Wasstraat-karma ?

Cordoba

Forumguru
Zo'n glaze is eigenlijk heel simpel: je brengt het aan net als een wax, even wachten om het een kwartiertje te laten curen, en weer uitwrijven met een microvezeldoek (als je het dun aangebracht hebt, zoals het hoort geen kracht nodig, alleen even met de doek erover). Dan even een halfuurtje wachten en op dezelfde manier wax aanbrengen en uitbuffen (wel met een andere (schone) applicator en andere (schone) doek). Voor zowel glaze als wax aanbrengen geldt: zolang je ook maar iets van een waas op de lak ziet, breng je het dik genoeg aan, en hoef je de applicator dus opnieuw door de wax/glaze te halen. Met deze methode verwijder je geen krasjes, maar maak je ze wel veel minder zichtbaar, en krijgt je auto meer glans.

Wat EdK ook al zegt, beter geen gewone spons, maar een microfiber spons of een microfiber washmitt. Je kunt heel veel terug vinden op het forum van Carclean, maar ik denk dat je daar in eerste instantie door de bomen het bos niet meer ziet. Ik schat Pieter niet in als een potentiele poetser/detailer, van daar mijn advies voor een glaze. Voor de lakkleur van de Seat zou ik de Dark Hole van Poorboys World als glaze aanraden, en als wax is Collinite 845 (liquid insulator) een hele mooie: vloeibaar (in de winter even au bain marie voorverwarmen), makkelijk aanbrengen en makkelijk uitbuffen met mooie glans en redelijk goede standtijd. Een applicator is gewoon een (kleine) foam pad, om middelen mee aan te brengen.

Plaatje van een paar applicator's (diameter typisch rond de 10 cm):
ApplicatorPads600-800x800.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Zeker, alleen wat wil je met die Si3D applicator? Die zijn echt bedoeld om (kwarts) coatings aan te brengen, en omdat er resten kwarts in blijven zitten, zijn het weggooi applicators.

Ik zou geen 2 Disco Rosso's nemen, maar er één inruilen voor een Disco Nero: dan heb je 2 kleuren, en hou je ze makkelijk uit elkaar. De zwarte gebruik je dan om de wax aan te brengen (groot contrast tussen de creme-kleurige wax en de zwarte app, en de rode voor de Black Hole (ook vanwege het contrast): dan zie je namelijk goed hoeveel wax/glaze er nog op de pad zit, en ben je minder geneigd om teveel te gebruiken.

In plaats van de Round Dope kun je ook kiezen voor de Applicator Pads van Mothers Wax, die zijn iets goedkoper en volgens mij weinig verschil tussen beiden. Ik weet niet wat voor wasmaterialen je hebt, anders kun je ook daar wat in investeren (denk aan zaken als washmitt, droogdoek, emmers met een rooster)

Edit: als de Si3D applicators bedoeld waren om wax/glaze uit te buffen zou ik eerder onderstaande doeken aanraden:
- de Monello Peluche Bianco
- de Monello Peluche Verde
met deze doeken krijg je ook een idee hoe een goede microvezeldoek aan moet voelen, en kun je ook redelijke (wel minder dan deze doeken) doeken vinden in bijv. de Action.
 

PizzaPieter

Forumguru
Heb e.e.a. besteld n.a.v. je opmerkingen.

Volgende week s rustig aan beginnen. En als t niet lukt of ik het niet leuk vind....dan heb ik geen geld, maar wel spullen
 

Cordoba

Forumguru
Het beste is inderdaad gewoon rustig beginnen, en als je het leuk vind langzaam uitbouwen. Ik denk dat als je ziet hoeveel extra glans je krijgt door de Black Hole, je het wel leuk gaat vinden.
 

