Wanneer is de beste tijd om Fabia GL in te ruilen.

van_der_P

Senior Member
Mijn GL is van juli 2010.
Zoals jullie allemaal weten is deze nu nog belastingvrij. Maar in de nabije toekomst gaat dat veranderen.
In 2013 moet er weer BPM betaald worden op een nieuw exemplaar.
En vanaf januarie 2014 MRB, dit wordt voor onze provincie +/- € 1008,-- per jaar.
De verwachting is dat ik na juni 2012 niet meer zoveel kilometers maak
Ik denk dat er in de laatste maanden van 2013 veel GL's ingeleverd worden, dat is niet goed voor inruilprijs. (vraag en aanbod)

Wanneer kun je (met deze wetenschap in het achter hoofd) het beste zaken doen, m.a.w. wanneer krijg je de beste prijs voor je auto terug. Mijn voorkeur gaat uit naar weer een fabia Combi (nieuw of jong gebruikt) maar dan een benzine versie (al dan niet op LPG-G3).
 
Vóór het uitkomen van een nieuw model/facelift en vóór het autosalon. Na het autosalon staat het bij de dealers vol met inruilers en groeit het aanbod 2e handsjes.
In België is er op januari autosalon, en dat merk je echt...

[edit] Er zijn nog geen spyshots van fabia's met gekke jasjes dus een facelift hoef je niet direct te verwachten [/edit]
 

Polvo

Lid
Je zegt dat je niet veel meer gaat rijden, maar je wilt wel een auto op LPG?
Met MRB ligt het omslag punt van de diesel rond de 13000 km, als je dat of meer rijdt (de meesten zullen dat wel halen) heeft inruilen geen zin, ik denk dus niet dat veel GL rijders hem zullen inleveren
Inruilen kost altijd geld.
Als de auto's nieuw 5000 euro duurder worden gaat de 2e handsprijs in verhouding ook mee omhoog.
 

Noord26

Forumguru
Juist dat er vanaf 2013 weer BPM betaald moet worden maakt deze auto meteen 2e hands een stuk beter qua inruilprijs, want je hebt er zelf 4500-5000 op bespaart bij aankoop?

Als ik er even een diesel/benzine calculator zoek via Google blijkt dat bij:
- diesel 1,43/liter, 1:22, €1010 mrb/jaar
- benzine 1,66/liter, 1:16, €450 mrb/jaar

Het omslagpunt al bij 13700 km/jaar ligt; incl de volle mep wegenbelasting van de diesel. De fabia is geen zware auto en daarmee blijft het omslagpunt erg laag.

Inruilen kost je altijd geld, anders zou je Hetzer eens moeten contacteren. Die heeft zijn GL ingerolen voor een TSI..
 

turboturbo

Forumguru
...ingerolen...
:945: :1761: ;) :crazy:

@hieronder: precies!

Met MRB ligt het omslag punt van de diesel rond de 13000 km, als je dat of meer rijdt (de meesten zullen dat wel halen) heeft inruilen geen zin

Edit: je moet toch niet alleen puur naar de km kosten kijken op basis van de wegenbelasting en brandstof prijs?
Wat je volgens mij ook mee moet tellen zijn: hogere onderhoudskosten van een diesel, en de prettiger rij-ervaring van een benzine auto (oke, dat is persoonlijk, maar ik hou wel van een stil en niet-schuddend interieur)

Overigens ligt het omslagpunt voor mijn Fabia pas tussen 20.000 km per jaar (ik rijd tussen de 18dkm en 20dkm dus ik mag 'kiezen')

Maargoed, daar ging de vraag van de TS niet over.
 

sitechris

Donateur
Wat helpt is veel shoppen. Ga bij meerdere dealers langs om een offerte te maken. Verschillen tussen dealers (ook van zelfde merk) kunnen echt enorm zijn.
 

van_der_P

Senior Member
=sitechris;254606]Wat helpt is veel shoppen. Ga bij meerdere dealers langs om een offerte te maken. Verschillen tussen dealers (ook van zelfde merk) kunnen echt enorm zijn.

Die dealers hebben ook onder elkaar kontact, dus als je bij dealer A komt en gaat dan naar dealer B dikke kans dat die al met elkaar gesproken hebben. In de trant van is die met die rode auto ook bij jou geweest.
Dat kan alleen als je een uitgebreid zoekgebied hebt.

Je zegt dat je niet veel meer gaat rijden, maar je wilt wel een auto op LPG?

