Werkelijk verbruik versus fabrieksopgave

Giant

Forumguru
Zojuist in de Digitaalgids van de Consumentenbond een aardige tip gelezen om op internet het praktijk brandstof verbruik van diverse merken en modellen auto's te vergelijken met die van de fabrieksopgave. Zie www.werkelijkverbruik.nl om dat van uw model/motorisering/uitvoering/bouwjaar/schakeling te zien. Men meet dit door de gegevens van de tankpas van leaserijders te meten. Met name interessant als je overweegt een andere auto te kopen en je het verbruik een rol laat spelen, zeker met de huidige brandstofprijzen:(

andrehj

Forumguru
Omdat alleen het verbruik van leaserijders (die over het algemeen hun eigen brandstof niet hoeven te bepalen) wordt gemeten kun je het verbruik op deze site hooguit gebruiken om auto's te vergelijken. Ik denk dat iemand die in zijn eigen auto rijdt minimaal 10% minder verbruikt.
Mijn auto verbruikt bijvoorbeeld volgens deze site bijvoorbeeld gemiddeld 8.72 liter / 100 km. Dat soort verbruiken haal ik alleen op ritjes korter dan 10 kilometer in de winter. Op langere afstanden of bij hogere temperaturen ligt het verbruik veel lager, gemiddeld is 7.5 liter makkelijk haalbaar.
Maar als ik dan weer zie hoe ik op de snelweg door de vele Greenlines met 140+ wordt ingehaald is het hoge verbruik van de leaserijders ook wel weer verklaarbaar...

TL@

Forumguru
Het verbruik van mijn O2 zit er echt los op. Ik heb steeds 6.2l/100km op de boordcomputer en telkens juist onder 7l/100km zelf gemeten (rond de 800km met 55liter diesel)

MarcoO2

Forumguru
Omdat alleen het verbruik van leaserijders (die over het algemeen hun eigen brandstof niet hoeven te bepalen) wordt gemeten kun je het verbruik op deze site hooguit gebruiken om auto's te vergelijken. Ik denk dat iemand die in zijn eigen auto rijdt minimaal 10% minder verbruikt.
:ahum::ahum:juist... :ahum::ahum:

Maar als ik dan weer zie hoe ik op de snelweg door de vele Greenlines met 140+ wordt ingehaald is het hoge verbruik van de leaserijders ook wel weer verklaarbaar...
Toch knap - aan een inhalende auto kunnen zien of het een leaserijder betreft. Of is de rekensom heel simpel: Greenline + 140+ = leasrijder...?

't Moge duidelijk zijn: ik heb een hekel aan dit soort aannames en generalisaties...

Mijn auto verbruikt bijvoorbeeld volgens deze site bijvoorbeeld gemiddeld 8.72 liter / 100 km. Dat soort verbruiken haal ik alleen op ritjes korter dan 10 kilometer in de winter. Op langere afstanden of bij hogere temperaturen ligt het verbruik veel lager, gemiddeld is 7.5 liter makkelijk haalbaar.

Zeker als er een tank-pas bij het leasecontract zit !!! Bij internationale tankpas waarschijnlijk nog sterkere verhalen...

CharlesTucker

Forumguru
Mijn vorige auto (Zafira) was geleased met tankpas, daarmee reed ik 12% zuiniger dan het gemiddelde volgens deze site. M'n huidige Skoda is prive, en daarmee rijdt ik 19% zuiniger dan die site aangeeft.

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat iemand die in zijn eigen auto rijdt minimaal 10% minder verbruikt.

Zeker als er een tank-pas bij het leasecontract zit !!! Bij internationale tankpas waarschijnlijk nog sterkere verhalen...
Beide beweringen vallen m.i. onder het kopje "borreltafellogica".

Om te beginnen is het uiteraard een misverstand, te denken dat brandstof via een pasje gratis is: iemand, in casu de werkgever, gaat er uiteindelijk voor betalen. Bij de immer stijgende brandstofprijzen gaat die werkgever hier op enig moment toch op letten - dus wie ongunstig afsteekt bij het gemiddelde wordt vroeg of laat wel een keer door de wagenparkbeheerder aan de oren getrokken...

