Wanneer zijn mijn lampen aan?

Rofffel

Forumguru
Heren,

Ik dacht er ooit al eens iets over gelezen te hebben maar kan t niet meer vinden.
Mijn O3C heeft 3 opties:
Lampen uit, navigatie op wit scherm
Lampen uit, navigatie op zwart scherm
Lampen aan, navigatie op zwart scherm

Nu heeft de O3, naar mijn weten, geen lampje op het uitgebreide instumentarium om weer te geven of de lampen aan staan. Kan iemand mij verlossen?
Ik zou dit graag willen zien op de automatische sensor stand.
 

waaltje

Senior Member
Op je draaiknop waarmee je de verlichtingsstand wijzigt gaat het betreffende symbooltje oplichten(groen) als ze aanstaan.
 

hemi24

Forumguru
Als het groene symbooltje oplicht, zoals op bijgevoegde afbeelding:

VW-OEM-Auto-Headlight-Switch-Fits-For-VW-Tiguan-Golf-6-VI-Jetta-MK5-6-Passat.jpg


vw-golf-vii--innenraum--lichtschalter-ams-mdb-647287-1e6fc843565937d0c1fd283dc28287e9-1.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Op je draaiknop waarmee je de verlichtingsstand wijzigt gaat het betreffende symbooltje oplichten(groen) als ze aanstaan.
Ik weet niet welke idioot dit heeft bedacht, maar ik vind het in elk geval geen vooruitgang ten opzichte van het groene lampje dat in mijn F2 recht voor mijn neus in de teller zit. Die draaiknop zit namelijk buiten het gezichtsveld, verborgen achter het stuur en de linkerarm/hand. Om daarnaar te kijken moet het hoofd behoorlijk ver naar links buigen zodat je om een hoekje kan loeren, met verminderde aandacht voor het verkeer als onvermijdelijk gevolg.
 

Cordoba

Forumguru
In de F1 heb je én een feller brandend symbooltje op de knop, én een symbooltje in de tellerunit. :D Ik krijg steeds meer het idee dat de Skoda's van rond de eeuwwisseling uitgebreidere opties hadden dan de huidige generatie (denk bijvoorbeeld aan de 2 gekoelde kastjes uit de F1 die wegbezuinigd zijn in de opvolgers).
 

RefleCs

Forumguru
Op de Superb precies zo. Lampje op de knop. Ik heb door Mark (@Antera) de verlichting zo laten programeren dat bij het voeren van de dagrijverlichting ook de achterlichten mee branden. Zo hoef ik mij al stukken minder zorgen te maken in schemertijd of bij het inrijden van een mistbank waar de auto stand niet op reageert.
 

MacRembrandt

Forumguru
Om het makkelijker te maken: je vergeet een stand, @Roffel
Lampen aan, navigatie op wit scherm.
Dat is het geval als je de regenstand aan zet: als het gaat regenen, gaat je verlichting aan. Maar dan blijft je scherm wit.:)
 

waaltje

Senior Member
Ik weet niet welke idioot dit heeft bedacht, maar ik vind het in elk geval geen vooruitgang ten opzichte van het groene lampje dat in mijn F2 recht voor mijn neus in de teller zit. Die draaiknop zit namelijk buiten het gezichtsveld, verborgen achter het stuur en de linkerarm/hand. Om daarnaar te kijken moet het hoofd behoorlijk ver naar links buigen zodat je om een hoekje kan loeren, met verminderde aandacht voor het verkeer als onvermijdelijk gevolg.

Ik niet iig ;) maar klopt idd dat dit niet echt een handige optie is
 

RefleCs

Forumguru
Bij sommige merken is er zelfs helemaal geen controle lampje meer..... heb een tijd terug eens zo'n onding mee gehad... ik weet niet eens meer wat het voor merk/model was.
 

Canon-Eye

Forumguru
En anders zet je gewoon je lampen altijd aan.
Dat deed ik sinds eind jaren '60 altijd al (dag of nacht, zomer of winter), totdat ik de huidige F2 aanschafte: mijn eerste auto met DRL. En dáárvan heb ik al vóór aflevering de achterlichten zodanig laten schakelen dat die aangaan met het contact - zij het dat dit bij de F2 alleen mogelijk is in combinatie met kentekenverlichting en standlicht ("stadslicht") voor.
Maar wel zonder de dashboardverlichting, hetgeen op zichzelf dan weer vaak een reden voor mij is om toch liever dimlicht in te schakelen.
 

Joh@n

Forumguru
Op de Superb precies zo. Lampje op de knop. Ik heb door Mark (@Antera) de verlichting zo laten programeren dat bij het voeren van de dagrijverlichting ook de achterlichten mee branden. Zo hoef ik mij al stukken minder zorgen te maken in schemertijd of bij het inrijden van een mistbank waar de auto stand niet op reageert.
Bij mij zijn ook de achterlichten aangezet bij DRL, enkel is dan het groene lampje ook altijd aan.. Dus ik weet nu niet meer of dimlicht aan is of niet (behalve door spiegeling in andere auto's).
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt het bij niet al te fel daglicht meestal zien aan de wijzerplaten. De wijzers zijn (bij mij althans) altijd goed helder zichtbaar, de wijzerplaten lichten op als ik de knop verdraai uit de 0-stand.
 

Rofffel

Forumguru
Gaat dashboardverlichting ook met DRL mee aan?
Dit is ook in te stellen in VCDS ;)

Om het makkelijker te maken: je vergeet een stand, @Roffel
Lampen aan, navigatie op wit scherm.
Dat is het geval als je de regenstand aan zet: als het gaat regenen, gaat je verlichting aan. Maar dan blijft je scherm wit.:)
Dat wist ik niet eens ;)

Ik heb de verlichting zo laten programeren dat bij het voeren van de dagrijverlichting ook de achterlichten mee branden.

Al ;)
 

AndreM

Forumguru
Om te zien of mijn verlichting automatisch aangaat heb ik de groene indicatie van de lichtschakelaar niet nodig.

Ik doe het simply clever.
Ik heb mijn navischerm ingesteld op "auto", wanneer de verlichting aangaat dan gaat het scherm in nachtstand, duidelijker kan je het niet maken!
 

andrehj

Forumguru
Uiteindelijk slaat het natuurlijk nergens op de je al die moeite en work-arounds moet gaan doen omdat een of andere centenneuker bij Skoda (of VAG) dat superhandige groene lampje op het dashboard heeft wegbezuinigd...:banghead:
 
Bovenaan Onderaan