Wie biedt de meeste pk's?

Pedro

Lid
Toch leerzaam zo'n forum.

De vorige powerbox had één regelschroefje. Het ding werd op "zicht" ingesteld: steek de stekker in, draai aan de schroef, ga rijden en als ie te veel walmt draai je het ding iets terug. Het effect was euforie, het ding trok als een beer, acceleratie fantastisch, verbruik minder dan voor de PB. Die auto heb ik zo'n 4 jaar gereden waarvan 3,5 met PB.
Wat ik wel merkte (en dat gaat heel geleidelijk) is dat het vermogen afnam. Na een jaar of twee begon ik me steeds vaker af te vragen of het ding nog wel werkte! Uiteindelijk heb ik het gelaten voor wat het was omdat de auto bijna einde contract was. Specs van het ding gaven aan dat je zo'n 35pk meer zou moeten hebben.

Mijn huidige PB wordt geprogrammeerd met de pc. Ik heb me er niet echt in verdiept maar de fabrikant geeft een bepaalde waarde op voor een bepaald type motor. Daar stel je het ding op in en klaar is Kees. Ook dat gaf (zoals verwacht) direct voelbaar meer vermogen. Wel minder dan mijn eerste ervaring. Maar ja, de specs zeiden ongeveer 30pk meer dus dat zou overeen kunnen komen met mijn gevoel. Inmiddels, na 70000km, heb ik absoluut niet het idee dat het minder is dan dat het zou moeten zijn.
Overigens is dat opgegeven getal ook geen vaststaand feit. Als ik me goed herinner was dat iets van 74 en is het ding regelbaar van 60-80 of zo. Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan om wat hoger te gaan dan die 74. Het effect was dat ie bij 78 of zo in noodloop ging. Nu zit ik dus 1 punt onder het maximale dat het motormanagement toelaat.

Op de site van Hartog lees ik "dieselmotoren vanaf 2004 €600,-" en dan ga ik er vanuit dat het zo'n 30pk opleverd. Dat is minstens 300 euri meer dan een PB die ook 30pk meer geeft. Vervolgens stel ik me de vraag: wat krijg ik, als lease rijder, voor die 100 euri? 30pk dus. En that's it! Alle overige argumenten zijn voor mij niet van belang: op een PB loopt mijn motor ook prima, minder verbruik is leuk maar doet een PB ook en ik lease incl brandstof, met gezond verstand hou je de motor ook met een PB heel...
En als ik dan een afweging maak van de argumenten voor en tegen en de prijs.... Voor dat prijsverschil zou ik graag wat meer overtuigende argumenten zien.

Groeten,

Psioneer

Een auto laten tunen doe je als je de beste/mooiste resulaten wilt voor je motor, hem nog een lang en gelukkig leven toewenst.
Een powerbox is een goedkoop alternatief waarmee je je motor, met het schroefje, tot op 2 centimeter afstand van een diepe afgrond duwt bij stevige rugwind met z'n schoenveters aan elkaar gebonden.......... beter kan ik het niet visualiseren.
Voor een liefhebber van auto's is 600 euro voor die resulaten peanuts, stelt niets voor, voor een lease-rijder die verder niets op heeft met de motor en 600,- uit moet smeren over 3 jaar is het misschien veel....dat hangt van de persoon af.
Het maakt mij verder niets uit, ik zie liever liefhebbers van auto's dan mensen die geen respect hebben voor hun materiaal, dat is op lange termijn veel beter.
Ik zou best 50pk uit je motor kunnen halen, doe ik binnen 10 minuten zonder problemen, geen onzin. Als ik daar 100 euro voor reken en er 20 op een dag doe ga ik erg snel erg veel geld verdienen, kan ik doen................maar dat doe ik niet, ik ben ook een liefhebber namelijk ;)

___JC___

Forumguru
Ik zie die arme huisvader al voor me die een leuke Slopel Astra van 4 jaar oud uit de lease overneemt voor een redelijk prijs. Na een paar maanden loopt de hele motor in de soep. De reparatie valt uiteraard niet onder garantie, maar ze hebben de auto wel nodig!

Bellen naar de bank geeft geen oplossing, zelfs Leen wil ze niet meer helpen. Pa zit met de handen in het haar...

Dus wordt de spelcomputer van de kinderen, de TV e.d. verkocht om de auto maar te kunnen betalen. Die kinderen zijn er dus de dupe van dat jij te beroerd was om 300 eutjes meer uit je zak te trekken om een auto GOED op te voeren....

