Welke velgmaat en banden?

Steerclear

Senior Member
Beste Ingebakermans,

Ik heb elders al een verhaal gezet over winterbanden en de feiten over bredere zomerbanden gelden hier ook. Breder rubber is weliswaar "stoer" maar het biedt slechts nadelen: Hogere kosten, meer slijtage en verbruik (tot 20%) , lager rijcomfort en vooral een aanslag op de veiligheid. Ook parkeerschades lopen ook als snel lekker in de papieren door de lagere wang van de band.
Breder rubber loont alleen in droge omstandigheden en wanneer gaat het vaak fout? Inderdaad! bij natte en koude omstandigheden heb je druk per cm2 nodig. Wel eens de Rallye-jongens en meisjes aan het werk gezien in de sneeuw? Op hele smalle bandjes en je zou er best van mogen uitgaan dat ze wel weten wat ze doen. Niet lang geleden heb ik een snuiter met een Golf 5 R op veel te brede banden op een circuit een beetje gek gemaakt met een 1.6 tdi. De R met 250 pk+ en 4wd was kansloos.
Aan jou de keuze: "stoer" of veilig en voordelig. Bij de Brede Banden Hype profiteren de bandenman/vrouw en de schade-hersteller! Het is juist grappig dat de mensen de Winterband als marketing-gadget bestempelen (overigens veelal zonder er mee gereden te hebben) juist ook hier wel instinken.....

Eric de Bree, Allround Rijvaardigheidsinstructeur
 

Marbod

Nieuw lid
Hoi Inge,

Je kan makkelijk bereken welke bandenmaat je nodig hebt als je voor een grotere velgmaat gaat. De totale hoogte van de band moet ongeveer gelijk blijven. Als je nu 195/60R14 banden op je auto hebt, dan moet je met 16 inch velgen een band van 195/45R16 hebben. Minder hoge band is ook minder lucht in de bandjes en dus minder om te veren en dus minder comfortabel. Als je de berekening maakt zijn beide banden ongeveer even groot.

Zelf proef gereden met een VW Up! met 16 inch velgen en dit vond ik uitermate stug en oncomfortabel rijden. Dit omdat de auto's vanuit zichzelf al behoorlijk stug zijn. Ondanks dit zou ik altijd kiezen voor grotere velgen omdat dit er gewoon mooier uitziet.
 

Steerclear

Senior Member
Aan ieder de keuze: veel geld uitgeven aan a) een duidelijke verslechtering in veel opzichten en b) een klein beetje "mooier" of .......


Ik wens je veel wijsheid toe.
 

Marbod

Nieuw lid
@steerclear, je gaat er nu wel van uit dat grotere velg altijd ook bredere band is, maar dit is zeker niet altijd zo. Qua stuiteren en minder wegcontact hierdoor waardoor je slechter rijdt heb je gelijk dat het een verslechtering is.
 

Hetzer

Forumguru
Klopt, als je je aan de opgegeven specificaties houd, geld voor de de Citigo/UP! op 16" velgen een breedte van 185, idem als op de 15 inch.
 

Inge

Lid
Naturlijk wil ik veilig kunnen rijden - de 16'''velgen/banden worden dan ook mijn zomerbanden - waarbij ik inderdaad de Citigo specificaties wil blijven volgen. Voor de winterbanden wil ik de originele Skoda 14'' velgen gaan gebruiken en daar komende winter Continental winterbanden op laten zetten. Dus qua veiligheid zou dat dan dus goed moeten zitten.

Steerclear, dank doch voor je waarschuwende woorden - ik zit nu al een aantal weken thuis (en ben tot het nieuwe jaar hierdoor nog steeds thuis) wegens een flink ongeval en hoop dit nooit meer mee te maken. Niet alleen door de schrik maar mn het lichamelijke herstel wat je lichaam moet doen om weer de oude te worden.

Ik heb geen idee wat de standaard specificaties van de 14'' velg zijn die nu op de Skoda zit, maar begrijp van Hetzer dat ik qua breedte een band moet hebben van 185. Wanneer ik er volledig uit ben wil ik wat ik heb bedacht naar jullie terugkoppelen om te kijken A) of de combi kan, B) of het veilig is en C) of het aan Citigo specificaties voldoet.
 

Cordoba

Forumguru
Wat plastidip betreft: het is normaal inderdaad mat van kleur (zoals alle normale zaken van rubber), maar er is nog wel een speciale 'glitter' in plasti-dip te krijgen die je samen met de gewone kleur moet spuiten om meer glans te krijgen. Kosten van een spuitbus plasti-dip 10 tot 20 euro (afhankelijk van waar je koopt), en ik schat dat je 2 bussen nodig hebt voor 4 velgen, maar dat is een beetje afhankelijk van de velg, hoe veel lagen je spuit enz. Zo'n plasti-dip coating moet makkelijk een aantal jaren meegaan, en er zijn ook nog methoden om een beschadigde plek te repareren met slechts een klein stukje opnieuw spuiten.

