Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Greenliner

Senior Member
@Wanderer,

De link van mijn verhaal met het verbruik is toch wel duidelijk?

Mocht men zich willen opmaken terwijl men wacht voor een stoplicht dan zorgt het stop/start systeem van onze geliefde Fabia Greenline ervoor dat daarbij geen brandstof verbruikt wordt, zelfs niet als het licht op groen springt.

NB: vermoedelijk werkt het stop/start systeem ook bij andere bezigheden tijdens het wachten voor een stoplicht en misschien zelfs zonder dat men actief is tijdens het wachten.

Ik ben (straks) best blij met dat start/stopsysteem. Dan kan ik wat geëmancipeerder achter het stuur zitten door bvb mijzelf te scheren.

Ook hoop ik maar dat ik mij kan inhouden met dat stilstaan voor een stoplicht en een start/stopsysteem, want ik ben een echte pestkop.
Vooral als er weer eentje boven op m'n bumper staat.
Ik heb toch een prachtig excuus om het start/stopsysteem de schuld te geven dat de auto even niet in beweging te krijgen is......oeps
Maar, t'is toch nog net on-topic, want ook hier bespaar ik brandstof mee.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar dan heb je kans dat er iemand achterop klapt zoals laatst bij iemand hier die nog wat moest wennen aan z'n nieuwe auto

Ener

Nieuw lid
Ik vind het verbruik ronduit tegen vallen. Je moet echt je best doen om gemiddeld op 1 op 22 te halen. Op het moment dat je harder dan 100 gaat rijden kun je dat vergeten. Bij normaal rijgedrag, dus 120 waar het mag, is 1 op 20 gemiddeld haalbaar. Ik vind dat dus gewoon slecht. Ik ben echt geen wilde rijder en rijd redelijk veel snelweg kilometers. Het is dat je, nog, geen wegen belasting betaald anders kun je net zo goed een "gewone" diesel kopen. Als er wegen belasting op komt is dit de laatse keer geweest wat mij betreft. Ik heb een laguna 1.9 dci gehad en daar reed ik 1 op 16 gemiddeld mee, op het zelfde gemiddelde traject, en die reed echt wel een beetje soepeler.

Mixh

Lid
Ik vind het verbruik ronduit tegen vallen. Je moet echt je best doen om gemiddeld op 1 op 22 te halen. Het is dat je, nog, geen wegen belasting betaald anders kun je net zo goed een "gewone" diesel kopen. Als er wegen belasting op komt is dit de laatse keer geweest wat mij betreft.
:ahum: De echte besparing zit 'm toch juist in de wegenbelasting en de BPM bij de GL? Ik bedoel: zelfs bij 1:27 moet je wel heeeeeeeeeeel veel kilometers maken om op die post te serieus financieel voordeel te halen op van 'gewone' diesels. Die belastingvoordelen maken de GL zo aantrekkelijk, niet de beloofde 1:29.

van_der_P

Senior Member
Vandaag even de wekelijkse boodschappen gehaald 7,2 liter op de 100. Het motortje was niet warm te krijgen de temperathuurmeter bleef rustig in zijn hoek staan. Dat is een ander uiterste. Buiten was het -8, -9 graden.

Ener

Nieuw lid
En hoe lang heb je deze voordelen nog? Ik rijd de auto particulieer, en met een gebruikte diesel rij ik iets goedkoper dan benzine met de voordelen van het diesel rijden. Ik had 1 op 29 echt niet verwacht, maar toch wel 1 op24/25 bij normaal rijgedrag .

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Bertm

Actief lid
:ahum: .....Ik bedoel: zelfs bij 1:27 moet je wel heeeeeeeeeeel veel kilometers maken om op die post te serieus financieel voordeel te halen op van 'gewone' diesels......

