Wat en Hoe Tuning?

Danny-Skoda

Nieuw lid
Beste Kodiaq-rijders,
Ik ben nieuw op dit forum en in het bezit van 2 Skoda’s. Een oudje (Octavia 1.9 TDI) en een nieuwe Kodiaq.
Nu heb ik een vraag over tuning. Wat is het precies en wat levert het op en welk bedrijf is het beste in tuning? Ik ben wat dat betreft een leek dus alle info is welkom.
 

oco1979

Forumguru
tuning;
Voor zuinig te rijden,now way
Die zal na tuning beter rijden,zoals die zou moeten rijden na fabriek
Daaaaaaaaaag garantie als ze achterkomen

neem een vag tuner
 

CDK

Forumguru
@Danny-Skoda, welke motor ligt er in je Kodiaq? De 1.5 en 2.0 TSI kunnen op dit moment helaas nog niet getuned worden. De 1.4 TSI en de 2.0 (Bi)TDI wel.
Chiptuning in de juiste zin van het woord is niet meer en niet minder dan het optimaliseren van de motorsoftware aan de West-Europese klimaat en brandstof omstandigheden. Je gaat meer richting de grens van de techniek, maar een goede tuner zal altijd ruim voor die grens blijven. De VAG groep heeft motoren die in meerdere merken zitten en bij ieder merk een ander vermogen afgeven, je zou dus kunnen stellen dat ze zelf ook tunen. Als bestuurder zal je wel goed voor je materiaal moeten zijn, netjes warm rijden voordat je vol gaat belasten en netjes laten koelen voordat je de motor uit zet én uiteraard op tijd de beurten en oliewissels laten uitvoeren. De 1.2 TSI van mijn vrouw is van 90 naar 140pk gegaan, dat is een enorme winst en geeft in een Fabia een heel fijne rijervaring.

Goede adressen door het hele land zijn:

VVT in Marum
Hartog in Alkmaar
TVS in Varsseveld
JD in Lochem
VAG Techniek in Nuenen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alle drie mijn Skoda's de afgelopen jaren ook. Maar in zoverre klopt het wel dat je het alleen vanwege het verbruik niet hoeft te doen. Want zoveel scheelt het nu ook weer niet dat je de investering er snel uit hebt. En voorwaarde voor zuiniger rijden na tuning is wel dat je rijgedrag in grote lijnen gelijk blijft.
 

MarcoO2

Forumguru