Welk bandenmerk ligt op jullie fabia?

Desperado

Forumguru
Misschien.
Maar er wordt vaak maar vanuit gegaan dat iets een x aantal jaren mee moet gaan.
Naar de aantal km cq uren dat het al draait wordt vaak niet gekeken.
 

Gieliovd

Forumguru
Ben je het niet eens dat een wiellager van een auto langer mee moet gaan dan 60.000 km? Lijkt me wel.

Naar mijn kennis is er nog nooit iemand aan de wiellagers gekomen van mijn ex Fabia, welke bijna 130.000 erop heeft staan.
 

cvegreen

Forumguru
Een wiellager is wel iets dat soms heel harde stoten te verwerken krijgt en dat is nooit goed voor de levensduur van iets. Nu ik ben het wel mee eens dat het vroeg is , heel vroeg zelfs . Maar je hebt bij die dingen ook maandagmorgen toestanden he. Eentje die niet voor de 100% was nieuw slijt sneller dan eentje die100% in orde is . Alles wat beweegt kan vroeger stuk gaan dan normaal , daar moet je niets achter zoeken , het is gewoon een feit. Het is wel jammer voor diegene die het voorgeeft natuurlijk.
 

EdK

Forumguru
Het wiellager kan ook versnelt slijten vanwege je auto wassen met een hogedrukspuit !
Als men dan de spuitlans te dicht bij lagers of pakkingen houd dan spuit je zo het vet weg !
Tja en een lager zonder vet is een kort leven beschoren !
 

Michel

Forumguru
Het wiellager kan ook versnelt slijten vanwege je auto wassen met een hogedrukspuit !
Als men dan de spuitlans te dicht bij lagers of pakkingen houd dan spuit je zo het vet weg !
Tja en een lager zonder vet is een kort leven beschoren !

Dat is bij mijn auto in ieder geval niet gebeurd. Het lager zal wel een maandagmorgen exemplaar zijn geweest, hoewel ik op het Duitse Skodaforum ook opvallend veel problemen met wiellagers tegenkom, zelfs nog bij veel lagere kilometerstanden.. Alleen een beetje jammer dat het defect zich nu manifesteert, terwijl de auto net ruim een half jaar uit de garantie is.
 

EdK

Forumguru
Alleen een beetje jammer dat het defect zich nu manifesteert, terwijl de auto net ruim een half jaar uit de garantie is.

Tja dat zegt niets meer die garantie ! maw je weet in iedergeval dat je de eerste 2 jaar zonder gevecht dit soort vervanging gratis verkrijgt ! Maar google maar eens op consumentenrecht ! Je zult verbaast zijn wat je na de garantie nog vergoed kan krijgen !!
Menig mens realiseert zich niet dat we vandaag de dag als consument sterker staan dan vroeger !
Dus misschien dat je lagers toch vergoed worden ( 100%) of dat je een deal sluit op bv fifty fifty basis !?
 

tlpeter

Actief lid
Een kapot lager zal je nooit vergoed krijgen doormiddel van garantie !
Het is een slijtage onderdeel
Jij kan nooit bewijzen dat het geen opdonder heeft gehad
 

Michel

Forumguru
Een kapot lager zal je nooit vergoed krijgen doormiddel van garantie !
Het is een slijtage onderdeel
Jij kan nooit bewijzen dat het geen opdonder heeft gehad

Men kan aan de andere kant ook niet bewijzen dat er niet goed mee is omgesprongen. Van een lager mag je verwachten dat deze toch een langere levensduur heeft dan slechts 2,5 jaar. Ook al is er geen sprake meer van garantie (mijn auto is dus net ruim 0,5 jaar buiten de garantie!), dan vind ik niet dat een leverancier kan zeggen: "Jammer, maar helaas."

Maar je hebt wel gelijk dat men moeilijk doet, zodra het woord coulance valt. Volgens de dealer mag men van de importeur sowieso geen coulance toepassen bij draaiende delen. Hij kon me een lijst laten zien welke onderdelen wel onder coulance vallen.
Ik kreeg wel het advies om aan Pon een brief te sturen met een verzoek tot (gedeeltelijke) coulance, aangezien ook de dealer het vreemd vond dat dit lager nu al defect is. Heb inmiddels een brief naar Pon gestuurd. Even afwachten hoe dit uitpakt.

Ik ben overigens blij met de vervanging van de voorbanden. In eerste instantie was ik niet echt enthousiast toen ik Continental op de rekening zag staan, maar deze banden zorgen toch voor een beter rechtuit gevoel. Ook maken ze geen overmatige herrie.
 