:grin:

Tijg

Senior Member
Steek je licht eens op bij de TDIclub voor ervaringen en vergelijk daar de tuners die met banners adverteren op de site.
Nadeel is dat een paar van de besten allemaal redelijk noord in Nederland wonen maar dat hebben een boel mensen er blijkbaar voor over.
Verder wisselen de resultaten aanmerkelijk omdat ze onder meer ook afhankelijk zijn van de basis. Hoeveel vermogen heeft jouw 115 pk motor in werkelijkheid? Er zijn ook clubleden daar die een 100 pk motor tot 160 pk hebben gekregen met een chipje.

Belangrijk voor de vraag hoeveel vermogen je er uit kan halen is je motortype. Een AJM 115 pk kan je volgens de meeste tuners tot 143 pk/340 Nm opvoeren maar een ATJ en AUY 115 pk motor heeft standaard al 310 Nm ipv 285 en kan tot 155 pk/ 370~380 Nm gekieteld worden met dezelfde inspanning.
De motorcode staat overigens op de kap over de multiriem, in de kofferruimte onder de mat en op pag 1 van het instructieboekje.

D

Deleted member 12686

Er zijn ook clubleden daar die een [B zei:
100[/b] pk motor tot 160 pk hebben gekregen met een chipje.

Ik kan me niet voorstellen dat zoveel meer vermogen mogelijk is met alleen een chipje.
En als je dat dan zonodig wil.....waarom dan niet gewoon een auto met meer vermogen kopen?:D

___JC___

Forumguru
Ik kan me niet voorstellen dat zoveel meer vermogen mogelijk is met alleen een chipje.
En als je dat dan zonodig wil.....waarom dan niet gewoon een auto met meer vermogen kopen?:D

Een motor met minder vermogen met een chippie naderhand is goedkoper dan de motor nemen met meer vermogen. Kijk maar naar een Octavia 1.9TDI met chiip (ongeveer 140pk) in vergelijking met een 2.0TDI standaard Octavia.

Maar dr zijn motoren waar met een chip veel vermogen uit gehaald kan worden. Dutch 4x4 rijdt met een 1.8T Octavia die standaard 150pk heeft en na het chippen 210pk. Is gewoon de motor uit de RS (180pk) die gedowntuned is naar 150pk. De eerste 30pk krijg je er dus 'gratis' bij.

VEEJAY

Forumguru
160pk uit 100pk is denk ik teveel van het goede.

Sommige auto's ik meen de Alfa 1.9jtd 150pk is weinig meer uit te halen omdat een aangepaste lichtere motor is. zo heb ik mij laten vertellen.

___JC___

Forumguru
BMW diesels is ook niet veel meer uit te halen. Die worden standaard al flink tegen het maximum aan ingesteld.

Psioneer

Actief lid
Voor een liefhebber van auto's is 600 euro voor die resulaten peanuts, stelt niets voor, voor een lease-rijder die verder niets op heeft met de motor en 600,- uit moet smeren over 3 jaar is het misschien veel....dat hangt van de persoon af.
Het maakt mij verder niets uit, ik zie liever liefhebbers van auto's dan mensen die geen respect hebben voor hun materiaal, dat is op lange termijn veel beter.
Ik zou best 50pk uit je motor kunnen halen, doe ik binnen 10 minuten zonder problemen, geen onzin. Als ik daar 100 euro voor reken en er 20 op een dag doe ga ik erg snel erg veel geld verdienen, kan ik doen................maar dat doe ik niet, ik ben ook een liefhebber namelijk ;)

Net als jij ben ik ook een liefhebber van auto's en van autorijden.. Privé heb ik een Landcruiser BJ40 van 1978 waarmee ik in de zomer lekker cabrio rond toer en regelmatig ook de modder op zoek. 80pk, geen turbo, geen PB... wel heel veel plezier. Al meer dan 15 jaar.
Als het nodig zou zijn en ik had de mogelijkheid om mijn lease auto einde contract over te nemen van de leasemij zou ik dat niet nalaten omdat ik weet hoe ik met mijn eigen materiaal om ga. Ik heb er dan ook alle vertrouwen dat de volgende "huisvader" nog vele jaren plezier kan hebben van mijn auto. De PB laat ik zitten dus ook daar kan de volgende eigenaar plezier van hebben.

