Wachten met tanken tot range ...km?

O2_1.2TSI

Actief lid
Betreft O2 face lift:
In hoeverre vertrouw je de “nog te rijden km’s” (range) van de BC? :crazy:
Kan je altijd volledig op de BC vertrouwen of zijn er nog bijzondere omstandigheden?
Kortom, ben benieuwd hoe ver men hier durft te gaan, range 50km?, 20km?, 10km? of misschien zelfs nog lager? :rockon:
Graag erbij vermelden of het diesel of benzine betreft.

Alvast bedankt :xyxthumbs:
 

WebZa

Nieuw lid
Best niet te lang wachten zodat de "vuile" brandstof onderaan de tank niet gebruikt wordt.

Mijn laagste was ooit 3km range op de boordcomputer. Toen reed ik wel met enige angst tot het dichtsbijzijnde tankstation :)
 

yup

Lid
Ik heb een paar keer 0 km gezien op de BC. En de meter stond echt helemaal plat in het rood.

Ben er uiteraard niet te lang mee door gereden.

O2 2.0 TDi van 2005.
 

Captain Hook

Forumguru
Vuile brandstof lijkt me sterk, er zit niet voor niks een brandstoffilter in...

Als je BC aangeeft dat je nog XX km kunt, is dat gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de afgelopen periode. Dus het hangt er maar helemaal vanaf hoe (on)zuinig je nog blijft doorrijden.

Zeker in de bergen doe ik het nooit meer (ooit een keer stil gestaan), omdat de brandstof, afhankelijk van naar boven/beneden rijden naar de andere kant van de tank vloeit, en dan kan de brandstofpomp moeite krijgen met aanzuigen.
 

Constant

Erelid
Er zit een 60 liter tank in mijn Scout, als ik bij nog 30 km (ruim 2 liter) ga tanken, dan gaat er 53 liter in. Dus er zit 5 liter marge in. Voor de Scout weet ik het niet, maar bij mijn Golf III 1.9 TDi werd gewaarschuwd om de laatste liters niet op te tanken omdat het verwarmingselement dan kapot zou gaan (en vanwege de het risico van eerder genoemde vervuilde brandstof).
 

Spaced

Senior Member
Vorige auto reed ik rustig tot 0km range (golf TDI), bij m'n skoda nog een beetje uitproberen, maar omdat ik vermoed dat er dezelfde elektronika & tank inzit, geloof ik ook dat ik deze rustig tot in de 0 kan rijden... Om bovenstaande redenen is het natuurlijk niet slim om je tank echt HELEMAAL leeg te rijden...
 

Rallye

Forumguru
Ik ben één keer tot 40 kilometer gekomen, en toen ging er 53 liter in (volgens mij op een 55 liter tank). Ik vraag mij wel af welk verbruik de waarschuwing aanhoudt: het gemiddelde verbruik dat je hebt gekozen in de maxidot (dus over - uit min hoofd- maximaal iets van 3000 kilometer) of het verbruik van de rit - dat laatste lijkt mij beter.
 

Dan the man

Nieuw lid
heb een keer op 0 gestaan en toen ging er 52 liter in mijn Octavia -volgens boekje is het een 60 liter tank dus de BC is afgesteld zonder reserve mee te rekenen (dit was ook al bij mijn vorige Opels op 0 km altijd nog 10 liter over)
 
1 keer tot 0 KM doorgereden, toen ging er iets meer dan 55L in de tank (1.8TSI met 55L tank ;))
Als je vanaf dat het waarschuwingslampje gaat branden rustiger (en zuiniger) gaat rijden, moet je het wel tot 0 KM uit kunnen rijden. Maar het is idd niet aan te raden.
 

Constant

Erelid
Er schijnt ook nog aardig wat brandstof te zitten in de leiding van tank naar de motor. Is het waar dat dit ruim een liter kan zijn?
 
Meerdere keren de teller op 0km gehad, maar zoals meerdere mensen af genoemd hebben, e.e.a. is sterk afhankelijk van je rijstijl. Ooit een keer 56 liter getankt, tank altijd wel tot het randje.
 

Bart_G

Lid
De marge bij Skoda is volgens mij beduidend minder dan bij Toyota. Daarmee heb ik uit nood wel eens (billenknijpend) 100km doorgereden naardat de BC op 0 sprong. Blijkbaar zit er 10 liter reserve ingebouwd, waardoor er uiteindelijk nog maar slechts 57 van de 60 liters in gingen. Maar het rijdt toch een stuk ontspannender als je tank vol is ;)
Benieuwd hoe het straks met m'n Fabia GL gaat.
 

Trucker

Actief lid
Ik ben 1 x met de vrachtwagen van frankfurt naar Noord-Holland gereden met de tankmeter in het rood bij vertrek [mocht niet tanken van de baas] het rijd echt niet lekker ontspannen meer.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Pfoe dat de BC van Skoda zo nauwkeurig is dat er zelfs mensen tot 0km hebben gereden had ik echt niet verwacht.
Mijn vorige auto (Renault) liet vanaf ca 140 km streepjes zien waardoor ik uit voorzorg eigenlijk altijd veel te vroeg tankte.

’T Is niet dat ik perse de grens wil opzoeken maar als er dan eens geen tankstation in de buurt is is het goed om te weten dat de BC van Skoda in ieder geval doorrekent tot 0km en dan ook nog eens behoorlijk nauwkeurig is.
 

Constant

Erelid
Die tankwaarschuwingen zijn meer van toepassing op buitenlandse situaties, zoals het noorden van Schotland of de grensstreek van Belgie met Luxemburg, waar je behoorlijk ver van het dichtsbijzijnde tankstation kan zijn.
 

Constant

Erelid
Mooi, dan hoor je hopelijk niet bij de beruchte Nederlandse toeristen die bekend zijn bij de buitenlandse wegenwachten vanwege het tank leegrijden :1884: Schijnt dat de Belgische wegenwacht elk jaar een hondertal hollanders moet helpen die de Luxemburgse goedkope pompen net niet halen. En de zuiderburen blijven daardoor maar lachen om de beruchte hollandse zuinigheid :biggthumpdown:

En in sommige landen zijn vrijwel alle pompen op zondag gesloten......
 
Ik rij regelmatig door tot ver in de 0 (ik mag alleen bij Shell tanken van de baas en die zijn er niet zoveel in het oosten).
Soms rij wel 50-60 km. Geen enkel probleem gehad ooit.
Vandeweek nog 57 liter getankt.
Het zal me dus niets verbazen dat je ongeveer 80-100km kunt rijden op het moment van naar 0 springen.

Ps. in het buitenland kan ik niet tanken met mijn tankpas van de zaak, maar dan rij ik hem ook niet op naar de 0, want ik heb geen idee wanneer er weer een pomp komt. Dan begin ik, bij ongeveer 100 nog te gaan, al uit te kijken naar een tankstation.
 
Bovenaan Onderaan