Wanneer zijn mijn lampen aan?

AndreM

Forumguru
Uiteindelijk slaat het natuurlijk nergens op de je al die moeite en work-arounds moet gaan doen omdat een of andere centenneuker bij Skoda (of VAG) dat superhandige groene lampje op het dashboard heeft wegbezuinigd...:banghead:

Maar waarom is die indicatie zo belangrijk, als je verlichting tegenwoordig automatisch bij de moderne auto's ingeschakeld wordt.
Zelfs bij de Citigo van mijn vrouw gaat de verlichting automatisch aan.
Zit ook nog eens corner lights op.
En sterker nog, zelfs de ruitenwissers worden automatisch ingeschakeld bij regen.
Het is net een O3 maar dan een meter kleiner. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar waarom is die indicatie zo belangrijk,
Ik rij ook wel eens in andere auto's dan de mijne. En omdat al die automatiekjes in de praktijk dan toch niet altijd alles volgens mijn eisen en normen blijken te regelen, wil ik zelf makkelijk kunnen zien of ik moet ingrijpen. Sterker, de verlichting zet ik bij voorkeur juist niet op de Autostand maar meestal gewoon Aan. En dát zie ik dan weer graag bevestigd met zo'n groen lampje...
 

RefleCs

Forumguru
Maar waarom is die indicatie zo belangrijk, als je verlichting tegenwoordig automatisch bij de moderne auto's ingeschakeld wordt.
Zelfs bij de Citigo van mijn vrouw gaat de verlichting automatisch aan.
Zit ook nog eens corner lights op.
En sterker nog, zelfs de ruitenwissers worden automatisch ingeschakeld bij regen.
Het is net een O3 maar dan een meter kleiner. ;)

Indicatie, voor de neus, is belangrijk voor de mensen onder ons met wat minder vulling in de bovenkamer bedeeld zijn. Die mensen die ik bedoel die zelf niet na kunnen denken over het voeren van correcte verlichting en denken dat de stand auto altijd alles goed regelt op basis van aannames. Kijk maar eens om je heen hoeveel mensen in de dichte mis alleen DRL voeren en niet weten dat de achterlichten dan niet branden...... :banghead::angry:
 
Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
Bij mij zijn ook de achterlichten aangezet bij DRL, enkel is dan het groene lampje ook altijd aan.. Dus ik weet nu niet meer of dimlicht aan is of niet (behalve door spiegeling in andere auto's).

hmm daar heb ik nog nooit op gelet maar volgens mij is dat bij mijn SIII niet het geval. Zal er morgen eens op letten.
 

Rallye

Forumguru
Overigens heb ik meer last van mensen die denken zelf te moeten ingrijpen en bij niet-dichte mist hun mistlampen achter (liefst twee natuurlijk, dat verwart lekker als je over een viaduct komt en er plotseling mee geconfronteerd wordt) aanzetten....
;)
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Indicatie is belangrijk voor de wat mensen onder ons die met wat minder vulling in de bovenkamer bedeeld zijn.
Ik neem aan dat je het andersom bedoelt?
Op het moment dat iemand geen zicht wil hebben wat de auto zelfstandig regelt en doet, weet niet hoe het werkt in t verkeer.
Zo is het voorbeeld van mist sprekend. De lichtsensor detecteerd genoeg licht voor de DRL, de regensensor springt nog niet aan want er is geen sprake van condens/druppelvorming op de sensor.
Dan rijdt men dus zonder achterverlichting in de mist.
Need I say more?
 

RefleCs

Forumguru
Ik neem aan dat je het andersom bedoelt?
Op het moment dat iemand geen zicht wil hebben wat de auto zelfstandig regelt en doet, weet niet hoe het werkt in t verkeer.
Zo is het voorbeeld van mist sprekend. De lichtsensor detecteerd genoeg licht voor de DRL, de regensensor springt nog niet aan want er is geen sprake van condens/druppelvorming op de sensor.
Dan rijdt men dus zonder achterverlichting in de mist.
Need I say more?

