Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Octavia

Potje

Actief lid
Ik ben wel benieuwd welke andere auto's zijn/worden overwogen bij de aanschaf van een Octavia II. Ook waarom het de Octavia uiteindelijk (niet) is geworden.

Ik heb de Ford Focus Wagon 2.0 Titanium, Volvo V50 1.8 Kinetic en Renault Megane 1.6 Grand Tour overwogen. Uiteindelijk ging het tussen de Volvo (hart) en de Skoda (verstand).

Ik heb uiteindelijk een verstandige keuze gemaakt en de Skoda genomen. De Volvo was gewoon veel te klein en omdat we een kleine man van 4 maanden oud hebben, zullen de ruimte wel nodig hebben.

Ik overwoog eerst de 1.6 FSi maar moest uiteindelijk (gelukkig) diesel rijden. De 1.6 FSi en Volvo waren gewoon de fijnste auto's: lekker stevig in de hand (dat zei mn vrouw vannacht ook /forum/images/graemlins/grin.gif ) en daardoor comfortabel. De Renault en Frot waren mij gewoon te plastic, te dun, te fragiel.
 

Droopy

Actief lid
Ik heb nog niets besteld maar zit/zat wel te dubben tussen de volgende wagens:
1) Peugeot 407 (Hart), het is en blijft een mooie auto (vind ik)
2) Octavia (Hoofd), gelukkig zit ik vooral aan de binnenkant van de auto (die is erg mooi), de voorkant vind ik minder (mijn smaak)
3) Clio of ... (Portomonee), is gelukkig niet im frage gekomen maar als 1 of 2 niets zou worden dan maar iets goedkoops (lease)

Ik vermoed dat het hoofd het gaat winnen, maar wel de komende tijd glimlachend naar 407 blijft kijken
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
1) Peugeot 407 (Hart), het is en blijft een mooie auto (vind ik)

[/ QUOTE ]

Agree!
Maar ik kon alleen de kaalste versie van de 407 SW rijden. Mijn leasebudget was minimaal.

Moet ik wel bijzeggen dat ik alleen de SW kan waarderen. De sedan is /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

kwettebol

Nieuw lid
Voor mij viel de 407 snel af, omdat de 407 diesel alleen met een vierbak automaat te verkrijgen is.

Naast de OII Combi heb ik voornamelijk gekeken naar de VW Touran, wegens de twee extra stoeltjes. Uiteindelijk zouden die twee stoeltjes vergeleken met de OII zo'n vier duizend Euro extra kosten.

Toch ook nog even gekeken naar de Ford Titanium. Die is ook lekker compleet, maar... trager en wordt over een jaartje vervangen. Dus OII besteld (lease) Jammer alleen van de levertijd.
 
Ik heb een 307 SW 90pk HDI als voorloopauto gehad, en aanvankelijk stond hij ook wel op m'n leasauto-lijstje.
Uiteindelijk viel hij mij tegen, te weinig steun van de stoelen in de onderug, onhandige bagageruimte, langzame motor en ik had er geen gevoel bij. Daarna heb ik nog een tijdje in een Megane GT 1.6 gereden, ook deze is mij tegen gevallen; te kleine stoelen, slechte afwerking, vage besturing op de snelweg, motor en schakelen niet soepel.
Als mijn leasebudget hoger was geweest had ik gekeken naar de Avensis, 407, Mazda 6, v50, of na mijn ervaring met de OII wellicht toch wel gewoon een duurdere uitvering van de OII die ik nu heb.
 
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Na 6 jaar VW te hebben gereden (2 x GOLF) moest er een nieuwe lease wagen komen. Mijn gezins situatie was inmiddels gewijzigd (2 prachtige kereltjes /forum/images/graemlins/smile.gif) en de GOLF viel uiteraard af. Sowieso viel VW af vanwege de aanschafprijs en een goede combi hebben ze ook niet in mijn prijsklasse. Tsja Ford Focus combi overwogen... en ook nog even gekeken naar de Avensis combi. Frans moet ik niet dus dat viel al af.
Bij de Skoda dealer in de Meern keek ik in een gapend gat van een achterbak van de toen alleen leverbare sedan en ik was verkocht. Ook vind ik de VAG diesels wel fijne motoren en dat is ook een belangrijk punt vind ik. Afgelopen Mei op vakantie geweest met het gezin en de achterbak lekker volgepropt! /forum/images/graemlins/smirk.gif

Misschien binnenkort nog dakdragers en een kist erop we zien wel...
 

octofreak

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Mijn lijstje was:

Opel Vectra station V-line(hart)
Toyota Avensis station Luna
de /forum/images/graemlins/crazy.gif 407 SW X?

