Goed punt, dat laatste. De Tsjechen zijn inderdaad even goed in schroeven vastdraaien als de A8-fabriek in Neckarsulm! Ik heb dan ook na 50.000 km nog geen enkel rammeltje, terwijl met name Seat Leons al na 10.000 km aan alle kanten rammelen. Reed laatst in een Golf V met 1500 km op de klok: ook al rammels.
Verder draagt (of moet ik zeggen: droeg?) het feit dat Skoda alleen gebruikmaakt(e) van relatief oude, maar beproefde VAG-onderdelen bij aan de hogere betrouwbaarheid in vergelijking met VW en Seat. Zo hebben de 1.8T en de 2.0 het bij Skoda relatief lang volgehouden. Elke keer als VW en Seat een stapje omhoog deden, werd de 'vrijgemaakte' techniek 'doorgeschoven' naar Skoda. Die techniek was inmiddels wel bewezen en van kinderziektes vrij.
Daar lijkt nu verandering in te komen: Skoda krijgt net zo snel als VW (en in sommige gevallen sneller dan Seat) de beschikking over het nieuwste van het nieuwste. Met, zo valt te vrezen, als negatief neveneffect: minder betrouwbaarheid. Je ziet het al bij de O2: meer klachten over rare storingen. Ik noem maar de hele radio-toestand hier...
Elk voordeel hep ook hier z'n nadeel: Skoda staat niet langer onder aan de 'voedselketen' van VAG, dus hun auto's doen qua technologie en uitrustingsniveau niet onder voor VW's, maar ik vermoed dat dat wel ten koste gaat van de betrouwbaarheid.
Ik zou weleens in een glazen bol vooruit willen kijken naar de betrouwbaarheidscijfers in pakweg 2008...