Welke velgmaat en banden?

Inge

Lid
Ben nav Tino's mooie velgen (MONACO MIRABEAU BLACK :D me alvast aan het oriënteren op wat komend voorjaar als zomerset op de Citigo komt. Echter vraag 1 is natuurlijk welke " 15/ 16 of 17. Nu wil ik wel wat comfort hebben in mijn auto (slechte rug) en dus zal de 17'' wel afvallen. De verkoper van de dealer gaf aan geen grotere dan 15'' te plaatsen maar moet toegeven dat ik een maatje groter (16'' dus) eigenlijk wel heel stoer vind.

Ik heb inmiddels (ook van Tino) begrepen dat de velgen moeten voldoen aan Steekmaat: 4x100 en ET: 37. Alhoewel ik ook ET 38 velgen heb gevonden die blijkbaar geschikt zijn voor de Citigo. Wie kan me vertellen waar de ET 37 / 38 of ander nummer voor staat. :confused: De 4x100 staat voor het aantal bouten, neem ik aan?

Graag zou ik ervaringen horen en natuurlijk voorbeelden zien van velgen en banden van mede Citigo rijders om een uiteindelijke keuze te maken.
Ik vind bijvoorbeeld dit mooie velgen - de combinatie van chroom/ zwart spreekt me hierin aan.
MSW-20-4-Gepolijst-velgen.jpg

v-xtreme-x60.jpg
 
Na twee keer lezen, vond ik Wikipedia best wel duidelijk over de ET-waarde:

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.
Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden metwielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Omslijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

220px-Einpresstiefe_i18n.png
 
Ik heb gekozen voor 14" velgen. Een beetje saai, maar had een enorm voordeel: de originele banden pasten.

Een merk banden kiezen is erg persoonlijk. Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Zo verschilt de slijtvastheid, geluid etc. onderling flink.

Ik heb zelf voor de zomer Continental ContiPremiumContact 2-banden. Komen zeer goed uit de ADAC/ANWB-test: "Band met zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen. Goed tot zeer goed op alle veiligheidsrelevante testcriteria."

Mijn winterbanden zijn Continental ContiWinterContact TS800's. Ook weer erg goed getest: "Band met zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen. Goed op alle veiligheidsrelevante testcriteria. Beste score uit de test op sneeuw en het laagste brandstofverbruik."

Ik vind zelf het geluid van een band minder belangrijk dan de veiligheid.

Qua velgen heb ik nu mijn zomerwielen op 14" Skoda Apus wielen. Ik vind ze mooi bij de auto passen en ze zijn gemakkelijk om schoon te houden door de grote ruimte tussen de velgen.

Na lang nagedacht te hebben heb ik besloten dat ik deze ga gebruiken voor mijn winterwielen, en mijn zomerwielen vervang.

Iemand op het VW UP! Forum heeft 17" wielen en die vind ik heel erg mooi. Het comfort ben ik niet zo bang voor, de Citigo is toch al vrij stevig geveerd tegenover waar ik anders ooit in rij.

p1020835x.jpg
 

Tino

Senior Member
Lekker bezig Michel als je goede site`s hebt van bv www.ALCAR.nl en www.wielengids.nl/ zit je altijd goed.
hier kun je kijken of het past en vaak ook hoe het staat met de configirator.
dan weet je de ET en kun je overal kijken wat wel pas en is goed gekeurd voor je auto.
de steek is 100 x 4 dat wil zeggen dat je vier gaten hebt die 100 mm van elkaar zitten.
4 x 100 is veel gebruik bij de vag dus veel keus in de nevenmarkt succes
 
Inge,

Mij is vertelt hoe minder rubber zichtbaar, des te minder comfort, ga nooit meer dan 2 inch omhoog als je niet teveel aan comfort wil inleveren.

Op mijn vorige auto (Alfa 156) lagen zomer's altijd 17 inch en dat vond ik toch minder comfortabel rijden als de wintervelgen van 15 inch (standaard).
Vooral op lange afstanden zeer vermoeiend. nu had deze wagen een sportonderstel en dan is de wagen al stugger afgeveerd.

