Wat is het verschil tussen de 1.2 TSI 63 kW en 77kW?

keesvtev

Nieuw lid
De dealer geeft aan dat deze tuning toch onder Skoda garantie valt en dus dat ze (ondanks dat ze min of meer onderkennen dat de motor exact hetzelfde is) dit niet doen omdat de registratie op basis is van 86pk en niet 105pk.
De dealers kunnen hier uiteraard ook niet onderuit omdat bij garantie kwesties ze toch bij PON aan moeten kloppen. Schijnbaar is het toch ook PON die deze tuning niet rechtstreeks maar via geauthoriseerde dealers aanbiedt. De ABT tuning mocht (wat ik ervan begrijp) alleen door PON uitgevoerd worden.

Uiteindelijke conclusie die ook de dealer trok is dat PON met ABT tuning de belasting ontduikt door na het betalen van de belastingen op basis van de standaard auto, de auto tuned waardoor de BPM veel hoger zou worden omdat ze waarde toevoegen aan de auto (dit had ik ook al ergens anders op fora gelezen.)
Doordat er toch bij dealers vraag is naar tuning hebben ze dit anders opgelost waardoor het veel minder op de radar staat van bijvoorbeeld de belastingdienst. (althans dit kan ik me voorstellen)

Ik mocht van m'n vrouw iig niet meer twijfelen en moest gewoon de tuning naar 115 pk laten doen met deze garantie. :D
Je kan uiteraard alsnog na 3 jaar bij JD aankloppen voor een tuning op maat was haar antwoord.:tegek::tegek::tegek:


Daar zijn we dan mooi klaar mee :deuk:

Hallo mensen , even voorstellen, ik ben keesvtev en ik wil een Fabia 1.2 77 kw aanschaffen voor het trekken van een kleine caravan (800kg). 77 kw kost 1500 euro duurder dan 68 kw. De 68 kw is op vooraad en voor een aantrekkelijke prijs. Daarom wil ik graag weten of actie van paultie is geslaagd. Verder graag info over de beveiliging van VAG!
 

piair1982

Forumguru
Even een schopje. Ik denk dat ik bij vagtechniek de fabrieks update van 86 naar 105 pk ga uitvoeren. Kost ongeveer anderhalf honderd euro en dan heb ik een 10 seconden auto.
 

Spierings

Forumguru
Even een schopje. Ik denk dat ik bij vagtechniek de fabrieks update van 86 naar 105 pk ga uitvoeren. Kost ongeveer anderhalf honderd euro en dan heb ik een 10 seconden auto.
Ben benieuwd naar je bevindingen., maar ik denk dat je het verschil nauwelijks gaat merken bij normaal rijden. Het verschil onder de 3500 toeren is minimaal, daarboven wordt het verschil iets groter.


Wou dit eerst ook doen, maar toch besloten om iets dieper in de buidel te tasten en hem binnenkort eens te laten chippen aangezien dat er dan onder de 3500 toeren wel een groter verschil is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tenzij je die 10 seconden natuurlijk erg belangrijk vindt. Mij persoonlijk boeit dat weinig. Veel belangrijker vind ik bv wat er gebeurt wanneer je vanaf bv 80 km/u versnelt
 

Spierings

Forumguru
@piair1982 Wat ik je duidelijk probeer te maken is dat je niet overal zoveel winst hebt.

Die 20 pk winst heb je bij 5000 toeren, maar zoveel toeren draai je niet bij 80km per uur.
 

Cordoba

Forumguru
Of je wat merkt is ook persoonsafhankelijk. Ik heb het zelf ooit gehad dat m'n slOpel na een motorrevisie (nodig door productiefout in de distributiespanrol) voor mijn gevoel duidelijk minder presteerde. Uiteindelijk op de rollenbank beland, en een vermogen van 108,2 pk gemeten, waar de fabrieksopgave 109 pk was (oorspronkelijk zal ie nog wel een handje extra pk's gehad hebben).

@Spierings toerental bij 80 km/u is natuurlijk wel afhankelijk van in welke versnelling je rijdt/accelereert.
 

Spierings

Forumguru
Natuurlijk merk je dat. Je praat over 25% vermogenstoename. Dat merk je ook bij 80 km/h
Klopt niet helemaal het verschil tussen de twee is softwarematig, waar de 86pk afgevlakt wordt door de software gaat de 105 pk door. Daaronder is de 105 pk maar een fractie sterker.

Leg de twee grafieken maar eens naast elkaar
 

piair1982

Forumguru
Thanks voor de verheldering @Spierings het gaat mij om een beetje extra 'foep' bij een inhaalactie op 80 km weg of bij een stoplichtsprintje. Ik hoef geen 130 pk. Ik vind 150 euro nog wel te doen. Plus dat ik volgens de typegoedkeuring en de Rdw regels binnen de marge blijf.
 

Spierings

Forumguru
Mij gaat het bij chippen ook niet om het top vermogen maar het koppel verschil. Dat is wat je echt merkt, want dat verschil is al groot bij 2000 toeren
 

Spierings

Forumguru
Je krijgt nu ook 20% korting op chippen bij VAG techniek. Dus het verschil in prijs is nog kleiner ten opzichte van je fabrieksupdate.
 
Bovenaan Onderaan