catch me

Forumguru
Leuk topic weer, ( @PizzaPieter de schade afhandeling is netjes opgelost, heb dit zelf in het verleden bij een wasstraat schade niet zo gehad)
Erg leuk om te zien/horen hoeveel fanatieke leden er zijn die zoveel weten en kunnen wat detailen betreft.
Ben zelf ook niet zo van de poets en waxen simpelweg omdat ik er de tijd niet voor heb, vindt t wel interessant en t lijkt me leuk om er toch een keer iets mee te gaan doen
Er werden bij mn 03 toch ook veel steenslag pitjes na een tijd zichtbaar, die er bij proefrit en aankoop toch echt niet waren, opvielen.
Heb toen e.e.a bijgewerkt en wax met kleur gekocht, moet zeggen dat het nu voor een heel stuk minder zichtbaar is. Waarschijnlijk is die ook voor behandeld voor verkoop.....maakt ook niet uit, het blijft een gebruikte auto.
Ben echter wel benieuwd wat voor resultaat er te behalen is bij een complete detail.
 

Cordoba

Forumguru
De hoeveelheid tijd die je kwijt bent voor een serieuze detail en het aanbrengen van lakbescherming valt mee, en als je meetelt hoeveel minder vaak en sneller je een auto kunt wassen als ie netjes beschermd is, dan hoeft het over een jaar gemeten niet veel extra tijd te kosten.

Een complete detail is een beetje een vaag begrip, omdat niet iedereen daar hetzelfde onder verstaat:
- bijvoorbeeld het opvullen van steenslagschade, wetsanden en weer netjes polijsten valt dat ook onder een full detail?
- en het reinigen/onderhouden van interieur, kofferbak en motorruimte?
- is het alleen een full detail als de lak beschermd wordt met een coating
- het grondig reinigen, eventueel polijsten en aanbrengen van een waterafstotende laag hoort dat ook bij een full detail?

Kortom er zijn gewoon heel veel onderdelen en behandelingen mogelijk waarbij voor niet iedereen een full detail hetzelfde is, maar een auto die netjes bijgehouden wordt valt altijd op, omdat ie meer glanst dan normaal, hoe vuil ie ook is. Zo'n 2 jaar terug toen ik op pad was om mijn Fabia I in te ruilen voor een Fabia III, hadden veel verkopers al een inruilprijs in hun hoofd, voor ze mijn Fabia uit 2003 gezien hadden. Eigenlijk bij iedere verkoper ging direct de inruilprijs omhoog, op het moment dat ze de auto zagen staan, zelfs op 50 meter afstand viel de oudste auto op het parkeerterrein op door zijn glans.
 

PizzaPieter

Forumguru
Je kunt dat soort leuke dingetjes altijd nog aan mij slijten (veel voor weinig das toch geinig ) ;)
Rib uit m'n lijf

Ik hoop vooral dat ik plekjes als kleine krasjes en steenslag (zoals @catch me zei) kan maskeren.

Het hoeft (vooralsnog niet aangestoken) géén superstrakke auto te zijn, maar deze schoonheidsfoutjes zijn jammer.

We gaan t zien.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
En in de was.

Weet nog niet zeker of ik deze activiteit ook echt leuk ga vinden.

Grootste vraag na deze klus: hoe krijg ik de doeken en pads schoon met huis tuin keuken middelen.?

Zullen vast niet bij m'n vrouw d'r ondergoed mogen
b5071f8225d8e61ea68c91371d55f1f4.jpg
a8b320261414f2bb0c6cd82b83f01cf2.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb jarenlang de pads eerst met de hand schoongemaakt in een emmertje met lauwwarm water met wat afwasmiddel. Pad plat drukken op de bodem van de emmer, zodat alle lucht er uit gaat, en zoveel mogelijk sop in de pad wordt gezogen. Dan uit het water halen en uitknijpen (als het heel vuil is naast de emmer, zo dat je straks weer niet hetzelfde vuil in je pad trekt). Zonodig een paar keer herhalen, als je het ergste vuil kwijt bent, leg ik de kletsnatte pad op de muis van mijn hand, en druk met de duim van de andere hand de pad plat in het midden, en wrijf met mijn duim naar de rand van de pad. Steeds een stukje draaien, tot je de hele pad hebt gehad, zo druk het vuil naar de buitenkant van de pad.

