Pedro
Lid
Toch leerzaam zo'n forum.
De vorige powerbox had één regelschroefje. Het ding werd op "zicht" ingesteld: steek de stekker in, draai aan de schroef, ga rijden en als ie te veel walmt draai je het ding iets terug. Het effect was euforie, het ding trok als een beer, acceleratie fantastisch, verbruik minder dan voor de PB. Die auto heb ik zo'n 4 jaar gereden waarvan 3,5 met PB.
Wat ik wel merkte (en dat gaat heel geleidelijk) is dat het vermogen afnam. Na een jaar of twee begon ik me steeds vaker af te vragen of het ding nog wel werkte! Uiteindelijk heb ik het gelaten voor wat het was omdat de auto bijna einde contract was. Specs van het ding gaven aan dat je zo'n 35pk meer zou moeten hebben.
Mijn huidige PB wordt geprogrammeerd met de pc. Ik heb me er niet echt in verdiept maar de fabrikant geeft een bepaalde waarde op voor een bepaald type motor. Daar stel je het ding op in en klaar is Kees. Ook dat gaf (zoals verwacht) direct voelbaar meer vermogen. Wel minder dan mijn eerste ervaring. Maar ja, de specs zeiden ongeveer 30pk meer dus dat zou overeen kunnen komen met mijn gevoel. Inmiddels, na 70000km, heb ik absoluut niet het idee dat het minder is dan dat het zou moeten zijn.
Overigens is dat opgegeven getal ook geen vaststaand feit. Als ik me goed herinner was dat iets van 74 en is het ding regelbaar van 60-80 of zo. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om wat hoger te gaan dan die 74. Het effect was dat ie bij 78 of zo in noodloop ging. Nu zit ik dus 1 punt onder het maximale dat het motormanagement toelaat.
Op de site van Hartog lees ik "dieselmotoren vanaf 2004 €600,-" en dan ga ik er vanuit dat het zo'n 30pk opleverd. Dat is minstens 300 euri meer dan een PB die ook 30pk meer geeft. Vervolgens stel ik me de vraag: wat krijg ik, als lease rijder, voor die 100 euri? 30pk dus. En that's it! Alle overige argumenten zijn voor mij niet van belang: op een PB loopt mijn motor ook prima, minder verbruik is leuk maar doet een PB ook en ik lease incl brandstof, met gezond verstand hou je de motor ook met een PB heel...
En als ik dan een afweging maak van de argumenten voor en tegen en de prijs.... Voor dat prijsverschil zou ik graag wat meer overtuigende argumenten zien.
Groeten,
Psioneer
Een auto laten tunen doe je als je de beste/mooiste resulaten wilt voor je motor, hem nog een lang en gelukkig leven toewenst.
Een powerbox is een goedkoop alternatief waarmee je je motor, met het schroefje, tot op 2 centimeter afstand van een diepe afgrond duwt bij stevige rugwind met z'n schoenveters aan elkaar gebonden.......... beter kan ik het niet visualiseren.
Voor een liefhebber van auto's is 600 euro voor die resulaten peanuts, stelt niets voor, voor een lease-rijder die verder niets op heeft met de motor en 600,- uit moet smeren over 3 jaar is het misschien veel....dat hangt van de persoon af.
Het maakt mij verder niets uit, ik zie liever liefhebbers van auto's dan mensen die geen respect hebben voor hun materiaal, dat is op lange termijn veel beter.
Ik zou best 50pk uit je motor kunnen halen, doe ik binnen 10 minuten zonder problemen, geen onzin. Als ik daar 100 euro voor reken en er 20 op een dag doe ga ik erg snel erg veel geld verdienen, kan ik doen................maar dat doe ik niet, ik ben ook een liefhebber namelijk