Wat is er mis met Skoda???

@Higgy, ook op een Hatchback vind ik een kale achterkant persoonlijk mooier staan. Een auto zonder type aanduiding ziet er vaak ook iets breder uit.

higgy

Forumguru
@Rogier: als dat ook voor mensen zou gelden zou m'n vrouw gauw alle merkjes van m'n overhemden tornen denk ik... /forum/images/graemlins/smile.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@Rogier: als dat ook voor mensen zou gelden zou m'n vrouw gauw alle merkjes van m'n overhemden tornen denk ik... /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]
Hahaha, same here. /forum/images/graemlins/grin.gif

Skodamind

Nieuw lid
Het is wel typisch Nederlands dat er nog steeds mensen sceptisch zijn voor wat betreft Škoda. In de ons omringende landen is Škoda al jaren lang populair. In Engeland Denemarken en Oostenrijk (overbodig om Tsjechië te noemen natuurlijk /forum/images/graemlins/wink.gif) was Škoda zelfs in vroeger tijden al heel populair. Persoonlijk vind ik de oude ECHTE Škoda's beter mits je goed onderhoud niet nalaat. Škoda heeft mijns inziens namelijk zo'n slechte naam gekregen doordat de auto nog wel eens stuk ging wat toch meestentijds te wijten was aan slecht en zo goedkoop mogelijk onderhoud! De mensen kochten een goedkope nieuwe auto maar aan onderhoud mocht ook niet teveel geld worden uitgegeven tja.... en daar konden ze niet altijd zo goed tegen uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Qua rijeigenschappen durf ik wel te stellen dat een 80-er jaren Škoda beter reed dan menig andere auto in die tijd! Ik vind het van de huidige Škoda's wel jammer dat als er klachten zijn, het wel typische VW kwalen zijn want VW ziet er wel degelijk uit maar is het onderhuids heus niet altijd. Gelukkig worden de nieuwe Škoda's wel door toegewijdt personeel in elkaar gezet waardoor; en dat is uit een intern VW onderzoek gebleken, de Škoda beter is dan VW en Seat. Volgens het onderzoek waren de Škoda en de Audi A8 fabriek het beste!

Groeten,
Škodamind

Dutch4x4

Senior Member
Goed punt, dat laatste. De Tsjechen zijn inderdaad even goed in schroeven vastdraaien als de A8-fabriek in Neckarsulm! Ik heb dan ook na 50.000 km nog geen enkel rammeltje, terwijl met name Seat Leons al na 10.000 km aan alle kanten rammelen. Reed laatst in een Golf V met 1500 km op de klok: ook al rammels.

Verder draagt (of moet ik zeggen: droeg?) het feit dat Skoda alleen gebruikmaakt(e) van relatief oude, maar beproefde VAG-onderdelen bij aan de hogere betrouwbaarheid in vergelijking met VW en Seat. Zo hebben de 1.8T en de 2.0 het bij Skoda relatief lang volgehouden. Elke keer als VW en Seat een stapje omhoog deden, werd de 'vrijgemaakte' techniek 'doorgeschoven' naar Skoda. Die techniek was inmiddels wel bewezen en van kinderziektes vrij.

Daar lijkt nu verandering in te komen: Skoda krijgt net zo snel als VW (en in sommige gevallen sneller dan Seat) de beschikking over het nieuwste van het nieuwste. Met, zo valt te vrezen, als negatief neveneffect: minder betrouwbaarheid. Je ziet het al bij de O2: meer klachten over rare storingen. Ik noem maar de hele radio-toestand hier...

Elk voordeel hep ook hier z'n nadeel: Skoda staat niet langer onder aan de 'voedselketen' van VAG, dus hun auto's doen qua technologie en uitrustingsniveau niet onder voor VW's, maar ik vermoed dat dat wel ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

Ik zou weleens in een glazen bol vooruit willen kijken naar de betrouwbaarheidscijfers in pakweg 2008...

Arjen

Actief lid
Niet alleen de betrouwbaarheid zal onder druk komen te staan.

Skoda is lange tijd een merk geweest waar weinig van werd verwacht, maar relatief goed presteerde. Dit alles is de afgelopen jaren in een duidelijke opgaande lijn verlopen.

