Werkelijk verbruik versus fabrieksopgave

Rosinfield

† In Memoriam
ik denk toch dat laatste. Maar zodra je teveel afwijkt van dat "laboratorium-gemiddelde" (bv erg veel snelweg kilometers of een te sportieve rijstijl), dan kun je het wel schudden.

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is denk ik vrij arbitrair, hoe meer je afwijkt van de gemiddelde rijder met gemiddelde rittensoort, hoe groter de afwijking zal zijn. Maar ik denk dat fabrikanten ook dit soort relativerende info er bij zouden moeten geven, om te voorkomen dat mensen zich ten onrechte rijk gaan rekenen en dan teleurgesteld worden. Beter ware het wanneer de fabrikant zou verwijzen naar Sprit Monitor. Daar kan men voor de auto in kwestie precies zien wat het gemiddelde verbruik is en ook de spreiding daaromheen.

MarcoO2

Forumguru
Er gaan hardnekkige geruchten dat sommige fabrikanten hun auto's dusdanig ontwikkelen of programmeren dat die auto's de testcyclus "herkennen" en dan hun settings daarop aanpassen. Dat levert uiteraard een vertekender beeld op dan wanneer een fabrikant dat niet doet.

turboturbo

Forumguru
Ook op Spritmonitor lopen de waarden behoorlijk uiteen, is me wel opgevallen. Er zitten, naast enkele zeer sterke gevallen (waarvan je soms ziet dat de ingevoerde waarden zeer waarschijnlijk niet kloppen; bijv. -vaak onbewust- foutief ingevoerd) , behoorlijk verassende waarden tusssen.
Het hangt er maar net van af welke (vaste) trajecten de eigenaar berijdt, en hoe hij dat doet: met zware voet of niet.
Rijdt diegene bijv. alleen van ma t/m vr van huis naar werk op en neer op 40 kilometer traject 80km/u weg, en gebruikt hij verder de auto nauwelijks (kleine korte ritjes, kinderen brengen en halen, boodschappen etc) dan kom je al gauw zuinig uit.
Doe je dus wel veel van dit soort korte ritjes en zit je vooral veel op snelweg trajecten (lekker met 130 door de polder) of drukke spits gevoelige trajecten kom je een stuk hoger uit.

Ik merk het ook: ik moet 1 x per week 170 km rijden op 1 dag, ik kan voor een traject door de polder kiezen (kortst) en uitsluitend snelweg (snelst; scheelt 8 minuten mits er geen spits is) Het verbruik scheelt al gauw minimaal 1 L/km op het hele traject. Als ik 's ochtends dus op tijd kan vertrekken en ik heb geen haast, kies ik de zuinige route door de polder...

Ik kan in ieder geval zonder al te veel moeite te hoeven doen nagenoeg de fabrieksopgave halen, dus ik ben dik tevreden.:xyxthumbs:

Rosinfield

† In Memoriam
En juist om die reden is zo'n gemiddelde een stuk representatiever dan een fabrieksopgave. En juist de spreiding om het gemiddelde weerspiegelt het feit dat de meesten niet exact op het gemiddelde zitten.

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet hoe de fabrieksopgaves bepaald worden, maar het verbruik is bij nogal afhankelijk van de weeromstandigheden. Ik rijd dagelijks van Nijmegen naar Amstelveen en het verbruik is de ene rit 1 op 20 en de andere keer 1 op 22. Files zijn er eigenlijk nooit op het tijdstip dat ik onderweg ben. Wat me ook opvalt is dat wanneer ik door de tunnel rijd bij utrecht het verbruik echt drastisch omlaag gaat (van 1 op 24 naar 1 op 30), ik dacht eerst dat de tunnel afliep van utrecht richting den bosch, maar de andere kant op is het precies hetzelfde. Aan de pomp blijkt de boordcomputer overigens best wel nauwkeurig te zijn, die zit er vaak niet ver naast. De actieradius durf ik daardoor ook best aardig te vertrouwen.

Van Alphabet krijg ik periodiek een berichtje hoe mijn verbruik zich verhoud tot vergelijkbare auto en ik zit met 4,8 liter op 100 km op -4,8% van het gemiddelde, maar nog altijd ruim boven de fabrieksopgave van 4,0 op 100..

andrehj

Forumguru
Wat een reacties allemaal op mijn stelling in post #4. Nog even een reactie van mijn kant:
@MarcoO2: Uiteraard gaat het om mijn mening, ieder ander mag een andere mening hebben. We leven in een vrij land, nietwaar. Een kleine toelichting bij de Greenlines die ik noemde. Ik bedoelde daar de S2 greenline. Dit een diesel die in de 20% bijtelling valt, en daarmee voor particulieren niet zo interessant is. Ik durf daarom de stelling wel aan deze voor meer dan 90% geleased zijn (volgens mijn dealer zijn sowieso de meeste Superbs al geleased. En als de S2 al door particulieren wordt gekocht, dan zijn dit bijna altijd de benzineversies (waarbij de 1.8 dan weer verreweg het grootste deel voor zijn rekening neemt)).