Nu heb ik 's zomers op de Superb 18 inch liggen en nu in de winter 16 inch. Eigenlijk hetzelfde verschil als op de Alfa maar nu merk ik het verschil minder duidelijk.
De zomerbanden geven genoeg comfort omdat de Superb ook veel zachter is afgeveerd.

groet Remco
 

Cordoba

Forumguru
Het verhaal over ET-waarde staat hierboven al uitgelegd, even een aanvulling daarop: de standaardregel is om niet meer dan 5 mm af te wijken van de originele ET-waarde, een verschil van 1 mm is dus geen enkel probleem. Overigens betekent een lagere ET-waarde dat de auto breder op de wielen komt te staan. Ik heb bijvoorbeeld de standaard stalen velgen van mijn Fabia verwisseld met de Ambiente velgen van een Audi A3 en ben van ET 43 naar ET 38 gegaan. Dat betekent dat mijn auto nu 1 cm breder op de wielen staat (links 5 mm en rechts 5 mm, dus samen 10 mm). Overigens heb ik ook verder dezelfde maat aangehouden, zodat ik mijn vrij nieuwe banden gewoon kon overleggen van mijn stalen velgen naar het Audi-lichtmetaal.

4x100: betekent 4 gaten voor wielbouten, en die gaten liggen op een cirkel van 100 mm. (De grotere Skoda's hebben bijvoorbeel 5x112)

Verder moet je er met de bandenmaat rekening mee houden, dat de wielomtrek gelijk blijft. Een grotere diameter velg, betekent dus een lagere band (dus stuggere wang van de band = minder comfort/vering).

Zoals Tino ook al aangeeft: 4x100 is bij VAG-modellen(Skoda, Seat, Audi en VW) tot pakweg 2000 algemeen gebruikt, en de naafdiameter is ook al decennia lang hetzelfde: 57,1 mm. Het naafgat is het gat midden in de velg, waar de auto op draagt.

Naast al deze maten heb je ook nog de breedt van de velg die in J wordt aangegeven, bijvoorbeeld 5,5J of 6J, maar als je geen extreme dingen wil, gaat dat meestal wel goed.
 

Inge

Lid
Dat geeft al meteen een heleboel extra informatie mn over het ET gedeelte. Als er dus standaard 37 ET waarde velgen op zitten dan zou het dus geen probleem moeten zijn mocht ik op velgen uitkomen met een waarde van ET 36 of 38. Alhoewel ik er ook al heb gezien die volgens een banden site op de Citigo passen met een ET waarde van 40.

Cordoba als ik je dus goed begrijp betekent < ET 37 dat de wielen meer naar buiten komen en > 37 dat ze meer naar binnen komen tov de body van de auto, klopt dat?

Wat voor mij nog niet duidelijk is: is hoeveel mm is 1 ET waarde meer/ minder?

Michel, de bijgeplaatste foto van de UP! zijn dat de velgen die je mooi vindt? Vind ze in ieder geval mooi onder deze auto staan.

Met Continental heb ik tot op heden ook alleen maar goede ervaringen (racefiets en auto (Opel)) - dus dat is dan misschien een merk om goed in de gaten te houden.

Tino, dank voor de sites - ga ik verder bekijken.

Remco, dank voor de comfort tip - dat wil dus zeggen maximaal 16'' velgen.
 

Cordoba

Forumguru
Inge de ET-waarde is net als de meeste maten voor de wielen in mm (of in inches voor bijv. de velgdiameter), dus een verschil van ET1 levert per zijde een verschil van 1 mm op, en dan heb je per zijde dus nog 4 mm ruimte ten opzichte van de norm.
Wat het naar binnen/buiten vallen van de wielen, dat heb je goed begrepen Inge. Dus als ET37 standaard is, moet je een velg zoeken waarbij de ET-waarde tussen 32 en 42 ligt. Verder even voor je zelf bepalen of je nieuwe velgen wil, of een set 2e hands velgen.
 

mikehotel

Actief lid
Hou bij de ET-waarde ook rekening met de breedte van de velg (J of Jot-waarde). Je kunt namelijk niet zeggen dat je ET 37 nodig hebt, maar wel dat je ET 37 nodig hebt bij een bepaalde velgbreedte.
 

Inge

Lid
Cordoba en Mike dank voor jullie aanvullingen.