Daarnaast is het me toch iets te makkelijk om "de leaserijder" algemeen te (de)klasseren als een onverantwoordelijke idioot die zich aan bedrijfsbelang noch wereld-ecologie iets gelegen laat liggen. Dezulken zitten er vast ook tussen - maar ik denk toch dat de meerderheid bestaat uit mensen die voldoende verantwoordelijkheidsbesef hebben om wél "als een goed huisvader" om te gaan met de van dienstwege ter beschikking gestelde materialen en gereedschappen.
Al is het maar omdat kostenbesparing niet alleen maar in het belang van de baas is, maar - zeker in deze economisch lastige tijden - uiteindelijk ook doorvertaald kan worden naar bv. je eigen baanzekerheid...

Rosinfield

† In Memoriam
Men liet dit soort door vooroordelen geleide aannames en zelfs percepties, zonder enige verdere onderbouwing, idd beter achterwege. Tip: wanneer men de neiging krijgt zoiets te posten en de eerste woorden zijn "ik denk" oid, zou men dat als een aansporing moeten zien eerst nog even echt na te denken alvorens het bericht te posten. Aldus kan een hoop nodeloze irritatie bijanderen worden voorkomen.

Men liet dit soort door vooroordelen geleide aannames en zelfs percepties, zonder enige verdere onderbouwing, idd beter achterwege. Tip: wanneer men de neiging krijgt zoiets te posten en de eerste woorden zijn "ik denk" oid, zou men dat als een aansporing moeten zien eerst nog even echt na te denken alvorens het bericht te posten. Aldus kan een hoop nodeloze irritatie bijanderen worden voorkomen.

Denk je dat, of is het zo? Lijkt mij dat ook hier een mening achter schuil gaat. Aangezien iedereen hier recht op heeft, komt er van mijn kant dus geen veroordeling !!!

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is zo, lijkt me op formeel logische gronden geen speld tussen te krijgen. Ik vraag ook niemand iets wel of niet te veroordelen als dan niet met meerdere uitroeptekens. Het enige waar ik om verzoek is eerst even na te denken, alvorens niet onderbouwde, op vooroordelen berustende en generaliserende stellingen te poneren die een goot deel van de forum-populatie in een kwaad daglicht stellen.

Rosinfield

† In Memoriam
daar zijn genoeg andere platforms/fora voor, lijkt me juist dat we hier alles moeten doen om korte-lontjes-trekkerij te voorkomen. Maar ik zou zeggen on topic maar weer!

Legitieme vraag. Mijn veronderstelling is inderdaad gebaseerd op vooroordelen en zeer generaliserend. Ik hoop dan ook voor degenen voor wie dit niet op gaat, zich niet persoonlijk aangesproken zal voelen. Kan me echter goed voorstellen dat iemand met een tankpas via een leasecontract minder let op hoe zuinig hij/zij rijdt dan iemand die elke euro aan brandstof direct uit eigen zak moet betalen. Wil niet zeggen dat elke lease-rijder zo is, maar misschien gebeurt het hier wel vaker dan bij de niet-leaserijder.

Rosinfield

† In Memoriam
Misschien. Aan de andere kant zijn er ook prive rijders, die helemaal niet zuinig willen en hoeven rijden. Zo zullen er ook lease rijders zijn die zuinig rijden als een uitdaging zien. Om maar twee mogelijkheden te noemen. Ik zelf rijd prive en maak me in het geheel niet druk over zuinig rijden, tank zonder er bij na te denken. En toch rijd ik ook weer niet overdreven onzuinig.
In elk geval, om weer on topic te komen, moet je praktisch in de meeste gevallen wel erg zuinig rijden om aan de fabrieksopgave te komen. En afhankelijk van de omstandigheden kan het zelfs zo zijn dat het de facto onmogelijk is om er in de buurt te komen. B.v. wanneer je 80/90 % van de kilometers aflegt op een 120 km/u snelweg.

Zou e.e.a. ook te maken kunnen hebben met het gebruiksdoel in relatie tot waarvoor de producent de beoogde auto voor bedoeld heeft? Heb weleens gehoord dat de Fabiá Greenline bedoeld is om met name 80 km wegen mee te rijden, dat daar zijn verbruik het zuinigst is. Misschien dat er een bepaald model is dat het beste presteert wanneer er veelal 120 km/u snelwegen mee worden gereden? Of moeten we het zien als: de fabrieksopgave moet onder alle omstandigheden voor alle auto's met een gemiddelde rijstijl behaald kunnen worden, cq. een maximale afwijking hebben vanaf de fabriekswaarden?

Bovenaan Onderaan