@Canon-eye: Ik bedoel niet de lease-rijder in het algemeen, maar de gemiddelde leaserijder. En zoals altijd bij gemiddelden heb je uitschieters naar boven en naar beneden. Maar omdat van de leaserijders een (zeer) groot deel zijn eigen brandstof niet hoeft te betalen, is er gewoon veel minder prikkel om zuinig te rijden. Dus verbruiken de leaserijders gemiddeld meer brandstof. En daarmee is zo'n werkelijk verbruik site alleen maar nuttig om de verbruiken tussen auto's onderling te vergelijken.

@freewheeler2: Je stelt dat ik mijn stelling niet heb onderbouwd. Dat klopt niet, want ik heb in post #4 netjes aangegeven waarom ik dat denk. Verder is dit een forum. Op een forum schrijven mensen per definitie hun mening (dat is namelijk het doel van een forum). Een ieder is vervolgens vrij om het met die mening eens te zijn of niet. Als je daar niet mee om kunt gaan, heb je volgens mij niet het doel van een forum begrepen.

Hoe en met welk doeleinde is destijds de norm (ik meen 99/100) vastgesteld? Is dit gedaan om auto's onderling met elkaar te kunnen vergelijken, of is dit gedaan om de daadwerkelijke verbruiken te weerspiegelen?
En zou een verkoper wellicht hier ook een verantwoordelijke rol in kunnen spelen, door te melden waarvoor een bepaalde auto het meest geschikt is (bijv. zakelijke auto voor met name snelweg kilometers, of gezinsauto voor met name 80 km/u wegen)? Wellicht dat het brandstof-verbruik beter tot zijn recht komt, wanneer men een auto aanschaft die het meest aansluit bij de wensen en het rijgedrag en -traject van de koper?

Rosinfield

† In Memoriam
@andrehj: Beste andrejj, waar kan ik dat vinden, die definitie van wat een forum is? En zelfs al was dat zo, dan staat het een ieder toch vrij om meningen die niet onderbouwd zijn, te bestrijden? Of zie je een forum dan louter als een grote verzamelbak van meningen, zonder dat daarop gereageerd mag worden? Hopelijk zie je de onhoudbaarheid van een dergelijke "mening" in. Verder bespeur ik enigszins dat je je persoonlijk aangevallen voelt. Dat is helemaal niet nodig en was ook echt niet mijn bedoeling. Tenslotte nog iets om over na te denken: De gemiddelde lease rijder bestaat niet. Desgewenst kan ik deze uitspraak onderbouwen.

MarcoO2

Forumguru
@ Andrehj: ook je onderbouwing gaat nog steeds uit van allerlei aannames en veronderstellingen. Het lijkt er in ieder geval sterk op dat het je ontgaan is dat men óók (of misschien wel: juist) in de leasebranche steeds meer de vinger aan de pols is gaan houden. De gedachte dat de gemiddelde leaserijder (whatever that may be) straffeloos brandstof erdoorheen kan jagen is al lang achterhaald.

Het is leuk en erg interessant om je te verdiepen in de bewegingen die er gaande zijn in de leasemarkt. Eigenlijk is leasemarkt al niet meer het goede woord: mobiliteitsmarkt is een beter woord. Er kon voor veel mensen dan nog wel eens een wereld open gaan.

Ik ben het overigens totaal niet eens met je definitie van een forum. Een forum heeft weinig bestaansrecht als er alleen maar meningen gespuid worden. Juist de feiten maken het interessant. Uiteraard horen meningen erbij, maar die mogen dan natuurlijk net zo hard aangevallen worden door forumgebruikers met afwijkende meningen. Zo zie ik het in ieder geval.

@ Fabia Greenline: die norm is er inderdaad om auto's onderling te kunnen vergelijken, en niet om het werkelijke verbruik weer te geven. Alleen, als de ene auto in de praktijk veel méér afwijkt van zijn normverbruik dan een andere auto, heeft de hele vergelijking al niet heel veel nut. Er worden dan immers allerlei consequenties verbonden aan puur theoretische waarden die in de dagelijkse praktijk geen nut hebben. Een zekere differentiatie op basis van het te verwachten gebruik in de praktijk (en het daaraan gekoppelde verbruik) zou al een mer realistische uitkomst kunnen geven.

Een zekere differentiatie op basis van het te verwachten gebruik in de praktijk (en het daaraan gekoppelde verbruik) zou al een mer realistische uitkomst kunnen geven.

En hoe zou dat dan in jouw ogen het beste kunnen worden getest ? Met verschillende soorten chauffeurs, 1 chauffeur die gaat 'racen' en een ander 'zo zuinig mogelijk' gaat rijden, twee jaar lang het verbruik van alle nieuw verkochte auto's bijhouden en een nieuw gemiddelde communiceren naar dealers en potentiele kopers, of anderszins ?