Zoveeeeeeeeeeel km is voor een diesel rijder toch heel normaal.
Bij mij is dat 40.000 km per jaar en dan is dan bij 1:20 t.o.v. 1:27 toch € 600+ per jaar.
In mijn ogen is het gewoon misleiding.

peperskoda

Forumguru
Voor de zoveelste keer: het verbruik dat in de folder staat is een laboratoriumverbruik dat kun je alleen gebruiken om onderling auto's met elkaar vergelijken. Reeël verbruik is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk dat je het opgegeven verbruik niet danwel slechts met veel moeite kunt realiseren.
Over bovenstaande hebben we al vele pagina's lang van gedachten gewisseld. Persoonlijk haal ik een gemiddelde van 1 op 23-24 en daar ben ik heel tevreden over. Als je je misleidt voelt leg de zaak dan eens aan een jurist voor en kijk of deze er brood in ziet om je leverancier in rechte te betrekken. Is dat niet het geval dan denk ik dat er dus ook geen sprake is van misleiding.

jos_br

Actief lid
Ook voor de zoveelste keer, Waarom is het in het verleden wel degelijk mogelijk gebleken een auto te bouwen die wèl aan de verwachtingen voldoet met een normale rijstijl ??? Dit model is notabene 11 jaar geleden op de markt gezet, dus waarom kan dit nu niet gehaald worden. Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich gepakt voelen.

Jos.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

erik2907

Actief lid
Een kleine aanvulling op Peperskoda en Jos_br:

1:29,4 is een prima waarde omdat in elke folder van elke fabrikant wordt aangegeven dat de waarden zijn behaald middels de EG norm welke gebruikt dient te worden door alle fabrikanten.
En hoe zuiniger de auto hoe groter de procentuele afwijking. M.a.w., 10% afwijking van 1:29,4 (2,94 km) is anders dan 10% van 1:15 (1,5 km)

En Jos_br, 11 jaar geleden bestond de EG norm nog (net) niet (richtlijn 1999/100/EG van de commissie van 15 december 1999).

Lees de EG norm van A tot Z en je weet hoe de waardes gemeten worden en het verbruik tot stand komt. Ik hoor dan graag wie deze waardes haalt op de weg :)!

En mijn verbruik? Zie Spritmonitor (1:24,9)! Zoek bij Spritmonitor eens op Skoda / Greenline / 55Kw en zie, er zijn meerdere mensen die waardes halen van 1:23 - 1:25.

Bertm

Actief lid
@peperskoda
@erik2907

Weer een smoes voor de fabrikant bedenken. Zijn jullie niet degenen die achter een vrachtwagen rijden, c.q. met 90 km/u over de snelweg rijden, en daarom een lager verbruik scoren?

De afwijking is veel te groot. Ik reed al rustig en anticiperend en let nu nog meer op mijn rijgedrag. Dit is inmiddels mijn 11e auto. En ik rijd 40.000 km per jaar, maar zo'n grote afwijking, Nl. een afwijking van 1/3e (33%) heb ik nog nooit mee gemaakt. Een afwijking van 10% zou 1 op 26 betekenen. Ik rekende op 1 op 25, maar met 1 op 23 á 24, bij normaal weggedrag, zou ik ook tevreden zijn.

Ben overigens deze week enorm geschrokken van de invloed van een beetje wind. De auto is blijkbaar verre van optimaal aerodynamisch ontworpen. Het verbruik liep bij mij terug tot 1 op 13 tegen de wind in.
En dat voor een auto die zuinig zo moeten zijn.
Ja ik snap dat het weer ook een rol speelt. Temperatuur (en de wind), maar toch.

Voor de duidelijkheid, ik ben erg tevreden met de auto op zich. En ja door belasting voordeel en toch zuiniger ben ik goedkoper uit.
Maar toch....

Bertm

Actief lid
Mijn vorige auto was een Fiat Doblo 1,9 JTD. Die is trouwens niet zo aerodynamisch In de specificaties staat een gecombineerd verbruik van 6,5 liter per 100 km. En dat haalde ik ook en beter. Maar 1 op 15 bij normaal gebruik was heel normaal.

Mixh

Lid
Zoveeeeeeeeeeel km is voor een diesel rijder toch heel normaal.
Bij mij is dat 40.000 km per jaar en dan is dan bij 1:20 t.o.v. 1:27 toch € 600+ per jaar.
In mijn ogen is het gewoon misleiding.

Laten we de discussie maar niet weer opnieuw gaan voeren. Die 600 brandstofkostenvoordeel die je 'misloopt' omdat de 1:29 niet gehaald wordt weegt m.i. nog lang niet op tegen het BPM-voordeel en de 1000+ die je jaarlijks aan MRB in de zak houdt. En persoonlijk rijd ik liever een nieuwe GL dan een paar jaar oude 'gewone' diesel :2133:
Maar wie zijn gelijk wil halen omdat-ie zich misleid voelt moet dat vooral doen.

Bovenaan Onderaan