Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Octavia

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik weet of het bij jullie ook zo is, maar in mijn omgeving zie ik dat het vooral de moeders zijn die manlief in een MPV dwingen, zo verrukt zijn ze over alle praktische voordelen van die dingen. En die hoge king-of-the-road-zit vinden ze ook allemaal prachtig (rijkere moeders stoten daarom meteen door naar een SUV). Helemaal in de ban van de marketing-hype.

[/ QUOTE ]

Het is inderdaad alleen de hoge zit die men zo handig vind.

Even hypothetisch en 'in a perfect world' maar gebaseerd op feiten:

Ik woon in Wassenaar en het zijn ook allemaal vrouwen die in de XC90's, X5's, Cayenne's en ML-klasse's rijden. De mannen rijden allemaal in de SL's, 911's, Octavia's, Quatroporte's en 456's.
 

blacktdi

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Uitgangspunt : Sterke diesel, Station, veel ruimte, betaalbaar ivm de bijtelling en het oog wil natuurlijk ook wat.

MPV's vallen af, wat moet ik nu met ruimte boven mijn hoofd, heb nog steeds geen hoed op in de auto.

Proefgereden :

Peugeot 407 station :
Mooie auto om te zien maar wat is die klein van binnen in verhouding tot de buitenkant. Afwerking vond ik niet veel soeps. De 2.0 HDI diesel kon mij ook niet bekoren, vind hem wat lui overkomen. Gasgeven, ff wachten, en dan rijden maar. Nee, ik trap er niet in, geen franse auto voor mij. Mijn collega's met deze auto's staan meer langs de kant van de weg dan dat ze rijden.

Toyota Avensis station 2.2 high power diesel :
Grote en goed afgewerkte auto maar de wegligging, en dat is persoonlijk, is niet te vergelijken met de auto's van tegenwoordig. Uiterlijk ook een beetje achterhaald. Die 177pk en 400NM vond ik een beetje tegenvallen qua prestaties, daarintegen was het wel de stilste en zeker de schoonste diesel die ik ooit gereden had. Jammer van het weggedrag, anders.... Het zel wel gevoel zijn maar mijn Golf IV is echt een stuk sneller.

Mazda 6 2.0 CDTI :
Prima wegligging en een mooi model maar alleen dat dashboard, verschrikkelijk, Alles glimt, priegel knopjes, lampjes etc, nee dat gaat me vervelen. De diesel is veel te luidruchtig, maar dat kwam naar mijn mening door de weinige geluidsisolatie en niet door de motor zelf. Maar goed, ik irriteerde me er al mateloos aan tijdens een ritje van een uur.

Volkswagen passat 2.0TDI comfort
Degelijke en ruime auto maar veel te duur voor wat hij te bieden heeft. Besturing vond ik wat week, wegligging puik. Eerlijk gezegd vond ik de Skoda het beste afgewerkt van allemaal. Nog geen station verkrijgbaar op dat moment. Nee, heren bij VW wordt eens wakker, er zullen steeds meer mensen denken, waarom duizenden euro's extra betalen alleen omdat er VW opstaat.

Volvo V50 2.0D station
Ja, eerlijk gezegd vind ik dat nog steeds de mooiste station, op de nieuwe BMW 5 na dan, die er rondrijd. Maar waarom is dat ding zo klein van binnen zelfs mijn voeten kon ik er niet eens fatsoenlijk in kwijt. Hij is net zo groot als mijn Golf IV. Afwerking prima, prima stuurgedrag en ditto wegligging. Nogmaals, te duur en echt te klein .

Skoda Octavia 2.0TDI Elegance Combi
Wat moet ik er nog meer over zeggen. Nee, echt niet de mooiste, al komt dat heel aardig in de buurt. Nee echt niet de beste, al komt dat heel aardig in de buurt. Nee, echt niet de ruimste, al komt dat heel aardig in de buurt. Een ding weet ik heel zeker dit is een auto voor mensen die hun verstand gebruiken en, zeker in deze dure tijden, veel waarde hechten aan de prijs/kwaliteit/prestatie verhouding.
Een ding vind ik wel jammer van de kombi, ze moet iets een de achterkant doen. De voor en de zijkant zijn echt mooi, maar de achterkant mist iets en ik weet eerlijk gezegd niet wat. (andere lichten a la V50 misschien). Nee laten ze dat bij Skoda maar niet doen, want dan hebben de andere merken helemaal geen kans meer.
 

bert

Lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Ik sluit me voor 80% aan bij bovenstaande.

Uitgangspunt: Dikke diesel, automaat, veel voor weinig ivm met bijtelling.

Mijn huidige (huur)auto (mazda 6) valt meteen af. Allemaal bling bling en plastic fantastic van binnen. Verder het volgende overwogen.

1. Opel Vectra
2. VW Passat
3. Ford Mondeo

Heb al snel voor Skoda gekozen aangezien de wagen eigenlijk als enige voor 100% voldoet aan mijn criteria. Na een proefrit was ik overtuigd.
De reden dat het niet 1 van bovengenoemde auto's is geworden, is de nieuwprijs bij een gelijkwaardige configuratie als van mijn bestelde Skoda.