Ik schreef erbij "aldan niet op LPG-G3" omdat ik nog niet weet wat de toekomst brengt. Op het moment heb ik bij een werkgever in de regio Eindhoven via een uitzendburo een half jaar contract. Wat erna dat half jaar gebeurt weet ik niet, mag ik blijven of niet.
 

sitechris

Donateur
Oneens. Concurrenten in de regio gunnen elkaar vaak het licht in de ogen niet. Die hebben echt geen contact met elkaar.
 

van_der_P

Senior Member
Toen ik de GL kocht vertelde de dealer mij dat verhaal, hij wist dat die € 150,--meer geboden had dan zijn concurent. Ik had hem dat niet vertelt hij kwam daar zelf mee.
 

snel

Actief lid
je hebt toch ook dealers die als ze een proefrit met een bepaalde auto krijgen aangevraag
en ze die ze zelf niet hebben staan ze deze bij collega dealer lenen deze kan wel een plaats verder zijn
maar contact kan er altyd zijn een helpt de ander (onderdelen / vragen)
wat denk je van dealerdagen bij pon nieuwe modellen wij praten hier en vertellen hier toch ook met elkaar
dit is toch ook niet verboden
Bij mij gebeurt dit ook op de werkvloer ken van cursussen ook andere firma"s personeel hier komen ook
gevallen van leveren /moeilijkheden met te spraak en hoe die op telossen


Henk
 

Fabia

† In Memoriam
Toen ik mijn FI wilde inruilen voor een FII ben ik bij verscheidene Skoda dealers geweest en die wisten echt niet van elkaar wat er aan inruilprijzen geboden was.
 

sitechris

Donateur
Ik heb zelfs al meegemaakt dat dealers elkaar onderling geen auto's uitlenen om klanten in te laten proefrijden. Dat is mij overkomen bij een Renault dealer en een VW dealer. Ik heb daarna nog wel mijn beklag gedaan bij de Renault importeur, maar niets van gehoord. Het is natuurlijk voor met name de importeur onwenselijk dat ik als potentiële klant uiteindelijk niet kon proefrijden en de auto (ondanks uitstekende inruilbod) niet heb gekocht, puur vanwege die reden.
 

djmshell

Senior Member
goed shoppen van te voren en offertes laten maken maakt je al een hoop wijzer. Hebben wij bij onze auto ook gedaan. Offertes liepen uiteen van 2 % korting tot 10% dus das al aan behoorlijk verschil.

Nadeel met inruil is mijns inziens wel dat je beter je best moet doen in het onderhandelen. vaak betekend dan meer korting mindere inruilprijs en viseversa. ( maar goed dat vind ik persoonlijk)
 

Hetzer

Forumguru
De beste tijd om je GL in te ruilen??, afgelopen vrijdag net zo als mij ;) !!!!!!!
Een aangetrouwde neef van mij is verkoopadviseur bij v.alpfen in den Den Haag (Peugeot), hij deelt mijn mening dat met het weg vallen van de MRB vrijstelling er toch wel heel veel dieseltjes ingeruild gaan worden.
Dat zal niet veel goeds doen met de inruil prijzen.
 

van_der_P

Senior Member
Dat is precies wat ik ook zeg. Je kunt wel stellen dat het omslagpunt bij 13.000 km ligt maar als je dat niet haalt.........
In het verleden zijn erop enig moment veel Citroëns BX verkocht. Het gevolg daarvan was dat deze auto's na een aantal jaren niks meer waard waren. En ik ben bang dat het met de GL ook deze kant op gaat.
Vandaar deze discussie.
Je kunt er verschillende berekening op loslaten, en de periode die je belastigvrij gereden hebt erbij nemen, en zeggen je hebt er toch zoveel aan verdient. Dat is zo, maar daar heb ik straks niks meer aan.
Deze auto zou ik niet gekocht hebben als de regeling om belastingvrij te rijden er niet was, en met mij vele GL bezitters. Toevalig heb ik nu een baan waar ik veel woonwerk kilometers maak en komt dat goed uit.
En ik begrijp ook niet waarom zo'n RAI-vereniging blij is dat deze regeling ophoudt. De leden krijgen straks een hele boel kleine diesel, ook van andere merken, die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
En die situatie wil ik voor zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
En ik begrijp ook niet waarom zo'n RAI-vereniging blij is dat deze regeling ophoudt.
Ik wel.
Ze willen ook wel graag meer van die grotere / duurdere bakken verkopen, want daar zal ook wel meer op verdiend worden (zowel bij verkoop als bij het onderhoud). Dus beter voor hun omzet...

En die dieseltjes raken ze uiteindelijk wel kwijt in Polen of zo...
 

Hetzer

Forumguru
Dieseltjes zijn inderdaad gewild in oost-europa, mits ze neit te duur zijn.....
En vergeet niet bijna 90 % van alle Polo's en Fabia's bouwjaar 2010/2011 zijn tdi's , dat zijn er wel erg veel hoor
 
Hier in België kan het binnekort nog wel eens intressant worden. Door het wegvallen van de ecopremie stijgen deze tdi's vrij hard in prijs. Daardoor kan je wel meer voor je auto terug krijgen denk ik. :-)
 
Bovenaan Onderaan