Welke velgmaat en banden?

Inge

Lid
En ik maar denken dat je al een hele lange tijd je rijbewijs had :)

De ContiWinterContact TS800, op de Apus in de maat 175/65/14 zou dus voor mij ook een mogelijkheid moeten zijn op de standaard stalen velgen, toch? Ik houd wel van Continentals.

Voor wat betreft de foto's - toppie gedaan. Slim om in de winter met wieldoppen te rijden. Daarom wil ik de stalen velgen in het najaar ( 2013 - duurt nog heerlijk lang) van winterbanden voorzien en de wieldoppen erop houden die ik nu heb. Vind het nog steeds een mooie kleur combi met de auto.

Ik vind je Aries doppen in het zwart mooier onder de auto dan het donkergrijze - geeft wat meer contrast.

Qua velgen vind ik de bovenste (Dezent Re) het mooiste - lekker simpele velg met een mooie uitstraling. Mijn 2e keuze zou de Pro line zijn - zwart met chrome ook mooi en toch een redelijk brede spaak zodat de uitlijnstukjes mooi weg kunnen vallen. Mijn laatste keuze zou de Velocity zijn - vind ze minder stoer ogen dan de andere twee, niettemin nog steeds een mooie velg. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat. Er is ook zoveel dat het wel erg moeilijk wordt ene keuze te maken. :winkie:

Ik geloof dat ik beidde trouwens ook bij mijn keuze lijstje heb staan voor als ik genoeg gespaard heb om de stalen velgen te vervangen. Ligt eraan hoe vlug de verzekering met geld over de brug gaat komen - de tegenpartij is namelijk nogal erg laks met reageren.
 
Ik ben nog niet zo oud! ;)

Ik wil de doppen ook ietsje donkerder maken dan op het tweede plaatje, maar net niet zwart. Ik zie wel, heb er nog geen haast mee.

De Dezent RE vind ik eigenlijk net te simpel, en ik vind het feit dat de auto achter trommelremmen heeft dan teveel opvallen. De velgen zijn wel heel erg open. De Proline vind ik mooier door het contrast wat erin zit. Ik neig nu naar de Velocity's, maar ach ... misschien denk ik er deze zomer totaal anders over. Of gaat het geld op aan mijn boot, die is ook nog lang niet klaar.

Wil je persé 16 inch wielen? Anders zijn de originele Skoda-wielen (15 inch Auriga) misschien ook wel een idee. Niet de goedkoopste, maar ik vind ze wél erg mooi.

Wel typisch, zo'n langslepende afwikkeling. Volgens mij gebeurt dat bij iedereen en altijd.
 

Inge

Lid
Gelukkig maar! :)

Ik ben benieuwd hoe de doppen er uiteindelijk uit gaan zien.

Dat de trommelremmen dan wat meer opvallen zit wat in. Welke kleur zijn die trouwens - anders is zwart maken misschien een optie - dan vallen ze weg qua kleur. Het contrast bij de Prolines dar zit wat in...

Naar de Auriga's heb ik ook gekeken vind ik ook mooi - maar neig momenteel meer naar 16" dan naar 15". De auto oogt dan net iets stoerder heb ik het idee. Misschien hebben ze tegen de zomer ook wel mooie 16" velgen van Skoda.

Ik geloof dat velgen/ banden sowieso niet erg goedkoop is - setje zit zo tussen de 800,-- en 1000,-- euro's :407:heb ik inmiddels gezien.
 
Bij mij zijn de trommels grijs (Ongeveer die kleur). Tino heeft ze zwart gespoten geloof ik, dat is wel mooier. Och, uiteindelijk heeft dit toch allemaal met smaak te maken!

Met 800 euro zou ik inderdaad rekening houden.

Dit is de trommelrem:

Trommelrem.jpg
 

Inge

Lid
Helemaal mee eens - anders hadden we allemaal dezelfde auto. Zou ook saai zijn! :1819:

Als dat grijs de trommelremmen zijn dan denk ik dat het wel meevalt met de velgen keuze die je hebt gemaakt tot nu toe. En mocht het inderdaad te erg opvallen (naar je zin) dan kan het inderdaad altijd nog zwart worden.

We weten nu tenminste wie er ervaring mee heeft :winkie:
 

Cordoba

Forumguru
Michel over stomme acties met gladheid, hoeft eigenlijk niets stoms te wezen. Ik kan je mooi voorbeeld uit eigen ervaring geven, waarbij ik op de snelweg bij sneeuw en vorst gewoon alles onder controle had, en veel 4x4's het nakijken gaf, en vervolgens op de bocht van de afrit naar de provinciale weg voorzichtig de bocht neem (10 km/u) en kansloos met een wiel over de achterste punt van een verkeersgeleider schuif. De provincie had de kruisende weg wel gestrooid, met als gevolg dat dooiwater naar beneden de afrit afgelopen was en daar vervolgens bevroren, en doordat daar weer een cm sneeuw over lag, was het totaal onzichtbaar dat je op ijs reed. Schade in de orde van 150 euro en een gedeukt ego voor vervangen kromme aandrijfas (die had de verhoging geraakt).