Inmiddels is mijn auto nu twee weken in bestelling. Wacht met smart op de aflevering. Zal tzt wat foto's plaatsen.


O2 HB Elegance 2.0 TDI, Diamond Silver Metallic, DSG, 16" VEGA, Maxidot, klein leerpakket, trekhaak, achterruitenwisser, audience.
 
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Ik kies binnenkort voor alweer mijn 3de Octavia (het wordt zeer waarschijnlijk de Combi, 77kw TDI PD in 'gewoon' rood. Deze heb ik in Oostenrijk gezien: geweldige auto.

Hiervoor heb ik VW Golf gereden, Ford Mondeo, Fiat Tempra en Fiat Marea. Allemaal op zich prima auto's (behalve dat de Marea een veel te kleine motor had) maar de prijzen .......

Ik ben van mening dat een Octavia erg veel bied (zowel kwaliteit als opties) voor het geld. De motoren zijn perfect , brandstofverbruik minimaal (1 op 18) en onderhoud eens per 45000 km (met de long-life QG2 optie maar dat is voor Nederland volgens mij standaard). Verder zijn we met 5 personen en 2 flinke honden in het gezin en dat gaat allemaal prima mee: Erg veel ruimte in zijn klasse.

Wat mij betreft dus weer een Octavia!
 
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De mannen rijden allemaal in de SL's, 911's, Octavia's, Quatroporte's en 456's.

[/ QUOTE ]

Offtopic: geweldig rijtje /forum/images/graemlins/laugh.gif

Ontopic: voor mij was de overweging de volgende: sowieso auto uit VAG concern, volgende selectiecriterium was dat auto uitgerust moest zijn met de 1.8T motor en tenslotte was ik op zoek naar heel veel kofferruimte. Vervolgens de keus teruggebracht tot een jong gebruikte passat variant of een nieuwe octavia combi met lekker veel extra's. Omdat de halve wereld al in een passat variant rondrijdt, was de keus voor mij snel gemaakt: de octavia combi is het geworden. Mooier (maar da's persoonlijk), nieuw + full options -&gt; geen moment spijt van deze keuze gehad!
 

Logic

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Opel Astra(niet zo mooi), Mazda 6(waardeloze stoelen voor mijn lengte, Ford Focus(te weinig ruimte voor de kids), Peugeot 307SW(werd te duur) en toen maar eens naar de Octavia kijken. Heel veel auto, qua ruimte en qua uitrusting, en heel gunstig voor de bijtelling.
Eigenlijk is het niet zo moeilijk /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
volgende selectiecriterium was dat auto uitgerust moest zijn met de 1.8T motor

[/ QUOTE ]

Dat is en blijft een geweldige motor. Ben laatst weer even in de TT van mijn schoonpa weggeweest en die motor is gewoonweg hemels.
Turbo's zijn toch wel uitvinding van de eeuw: koppel van 2000 tot 5000 toeren beschikbaar.
Doe daar de wegligging van de TT bij en je hebt een supercombi!

Welke motor gaat de 1.8T eigenlijk opvolgen? Er zal wel een zwakkere versie komen van de 2.0T GTI-motor zoals de 1.8T in 225, 180 en 150 pk uitdossing......
 
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Welke motor gaat de 1.8T eigenlijk opvolgen? Er zal wel een zwakkere versie komen van de 2.0T GTI-motor zoals de 1.8T in 225, 180 en 150 pk uitdossing......

[/ QUOTE ]

Ja daar ben ik ook benieuwd naar! Vooralsnog is er alleen de 2.0 T FSI uit de Golf GTI. Zouden hier alleen nog juist zwaarde varianten van komen of zou er juist ook een "beschaafdere" versie komen, eentje voor net onder de RS?? En voor Dutch, misschien dan ook in combinatie met 4 x 4 ?!
 

Wiseguy

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

We krijgen Droopy nog wel zover.... neem dat maar van mij aan.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

higgy

Forumguru
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Heb naast de Octavia ook nog de 307SW (inderdaad, op instigatie van m'n vrouw...) bekeken en de Citroen C4.
307SW: niks mis mee, maar IEDEREEN rijdt er al in. 's Ochtends als ik de kids naar school breng staan er 3 zwarte 307SW's.
C4: als die in Break leverbaar was geweest had ie een heel serieuze kans gemaakt. Ben en blijf een beetje Citrofiel. Los daarvan was (en is!) er geen goedkeuring voor LPi in de C4. Daarmee viel ie al sowieso af.
Ben een dieselrijder pur-sang, maar dan werden zowel de 307SW als de Octavia te duur.
Tot op heden geen enkele spijt van m'n Octavia.
 