Uiteindelijk puur voor de prijs/kwaliteit verhouding gekozen. Ik stond op het punt op de opel vectra te kiezen, maar de deal die ik met de dealer had gemaakt was zo goed, dat de leasemaatschappij niet akkoord ging /forum/images/graemlins/mad.gif of beter gezegd mijn werkgever.
Skoda was toch de tweede keus. Maar nu dus wel gekozen.
Ik heb de auto wel een beetje aangekleed en de duurste uitvoering genomen.

Ik was Skoda rijder en blijft dat ook, maar wel met heeeel veel tevredenheid....
 

nomad

Senior Member
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Ik heb gekeken naar de Seat Altea en de Toledo (vielen beide tegen door de toch niet zo grote ruimte).
Golf/Touran ook nog heel even gekeken, maar ook veel te weinig ruimte en veeeeeel te duur.
Nadat een collega een Fabia RS had genomen, ook eens bij Skoda wezen kijken en we waren verkocht.
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

-407 XS berline
-S40 Momentum

Maar ze hadden/hebben geen mp3 mogelijkheid en subwoofer was ook allemaal lastig.
 

Karstieman

Forumguru
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Aangezien het een diesel moest worden hield ik de volgende 3 auto's over.

- Vectra Sedan V-Line
- 407 XR-PACK
- Octavia 2.0Tdi Elegance

Mijn overwegingen:
- De Vectra is veel te duur in de lease. Wel is het een erg verzorgde auto.
- De Skoda Octavia 2.0Tdi, de sportiefste (en mooiste) met de allermeeste opties voor deze prijs.
- De 407 XS-Pack 1.6Hdif, helaas leert het 407 forum dat er nog veel (vooral technische) probleempjes zijn met de 407. Tevens vond ik de 1.6 (110pk) te weinig voor een auto van 1500+ kilo. De 2 liter is enorm duur. En het was bijna onmogelijk om er netjes een aftermarket radio in te bouwen.

Vandaar de logische keuze: De nieuwe O2 /forum/images/graemlins/smile.gif
 

ericb

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Ik rij nu in een toyota avensis verso (benzine) en wil na een tweetal MPV'S weer eens een gewone auto(stiekem jalours op de peugeot 206 SW GTI van mijn vrouw). Ik heb ivm 3 kinderen wel veel ruimte op de aachterbank en een grote bagageruimte nodig.
De 407 viel meteen af, die heeft een veel te kleine bagaruimte, de strijd ging tussen de toyote avensis wagon en de OII. De OII stuurde een stuk strakker, heeft een grotere bagageruimte en het klinkt heel knullig maar door de bevestingdwijze van de gordels op de achterbank bij de toyota stond ik 10 minuten te klooien voordat ik de kinderen in de gordels had zitten En alleen het idee dat ik dat een paar jaar moest volhouden was voldoende om de knoop door te hakken.
 

octofreak

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Golf/Touran ook nog heel even gekeken, maar ook veel te weinig ruimte en veeeeeel te duur.


[/ QUOTE ]

VW zou onderdeel moeten zijn van Ahold. Gaan die prijzen ook eens omlaag. /forum/images/graemlins/grin.gif Die prijs/kwaliteit verhouding is wel een beetje zoek daar.
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
-S40 Momentum

Maar ze hadden/hebben geen mp3 mogelijkheid en subwoofer was ook allemaal lastig.

[/ QUOTE ]

Echt waar?

Volgens mij biedt Volvo notabene een woofer aan in de accessoirelijst. De audio van Volvo steent sowieso al.....
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
..... en wil na een tweetal MPV'S weer eens een gewone auto(stiekem jalours op de peugeot 206 SW GTI van mijn vrouw). Ik heb ivm 3 kinderen wel veel ruimte op de aachterbank en een grote bagageruimte nodig.