Naast dat ik kennelijk dronken was toen ik de reactie schreef (pff wat een kromme zin) bedoel ik precies die doelgroep. Die doelgroep zou juist een grote indicator voor hun neus moeten hebben.
 

RefleCs

Forumguru
Of misschien zou voor die hersenloze figuren een indicatie in de vorm van een eind hout beter werken. (sorry enige vorm van frustratie van de afgelopen maanden komt er even uit :tongue:)
 

AndreM

Forumguru
Dan rijdt men dus zonder achterverlichting in de mist.
Need I say more?

Yes, say more!!

Wat jij zegt kwam ik na een maand al achter toen ik mijn auto net had.
Toen hebben ze in de garage de achterlichten constant "aan" voor mij geprogrammeerd als de dagrijverlichting aanstaat.
Ik weet, dit kan niet bij ieder model, zoals bij de Citigo is het niet mogelijk om dit te programmeren.
 

AndreM

Forumguru
Op mijn Citigo van 2012 is dit wel geprogrammeerd door @Antera....

Mijn dealer heeft ook een uitgebreide apparaat.
En het is best mogelijk dat het in 2012 wel kon, maar met een Citigo van 2018 kon het niet meer.
Het is ook een duidelijk verbeterde auto geworden met meer luxe en opties.
Wat wel weer mogelijk was is cornerlights, deze zit standaard alleen op de Style uitvoering en niet op de Ambition.
Dat heeft de dealer toch maar mooi voor noppes geactiveerd.

Om verwarring te voorkomen, ik heb een O3 en mijn vrouw de Citigo. ;)
 

hemi24

Forumguru
Dat van die Cornerlights is al minstens 6 jaar mogelijk op de mini-drieling van VAG.
En volgens mij is het bij vrijwel elke VAG wagen mogelijk om de verlichting op Scandinavische stand te zetten; Dauerlicht heet dat in goed Duits volgens mij.
 

Canon-Eye

Forumguru
bij de Citigo is het niet mogelijk om dit te programmeren
Daar is vermoedelijk wel een workaround voor zoals die ook bij mijn F2 uit 2011 door de dealer vóór aflevering is toegepast, namelijk: "stads"lichten (eigenlijk parkeerlichten) plus kenteken- en achterverlichting gaan tegelijk met DRL aan zodra het contact is ingeschakeld.

Dat is dan strikt genomen niet helemaal volgens voorschrift omdat de DRL formeel niet mag branden "in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde", maar dat heeft al 7 jaar en 157000 km lang nog nooit een probleem opgeleverd. De mogelijke hinder en waardering van die extra stadslichten voor zijn nihil en daar staat de veiligheidswinst van de steeds brandende achterlichten tegenover, dus die discussie met een onverhoopt overijverige koddebeier (en desnoods de rechter) durf ik wel aan, maar dat is nog altijd niet nodig gebleken.
 

Hakar

Donateur
maar waarom zaten haar voeten in het dashboardkastje?

;)
:lezen: Ons oude karretje heeft maar liefst twee 2 koelkasten standaard aan boord.
Die ene net boven de voeten van de bestuurder.
Aangezien warme lucht altijd stijgt, zakt koude lucht.
In dit geval dus naar de voeten van de bestuurster
Nu schuifje dicht dus alleen opstijgende lucht.
En waar jij aan denkt met voeten in een dashboardkastje? :fool:
:laugh:
 

Hakar

Donateur
Anders heeft ze waarschijnlijk last van zweet voeten...........pfffffffff snap dat nou toch eens..:deuk:

lachende2520man2520bewegend.gif
 

RoelF

Forumguru
Bij mij zijn ook de achterlichten aangezet bij DRL, enkel is dan het groene lampje ook altijd aan.. Dus ik weet nu niet meer of dimlicht aan is of niet (behalve door spiegeling in andere auto's).
Vreemd. Mijn garage heeft ook mijn achterlichten altijd ingeschakeld, maar mijn groene lampje werkt nog zoals verwacht ipv altijd aan.
 
Bovenaan Onderaan