Ik wil in ieder geval gaan voor nieuwe velgen. Bij de sites waar Tino het over had kun je merk en type ingeven waarbij je een overzicht krijgt van velgen die zouden moeten passen met bijbehorende banden. Ik zal voor de J-waarde in de gaten houden dat die 5.5/ 6 is. Hoe kom ik erachter wat de Jot-waarde is voor de Citigo (ideaal + wat de min en max J-waardes zijn)?

Op de bandenonline.nl kwam ik onderstaande velg tegen (na invoering merk + type auto). Wil dat dan ook zeggen dat deze geschikt is J-waarde is hier 7


swh-venus-velgen.jpg



Technische gegevens
Velg:SWH Venus
Maat:16 inch
Velgbreedte:7.0 J
Steekmaat:4x100
ET:38
Naafgat:73.10
autocheck_ok.png
Deze velg is geschikt voor uw auto


Zodra ik tot een top drie kom zal ik ze aan jullie voorleggen om ook daadwerkelijk te weten of het allemaal klopt. Moet zeggen dat ik iets bredere wielen wel erg mooi vind - beetje rally-look - dus zal het hopelijk een velg + band worden met een iets lagere dan ET 37 waarde.
 

Inge

Lid
Mike, dank voor de site. Alleen jammer dat de Citigo/ UP!@ en Mii nog niet tussen het overzicht ET maten auto's staan.

Desondanks toch weer het nodige geleerd. Dank!

Toch nog even terug komen op het naafgat - houdt dat in dat velgen met zoals in bovenstaand genoemd voorbeeld met een naafdiameter van 73.10 gewoon passen? Of moet dan iets tussen naaf en velg geplaatst worden om die ruimte op te vullen?
 

Tino

Senior Member
Daar krijg je dan ringen bij voor de naaf zodat je wel op de juiste maat uitkomt.
Als je duuren velgen hebt dan is deze van Alu en bij goedkopere van kunstof maak voor de rest niet zo veel uit.
Hij draag het meest op de wiel bouten de ring is voor centreren wiel let wel op dat er verschil in zit met bol en taps bouten.
Orgineel is bij vag vaak bol en nevenhandel taps.
Dus voor het resreve even 4 bollen bouten bij het reserve wiel in de auto legen.
 

Inge

Lid
Daar zal ik rekening mee houden - naafringen mogen van mij wel van alu zijn - klinkt steviger.

Ipv 4 16" velgen zal ik er 5 moeten bestellen - anders heb ik geen reservewiel - met 3 van 16'' en eentje van 14'' rijdt zo lastig.

Het monteren van de velgen laat ik de garage doen - weet ik zeker dat het goed (vast) zit.

Voor nu is onderstaand mijn top 3 -In volgorde van voorkeur. Graag schieten op de voor nu gemaakte keuzes - wat zou jouw voorkeur hebben en waarom...?

pX2v4gXDUUD2NAAAAAElFTkSuQmCC
16 inch RC Design 22 Zwart velgen in combinatie met
Continental EcoContact5 banden - 195/45/16 84H - ET38

xEBAAAAAASUVORK5CYII=

16 inch Wolfrace Lugano Zwart Gepolijst velgen in combinatie met
Continental SportContact banden - 195/45/16 84V - ET40

16 inch SWH Extreme X60 Matt Zwart Gepolijst velgen in combinatie met
Continental SportContact banden - 195/45/16 84V - ET37
 

Cordoba

Forumguru
Inge velgen gaan eigenlijk altijd in sets van 4. Een 14" als reserve is geen probleem, als de bandmaat aangepast is (dus een hogere band, zodat de wielomtrek - vrijwel - gelijk is aan de 16" velgen. Het grootste nadeel is dan, dat je bij nieuwe banden niet kunt wisselen met de reserveband (dus de reserveband onder de auto, en de minst slechte die er onderuit komt als reserve). Verder als ET-waarde en breedte van de reserveband afwijken van de rest, de reserveband alleen achter gebruiken (en achterwiel naar voren bij lekke voorband), dit in verband met de koersstabiliteit van de auto bij remmen en in bochten.

