Wanneer is de beste tijd om Fabia GL in te ruilen.

Canon-Eye

Forumguru
Als je je GL gewoon 30 jaar houd wordt ie vanzelf weer wegenbelasting vrij.
Die regeling is toch veranderd?
Voor zover ik weet moet je auto van 1986 of eerder zijn om voor die oldtimervrijstelling in aanmerking te komen - en dat gaan we met onze GL niet redden, vermoed ik?
 

peperskoda

Forumguru
Inderdaad, die regeling was veranderd. Echter hebben sommige politici het licht gezien en geoordeeld dat het mogelijk moet zijn om "bijzondere" auto's te bewaren voor het nageslacht. Ze hebben nu een glijdende schaal bedacht die ervoor zorgt dat over een jaar of 4 auto's van 30 jaar en ouder nog steeds belastingvrij gereden kunnen worden. Auto's van 1987 moeten 26 jaar zijn om belastingvrij te kunnen worden voortbewogen, die van 1988 dienen 27 jaar te zijn enzovoort. Daarbij is wel bepaald dat voertuigen op een alternatieve brandstof(zoals LPG of diesel) en voertuigen die per jaar meer dan een vastgesteld aantal kilometers rijden te allen tijde de provinciale opcenten verschuldigd blijven. Dit ter voorkoming van het dagelijks gebruik van dergelijke auto's.
 

cali05

Forumguru
Een auto met de voordelen van een Fabia GL combi: relatief ruime auto met redelijke rij-eigenschappen, redelijk laag gebruik blijft toch ook voor een volgende koper die opzoek is naar een auto met dergelijke eigenschappen aantrekkelijk? Die heeft tweedehands dan ook een goedkope auto met veel ruimte en met een redelijk lage prijs en met doordachte VW-techniek. Daar hebben regelingen in die zin niet veel invloed op. Men kan zich hooguit even laten leiden door emoties maar half 2014 begin 2015 is iedereen die oorspronkelijke regeling vergeten en is het gewoon een auto met een 1.2 motor die voldoende trekkracht heeft en voor een bepaalde doelgroep nog steeds aantrekkelijk is.
 
Een auto met de voordelen van een Fabia GL combi: relatief ruime auto met redelijke rij-eigenschappen, redelijk laag gebruik blijft toch ook voor een volgende koper die opzoek is naar een auto met dergelijke eigenschappen aantrekkelijk? Die heeft tweedehands dan ook een goedkope auto met veel ruimte en met een redelijk lage prijs en met doordachte VW-techniek. Daar hebben regelingen in die zin niet veel invloed op. Men kan zich hooguit even laten leiden door emoties maar half 2014 begin 2015 is iedereen die oorspronkelijke regeling vergeten en is het gewoon een auto met een 1.2 motor die voldoende trekkracht heeft en voor een bepaalde doelgroep nog steeds aantrekkelijk is.

+1 Amen en de tijd zal het leren.
 

Combiron

Actief lid
inruilwaarde Greenline

Met 2014 in het vooruitzicht, waar het belastingvrije voordeel gaat vervallen vraag ik me af hoeveel de skoda dealer bereid is om voor je greenline te willen betalen als inruil object. Ik ben zelf bij de dealer langs geweest om te onderhandelen als ik een nieuwe auto bij hun koop. Inzet was een Seat Ibiza ST, en ik kreeg te horen dat ik voor mijn Greenline met 23.000 op de teller en in perfecte staat slechts 10.555 terug kreeg. Mijn Greenline is van October 2010, en heeft de volgende opties: roofrail, maxidot, volwaardig reservewiel, rokerspakket, arctic green kleur. Wie heeft er een poging gedaan om een inruil voor zijn Greenline te doen, en wat is de uitkomst daarvan. Ik hoor het graag van de Greenliners.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wie heeft er een poging gedaan om een inruil voor zijn Greenline te doen, en wat is de uitkomst daarvan. Ik hoor het graag van de Greenliners.
Zolang ik zo'n 28000km per jaar blijf rijden - en die kans is best groot, met (klein)kinderen op 95, 130 en 145 km enkele reisafstand - blijft het voor mij de ideale combinatie van ruimte, comfort en economie om 'm niet te willen inruilen voor welke andere auto dan ook. Ook afschrijvingstechnisch gezien wil ik 'm toch wel graag minimaal een jaar of 6 houden.

Tenzij er andere parameters drastisch veranderen natuurlijk (Postcodekanjer of zoiets) waardoor de economie me niet meer zo interesseert...
 

van_der_P

Senior Member
mijn Greenline met 23.000 op de teller en in perfecte staat slechts 10.555 terug kreeg. Mijn Greenline is van October 2010, en heeft de volgende opties: roofrail, maxidot, volwaardig reservewiel, rokerspakket, arctic green kleur.
Van de ene kant vind ik dat je er weinig voor terug krijgt, het valt mij ook tegen. Ik had zeker gehoopt dat er toch nog een € 500,--meer de behalen zou zijn.
Van de andere kant mag je niet klagen. Ik heb qua uitvoering/uitrusting dezelfde Greenline. Koste destijds rijklaar +/- € 17.000. Als je er nu € 10.555,--voor krijgt, heb je op 30 maanden € 6445,-- afgeschreven = +/- € 215,-- per maand of per jaar bijna € 2600,--
Zo bezien valt dat eigenlijk niet tegen. Zeker als je het afzet tegen de bespaarde MRB 30 maanden aan +/- € 85,--= ook € 2550,--
Daarbij mag men vanaf dit jaar weer BPM voor een nieuw exemplaar betalen, dit heeft een gunstig effect op de inruilprijs. Anders was de inruilprijs nog lager.
Ik heb gehoord dat de MRB in 2015 hetzelfde wordt voor een benzine en diesel, en dat 2014 een overgangsjaar wordt. Hoe dat er uitgaat zien weet ik niet.
 

