Wat en Hoe Tuning?

Lammy

Lid
Met 2 á 3 maanden wordt mij Karoq afgeleverd. Ik wil hem stage 2 (of 1+) en de DSG laten tunen, ben er nog niet helemaal uit waar ik dat ga laten doen.

Moet de auto nog ingereden worden voor hij getuned wordt en wat zijn jullie ervaringen met OBD t.o.v. externe box tuning?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Men raadt het wel aan om even te wachten of er zich geen onverhoopte problemen voordoen. Maar na enkele duizenden kms kan het wel. Heb mijn Fabia destijds al na 3000 km laten aanpakken omdat ik het voor geen meter vond rijden qua dsg (1.0 tsi). Externe box zou ik zeker alleen doen bij een van de gerenommeerde bedrijven. Werkt prima, al blijft OBD de voorkeur hebben. Heb er ooit één van JD gehad.
 

Lammy

Lid
Bij grote mechanische aanpassingen zou ik me meer zorgen maken over de garantie. Ik zie het ook een btje als @Rosinfield. Er rijden zoveel getunede rond en als je het bij een gerenomeerd bedrijf laat doen heb je echt pech als er iets mee gebeurt.
 

leon-cupra

Forumguru
Meeste tuners kunnen wel probleemloos jouw wagen tunen, maar als je problemen hebt met de motor die los van de tuning staan en de dealer heeft weet van de tuning, dan zal je kunnen fluiten achter garantie.risico van het vak.

Ik zou zeker 1jaar standaard rijden. Een probleemwagen maakt zich meestal wel “kenbaar” in het eerste jaar. In het eerste jaar geen problemen , dan lijkt mij de kans op een probleemwagen zeer gering en dan zou ik het tunen laten uitvoeren. Heb je na een jaartje terug een “andere” wagen ;)
 

Lammy

Lid
Men raadt het wel aan om even te wachten of er zich geen onverhoopte problemen voordoen. Maar na enkele duizenden kms kan het wel. Heb mijn Fabia destijds al na 3000 km laten aanpakken omdat ik het voor geen meter vond rijden qua dsg (1.0 tsi). Externe box zou ik zeker alleen doen bij een van de gerenommeerde bedrijven. Werkt prima, al blijft OBD de voorkeur hebben. Heb er ooit één van JD gehad.
Als men dat aanraadt wacht ik er wel even mee.. Een rede om het te laten doen is de sleurhut. Trekt toch wat soepeler door de bergen. Dat wordt dan even snel in 3 maanden 3000km inrijden of na de vakantie tunen :pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn ook mensen die het direct laten doen; denk ook niet dat dat op zich slecht is. @leon-cupra ; dat hangt er van af wat je verstaat onder "weet hebben van". Uiteraard wanneer de dealer daar zelf achter komt, terwijl jij er over hebt gezwegen, dan klopt wat je zegt waarschijnlijk. Wanneer je er echter van begin af aan transparant over bent geweest en de dealer vindt het geen punt (of zelfs leuk!), dan zal die niet onnodig moeilijk gaan doen als het geen (mogelijk) tuning gerelateerde klachten zijn. Alleen wanneer het iets kostbaars en direct aan de tuning te relateren mankement is, zoals een turbo, wordt het lastiger, omdat in zo'n geval de importeur wordt ingeschakeld.
 

leon-cupra

Forumguru
Aangezien veel dealers tegenwoordig eigendom zijn van Pon of hier in Be van D’Ieteren, verzwijg je het best en hoop je dat ze er niet achter komen.

bij bmw is het zelfs zo dat je wanneer je jouw bmw overlaat aan hen bij aankoop van een andere bmw, je een document moet tekenen dat de wagen niet gechipt is. Komen ze erachter dat hij wel gechipt is , mag je hem terug ophalen en het verschil bijbetalen.
 

leon-cupra

Forumguru
Zolang het geen grote problemen zijn, zal er niet naar tuning gekeken worden maar bij garantiegevallen van enkele 1000den euro zal er wel eens kort gecheckt worden. Wees daar maar zeker van.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat weet ik wel zeker; maar goed dat is een calculated risk. En inmiddels alweer bijna 3 van de 4 garantiejaren verstreken. Zaten er op toen ik hem gekocht; zou zelf nooit verlengde garantie nemen, daredevil die ik ben ;)
 

EdK

Forumguru
Wil wel, maar durf niet... iets met 4 jaar garantie:pieker:
Volgens mij geven ze dan nog steeds aan dat ze hiermee de motor niet vol belasten..
Dus tsja wat houd je tegen.... en bevalt het uiteindelijk toch niet, dan kun je zo weer terug naar de oude setting...
 

nakharry

Forumguru
Wat mij tegenhoudt @EdK ..:maakmegek: Pon en zijn roversbende en de 386.000 mankementen die ik de afgelopen jaren heb gehad aan VW gerelateerde producten... Kan er een boek mee vullen..:deuk:

Iets met Karma denk ik ..:laugh:
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja het geluk is met de domme word er wel eens gezegd.....
Dus tsja.........:nailbiting::nailbiting::D
"Dus" wat eigenlijk?
Taal is geen wiskunde, daarom is het omkeren van stellingen ook geen echte logica.
Alle mussen zijn vogels, maar dat maakt alle vogels nog geen mussen... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan