Welke maat velgen op O3C?

Topic in 'Octavia III' gestart door 030-NL, 25-12-2013.

1. 030-NL

030-NL Lid

Aangezien ik hier geen verstand van heb graag jullie input.

Standaard heeft de O3C blijkbaar 5x115 ET47. Als ik kijk naar alternatieve after market velgen moet het dan altijd 5x115 E47 of passen bijvoorbeeld velgen met 5x112 met ET42 ook (zomerbanden 235/35R19)?

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden kwa maat bij after market velgen?

Laatst aangepast: 25-12-2013

2. s-line

s-line Forumguru

Ze hebben zoiezo geen 5/115 maar 5/112! Je kunt het best kijken naar een et waarde tussen de 40 en de 50.
    Met een 225/35/19 band!

3. Tom RS

Tom RS Forumguru

4. 030-NL

030-NL Lid

Correct, geen verstand van dit soort zaken vandaar het topic :D.

115 was een typo, bedoelde 5x112 (link). Dus een velg 5x112 met ET42 en band maat 225/35/19 moet passen.

Moet ik me nog zorgen maken over de grote van het naafgat (57,1) of is dit een standaard maat?

5. leo442

leo442 Forumguru

Is geen standaardmaat, dus rekening mee houden. Meestal zijn deze groter en worden er pasringen bij geleverd.

TFans vindt dit leuk.
  6. Peter-036

Peter-036 Forumguru Donateur

Je moet inderdaad wel rekening houden met het naafgat, maar de hier gemelde 57,1 (mm) is slechts het gaatje waar het (merk)dopje in past. Meestal is het naafgat waar de pasringen voor worden geleverd een stuk groter.
    Een goede banden'boer' zal de juiste maat hebben of kunnen leveren, maar meet het zelf ook nog even op:
    buitenkant naaf is duidelijk waar je moet meten, en de binnenkant van de velg waar 'ie tegen/over de remtrommel/schijf en over de naaf wordt gemonteerd. Deze laatste maat varieert natuurlijk met het merk/de soort velg die je wilt.
    Ik heb zelf een keer de pech gehad dat een (minder goede)bandenboer de verkeerde pasringen gebruikte, gelukkig gaf dit een flinke onbalans, waardoor ik erachter kwam voordat er wielbouten afbraken!!

7. andrehj

andrehj Forumguru Donateur

Je vergeet nog de parameter velgbreedte, waar je echt wel rekening mee moet houden. Een te brede velg (en dito band) zal gaan aanlopen in de wielkast.

8. 030-NL

030-NL Lid

Breedte is toch 225? Als de maximale bandbreedte past (225/35/19) dan loop ik toch geen kans dat het aanloopt?

9. s-line

s-line Forumguru

Welnee dit gaat echt niet aanlopen,bij de meeste nederlandse velg handelaren zal geen bredere velg vinden als 8,5j en dat gaat prima als je maar tussen de et40/50 blijft.
    9j of meer dan kom je meer in de echte tunervelgen en dat moet je mooi vinden, maar ik schat in dat je dit niet mooi gaat vinden.

10. BaSsDruM

BaSsDruM Senior Member

Standaard ET waarde van een Octavia II en III 18" velg is ET51, 7,5j breed.

11. s-line

s-line Forumguru

Maar als je een 8 of 8,5j velg neemt past et51 niet meer hoor want dan loopt hij aan de binnenkant tegen de schokbrekers!

12. BaSsDruM

BaSsDruM Senior Member

Klopt, maar 8 of 8,5j is volgens mij niet eens te krijgen in ET51 :-)

13. s-line

s-line Forumguru

Zou zomaar kunnen ja!

14. MaRco2

MaRco2 Forumguru

Weet je dat zeker? Ik heb in een topic ET47 zien staan en op die basis ook de (perfect passende) ET45 8x17" winterwielen gebruikt met de standaard 17" maat.

Zomerset is origineel 18".

Laatst aangepast: 27-12-2013
    TFans vindt dit leuk.
  15. MaRco2

MaRco2 Forumguru

16. BlackIII

BlackIII Actief lid

Zou je problemen krijgen wanneer je RS6 velgen in de maat: 19inch met daar omheen sloffen in de maat 235/35 R19 zou monteren onder de O3C?
    19inch is geen probleem, dat zijn de 'Extreme' velgen van de RS ook al. Alleen de breedte maat en de bijkomende hoogte baart mij zorgen.
    Zou wel gaaf staan...

Hoor graag of iemand een antwoord kan geven op de beperkingen qua breedte van de band/velg :)

Cheers!

17. hemi24

hemi24 Forumguru

Laatst aangepast: 02-06-2016
  18. Kuzman

Kuzman Nieuw lid

Hallo allen,

Net een Ocatavia 3 gekocht (2014, 170,000) en op zoek naar velgen voor winterbanden, klopt het zoals hierboven op de website staat vermeld dat velgen van een oude Octavia (tot 2013) op de mijne past? Ik hoor graag van jullie.

Het is leuk rondstruinen hier op dit forum :)

19. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

RS6 velgen en 19” :pieker:
    Je bedoelt replica wielen?
    Die zijn er toch in alle mogelijke ET waarden die je maar wenst?
    GMP is 1 van de betere / bekendere replica fabrikanten met een redelijke kwaliteit, daar is altijd wel iets passends te vinden lijkt me.
    Er zijn genoeg mensen die met 235 breed rijden.
    @Antera kan jou exact vertellen welke ET je maximaal kan monteren.
    Persoonlijk zou ik bij de originele bandenmaat blijven en wel een iets bredere velg nemen, doe je dat in combinatie met een Michelin band (heeft brede schouders en stretcht slecht) heb je voor het gezicht er 235 onder liggen. Daarbij is het breed genoeg, je haalt geen enkel voordeel uit een 235 band.
    Als je zelf wilt zien wat een andere wiel/band combinatie doet met jouw auto, geef dan alle gegevens in op de website van onderstaande link.

https://www.willtheyfit.com/wheels/

20. rudolfi

rudolfi Forumguru

Onder de Leon 5F originele RS4 wielen gehad met een ET waarde van 43 dat sloot heel mooi aan bij de rand van de wielkast.

Deel deze pagina