Droopy

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Hé 'wise'guy,

Don't push it. Zoals ik hierboven al melde gaat het hoofd waarschijnlijk winnen. Dus je hoeft mij niet te helpen, daar hebben wij al een 'huis'-dealer voor /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Een ding vind ik wel jammer van de kombi, ze moet iets een de achterkant doen. De voor en de zijkant zijn echt mooi, maar de achterkant mist iets en ik weet eerlijk gezegd niet wat. (andere lichten a la V50 misschien). Nee laten ze dat bij Skoda maar niet doen, want dan hebben de andere merken helemaal geen kans meer.

[/ QUOTE ]
Ik vind de achterkant juist prachtig (ik val op konten... /forum/images/graemlins/cool.gif) !!!
Maar serieus, ik vind dat het mooiste gedeelte van de auto.
Verder heb ik ook de Astra gereden (saaie auto), Megane (stuurt knudde) en de nieuwe Focus (rijdt fantaaaastisch!!). Maar al met al, optellen en aftrekken, plussen en minnen, voors en tegens, voor- en nadelen, toch voor de Octavia Combi gekozen !! Bevalt uitstekend : een hoop ruimte en comfort voor een redelijk bedrag (okee, auto's zijn sowieso duur).
Afgelopen week in Belgie geweest : daar zie je echt een hoop Skoda's !
Is in Duitsland nog 'erger', geloof ik. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Op vakantie in Kroatië rond gereden.... daar wemelt het werkelijk van de Skoda's... voornamelijk Fabia en Octavia I&amp;II... een enkele Superb komt ook nog wel voor... /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Een ding vind ik wel jammer van de kombi, ze moet iets een de achterkant doen. De voor en de zijkant zijn echt mooi, maar de achterkant mist iets en ik weet eerlijk gezegd niet wat.

[/ QUOTE ]
Ik vind de achterkant juist prachtig (ik val op konten... /forum/images/graemlins/cool.gif) !!!

[/ QUOTE ]

Hijs een assman! /forum/images/graemlins/grin.gif

Ben ik wel met je eens. Ik vind de achterkant een beetje op de oude A4 en A6 avant lijken. Ik vind beide erg gedistingeerd.... chique misschien wel!

Sorry voor de grote foto maar ik kan er nou eenmaal geen genoeg van krijgen! (dat, en omdat ik geen goede kleinere kon vinden op Google)

Skoda-Octavia-Combi-2005-05.jpg



a4avant-rear.JPG



03.A6Avant30.rear34_500.jpg
 

Logic

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

ehh, zorg ff dat die foto's kleiner worden want ik scroll me helemaal gek van links naar rechts. dat lijkt me niet de bedoeling, het hele draadje is nu lastig leesbaar.
(maar wel mooie foto, die bovenste dan /forum/images/graemlins/tongue.gif)
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Welke motor gaat de 1.8T eigenlijk opvolgen? Er zal wel een zwakkere versie komen van de 2.0T GTI-motor zoals de 1.8T in 225, 180 en 150 pk uitdossing......

[/ QUOTE ]

Ja daar ben ik ook benieuwd naar! Vooralsnog is er alleen de 2.0 T FSI uit de Golf GTI. Zouden hier alleen nog juist zwaarde varianten van komen of zou er juist ook een "beschaafdere" versie komen, eentje voor net onder de RS?? En voor Dutch, misschien dan ook in combinatie met 4 x 4 ?!

[/ QUOTE ]

Nou, de nieuwe Leon krijgt al een afgezwakte versie met 185 pk, in de gewone Sport Up-versie (de FR krijgt straks de GTI-motor, net als de Octavia RS). Zou leuk zijn als die ook in de Octavia kwam, als gewone Elegance boven de huidige ongeblazen 2.0 FSI. Lijkt me bovendien een puur elektronisch gedowntunede 185 pk, dus het tuning-potentieel is net zo groot als bij de GTI-motor (240 pk dus). Chippen en je krijgt die 15 pk er weer gratis bij.

Turbo's hebben inderdaad veel voordelen: veel trekkracht onderin en toch relatief zuinig. Maar de toch wel enigszins 'getelefoneerde' (wielertaal) reactie van het gaspedaal vind ik dan weer een groot nadeel, zelfs nu ik er een groter gasklephuis in heb, waardoor hij sneller en gelijkmatiger oppikt. De volgende auto zou best weleens een auto met zwaardere atmosferische motor kunnen zijn - en dan is 't dus geen Skoda...
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
ehh, zorg ff dat die foto's kleiner worden want ik scroll me helemaal gek van links naar rechts. dat lijkt me niet de bedoeling, het hele draadje is nu lastig leesbaar.
(maar wel mooie foto, die bovenste dan /forum/images/graemlins/tongue.gif)

[/ QUOTE ]

Kannum niet meer vervangen
 

Logic

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Nou ja, bij een grote ruime auto hoort eigenlijk ook wel een grote ruime foto /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nou ja, bij een grote ruime auto hoort eigenlijk ook wel een grote ruime foto /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Zal ik een nog grotere zoeken van de achterkant met open klep?
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Maar de toch wel enigszins 'getelefoneerde' (wielertaal) reactie van het gaspedaal vind ik dan weer een groot nadeel.....

[/ QUOTE ]

Wasda?
Het turbogat?
 
Bovenaan Onderaan