Skoody Boo
Actief lid
Nee, die methodologische discussie hoeft niet gevoerd. Mijn punt is dat er gradaties zijn in de zekerheid van weten, en dat het mij te kort door de bocht is om elke bewering die niet gestaafd wordt door metingen volgens wetenschappelijke standaarden daarmee dus ook complete onzin is. Er zijn meerdere vormen van weten, waaronder vormen die minder zeker zijn, maar die toch wel een betrekkelijk grote mate van waarschijnlijkheid kunnen weergeven.
De stelling leaserijders verbruiken gemiddeld meer brandstof per kilometer kan je onderbouwen met de volgende argumenten:
- veel leaserijders voelen niet in hun portemonnee als ze meer brandstof verbruiken
- leaserijders staan vaker in de file
- leaserijders hebben een groter belang om ergens op tijd te zijn
- leaserijders hebben minder belang bij een duurzaam gebruik van hun auto, misschien nog wel enigszins op een kortere termijn, maar zeker minder op de langere termijn
Deze argumenten laten zich bediscussieren. Ze tonen niet keihard aan dat de stelling waar is, maar tonen wel aan dat de waarschijnlijkheid groot is (tenzij onderuitgehaald natuurlijk). En als je het afgaan op dergelijke waarschijnlijkheden tot complete onwetendheid verklaart, dan ga je er m.i. aan voorbij dat toch elk mens wel op basis van dit soort waarschijnlijkheden- op dit soort weten - zaken voor waar houdt en beslissingen neemt. Vandaar dat dit in het alledaags spraakgebruik ook "weten" wordt genoemd.
De stelling leaserijders verbruiken gemiddeld meer brandstof per kilometer kan je onderbouwen met de volgende argumenten:
- veel leaserijders voelen niet in hun portemonnee als ze meer brandstof verbruiken
- leaserijders staan vaker in de file
- leaserijders hebben een groter belang om ergens op tijd te zijn
- leaserijders hebben minder belang bij een duurzaam gebruik van hun auto, misschien nog wel enigszins op een kortere termijn, maar zeker minder op de langere termijn
Deze argumenten laten zich bediscussieren. Ze tonen niet keihard aan dat de stelling waar is, maar tonen wel aan dat de waarschijnlijkheid groot is (tenzij onderuitgehaald natuurlijk). En als je het afgaan op dergelijke waarschijnlijkheden tot complete onwetendheid verklaart, dan ga je er m.i. aan voorbij dat toch elk mens wel op basis van dit soort waarschijnlijkheden- op dit soort weten - zaken voor waar houdt en beslissingen neemt. Vandaar dat dit in het alledaags spraakgebruik ook "weten" wordt genoemd.