Vuile doeken spoelde ik ook in een emmer met wat afwasmiddel, vuile plekken kun je wrijven met een ander deel van dezelfde doek, zodat de concentratie van het vuil minder wordt.

Na het met de hand voorspoelen/voorreinigen in de wasmachine, bij voorkeur met een vloeibaar wasmiddel voor zwarte was (geen wasverzachter, geen bleekmiddel en minimaal agressief wasmiddel). Geen wasverzachter is belangrijk zodat de opname capaciteit van de microvezel maximaal blijft.

Tegenwoordig spoel ik doeken voor met sopje van Nanolex microwash (speciaal voor microvezel) en in de wasmachine gebruik ik een mengsel van 50% microvezelwasmiddel en 50% vloeibaar zwarte-was-middel. Sinds een half jaar gebruik ik voor pads Poorboys Typhoon, (voorreiniging met de hand) dat werkt echt absurd goed, en is ook bruikbaar om microvezel te wassen.

In de wasmachine doe ik er vaak spijkerbroek en/of donkere handdoeken bij, om de machine niet te leeg te laten draaien. Na de wasmachine in de centrifuge, dan even uitkloppen/losslaan van de vezels, en laat ik de was (pads/microvezeldoeken) binnen drogen (zodat er geen troep in kan waaien), de droger kan funest zijn voor de microvezel of het foam.

@PizzaPieter Krasjes zijn niet minder zichtbaar, en niet meer glans na het opbrengen van glaze en wax? Dan moet je toch wel hele lelijke krassen hebben, of je hebt heel goed zonlicht gehad bij het bekijken van de lak. (Voor een geoefend oog, zijn krassen veel makkelijker te zien dan voor iemand die dit voor het eerst probeert)

Let overigens eens op, hoe lang je lang nu schoon lijkt te blijven, ten opzichte van vroeger, en dat de auto voorlopig een stuk makkelijker wast.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Wow! @Cordoba Dat je nog geen aparte wasmachine en droogzwierder in een clean-air room hebt aangeschaft?
Dat lijkt me toch wel een minimum vereiste voor echte cleane sop & poetsspullen.

En uiteraard een clean-air room operatie tent rond je auto als je gaat reinigen?
Vergeet je niet je haarnetje, mondmasker en schoenbeschermers?

Want de buitenlucht is vol met fijnstofdeeltjes en andere zichtbare en onzichtbare verontreinigingen.
:D:cheer:


Sorry, maar ik moest het ff kwijt.;)
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba

Ik zie natuurlijk meer glans en shine, maar heb me mss iets teveel verkeken of de grote krassen.

Kleintjes zijn minder geworden, dat wel, maar het is geen 'Mike's wondermiddel'.

Heb ook wat 'doffe' plekken die niet meer dof zijn.

Al met al tevreden, maar 2,5u werk en een zeiknatte zweeronderbroek.

Nu nog spoelen spoelen.

Klonk mss negatief/weinig positief, maar dat was vermoeidheid, denk ik.

Nu steken m'n ramen vies af tegen die schone lak. Moet ik me ook maar eens in verdiepen.
 

EdK

Forumguru
Nu steken m'n ramen vies af tegen die schone lak. Moet ik me ook maar eens in verdiepen.
Tsja daar had je mee moeten beginnen.......:banghead::banghead:
Als je je ramen van je woning lapt dan doe je daarna toch ook pas de kozijnen ( hout / kunststof )

Tsja nu word het een tweede keer poetsen na het lappen !! :D

en een zeiknatte zweeronderbroek.
Vandaar dat zo'n poetsmachine zo fijn is, polijst en poets je de grotere krassen er ook makkelijker uit en uiteindelijk heb je nog de fut over om een biertje te drinken...

En uitwassen van pads en doeken en wasmits, donder het in de wasmachine met wat wasmiddel en op KORT en koud (30 graden max )

Let alleen op, als je doeken van monello hebt (de groene) die geven erggggggggg af en als je die samen met je pads wast dan weet je daarna niet meer welke waar voor was !!
Worden allemaal groen weet ik uit ervaring :mad::angry:
 
Bovenaan Onderaan