Wat en Hoe Tuning?

Danny-Skoda

Nieuw lid
Beste Kodiaq-rijders,
Ik ben nieuw op dit forum en in het bezit van 2 Skoda’s. Een oudje (Octavia 1.9 TDI) en een nieuwe Kodiaq.
Nu heb ik een vraag over tuning. Wat is het precies en wat levert het op en welk bedrijf is het beste in tuning? Ik ben wat dat betreft een leek dus alle info is welkom.
 

oco1979

Forumguru
tuning;
Voor zuinig te rijden,now way
Die zal na tuning beter rijden,zoals die zou moeten rijden na fabriek
Daaaaaaaaaag garantie als ze achterkomen

neem een vag tuner
 

CDK

Forumguru
@Danny-Skoda, welke motor ligt er in je Kodiaq? De 1.5 en 2.0 TSI kunnen op dit moment helaas nog niet getuned worden. De 1.4 TSI en de 2.0 (Bi)TDI wel.
Chiptuning in de juiste zin van het woord is niet meer en niet minder dan het optimaliseren van de motorsoftware aan de West-Europese klimaat en brandstof omstandigheden. Je gaat meer richting de grens van de techniek, maar een goede tuner zal altijd ruim voor die grens blijven. De VAG groep heeft motoren die in meerdere merken zitten en bij ieder merk een ander vermogen afgeven, je zou dus kunnen stellen dat ze zelf ook tunen. Als bestuurder zal je wel goed voor je materiaal moeten zijn, netjes warm rijden voordat je vol gaat belasten en netjes laten koelen voordat je de motor uit zet én uiteraard op tijd de beurten en oliewissels laten uitvoeren. De 1.2 TSI van mijn vrouw is van 90 naar 140pk gegaan, dat is een enorme winst en geeft in een Fabia een heel fijne rijervaring.

Goede adressen door het hele land zijn:

VVT in Marum
Hartog in Alkmaar
TVS in Varsseveld
JD in Lochem
VAG Techniek in Nuenen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alle drie mijn Skoda's de afgelopen jaren ook. Maar in zoverre klopt het wel dat je het alleen vanwege het verbruik niet hoeft te doen. Want zoveel scheelt het nu ook weer niet dat je de investering er snel uit hebt. En voorwaarde voor zuiniger rijden na tuning is wel dat je rijgedrag in grote lijnen gelijk blijft.
 

MarcoO2

Forumguru
En voorwaarde voor zuiniger rijden na tuning is wel dat je rijgedrag in grote lijnen gelijk blijft.
Niet eens per sé. Mijn 1.8TSI reed gemiddeld, ondanks regelmatig stevig gebruik maken van het vermogen, zo'n 60km meer op een tank '98.
Wilde zeggen dat je voor zuinigheid alleen niet moet doen
Ah, dát ben ik met je eens. Je eerdere post riep de suggestie op dat tuning geen lager gebruik tot gevolg heeft, en daar reageerde ik op.
 

wdejong32

Actief lid
wat ik me afvraag , mijn kodiaq heeft skoda connect dus ik kan alles zien op de app , kan Skoda het ook zien als ik de auto zou laten tunen via deze zelfde app ??
 

KodiaqW

Senior Member
wat ik me afvraag , mijn kodiaq heeft skoda connect dus ik kan alles zien op de app , kan Skoda het ook zien als ik de auto zou laten tunen via deze zelfde app ??

Skoda connect werkt via een (door Pon) achteraf ingebouwde box; het lijkt mij sterk dat ze motortuning kunnen zien via dat apparaat. Maar e.e.a. is volgens mij wel zichtbaar wanneer ze de auto aan de laptop hangen bij de dealer.
 

Eltjo

Forumguru
Ik mijn 2.0TDI 140pk/310Nm naar zeggen 187pk/413Nm laten tunen bij Tuningservice Huizen. Dat kostte mij na een korte onderhandeling € 250 zonder deblokkeren ECU wat bij mij niet nodig was. Normaal was dat € 299 incl. zo nodig het deblokkeren van ECU. Prettige lui.

Rijdt veel beter, soepeler!
Vanaf stationair een veel betere respons op het gaspedaal (het lijkt wel of er een stuk loze slag uitgehaald is) en meer koppel wat je ook goed opmerkt bij het laten opkomen van de koppeling bij lage toeren.
Bij flink doortrekken gaat het er ook een stuk harder aan toe; in z’n 2 tot > 80 km/uur tot ‘ie bij 4500 tpm in het rood komt blijft ‘ie er aan sleuren. Overigens ben ik een rustige rijder, schakel zeer vroeg op en rij bijna alles op cruise control.

Het gemiddeld verbruik was vóór de tuning de 110 km naar Huizen en getuned op de terugweg boven de 1:20 met het aanhouden van 103 km/uur. Ook daarna heb ik geen hoger brandstofverbruik gehad dat opviel.
Dat verbruik klopt goed aangezien ik dat via VCDS heb gekalibreerd/justeerd.

Waarom koos ik voor een goedkope tuning?
- Af fabriek had deze auto ook geen op maat tuning,
- De A6 van m'n broer met 2.0TDI 136pk en een 1.6TDI 110 pk Leon pakten lekkerder en soepeler op bij (erg) lage toeren,
- Auto had > 225 dkm, dus waarom zou ik € 500-600 uitgeven,
- De tuner zit in m'n ouders woonplaats en hoefde zodoende alleen iets eerder van huis.
 
Laatst bewerkt:

Xavier234

Senior Member
is de racechip dan een oplossing ? wie heeft hier ervaring mee, de 1.5 tsi staat er wel nog niet bij
 

CDK

Forumguru
is de racechip dan een oplossing ? wie heeft hier ervaring mee, de 1.5 tsi staat er wel nog niet bij
Doe dat maar niet, in Duitsland loopt er een rechtszaak tegen deze toko omdat het niet doet wat het belooft. Powerboxen op moderne auto's is geen succes. ABT heeft ze ook in het assortiment voor 1999,- ze beloven 36pk op een 2.0 maar dat is een lachertje!
 

Rallye

Forumguru
Skoda connect werkt via een (door Pon) achteraf ingebouwde box; het lijkt mij sterk dat ze motortuning kunnen zien via dat apparaat. Maar e.e.a. is volgens mij wel zichtbaar wanneer ze de auto aan de laptop hangen bij de dealer.

Skoda Connect is de OEM-verbinding via je navi. MijnSkoda is de achteraf ingebouwde Pon-oplossing. Van beide s niet helemaal bekend wat ze doorgeven aan Skoda, resp. Pon.
 
Bovenaan Onderaan