Met andere woorden: hoe wordt er een "standaard" gedefinieerd?

MarcoO2

Forumguru
Nee, het moet wel een laboratoriumtest blijven lijkt mij. Ik heb er totaal geen verstand van, maar ik kan me zo voorstellen dat er in plaats van de ene testcyclus die er nu is, er ook meerdere zouden kunnen komen. Je kunt er de stadsautootjes een andere testcyclus af laten leggen dan de typische kilometervreters, om maar even twee uitersten te noemen. Uiteraard kan ik ook een heleboel haken en ogen verzinnen, maar 't lijkt mij niet onmogelijk om de theorie meer in balans te brengen met de praktijk.

Rosinfield

† In Memoriam
Wat ik bedoel is dat zo'n gemiddelde niets zegt als je het op een individu wilt betrekken. Zie de histogrammen bij Sprit Monitor. Wanneer het gemiddelde bv (1 op) 13,5 is, kan het best zijn dat geen van de individuen waarover gerekend is, exact die waarde heeft. Of slechts een relatief klein percentage, terwijl de rest er boven of onder zit. Zo zal het ook zijn bij iets als een "gemiddelde leaserijder", nog even afgezien dan nog van de vraag op wat voor dimensie dan gemeten
wordt; zuinig rijgedrag (hoe geoperationaliseerd), verantwoordelijkheidsgevoel (idem), enz. Was het maar allemaal zo simpel, hoewel....

Dus de gemiddelde lease-rijder bestaat inderdaad niet! Maar wel het gemiddelde verbruik van leaserijders in een bepaald model auto, als je het liever zo zou willen noemen...

@MarcoO2: Ook ik heb geen idee wat de beste test zou zijn, maar ik mag hopen dat er nagedacht is over deze manier van testen. Is dit overigens een europese overeenkomst om deze test te gebruiken, zijn er andere testmethodes bekend en gebruikt men wereldwijd de 99/100 norm ? En inderdaad lijkt mij het verschil in tests voor een stadsauto of kilometervreter erg zinvol. En om een eerdere vraag in herinnering te brangen: in hoeverre is het de verantwoordelijkheid van een verkoper (verkoopadviseur volgens visitekaartje) om een potentiele koper ervan te vergewissen dat het verbruik weleens anders kan uitvallen bij een andere manier van rijden dan waar de auto voor gemaakt zou zijn? "nou meneer, u kunt met uw 35.000 kilometers per jaar, voornamelijk op de snelweg, wellicht beter overwegen om voor de O2 of S2 te kiezen ipv F2 of Citigo" (indien het budget toelaatbaar is, anders misschien een occassion). Misschien dat er zelfs nog een advies uit komt welke motor-uitvoering dan het meest geschikt zou zijn.

Bakkertje

Forumguru
@Adrehj: Vanuit mijn leasemaatschappij ontvang ik een overzicht van mijn verbruik ten opzichte van andere leaserijders, in mijn geval zit ik daar dus 4,8% onder met een gemiddeld verbruik van 4.83 (over 33.000 km), desalniettemin zit ik 9,77% boven het norm verbruik. (zie onderstaand en dit is met een standaard S2 greenline (geen bredere velgen / chiptuning etc))

Normverbruik aantal liters/100 km excl. vervangend vervoer 4.40
Werkelijk verbruik aantal liters/100 km excl. vervangend vervoer 4.83
Afwijking verbruik werkelijk t.o.v. norm (%) 9.77

Op basis van deze cijfers van Alphabet mag je inderdaad concluderen dat het verbruik hoger ligt dan de fabrieksopgave. Of dat komt doordat het leaserijders zijn laat ik even in het midden. Er zijn ook zakelijke rijders die in de binnenstad van Den Haag werken, die dagelijks in de file staan. En geloof me, dat is niet alleen slecht voor je humeur maar ook desastreus voor je verbruik.

In mijn geval rijd ik doordeweeks lange afstanden en ligt mijn verbruik redelijk dicht (en soms zelfs onder) bij de norm, in het weekend gaat dat naar beneden op de ritjes naar de supermarkt / opa en oma, enz.. Nu beschouw ik mezelf als gemiddelde automobilist en rijd ik op de snelweg de geldende maximumsnelheid + 10 km/uur. (redenatie is dat de teller 5 km/uur afwijkt en ik dus niet bekeurd wordt)

Overigens op basis van de cijfers hierboven ligt het gemiddelde van de S2 1.6 greenline rijders bij Alphabet carlease op 5,06 liter / 100 km, dat is nog altijd bijna 1 op 20 met een auto van 1521 kg (rijklaar). Qua techniek vind ik dat een best aardige prestatie!

Bovenaan Onderaan