[/ QUOTE ]

Ik heb dat MPV-gedoe ook allemaal overwogen maar besloot dat de extra ruimte in MPV's vooral in de hoogte zit. Voor je dagelijkse beslommeringen heb je volgens mij alleen oppervlakte nodig: kinderwagen en buggy hier, campingbedje daar en tas met rompertjes en luiers ernaast!

Bouwen in de hoogte doe ik alleen tijdens de wintersport als ik de boodschappen bovenop de weekendtassen parkeer.

Die EUR 1500,- die ik hiermee heb uitgespaard zit nu in mijn extra's verwerkt: xenon en 17" velgen!
 

Edwin

Lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Hiervoor in een VW Golf IV en daarvoor in een Polo gereden. Omdat we inmiddels een labrador hadden, moest er een auto komen met ruimte. Een Golf variant was geen optie, is een oud model en ik weet wat de tekortkomingen zijn van de Golf IV.
Even naar de Touran gekeken, leuke auto maar veels te duur in de lease. Ten tijde van het uitzoeken van de Golf ook al gekeken naar de Octavia, deze was toen duur in de lease.

De Octavia II Combi was een logische keuze, wilde wel weer een VW-groepauto, ruimte, een automatische airco en bovendien een betaalbare auto. Half uurtje proefrijden in een gewone Octavia (Combi was nog niet leverbaar in december), en naderhand de Combi besteld als leaseauto ter vervanging van mijn 3-deurs Golf IV.
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
-S40 Momentum

Maar ze hadden/hebben geen mp3 mogelijkheid en subwoofer was ook allemaal lastig.

[/ QUOTE ]

Echt waar?

Volgens mij biedt Volvo notabene een woofer aan in de accessoirelijst. De audio van Volvo steent sowieso al.....

[/ QUOTE ]

Die standaar spul haalt het niet met aftermarket spul. Een collega heeft een 407 met JBL systeem+subwoofer (1500euro totaal). Maar als ik zeg sub woofer dan bedoel ik SUBwoofer, ik wil waar voor me geld ;)
 

sbm

Lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Op het moment rijd ik zelf al 7,5 jaar in een Honda Civic. Dus het wordt wel weer eens tijd voor wat anders.

Ik heb sinds januari van dit jaar in de volgende auto's een proefrit mogen maken:

- Toyota Avensis Wagon
Mijn vader, moeder, zus, vriendin, (aanstaande) schoonvader rijden allen Toyota, dus dan ontkom je er niet zo gauw aan. Aardige ruime auto, maar ik vind de vering te wobbeli bobbeli (als u begrijpt wat ik bedoel). Ik vond tot dan toe de D4D motor te slap. Als je je gaspedaal in trapt kun je gerust tot 2 tellen, totdat er wat gebeurd. Ik heb ook nog begin juni met de nieuwe D4D motor gereden, en dat is een hele verbetering. Maar de vering kon me nog steeds niet bekoren.

- Citroën C5 Break
Een extreem ruime auto, te extreem voor het gevoel. En in verhouding te duur.

- Volvo V50
Veruit de favoriet qua rijgedrag/-eigenschappen en comfortabiliteit van de stoelen. Je kunt er alleen niet fatsoenlijk met 4 volwassenen in zitten. Het 'verstand' heeft deze auto doen afvallen, in combinatie met de hoge prijs.

- Peugeot 307 SW
Wat een tegenvaller vond ik dit. Het enige leuke aan deze auto is het glazen dak. Verder wil ik er niet in gezien worden. Hoe kan dit de best verkochte auto van 2004 zijn?

- Renault Laguna Grand Tour
In deze auto heb ik alleen maar gezeten bij de dealer, maar vond het de proefrit niet waard. Wat een saaie auto, met name het interieur.

- Mazda 6 Sportwagon
Wat een fantastische rij-eigenschappen heeft deze auto. Ik heb deze auto gereden nadat ik in de Skoda Octavia II Combi een proefrit had gemaakt. De enige reden dat ik voor de Skoda heb gekozen boven de Mazda 6, is dat deze al in een nieuw model leverbaar is met 6-versnellingen en omdat ik meer accessoires kon veroorloven op de Skoda voor hetzelfde geld.