cali05

Forumguru
Wie heeft er een poging gedaan om een inruil voor zijn Greenline te doen, en wat is de uitkomst daarvan. Ik hoor het graag van de Greenliners.
Ik heb een eerste bod gehad van €12.000 bij inruil op een Superb combi van een jaar oud. Mijn Fabia is van juni 2011 en heeft zeer veel extra's ( zie handtekening) ik ga dus lekker doorrijden en zie wel.
 

wanderer

Senior Member
"Ik heb gehoord dat de MRB in 2015 hetzelfde wordt voor een benzine en diesel, en dat 2014 een overgangsjaar wordt. Hoe dat er uitgaat zien weet ik niet."
Ben heel nieuwsgierig naar de bron....of is dit weer zo'n heb gehoord van de buurman zijn neef en die zijn zoon z'n verkering heeft een tante waarvan de broer werkt bij een garage etc....
 
Ik heb mijn greenline uit september 2010 met 42000 km vorige week ingeruild en kreeg een redelijke € 11.250,00. Na de EGR problematiek gevolgd door een ingezakte bestuurderstoel die ook al niet meer onder de garantie viel (ben zelf net 70 kilo dus daar lag het niet aan) was voor mij de lol was eraf en ik had geen vertrouwen meer in de PON organisatie. Was al wat langer op zoek naar een MPV i.v.m. opgroeiende kinderen dus voor ons was nu het juiste moment om de GL in te ruilen. Niet bij mijn Skoda dealer want deze kwam niet verder dan het bod van de eerste de beste opkoper.
 

Rallye

Forumguru
Een benzine-Fabia Combi kost voor jou €408 per jaar. Zelfs als je weinig rijdt, lijkt mij het waardeverlies van een vroege inruil voor de meeste mensen dus niet op te wegen tegen het verlies aan extra wegenbelasting. Dezuinigheid van de Greenline houd je immers....
 
S

Sverige Krigaren

Een inruil bedrag van 11.250,00 euro (@Piet B) is heel keurig. Zelf heb ik minder gekregen voor de Fabia (2010). Ik stap weer over op Japans en dan een auto gemaakt in Japan. Op internet gezocht welk merk dat is en daar de aankoop op aangepast. Vreemde manier van een andere auto aanschaffen maar ik ben na twee Europeese merken wel klaar met de getoonde kwaliteit. Aan de ééne kant vind ik dat wel jammert omdat een Europeese auto toch fijner rijdt. Tenminste de auto's in de prijsklasse die ik me kan veroorloven. Een japanner rijdt toch wat nerveuzer, is mijn bevinding. Verder is de aanschafprijs met de dure Yen ook pittig. De Skoda vind ik nog steeds heerijk om in te rijden. Dat is niet de reden geweest om de auto in te ruilen maar de meldingen van het motormanagement maakt mij nerveus. Afgelopen week is de EGR klep nog vervangen en melding van één of andere storing verholpen.

Jammer, maar het Skoda avontuur is voor mij te einde gekomen. In het vervolg worden de kilometers gereden in een Subaru.

Saluut! ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een benzine-Fabia Combi kost voor jou €408 per jaar. [...] Dezuinigheid van de Greenline houd je immers....
Zie ook post #89. In beginsel blijft-ie.

Aan brandstof ben ik nu over alle 49000km vanaf dag 1 gemiddeld 7 Eurocent kwijt, ca. 1 op 19,5 gemiddeld. Dat gemiddelde wordt beter aangezien mijn vrouw met enkele maanden stopt met werken en zij verhoudingsgewijs wat minder kms ermee gaat maken; de boordcomputer geeft keer op keer aan dat haar rijstijl structureel ca. 10-15% meer vraagt dan de mijne (vermoedelijk zit dat grotendeels in haar "angst" voor de cruisecontrol).

Als ik een benzineversie zou gaan rijden, momenteel hier zo rond de €1,73/liter, kost de brandstof mij ca. 11 cent/km (ga effe uit van 1:16). Het jaar-km wordt niet minder (want meer tijd om vaker op pad te gaan), dus ik zou dan op jaarbasis dik €1100 meer uitgeven aan brandstof, om per saldo €788 MRB te besparen. En misschien nog een paar tientjes minder aan verzekering, want bij m'n huidige 75% noclaim telt dat ook niet echt aan.
Dus zelfs als ik hem één op één zonder bijbetaling zou kunnen en willen omruilen voor een gelijkwaardige benzineversie (quod non) is het gewoon niet interessant.

Maak zelf het verhaaltje af en kleur de plaatjes...:smirk:
 

van_der_P

Senior Member
Even voor de duidelijkheid @Wanderer dit heb ik uit de 'Consumentengids Auto' Dit is een bijlage die eenmaal per jaar verschijnt bij de Consumentengids. Aan het begin van een nieuw jaar.
Helaas heb ik deze uitvoering weggegeven anders had ik je paginanummer er ook nog bij gegeven.:xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan