Wie biedt de meeste pk's?

Pedro

Lid
Zijn geen cijfers voor, is afhankelijk van waanzinnig veel factoren.
Meestal op basis van ervaring en temperaturen in de motor, en maximale drukken/verbrandingstemperaturen/toerentallenve.d.

Mijn budget is zo'n €935,00. Daarmee heb ik de keuze uit vele (verplicht Europese) modellen en typen. In principe komt het erop neer dat ik tot zo'n €32000 aan cataloguswaarde kan gaan. Voor dat geld krijg je bijvoorbeeld een dikke Astra, een kale Vectra, een redelijk kale Octavia, een hele kale Mondeo, een nog kalere Golf... maar ook een Seat Leon FR 170pk (met PB 200) of een enorm grote Superb (in vergelijking met de andere modellen).
Omdat ik in België moet leasen (1/3 van de NL prijs) heb ik wat met de opties kunnen sjoemelen hier en daar waardoor ik een vrij complete Superb kan rijden.
De shortlist was dus een hele snelle maar kleine Leon of een hele grote luxe maar niet zo snelle Superb. Gezien de afstanden en filetijd die ik de komende jaren voorzie is de keuze op de Superb gevallen. Daarbij heb ik nog wat kunnen sjoemelen met de opties zodat ik voor dezelfde catalogus waarde nòg meer Superb krijg (mijn collega's kunnen bijv. geen nav kiezen omdat de wagen dan ver boven budget gaat). Kwestie van goeie zaken doen met de leasemij buiten de werkgever om.

Met alle respect, maar het klinkt mij toch een beetje in de oren als het paard achter de wagen spannen. Ik heb zelf geen ervaring met lease, maar had je je superdeal met de opties niet beter kunnen inruilen voor een zwaardere motor dan? Eventueel met contante bijbetaling en een lagere boekwaarde (NB: niet per se zwart, maar gewoon een deel zelf lappen)? Lijkt mij voor de leasemaatschappij ook niet onnadelig.

Ik heb zelf een (occasion) superb classic 1.9 tdi (105pk, idd. wat weinig, wordt aan gewerkt), de instapper dus, voorzien van climatronic, klein leerpakketje en 17", maar ik zou niet weten wat ik daar verder nog in moet hebben, behalve voor het 'leuk'. (Ja, navigatie, ik heb nog voor 200 euro een tomtom aangeschaft). Ik rijd overigens 50.000km per jaar, dus geen weekendrijder.

Oh, trouwens: 1/3 van de NL prijs? Bedoel je niet 2/3? Een superb leasen kost hier vlg. mij geen 2700 euro per maand en in belgie geen 300. Of begrijp ik je verkeerd?

Psioneer

Actief lid
Het korte antwoord: nee, dat is voor mij niet mogelijk.

Het lange antwoord: volgens de formele regels kan ik maar één model Superb leasen en dat is de Classic met 105pk. Dat is kaal, zonder navi, zonder leer/alcantara, zonder... Daarmee zit ik direct aan het maximum van mijn budget inclusief eigen bijdrage.
Omdat ik in België woon ben ik volgens de Belgische wet verpicht een Belgisch kenteken te hebben. Er zijn wat uitzonderingen maar ik ga de wet hier niet helemaal uitleggen. Dit betekent dat ik niet volgens de normale procedure een auto kan aanvragen. Daarnaast ontstaan er dan natuurlijk vragen over geld (je hebt gelijk, ik bedoelde 1/3 goedkoper dan in NL).
Het standpunt van de werkgever is echter dat ik geen voordeel mag hebben omdat ik in België woon en dat ik in principe dezelfde auto moet kiezen als de collega naast me zou kunnen leasen.
De Classic bestaat in België wel maar alleen als taxi (dus kan ik niet kiezen). Ik ben dus verplicht voor de Ambiente te gaan (geen verkeerde verplichting). In BE is er ook geen 105pk maar begint de reeks bij 115pk. Volgens de regels kan ik dus geen 140pk nemen omdat mijn buurman op kantoor dat ook niet kan.
Op het moment dat ik naar de dealer ging liep er een actie: plus pack (of zoiets) voor €1500 netto met daarin navi, leer/alcantara, cruise control en parkeersensor. Dat paste net wel binnen het budget (navi in NL voor €2100 net niet).
Er is zo'n 3 maanden gediscussieerd over de fiscale bijtelling. Volgens de NL fiscus moet ik betalen over een gelijkwaardige NL auto. Komt neer op zo'n €32000. Aan het eind van de discussie was de actie van dat plus pack echter afgelopen. Nu krijg ik alle opties dus los, hetgeen natuurlijk een berg duurder is. Maar ja, het is niet mijn schuld dat we inmiddels 3 maanden verder zijn dus wil ik wel de opties maar niet de hogere catalogus waarde. Dit zijn we nu overeengekomen en de auto is inmiddels besteld.

Bottomline: leaseprijs in NL is €934,47 (incl. brandstof), in BE is dat zo'n €725 voor iets meer auto. Mijn werkgever gaat zich dus een berg geld in z'n zak stoppen gedurende de termijn van 4 jaar. Daarentegen heb ik alsnog wel wat voordeel van de extra opties.

Het is niet anders, zo zijn bij ons de regeltjes. En de tarieven die wij betalen zijn niet de eigenlijke tarieven van de leasemij maar van de werkgever die nog wat truken uithaalt om alles te middelen over het hele wagenpark. Daardoor hoeven we onder andere niet bij te leggen als we 100000km rijden ipv de afgesproken 35000.

Voor de mensen die denken voor dat geld kun je ook privé leasen: ja, bijna. Maar dan neem je wel zelf alle risico. Als ik morgen op straat sta heb ik wel nog 4 jaar een auto te betalen. En zo zijn er nog wel een paar issues te verzinnen waarom ik het niet gedaan heb. Zelf een Superb kopen komt op hetzelfde neer. Ik heb geen 30 mille op de plank liggen.
Zelf een kleine auto kopen? Heb privé een Landcruiser (voor de 4x4 fun) dus weinig zinvol als je een grote wagen van je baas kunt rijden.

Groeten,

Psioneer

Bovenaan Onderaan