Overigens kan het helpen door je velgenkeuze te bekijken met het oog op de kans op stoeprandschade: bij sommige velgen komt het hart ver naar buiten, soms zelfs buiten de velgrand/band, waardoor de kans op schade bij betonnen randen een stuk groter is. Het is in elk geval iets waar ik op let als ik velgen ga uitzoeken, dat er geen delen van de velg buiten de velgrand komen.
 

Inge

Lid
Cordoba,
Spannend verhaal maar gelukkig dat het zo goed afliep - nu ja op het gedeukte ego na (hihi).
Wat bedoel je met: bij sommige velgen komt het hart ver naar buiten, soms zelfs buiten de velgrand/band, waardoor de kans op schade bij betonnen randen een stuk groter is. Hart = het middelste gedeelte vand e velg dat wat op de as bevestigd zit? En houdt dat dan ook in dat de spaken niet te ver naar buiten moeten staan? Zoals bijv. op de Dezent RE foto (p. 4).

Is voor mij in ieder geval ook een hele goede tip. Mocht je er nog meer hebben...... laat maar komen.:)
 
Ik zat net even te kijken naar de foto's van jouw Arctic, en is het door alle zwarte accenten (grille, spiegels, deurgrepen) niet veel mooier om er ook zwarte wielen onder te leggen?

skoda-citigo-hatchback-3-dr-1-0-mpi-75ps-elegance-green-tech-602653810-1.jpg
 

Inge

Lid
Misschien wel - maar aangezien ik chroom ook mooi vind... dacht ik aan velgen die voor het grootste gedeelte zwart zijn en ene beetje chroom hebben. Maakt het net wat levendiger vind ik.

Ik heb trouwens geen zwarte strips langs de deuren - maar zwart met dat groen is wel een mooie combi.

Dank voor het meedenken. Top!
 

Cordoba

Forumguru
Cordoba,
Wat bedoel je met: bij sommige velgen komt het hart ver naar buiten, soms zelfs buiten de velgrand/band, waardoor de kans op schade bij betonnen randen een stuk groter is. Hart = het middelste gedeelte vand e velg dat wat op de as bevestigd zit? En houdt dat dan ook in dat de spaken niet te ver naar buiten moeten staan? Zoals bijv. op de Dezent RE foto (p. 4).

Is voor mij in ieder geval ook een hele goede tip. Mocht je er nog meer hebben...... laat maar komen.:)

Wat ik bedoel is dat de 'spaken' bij sommige modellen verder naar buiten steken dan de velgrand (dus spaken die in de lengterichting van de spaak bol zijn). Dat kan betekenen als je kort langs een hoge stoeprand rijdt, de band de stoeprand niet raakt, maar het uitstekende deel van het hart van de velg wel, en dan heb je dus een beschadiging. Als je een velg bekijkt bij een velgenshop, kun je dit checken door langs de buitenrand van de velg te kijken (zeg maar zoals je op het profiel van de band kijkt, in de rijrichting of er tegenin): als je zorgt dat de dichtstbijzijnde velgrand en de verste velgrand precies achter elkaar liggen (kijken met één oog), dan mag er niets van de velg buiten die rand uitsteken.

Dus in de richting zoals onderstaand plaatje, op een velg zonder band (zoals meestal in de shops aanwezig) is dit het beste te zien.
9191-R-h200-w290-br1.jpg
 

Inge

Lid
Cordaba, mijn dank is groot voor je heldere uitleg. Hier ga ik zeker op letten als ik bij een velgenshop ben.
Velgen beschadigen is niet leuk + een dure aangelegenheid en daar ik dagelijks bij mijn werk naast de weg/ stoeprand geparkeerd sta.......
 

Jardinero

Nieuw lid
De set nieuwe velgen met zomerbanden heb ik er eindelijk opgezet nu de temperatuur wat gestegen is. Het zijn 17" SWH Poison velgen. Ik heb meteen de remklauwen voor rood geverfd en achter de trommels mat zwart gespoten. Ik dacht vooraf dat voor het mooie de auto wat verlaagd zou moeten worden, maar nu als het resultaat nu zie denk ik dat het niet zo nodig is.
P4210004.jpg
 

Inge

Lid
Ziet er goed uit - mooie velgen. En verlagen wat mij betreft niet nodig vind het zo erg mooi.
 

Tino

Senior Member
De set nieuwe velgen met zomerbanden heb ik er eindelijk opgezet nu de temperatuur wat gestegen is. Het zijn 17" SWH Poison velgen. Ik heb meteen de remklauwen voor rood geverfd en achter de trommels mat zwart gespoten. Ik dacht vooraf dat voor het mooie de auto wat verlaagd zou moeten worden, maar nu als het resultaat nu zie denk ik dat het niet zo nodig is.
Bekijk bijlage 24889

Ziet er goed uit die zomer modus:rockon:
 

Altos

Banned
Kan er iemand mij vertellen hoe het comfort nog is bij 16 inch op een citigo? Niet te bumby of klappend voor de rug?
 
Bovenaan Onderaan