januari jl.
 

skoda1961

Nieuw lid
Vorige week bij de leasemaatschappij besteld... Karoq style business 1.0 tsi DSG in de kleur steel grey met de opties panoramadak, ACC, electrische achterklep, sunset, DAB, travelassist, achteruitrijcamera, levering na einde huidige leasecontract rond 7 mei. de voorpret is begonnen..............
 

dzwietering

Nieuw lid
Ik heb op 2 januari een 1.5 DSG Style in Lava Blue besteld. De dealer vertelt mij dat er nog niets is ingepland en kan mij dus ook niet vertellen wanneer er geleverd wordt.
 

HeHa

Lid
Medio april 2018 verwacht ik de Karoq 1.0 DSG Style Business in de kleur Lava bleu metallic te gaan rijden, als opties het Travelpakket pro, Virtual pedal, Trekhaak wegklapbaar en Sunset erbij kunnen nemen.
 

dzwietering

Nieuw lid
Voor mij nu ook week 12 of 13, onder voorbehoud uiteraard. Overigens heb ik getint glas en airbags achter, reservewiel en varioflex bovenop de Style besteld.
 

HJB

Nieuw lid
Heb op 3 januari 2018 volgende auto besteld:

Skoda Karoq 1.5 110 KW / 150 PK TSI Business met automaat en diverse opties.
Volgens dealer zou auto in week 12 geleverd kunnen worden. Ik heb wel af 1 april eenleenauto afgedwongen mocht levering na 1 april zijn.
 

s-line

Forumguru
Ik rij in een Peugeot 3008 met een 1.2 turbo 3cilinder motortje, en moet zeggen dat ik nog geen seconde het gevoel heb gehad dat ik vermogen te kort kom. Ook niet op vakantie met 5 personen en een volle kofferbak.
Dus het argument om te zeggen dat een 3 cilinder in zo een grote auto te kort is vind ik onzin! De 3008 is denk ik net zo groot als de Karoq
 

LT83

Forumguru
s-line, ik begrijp je punt. Maar voor die 1800 had ik zeker een 1.5 genomen. Denk dat het qua inruilwaarde ook een grote plus gaat zijn in de toekomst.
De topicstarter gaat nu 800 euro uitgeven aan tuning, dan heb je nog maar 1000 verschil.
Overigens zou ik zelf gewoon de 1.5 nemen en die laten tunen;) Dan heb je leuk vermogen om vlot mee te komen en een keer wat lol te hebben met de Karoq.
 

cali05

Forumguru
s-line, ik begrijp je punt. Maar voor die 1800 had ik zeker een 1.5 genomen. Denk dat het qua inruilwaarde ook een grote plus gaat zijn in de toekomst.
De topicstarter gaat nu 800 euro uitgeven aan tuning, dan heb je nog maar 1000 verschil..
Tja... Het kost weinig moeite om de Karoq dik boven de €40.000,- te brengen. het stopt ook ergens. Als je zoals ik 85% van de tijd alleen in de auto zit, keurig in het vlakke Nederland rijd en niet persé op de linkerbaan verblijft dan is een 1.0 m.i. prima. Voor die paar momenten extra trekkracht is die tuning dan een prettige toevoeging. Die €1200,- t.o.v. de 1.5 houd ik dan in de zak. En die hogere inruilprijs, dat moet zich nog maar bewijzen.
 

Jrtt

Forumguru
Heb vanuit de lease gekozen voor de Karoq. 1.6 TDI DSG Style edition in Candy White.
Extra opties: Amundsun navi, sunset, DAB. Achteraf laat ik de trekhaak monteren.

Levering week 25. Nog even geduld!
 
Bovenaan Onderaan