- Skoda Octavia II Combi
Een slimme, ruime en comfortabele auto. Ik vind het een compromis tussen het comfort van de Volvo V50, de ruimte van de Toyota Avensis Wagon en de pit van de Mazda 6 Sportwagon. Ik heb voor het eerst in de Skoda gezeten tijdens de AutoRAI. Tot daarvoor had ik niet eens bij het merk stilgestaan, maar wat was ik daar blij verrast met de ruimte (vanzelfsprekend!) en de uitstraling. Ik ben toen gelijk voor de proefrit gegaan in De Meern, waarbij tijdens de rit mijn enthousiasme alleen maar werd vergroot. En als je dan ook nog overal extreem positieve reviews leest, dan kun je gewoon niet anders meer dan kiezen voor deze auto.

Ik heb tijdens de AutoRAI ook nog gezeten in Ford Mondeo en Focus, Opel Astra en Vectra, Nissan Almera en Primera, Audi A4, BMW 3, Volkswagen Golf en Passat, Peugeot 407, maar Ford , Opel en Nissan spraken me niet aan en de rest was veruit te duur.

Eind juni heb ik dan uiteindelijk mijn Skoda Octavia II Combi besteld en zit nu de dagen af te tellen...
 

Beker

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Mijn "shortlist" was:

Skoda Octavia 1.9 TDI
Volvo v50 1.6D
Citroen C4 1.6 HDI
Audi A3 Sportback 1.9 TDI

Over de Volvo en de Audi kan ik kort zijn: fantastische auto's om in te rijden en om naar te kijken maar veel duurder/kaler dan de Octavia. De C4 was eerst mijn "hart"keuze maar dit verviel direct toen het ons duidelijk werd dat er gezinsuitbreiding op komst was. (Voor de Audi geldt hetzelfde)

Ik heb de Octavia uiteindelijk gekozen met zowel het hart als met het verstand. Ik vind de auto een erg mooi voorkomen hebben daarnaast zit hij voor de prijs van de kaalste audi/volvo boordevol handige opties.
 

Potje

Actief lid
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

Wel grappig hoe iedereen toch veel dezelfde auto's op het lijstje heeft gehad en ook om dezelfde reden heeft af-/toegezegd....
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb dat MPV-gedoe ook allemaal overwogen maar besloot dat de extra ruimte in MPV's vooral in de hoogte zit. Voor je dagelijkse beslommeringen heb je volgens mij alleen oppervlakte nodig

[/ QUOTE ]

So true!

Die MPV's verpesten niet alleen het straatbeeld en mijn zicht op de voorgangers (die snelle busjes zijn van hetzelfde laken een pak), ze zijn ook nog een keer een enorme rip-off. 't Is niks dan lucht voor een fikse meerprijs, want effectieve laadruimte win je er niet mee. Je kunt beter een goeie stationwagon kopen of, als je nog meer geld op zak wilt houden, een 5-deurs hatchback of zelfs een gewone - ja, ik ga hier het door autofabrikanten alom gevreesde s-woord noemen - SEDAN.

Door de gigantische laadvloer in mijn Legacy sedan heb ik nooit enig probleem gehad met alle babyzooi, ook niet op vakantie. Paste er allemaal probleemloos in en ik kon er goed bij (zolang je tenminste niet zo'n lifestyle-sedan met kort kontje hebt).

Ik weet of het bij jullie ook zo is, maar in mijn omgeving zie ik dat het vooral de moeders zijn die manlief in een MPV dwingen, zo verrukt zijn ze over alle praktische voordelen van die dingen. En die hoge king-of-the-road-zit vinden ze ook allemaal prachtig (rijkere moeders stoten daarom meteen door naar een SUV). Helemaal in de ban van de marketing-hype.

Als ik hen dan uitleg - en eventueel aanschouwelijk bewijs - dat het met een gewone auto net zo goed kan, krijg ik me toch een paar glazige ogen die me aankijken! En grappig hoeveel steun ik dan van hun echtgenoten krijg...
 
Bovenaan Onderaan