Wasstraat-karma ?

PizzaPieter

Forumguru
Heb t schoon.

Pads: eerste smerigste uitknijpzooi eruit geknepen. Toen volle emmer water, afwasmiddel en Cordoba's manier. Volzuigen in emmer, leegknijpen in wasbak, volzuigen emmer, leegknijpen in wasbak.
Dan vol schoonwater zuigen en leegknijpen tot alles goed.

Dit kostte een emmer warm water per pad.

Doeken (ook die groene). Eerst grof gespoeld samen in schoon warm water (leek wel kikkerwater erna). Daarna ook volle emmer water met afwasmiddel, flink soppen, uitknijpen etc etc.

Nu ook schoon. Uitgeknepen binnen, uitgeschud buiten en hangen nu te drogen.

Poetsmachine mss ooit eens interessant ja. Dit was karate kid fitness.
 

PizzaPieter

Forumguru
Kreeg deze gratis van carcleaner. Zal deze morgen eens proberen op de stijlen en rubbers
746a48ca190751ad185f73ccc9958076.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken dit product niet maar heb wel een ander middel van 303, om de matten vuil- en waterafstotend te maken. Overigens het handmatig reinigen van de pads/doeken doe ik in een klein emmertje, met hooguit 2-3 liter water, en als dat vuil wordt pak ik weer schoon water/afwasmiddel. Ik begin steeds bij de schoonste pads/doeken en daarna steeds vuilere om zo lang mogelijk met het water te doen, en zo efficient mogelijk te werken.

Het afgeven van de groene doeken wat EdK noemt heb ik meer gehoord, gelezen, maar persoonlijk geen last van. En ik was de boel op 40 graden, ik hoor ook van een enkeling die op 60 graden wast, maar dat zie je dan ook wel aan de doeken.
 

Cordoba

Forumguru
In principe is het geen zwaar werk wat je nu gedaan hebt Pieter, maar ik ben bang dat je de lagen te dik hebt aangebracht of niet de juiste wachttijd gehanteerd.
Om te beoordelen of je een wax/glaze al uit moet buffen bestaat de zogenaamde swipe test: je brengt een zo dun mogelijk laag aan, waarbij de minste waas die je ziet, een teken is dat je voldoende middel aanbrengt. Je laat dit pakweg 10 minuten curen, en doet dan een eerste swipe test. Die swipe test houdt in, dat je met een schone vinger over de lak trekt (zoals kinderen op vuile auto's schrijven), is het oppervlak waar je een swipe hebt gedaan schoon, dan kun je uit gaan buffen, is het nog niet schoon dan moet je nog even wachten. De benodigde cure tijd is afhankelijk van temperatuur (hoe warmer, hoe korter) luchtvochtigheid (vochtiger is langer curen), en als ie in de zon staat ook nog hoe donker je lakkleur is (hoe donkerder de lak hoe heter). Het is beter om glaze en wax in de schaduw aan te brengen, maar de door jou gebruikte middelen kunnen ook in de zon gebruikt worden. (sommige middelen geven grote problemen met uitbuffen als je die in de hete zomerzon aanbrengt).

Overigens is het mij ook wel eens gebeurd dat ik meer als een uur aan het bikkelen geweest ben, alleen om de wax op het dak uit te buffen. Dat was een voor mij volledig nieuwe vaste wax, die bijna onmogelijk dun aan was te brengen, en alleen met allerlei trucs was dat vrij snel netjes te krijgen, ondanks dat ik het voordeel had dat ik binnen kon werken (en dus geen last van de zon had).
 

PizzaPieter

Forumguru
Hi Cordoba,

Ik denk dat ik het precies goed gedaan heb (op papier). Heb idd gelezen dat deze wél in de zon mocht en dat kwam goed uit vandaag.

Ik heb de auto gewassen (bij de wasbox) met m'n nieuwe microvezel spons

Thuis eerst stukkie getest op spatbord (alle eerste keren duren langer, hè)( behalve een dan).

Netjes aangebracht, waarbij er nét een filmpje op lag.
Minimaal kwartier laten 'curen' en toen kon ik het eraf vegen met de microvezel doeken. Wist niet hoe spul zou reageren op rubbers, plastic van spiegels/bumpers, dus beetje precies werkje en ook nog wash-in-wash-out-karate-kid style.

Zo dus auto rondom gedaan.

Toen kwam PicNic en heeft er minimaal half uur tussen gezeten voor ik ging waxen.

Wax droogde redelijk snel. Ook daar weinig gedaan (laagje dat je nét zag). Auto rondom gedaan en toen met andere doek schoongeveegd.

Volgens mij heb ik alle stappen gevolgd die jij aangaf én die op de fles stonden. Niet te hard drukken, niet te dik opdoen, niet te snel afvegen, niet te snel waxen na glaze (lijkt m'n vrouw wel "niet....,niet....")

Verschillende pads, verschillende doeken, geduld hebben (is een dingetje)
 

JeSko

Forumguru
Wat een mooie auto heb jij toch, echt een schitterende Leon! Dat rood past zo goed bij deze auto. Ik stel me hem al voor met glanzend zwarte velgen. :) ( wel een HB maar t'is maar om een idee te geven )


xxl_hmb9ae7_k6xk7xk4_ae_6q8.jpg
 

PizzaPieter

Forumguru
Zag soortgelijke vorige week in buurt Scheveningen met zwarte velgen.

Ene kant mooi, andere kant zal ik wel oldskool zijn dat ik grijze mooier vind

Mss onder een matgroene RS6 niet, maar verder ben ik pro-grijs (match Zo lekker bij m'n haar)
 

Cordoba

Forumguru
Foto's laten zien dat ie echt mooi in een (goede) wax staat: veel druppels water, en hier en daar een spoor waar er water af gelopen is. (als de auto vuil wordt, wordt dit effect minder maar keert dan na een wasbeurtje weer terug). Je zult ook merken dat vuile auto's gewoon een waterfilm op de lak hebben liggen, en ook het eerste droog zijn, door de bolletjes blijft een netjes gewaxte auto veel langer nat van dauw/regen.
 
Bovenaan Onderaan