Fabia

† In Memoriam
Misschien kan de moderator een nieuw topic hierover open en de discussie daarnaar toe verhuizen. We gaan nu wel heel hard :ot: met het nieuwe onderwerp over een kapot lager ipv welk bandenmerk ligt op (ik zou eerder zeggen onder;)) jullie Fabia?
 

Michel

Forumguru
Misschien kan de moderator een nieuw topic hierover open en de discussie daarnaar toe verhuizen. We gaan nu wel heel hard :ot: met het nieuwe onderwerp over een kapot lager ipv welk bandenmerk ligt op (ik zou eerder zeggen onder;)) jullie Fabia?

Je hebt gelijk: weer on-topic. Wat mij betreft hoeft er over dit "lager-probleem" geen nieuw onderwerp te worden geopend.

Op mijn vorige Fabia had ik eveneens Continental-banden, alleen weet ik het type niet meer. Op die auto vond ik ze erg lawaaiig en bovendien betrekkelijk weinig grip hebben.
Toen ik die auto bij 40000 km inruilde, leek het wel of ze nog volledig profiel hadden, maar in de regen en sneeuw vond ik ze maar niks.

De nieuwe voorbanden op mijn huidige Fabia lijken toch een tikkie anders te zijn, maar misschien is dat meer een kwestie van gevoel. Vanochtend nog in de regen gereden en ze zorgen er in ieder geval voor dat de auto beter spoort dan voorheen. Even afwachten hoe ze op de lange termijn bevallen.
 

Ted

Forumguru
Even mijn ervaring over Vredestein sportrac II (een gestelde vraag):
Na uitstekende rijeigenschappen doch zeer korte levensduur van mijn Dunlops ben ik na 30 dkm overgegaan op Vredestein sportrac II (195-50-15"), mijn ervaringen zijn als volgt:
- levensduur 85 dkm
- zowel droog als nat zeer goed grip, weliswaar iets minder dan de Dunlops
- niet stil doch ook niet overdreven lawaaierig
- niet duur

Nu rijd ik op Michelin exalto:
- duurder ca. 25%
- stiller
- Qua grip gelijk aan de vredestein
- nog geen ervaring met de levensduur
 

RefleCs

Forumguru
Banden

Onder mijn Fabia liggen Pirelli P6000 banden. De auto begint alleen wel te resoneren bij 160+ :1761:
 

Fabia

† In Memoriam
Die heb ik ook onder mijn Fabje liggen. Ben er erg tevreden over. Nu maar afwachten wat onder mijn nieuwe FII ligt.
 
Ik heb sinds kort 4 nieuwe banden en velgen, ik vond de 14" wielen (van Continental) te klein en vooral te smal. Bovendien was er een probleem met de twee voorste (nieuwe) banden.

Nu heb ik 15" rubber van Firestone (banden met een lage rolweerstand, de maat zou ik even na moeten zoeken). De banden kreeg ik gratis bij een setje velgen van een Fabia II (type Antares).
 
Mijn SDI draagt 14" schoeisel.

Fabriek af werd hij met Continental geleverd. Ecocontacts, die er in verschillende generaties op gelegen hebben à ratio van +/- 75€ per band. Zeker 30.000 km op de vooras, meestal meer dan 60.000 op de achteras.
Niks mis mee.

Toen raadde mijn bandenboer me Dunlop Sport banden aan à 65€ per band.
Achter doen ze het goed, toch zeker 60.000 km mee gehaald. Op de vooras is het echter een verhaal van om de 15 à 20.000 km vervangen. Daar haal je aan 10€ per band en 33.000 km/jaar ook niet veel voordeel mee.

Nu heb ik een deal gekregen op Marangoni Verso banden aan dezelfde prijs (25 % korting).
Ze liggen op het ogenblik enkel op de voorwielen, maar ik merk wel dat ze ten opzichte van de Dunlop's op de autosnelweg merkbaar minder rumoerig zijn zijn.
 
Ik heb sinds kort 4 nieuwe banden en velgen, ik vond de 14" wielen (van Continental) te klein en vooral te smal. Bovendien was er een probleem met de twee voorste (nieuwe) banden.

Nu heb ik 15" rubber van Firestone (banden met een lage rolweerstand, de maat zou ik even na moeten zoeken). De banden kreeg ik gratis bij een setje velgen van een Fabia II (type Antares).

Inmiddels weet ik dat het 195/50 R 15 is... Nu ben ik op zoek naar winterbanden...
 
Bovenaan Onderaan