Misschien nog even een voorbeeld van de invloed van de voet van de gebruiker: ik leende laatst voor een weekend mijn auto uit. Ik moest zelf meteen nadat de auto teruggebracht was, zelf weer op pad.
De boordcomputer met actueel Ø verbruik (stand '1') had zichzelf dus nog niet gereset (pas na 1 uur stilstaan doet 'ie dat) en tijdens mijn rit ging de boordcomputer dus gewoon verder waar die gebleven was.
De boordcomputer stond toen op Ø 15 km/L terwijl ik dat bijna nooit haal als gemiddeld verbruik. Ik zit vrijwel altijd rond de 16 km/L. Ik merkte ook dat het gaspedaal feller reageerde. Ik heb wel eens gelezen dat motoren met ecu en electronisch gaspedaal zich 'inleren' of aanpassen aan het rijgedrag van de eigenaar. Met andere woorden: mijn auto kán zuinig bereden worden, maar blijkbaar ben je daar zelf bij.
De auto had kort daarvoor, op de terugweg vlak voordat ik hem terugkreeg, een flink stuk snelweg afgelegd waarvan het laatste stuk over de A1 of de A2 waarbij je maximaal 100 km/u mag, alsook de Ring A10 zelf (omgeving Amsterdam) dat wist ik. Dan moet je mijns inziens redelijk je 'best' doen om een lagere waarde dan 15 km/L te halen, hoor....
Conclusie: diegene aan wie ik de auto uitgeleend had, had toch een iets zwaardere voet dan ik heb denk ik...
Overigens deel ik de mening dat elke auto of motor zo je wilt, voor bepaald gebruik optimaal presteert (lees zuinig is) ofwel: gebruiken waarvoor die bedoeld is.
Als je eender welke auto voortdurend op z'n staart moet trappen, is die zeer onzuinig. En kun je je afvragen of je de geschikte motorisering hebt voor jouw gebruik. Denk aan de Prius / BMW M3 'test' van Top Gear (beetje flauwe test, dat wel) Zo is mijn auto op vakantie relatief onzuinig geweest: volgepakt, airco vol aan en flinke tegenwind langs de Franse kust leverde een verbruik van 1:14 op bij 120~130 km/u.
Mogelijk dat een sterkere motor minder hard hoeft te werken bij deze omstandigheden en bijv. een 1.6 of een 2.0 liter zuinig zou zijn onder bovengenoemde omstandigheden. Die hoeft relatief minder hard te werken.
Het filmpje eerder liet zien dat een gechipte 2.0 TSI 130 km/u op de snelweg op z'n sokken doet (en dus relatief weinig verbruikt) terwijl een GL daar relatief meer moeite voor moet doen (en dus harder moet werken en relatief meer verbruikt)
Andersom is mijn 1.2 tje tot 100 km/u en in de stad zeer zuinig (1:16 stadsverkeer is zeker haalbaar als je een beetje anticipeert etc.) dat zie ik denk ik een 300pk monster weer niet snel nadoen, kruipend van stoplicht naar stoplicht...