Wat en Hoe Tuning?

ena

Forumguru
Chiptuning kan toch probleemloos ongedaan worden…?

Wat betreft chiptunen van Kodiaq facelift: ik heb de mijne (diesel dsg) al in November vorig jaar laten tunen. Heel erg tevreden met het resultaat. Ik heb zelf effectief verschillende voor en na metingen getimed en de prestaties zijn met 18-27% verbeterd.

Ik heb de mijne niet bij een van de hier veelbesproken firma’s laten tunen, voor een zeer scherpe prijs. Ja ik heb er absoluut over getwijfeld, maar nog geen seconde spijt gehad!
 

leon-cupra

Forumguru
Klopt! Niet toegelaten hier...
Chiptunen is wel toegelaten maar dan moet je dit laten weten aan de bevoegde instanties en moet je toestemming hebben van de constructeurs. Je moet jouw wagen dan laten homologeren op het verhoogde vermogen zodat je een correct COC hebt. Daarnaast moet je de verzekeringsmaatschappij ook verwittigen en zij zullen dan een aangepaste premie berekenen.

Nu in de praktijk komt het er eigenlijk op net dat het de sop de kolen niet waard is en dat iedereen het “illegaal” doet.
 

Ohdear

Lid
Mijn Kodiaq 1,5 TSI DSG heeft bij JD Engeneering een externe computer gekregen. Ik wilde de auto graag tunen, echter betreft het een leaseauto waardoor ik toch wat huiverig was. Voor mij is dit de ideale oplossing. Je hebt meer vermogen maar vooral merkbaar meer koppel. Er zit wel een fractie van een seconde tussen het gas geven en het daadwerkelijk respons (was ik voor gewaarschuwd) echter kan ik dit apparaat bij elk dealer bezoek en bij inlevering verwijderen. Enige dat er dan overblijft is een aantal draden die ook min of meer gelijk zijn aan sommige telematica oplossingen. De tuning is uitgevoerd na 5000KM en inmiddels zit ik alweer op 76000KM.
De van 0-100 tijd zal er niet enorm mee veranderen maar de versnelling tussen 80 en 160 is duidelijk verbeterd. Voor ieder dealer bezoek haal ik de computer er een week van te voren af. Hierdoor zou zelfs bij het uitlezen van recente ritten weinig raar naar voren moeten komen (hoop ik).
Zeer content mee en een absolute aanrader!
 
Mijn Kodiaq 1,5 TSI DSG heeft bij JD Engeneering een externe computer gekregen. Ik wilde de auto graag tunen, echter betreft het een leaseauto waardoor ik toch wat huiverig was. Voor mij is dit de ideale oplossing. Je hebt meer vermogen maar vooral merkbaar meer koppel. Er zit wel een fractie van een seconde tussen het gas geven en het daadwerkelijk respons (was ik voor gewaarschuwd) echter kan ik dit apparaat bij elk dealer bezoek en bij inlevering verwijderen. Enige dat er dan overblijft is een aantal draden die ook min of meer gelijk zijn aan sommige telematica oplossingen. De tuning is uitgevoerd na 5000KM en inmiddels zit ik alweer op 76000KM.
De van 0-100 tijd zal er niet enorm mee veranderen maar de versnelling tussen 80 en 160 is duidelijk verbeterd. Voor ieder dealer bezoek haal ik de computer er een week van te voren af. Hierdoor zou zelfs bij het uitlezen van recente ritten weinig raar naar voren moeten komen (hoop ik).
Zeer content mee en een absolute aanrader!
Die vertraging op het gaspedaal kun je flink terug brengen met een "pedal box" ff googlen en je vind al snel wat je zoekt
Wat betreft de 3 "draden " die van de sensoren naar de externe ecu lopen...als je die laat zitten ,ziet elke monteur dat je er een extra ecu tussen hebt hangen , dat gezegd hebbende ,de kans dat je motorschade op loopt is minimaal ,als je de boel stuk loopt ,heeft dat bijna altijd met je eigen rijstijl te maken ( de auto aftrappen )
 
Bovenaan Onderaan