Ik vraag me af waarom je op de eerste velgen een 84H band hebt, en op de andere velgen 84V. Wat de voorkeur betreft, vanwege de hogere ET-waarde (smaller op de banden staan) zou ik de Wolfrace Lugano wat minder snel kiezen, maar je moet gewoon kiezen wat je zelf het mooiste/meest praktisch vind. (ik zal zelf nooit een velg kiezen met veel spaken, omdat het lastig schoonmaken is)

Effe plaatjes toevoegen:

RC design 22 zwart:
rc-design-22-zwart-velgen.jpg


Wolfrace Lugano zwart gepolijst
WOLFRACELUGANO.jpg


SWH Extreme X60 Matt Zwart Gepolijst
v-xtreme-x60.jpg
 

Bijlagen

  • WOLFRACELUGANO.jpg
    WOLFRACELUGANO.jpg
    15,6 KB · Weergaven: 108

Inge

Lid
Cordoba, dank voor het meedenken.:)

Mijn huidige reservewiel is het standaard reservewiel wat Skoda in de folder heeft staan - dus in geval van nood begrijp ik kan ik die met 16'' ook gewoon gebruiken. Dat is mooi.

Voor wat betreft de H en V velgen - ik vermoed dat dat de opties waren in het banden programma bij de getoonde velgen. Waar zou jou voorkeur naar uit gaan naar de H of V variant oftewel EcoContact5 banden of Continental SportContact banden.

Vind ik een goed argument om de Wolfrace Lugano af te laten vallen - ik vind namelijk een wat dikker ogende band ook mooier. Ook het argument om niet voor al teveel spaken te kiezen vind ik een goede - zou ik niet aan gedacht hebben. Dus blijven voor nu de RC design 22 zwart en de SWH Extreme X60 Matt Zwart Gepolijst in de race.

Onderstaande had ik voor mezelf er ook nog bij staan - doch ben er nog niet uit of ik hem nu wel/ niet mooi vind:
Dotz Mugello Dark 16 inch - 4x100 et35

dotz-mugello-dark-velgen.jpg


Voor nu vind ik de RC 22 de mooiste, doch is met
 

Cordoba

Forumguru
Als je voor zwart gaat vind ik de RC22 de mooiste, en volgens mij ook makkelijk schoonhouden. Nadeel zijn de smalle spaken, waardoor balanceerloodjes niet uit het zicht gemonteerd kunnen worden. (bij brede spaken kunnen de loodjes voor de buitenkant net achter de spaak geplakt worden, waardoor ze niet in het zicht zitten, en de loodjes voor de binnenkant van de velg zitten zover naar binnen dat ze meestal niet zo erg opvallen. Ik was eigenlijk ook aan het zoeken naar een site waar je autotype en kleur kunt invullen, en waar dan een computerbeeld van je auto met de gekozen velgen wordt getoond, maar het lijkt erop dat dit is verdwenen (of zit ergens anders dan ik dacht).

Overigens is er nog een andere optie: de velgen kiezen die je qua vorm en prijs het beste bevallen (onafhankelijk van de kleur) en de velg zwart spuiten met plasti-dip. Plasti-dip vormt een soort rubberlaagje, en is makkelijk te verwijderen als het niet mooi meer is, of je gewoon de kleur niet meer mooi vindt.
 

Inge

Lid
Dat van het niet uit het zicht gemonteerd kunnen worden van de balanceerloodjes zit wat in. Misschien nog maar eens verder zoeken naar een soortgelijke velg met iets dikkere spaken (vind dat zwart met de chroom rand gewoon erg mooi). Dus misschien is er zo iets ook wel met een net wat dikkere spaak.
Ik vermoed dat je deze site bedoeld: ALCAR Konfigurator. Nadeel is dat ik hier niet alle velgen op te zien krijg - alleen maar degene die zij vinden dat geschikt is voor de Citigo. Of zijn er misschien (vast wel) nog meer merken/ modellen die dezelfde steekmaat enzo hebben als de Citigo?

Het zwart spuiten met plasti-dip zou een optie kunnen zijn - alleen hoe houd dat spul zich op de lange termijn? En ik heb altijd het gevoel (kan dus best helemaal onterecht zijn) dat het vanuit de fabriek af altijd beter is.
 
Plastidip houdt zich erg goed! Maar ik vind het nadeel dat het mat is (correct me if I'm wrong). Mijn glanzende Apus-velgen zijn toch wel mooier als ze net zijn gewassen dan wanneer ze een laag (rem-)stof erop hebben liggen.
 

Inge

Lid
Dat is goed om te weten!

En ja ben het met je eens dat glanzende apus velgen mooier zijn dan bedekt met een laag stof.
 
Bovenaan Onderaan