Ik was zelf van plan om de transparante versie op mijn velgen te spuiten, maar de laag werd te mat naar mijn zin, waardoor vooral de naafkappen niet mooi uitkomen bij mijn velgen. Ik ben wel van plan om die transparante laag, nog als bumperbeschermer, onder de achterklep te gaan gebruiken.

@Marbod: weet je met welk onderstel voor de Up je gereden hebt, zie ook het topic van Hetzer http://www.skodaforum.nl/board/f59/beschermstrip-voorzijde-schraapt-de-grond-20537.html
Omdat mijn Citigo bij de dealer staat heb ik een Citigo automaat meegekregen, een niet-Greentec. Dat scheelt toch wel veel! Ik kan hier in de wijk gerust met 30 over de drempels, waar 20 km/u met mijn eigen auto al te hard is. Hij is zachter geveerd (dat merk je in de bochten...) maar ook 15mm hoger, en dat is toch wel een flink voordeel.

Dus mogelijk was je ervaring met de Up ook met een stug onderstel als de Greentec, terwijl je misschien een 'gewone' Citigo gewend bent.
 

Inge

Lid
Hoe makkelijk is het om plasti-dip aan te brengen? Of moet je dan alles afplakken? Speel nog steeds met de gedachte om het te gebruiken in de kofferbak als bescherming aan de zijkanten of is het daar niet stevig genoeg voor?

Als ik het goed begrijp ga jij met plasti-dip doen wat ik met de folie heb gedaan? Ben, als ik het goed begrepen heb, erg benieuwd naar foto's van het eindresultaat.
 
Ik ben aan het zoeken geweest voor andere zomervelgen, want ik vind mijn winterwielen enorm lelijk. Daarvoor kan ik perfect de 14" Apus gebruiken, en voor de zomer iets anders uitzoeken.

Ik weet wel wat ik mooi vind:

101_nieuw_32.jpg
INTER ACTION VELOCITY MATT ANTHRACITE

Dat houdt dus in, wat bredere en plattere banden. Moet voor de zomer wel kunnen, heb ik besloten.

Straks maar even een Photoshop'je maken om te kijken of het zo mooi staat als ik hoop...
 

Bijlagen

  • WF0267.jpg
    WF0267.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 65

Steerclear

Senior Member
Best grappig (maar totaal onterecht) dat iedereen denkt dat Rallye-rijders op brede banden rijden....

Ik vind de standaard wieldeksels ook niet bepaald elegant bij "mijn" kleurtje. Gek genoeg vind ik wel ze prima kunnen bij het Leaf Silver van mijn ouders' Citigo.
Ik ga het voor de Winterbanden (lekker smal, 165 mm) eens proberen met de standaard zwarte stalen velg en de "Cetus" doppies van de Skoda Citigo Easy. Ben ook benieuwd!
De zomerbanden zitten op zwart lichtmetaal "Apus"
 

Cordoba

Forumguru
Inge, een deel van je vragen zie je hier Plasti Dip Verkoop Nederland - Verwijderbare, vloeibare rubber coating beantwoordt. Ik zal kijken of ik de demo-filmpjes terug kan vinden. Ik heb zelf een proefplaat met mat-wit gespoten, en dit werd op zich mooi strak en was ook goed te verwijderen. Ik had oorspronkelijk het idee om het dak van mijn metallic donkergroene Fabia in de kleur matzilver/alu te spuiten. Deze kleur bleek echter uiteindelijk niet leverbaar. Volgens de verhalen valt het mee met afplakken, maar ik zou gewoon geen risico nemen en evengoed afplakken als je met een normale spuitbus met lak zou doen.

Overigens zag ik, dat er een waarschuwing staat om alleen te spuiten met een spuitbus op kamertemperatuur, en ook niet in koude ruimtes te gaan spuiten in verband met vlokvorming.

Wat YouTube filmpjes over plastidip:

Myths about plasti dip:
Myths About Plasti Dip (Vol 1) - YouTube

Logo’s:

Blacked Out Emblems with Plasti Dip - YouTube
How To Plasti Dip Emblems and Front Grille - HD Step by Step - DipYourCar.com - YouTube
How to Plasti Dip Badges - YouTube

Velgen:

Jeep Plasti Dip Wheels - YouTube
How To Plasti Dip Rims (a Full DIY Guide) - YouTube

Reparatie van plastidipcoating:

How to Fix PlastiDip (Texture, Tears, Troubleshooting) DipYourCar.com - YouTube

Schoonmaken plasti dip velgen:

✿ Plasti Dip The Proof: Cleaning (Powerwasher) plasti - diped Rims ✿ - YouTube

Verwijderen plasti dip van velgen:
Plasti Dip (Sprühgummirung) - YouTube
Does PlastiDip Really Peel Off?? - YouTube
 

Inge

Lid
Michel mooie velg - alse hebt gefotoshopt plaats je dan een foto - ben benieuwd naar het eindresultaat. Welke banden ga je eronder leggen? Continental? Maat?