Het nadeel is dat, omdat de auto steeds beter wordt, de verwachting ook hoger gespannen zullen zijn. Daardoor zullen er volgens mij ook meer klachten komen. Dit los van het feit of er statistich ook werkelijk meer problemen zijn.
Van een dure mercedes verwacht je zeer veel. Dan is elk kraakje er een te veel. En Skoda heeft ook kraakjes. Bekend is o.a. het 'knakken' van het dashboard.

Ik verwacht dan ook dat Skoda een dalende trend zal inzetten in de toekomstige tevredenheids onderzoeken.
Enkel omdat de auto een gevestigde kwaliteitsnaam krijgt.

Zelfs de dealer in Tilburg is van het succes van de octavia onder de indruk. Hij heeft nog nooit zoveel auto's verkocht. Toen ik de auto vorige week ophaalde werden er drie octavia's tegelijk afgeleverd. Dat had hij nog nooit meegemaakt. En nu de auto's op de weg komen zal het succes alleen nog maar groter worden verwacht ik. Het is gewoon een heel mooi en dik model.

Op de 2.0 Fsi ontbreekt overigens de type aanduiding. Alleen de vermelding van Octavia. Dat het een twee liter is zie je alleen aan de dubbele uitlaat volgens mij.

Ergens glezen:
De laatste trend is dat er meer Octavia's verkocht worden vanaf afwerkingsniveau Ambiente in tegenstelling tot vroeger toen het meer Classics waren. Dit zou erop wijzen dat er een verschuiving van klanten is die bewust voor Skoda kiezen(En vroeger meer voor de prijs???). Vermoedelijk gaan deze natuurlijk ook kritischer zijn !

Zelf kom ik nog regelmatig mensen tegen die er geen enkel idee van hebben dat een Skoda vooral uit VW en Audi onderdelen bestaat!
In Belgie is dat sceptische tov Skoda ook nog aanwezig hoor, vooral bij mensen die er nog nooit eentje van dichtbij gezien hebben!!

Hetzer

Forumguru
misschien is de eerste echte "Vag" skoda (de octavia-1) wel verkeerd in Belgie geintroducceerd??? /forum/images/graemlins/confused.gif
Ik kan me de introductie van de 0-1 hier in nederland nog wel voor de geest halen..
In de media werd ook veel reclame gemaakt over een nieuwe auto van de vw/audi stal, zonder te zeggen welk type het echt was /forum/images/graemlins/confused.gif
Ik had toen een polo'tje en ik kreeg toen een uitnodiging van mijn vw/audi dealer voor de intro van het nieuwe model... /forum/images/graemlins/grin.gif

Daar stond hij de octi-1 met alle emblemen afgedekt , de mensen waren nieuwsgierig was het een vw of toch een audi???
(Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet wist.. /forum/images/graemlins/confused.gif)

En toen bleek het de Skoda Octavia te zijn... /forum/images/graemlins/blush.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif

en sinds die tijd heb ik een zwak voor mijn merk ,SKODA !!! /forum/images/graemlins/laugh.gif

Ik vind het super als er mensen zijn die zich verbazen een kleine kutskoda niet bij te kunnen houden met een dikke dure BMW /forum/images/graemlins/smile.gif

Iedere snelwegrit staat garant voor een hoop lol!

vw125

Forumguru
Ik ben eerst naar verschillende vw en audi modellen gaan kijken en ze waren stuk voor stuk prijzig,vermits ik het in de VAG groep wou houden en op tv de reclame zag van de nieuwe octavia was ik op slag verkocht. Mijn vriendin vond het ook een mooie wagen dus zijn we samen naar de garage geweest om hem eens deftig te bekijken en een beetje info mee naar huis te nemen.
Na enkele dagen vergelijken met andere VAG modellen hebben we toch ingezien dat de skoda kwa prijs- kwaliteit als beste uit de bus kwam en ben ik mijn skoda gaan bestellen.
Heb men skoda nu ongeveer 4 weken en al de mensen die hem al gezien hebben zijn er allemaal positief over.
De tijd dat skoda werd gezien als het zwakke broertje is al lang voorbij denk ik,skoda is een mooie moderne wagen geworden die makkelijk meekan met de audi a4 en de passat.
Dat is mijn gedacht erover, ben zeer tevreden met men skoda meer moet dat voor mij ni zijn. /forum/images/graemlins/wink.gif /forum/images/graemlins/smile.gif

rickske

Actief lid
Inderdaad als je prijs kwaliteit gaat vergelijken komt skoda er altijd zeer goed uit zelfs als de beste,ik ben lid van test-aankoop(consumentenbond) en daar is de oct2 in het mei nummer 2005 als beste uitgekomen en een 5-tal jaren geleden de oct1 en dit tegen alle dure Duitse en Zweedse merken als dat geen statement voor skoda is.