Als jij me vertelt dat je serieus 50pk eruit zou kunnen halen sterkt mij dat nog meer in m'n gevoel dat zo'n 145pk redelijk dicht bij de veilige max ligt als je het vermogen met een beetje verstand gebruikt.
De remmen ben ik niet zo bang voor. Die gebruik ik niet bij accelereren en of ik nou vanaf 120km/h rem met 100pk of 150pk...De koppeling en transmissie is een ander verhaal. Maar ook daarvan is mijn (wellicht erg) subjectieve indruk dat dat geen onoverkomelijke problemen geeft. Mijn (subjectieve) redenering is dat dit model ook met een 140pk en 160pk V6 geleverd wordt en dat de transmissie voor de 115pk en 140pk best wel eens dezelfde kunnen zijn. Maar goed, dat kan één van de forummonteurs ons wellicht vertellen.

Beetle schrijft overigens in mijn andere draadje dat de PB helemaal niet zo slecht is volgens TNO (als je een goeie hebt). Toch ook een interessante wetenswaardigheid in dit topic.

Overigens mag ik nog twee maanden wachten op mijn auto. Ik kan dus nog twee maanden zoeken naar valide argumenten waarop ik een gefundeerde afweging kan maken voor eender welke oplossing.

Groeten,

Psioneer

SkodaMan

Actief lid
Mannen, genoeg penislengtevergelijkingen lijkt me. De mijne is toch de langste en eigenlijk gaat het om de kwaliteit en niet de kwantiteit. Niewaar?

Psioneer

Actief lid
Mannen, genoeg penislengtevergelijkingen lijkt me. De mijne is toch de langste en eigenlijk gaat het om de kwaliteit en niet de kwantiteit. Niewaar?

Hoe lang is de jouwe dan?? :eek:oo:

Ik heb net het waarom uitgelegd in het topic over ervaringen met powerbox.
In het kort mijn mening: meer vermogen is vooral een gadget en levert weinig tot niks op in geld of tijd.

Groeten,

Psioneer

D

Deleted member 12686

Een motor met minder vermogen met een chippie naderhand is goedkoper dan de motor nemen met meer vermogen. Kijk maar naar een Octavia 1.9TDI met chiip (ongeveer 140pk) in vergelijking met een 2.0TDI standaard Octavia.

Maar dr zijn motoren waar met een chip veel vermogen uit gehaald kan worden. Dutch 4x4 rijdt met een 1.8T Octavia die standaard 150pk heeft en na het chippen 210pk. Is gewoon de motor uit de RS (180pk) die gedowntuned is naar 150pk. De eerste 30pk krijg je er dus 'gratis' bij.
Das handig tunen en te begrijpen.
Wel raar dat ze zo,n motor downtunen.

!Škoda!

Actief lid
Simpele reden: marketing. De ene auto moet de andere qua verkoop niet in de weg zitten.

En natuurlijk:
Meer motors in gamma, maar minder in fabricageproces

Een motor kost qua ontwikkeling geld, veel geld. Downtunen van een reeds ontwikkelde motor levert dan geld op (geen ontwikkelingskosten, geen eigen onderdelen ontwerpen of in voorraad hebben) en kan dus voor een "gereduceerde prijs", hetgeen voor veel mensen vaak de uiteindelijke overweging is (PK vs Euro).

Dit gebeurt bij processoren van computers ook veelvuldig.

D

Deleted member 12686

Hmm, ja....als je er even over nadenkt heel logish.

Pedro

Lid
BMW kan juist erg veel mee, zeker de 2.0Diesel!

Het debat powerbox/tuning zal altijd blijven.
Ik zou dat stukje van TNO wel eens willen zien, geloof er namelijk niets van, als je logisch nadenkt kan het ook gewoonweg niet.
Als er al een powerbox is die een goede tuning kan benaderen/evenaren is hij veel duurder en dus niet meer interessant.

Dat er 50pk extra uit die motor kan zegt niets over betrouwbaarheid/slijtage, dat is iets waar wel rekening mee gehouden moet worden, ik zeg enkel dat het wel kan (een paar kilometer ;) )

Psioneer

Actief lid
Zijn er cijfers bekend over de verhouding tuning vs. slijtage? Op basis waarvan wordt bepaald hoever je kunt gaan?

Groeten,

Psioneer

Bovenaan Onderaan