Cordoba, dank voor je uitgebreidde Plasti-dip uitleg - ga straks op mijn gemak (heb toch niets beters te doen:winkie:) de links bekijken.

Als ik het dus goed begrijp - dip op kamer temperatuur en niet in een koude ruimte. Dat houdt dus in wachten tot het voorjaar zodat het buiten ook weer wat warmer wordt. En zorgen voor veeeeeeel plastic om mn mijn achterbank goed te beschermen.

Steerclear, grappig dat jouw stalen velg al zwart is - de mijne is zilvergrijs. Uit nieuwsgierigheid waarom smalle bandjes als winterbanden en voor welke ga je dan.
 

Steerclear

Senior Member
Waarom smalle Winterbandjes? Druk per cm2.
Dat geeft onder natte/ koude omstandigheden de meeste grip.
Deze breedtemaat geeft een aardige balans tussen grip, comfort en remweg bij droge omstandigheden
Ik kies voor de Michelin Alpin 4.
Mijn voorkeur heeft de breedtemaat 165, tweede keus (indien 165 niet beschikbaar) is de 175 mm op de 14 inch velg.
Omdat de auto wordt afgeleverd op zwarte Apus velgen met Michelin Energy Savers, zijn er inmiddels ook zwarte stalen velgen besteld waar direct de Alpins op worden gezet.
 

Inge

Lid
Okidoki - dat snap ik. Iets om voor mezelf komend jaar bij de winterbanden aanschaf rekening mee te houden.

Als ik het goed begrijp heb jij dus 2 sets 14'' velgen - 1x staal en 1x LM of is de Apus 15''.

Waarom een Michelin band? Ik zelf zou denk ik eerder voor een Continental band kiezen (goede ervaringen in het verleden mee gehad).
 

Steerclear

Senior Member
Ik heb vrijwel mijn hele leven op Michelins gereden. Vanwege de duurzaamheid en het totaalpakket van grip, geluid, comfort.
behalve de Volvo 940, die stond op voortreffelijke Nokians. De Panda staat op Vredestein Snowtrack 2. Onoverwinnelijk.
De Golf staat op Snowtrack 3 en die vind ik niet zo goed als de Alpins. Met de Alpin is de auto minder sterk onderstuurd en is er meer stuurgevoel.
Op de testbaan heb ik geen geweldige ervaringen met de Conti's. Met Michelins dus wel! Vandaar.
 

Cordoba

Forumguru
Conti's of Michelin banden ontlopen elkaar vaak weinig qua prijs en prestaties. Soms weet ik niet eens welk van de twee merken ik eronder heb liggen, en een enkele keer voor een ander merk gekozen, waarbij de band qua kwaliteit niet of nauwelijks onder deed voor Continental/Michelin, maar de prijzen soms wel 30% lager liggen.
 

Inge

Lid
Steerclear, Cordoba dank voor de aanvulling/ uitleg. Merk dus dat het eigenlijk naast testresultaten ook gewoon gaat om het gevoel wat je bij een band hebt.
 

Fabia

† In Memoriam
Absoluut, ik nu alweer een tijdje op Bridgestone Blizzak LM en die bevallen mij uitsteken. Daarvoor had ik winterbanden van Toyo en dat waren echt vreselijke rammelbanden. Nooit weer.
 
Michel mooie velg - alse hebt gefotoshopt plaats je dan een foto - ben benieuwd naar het eindresultaat. Welke banden ga je eronder leggen? Continental? Maat? [...]

Hoi Inge. Ik denk dat het ContiPremiumContact worden. Die heb ik nu aan mijn zomerwielen zitten en ik vind ze prima. De maat zal dan 195/45/16 worden. De winterbanden blijven ContiWinterContact TS800, op de Apus in de maat 175/65/14.

Welke velgen ik ga aanschaffen, daar ben ik nog niet helemaal uit..

Voor deze winter blijf ik op de wieldoppen rijden, ik heb pas net mijn rijbewijs (vanaf augustus) dus wil niet het risico lopen mijn velgen te beschadigen door een stomme actie met gladheid.

Ik heb een hele berg Photoshop's gemaakt. Ik denk dat mijn Aries-doppen donkergrijs worden, staat een stuk beter!

Mijn Citigo is niet erg schoon, zaterdag nog gewassen maar het blijft niet mooi met dit weer...

Huidige Aries doppen:
Aries.jpg

Aries doppen, grijs:
Aries Grijs.jpg

Aries doppen, zwart:
Aries Zwart.jpg

Lichtmetaal in het volgende bericht!
 
Dezent RE:
Dezent RE.jpg

Proline PO:
Proline PO.jpg

Velocity:
Velocity.jpg

De Prolines zijn ze lekker praktisch met het wassen, maar de Velocity's staan toch wat sportiever...
 
Bovenaan Onderaan