Nou met echte Skoda rijders is er niets mis!! , alleen met die mensen ,die de door ons zo geliefde auto's verminken, door er te pas en te onpas andere emblemen opplakken /forum/images/graemlins/mad.gif

[/ QUOTE ]Ik heb de Skoda symbolen ook vervangen. Niet door die van een ander merk, maar door die van m'n eigen organisatie. Als ik uit schaamte van die Skoda logo's van af wou, dan had ik zeker 'FABIA' ook wel van de achterkant vanaf gehaald.

Matra_Murena

Actief lid
Ik heb de type-aanduiding en het "OCTAVIA" weg laten halen achterop de HB en dat ziet er echt heel mooi uit, ik laat het embleem lekker zitten. Gelukkig is het embleem voorop de auto ook lekker groot! Zie je zo'n mooie grille opdoemen met trots Skoda erboven!

Toen ik moest gaan nadenken over een nieuwe wagen ging mijn baas uit van een nieuwe Golf V. Ik dus even gekeken en ik vond er niets aan! Claustrofobischer dan de Golf IV en de versie die "betaalbaar" was (ook kwa bijtelling) was heel erg kaal. Toen dus ook gekeken naar Megane etc etc. Toen kwam opeens de reclame van de Octavia op tv en ging ik gelijk even kijken.
Uiteindelijk is het me dus gelukkig gelukt om deze wagen te krijgen. De VW dealer probeerde me nog over te halen door een Golf PLUS mee te geven voor een dag. Wat een gebakkie is dat zeg! Echt een belachelijk kale en slecht rijdende overgeprijsde auto... Wel leuk van de bieropener onderin de bekerhouder, dat wel....

Toen we hem uiteindelijk kregen was iedereen onder de indruk: was DAT een Skoda?? De meesten vonden hem mooier, ruimer en beter zitten dan de A4's uit het wagenpark /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif /forum/images/graemlins/laugh.gif

higgy

Forumguru
Ik had zaterdag de Octavia achterwaarts in een parkeerhaven staan, en toen ik van de zijkant weer aan kwam lopen viel me weer eens op dat de neus zo 'voornaam' oogt (tja, en in het zwart, de enige juiste kleur /forum/images/graemlins/wink.gif valt dat natuurlijk helemaal op).
Wat ook leuk blijft (het kind in mij) is als je de ab bedient en de Xenon aanspringt in zo'n garage...

Gisteren even in de nieuwe Passat gezeten. De stoelen zaten wel goed, maar dat is dan ook meteen het enige pluspuntje. Voor de rest veel plastic en voor een bedrag van 37.000 (1.9TDI ComfortLine geloof ik) euro niet eens parkeersensoren /forum/images/graemlins/1884.gif Dus wat is er mis met Skoda??? Wat is er mis met VW en Audi zullen ze wel bedoelen!!!

Hetzer

Forumguru
Ik irriteer me af en toe aan dat bekrompen nederlandse denken , dat Skoda nog steeds een oostblokmerk is ..

In Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk word het merk nauwelijks meer met het Oostblok geassocieerd.

Laats had Michael Pilarczyk in zijn programma Rtl-autowereld echt een werld primeur , ja vertelde hij zijn kijkers : "Wat we hier hebben gaat u niet geloven maar dit is een 'snelle' Skoda" en hij duidde op de nieuwe O-2 RS!! of het echt niet te geloven is dat Skoda snelle auto's kan maken. /forum/images/graemlins/mad.gif

Ja meneer pilarczyk de tijden veranderen , het ijzeren gordijn is niet meer , net zoals de aanhangers van Stalin en Lenin en ze bouwen zelfs bij Skoda alweer een aantal jaartje auto's die boven de 100km uit komen!!!!

En trouwens Pilarczyk waar komt die naam eigenlijk vandaan?? /forum/images/graemlins/shocked.gif shame on you!!

Dutch4x4

Senior Member
In Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk word het merk nauwelijks meer met het Oostblok geassocieerd.

[/ QUOTE ]

Ach, en in Engeland beklagen de Skoda-rijders zich juist over de merkgevoeligheid van de klassebewuste Brit en zijn ze jaloers op de egalitaire Nederlandse maatschappij...

Bovenaan Onderaan