Waarom zou je nog met de hand schakelen?

MrScratch

Nieuw lid
Mijn DSG staat weer bij de garage wegens een inbraak, dus ik rijdt noodgedwongen weer een handbak. Dat was weer een bevestiging dat ik een goede keus heb gemaakt destijds. Wat een gedoe dat geschakel de hele tijd. Totaal nutteloos gehannes vind ik het. Meteen weer een rampdag qua file te pakken en dus kramp in de poot van het koppelen de hele tijd.

Nee, geef mij maar gauw mijn DSG weer terug.
 

TL@

Forumguru
Heb DSG inmiddels getest, maar wat sitechris zegt was bij mij niet het geval hoor. Als ik van onderin volgas geef schakelt de DSG niet als ie in de manuele modus staat. Althans bij de Octavia die ik getest heb!

Als je gas plank geeft, moet je nog effe iets harder duwen (voelt als een schakelaar achter het gaspedaal) en dan schakeld ie zover terug als ie kan, ongeacht of je in manu of auto staat.

De enige reden dat ik eventueel terug voor een manuele zou gaan, is het feit dat ik nu minder controle heb (of ik moet de DSG handmatig bedienen, wat niet zo handig is als er geen schakellepels zijn omdat de logica omgedraaid is, duwen om op te schakelen) en dat niet als heel prettig ervaar. Vooral op een drukke oprit twijfelt de DSG al eens en dan is opschakelen wanneer ik even moet inhouden en direct terugschakelen wanneer er een gaatje is en ik vol op het gas ga. Voor de rest heel prettig ding.
 

911gt2

Actief lid
Jij kunt zeker ook blind Heineken herkennen :1884:
Kijk nog maar eens naar dit bekende filmpje:
DSG vs manual
En hoezo is schakelen leuker.
Dit heeft mer met de lauch control te maken dan met de DSG

Schakelen is altijd leuker omdat je meer controle hebt! En omdat het echt autorijden is! Niet zoals de botsauto's of karten.
 
Als je gas plank geeft, moet je nog effe iets harder duwen (voelt als een schakelaar achter het gaspedaal) en dan schakeld ie zover terug als ie kan, ongeacht of je in manu of auto staat.

De enige reden dat ik eventueel terug voor een manuele zou gaan, is het feit dat ik nu minder controle heb (of ik moet de DSG handmatig bedienen, wat niet zo handig is als er geen schakellepels zijn omdat de logica omgedraaid is, duwen om op te schakelen) en dat niet als heel prettig ervaar. Vooral op een drukke oprit twijfelt de DSG al eens en dan is opschakelen wanneer ik even moet inhouden en direct terugschakelen wanneer er een gaatje is en ik vol op het gas ga. Voor de rest heel prettig ding.


Aha! Zo hard heb ik het pedaal niet ingedrukt idd. Gewoon tot de aanslag.

Inderdaad kwam het bij mij ook niet lekker over dat je de pook naar voren moest duwen voor opschakelen. Vooral bij hard remmen zat ik te twijfelen (moet ik nu duwen of trekken). Misschien is het stekkertje om te draaien? :D...
 

___JC___

Forumguru
Ik had het gisteren hier nog over met iemand. Waarom zou je een handbak boven een DSG prefereren? Ik zou het niet weten werd door de meeste gezegd. Nou ik weet het dus wel. In vind een handbak gewoon leuker. Ben je tenminste een beetje bezig in de auto. Beetje roeren in die bak, koppelen enzo.
:xyxthumbs:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik had het gisteren hier nog over met iemand. Waarom zou je een handbak boven een DSG prefereren? Ik zou het niet weten werd door de meeste gezegd. Nou ik weet het dus wel. In vind een handbak gewoon leuker. Ben je tenminste een beetje bezig in de auto. Beetje roeren in die bak, koppelen enzo.
:xyxthumbs:

Helemaal mee eens. Zo zie je maar dat het uiterst persoonlijk is. Misschien dat ik over een aantal jaren, als ik weer wat ouder en bedaarder ben geworden, ook voor de DSG zou gaan... :)
 
doe mij maar dsg snap echt de lol van schakelen niet zeker niet in de file of in de stad trouwens met dsg is de auto juist iets zuiniger dus verbruik is ook al geen nadeel meer alleen de prijs wil volgend jaar een nieuwe oct.2 bestellen maar als het nog binnen het budget past dan wordt het een 1.4 tsi dsg elegance ik heb toch meer met comfortabele auto,s ipv hoge vermogens daar heb je in nederland alleen wat aan als je zware lasten te trekken hebt.
 

ZeroNRG

Senior Member
ik heb zelf 4 jaar automaat gereden (auto van de zaak) voor mijn O2 om de hoek kwam kijken (handgeschakeld). Automaat is op zich niet verkeerd, echter moet je wel in het bezit zijn van cruisecontrol (had ik niet).

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel de sport van het autorijden onderuit haalt, het werken met de koppeling vereist enige vaardigheid.
Daarom is het ook terecht dat als je in een automaat hebt leren rijden je van mij niet met een handgeschakelde auto de weg op mag :D
 

SkodaMan

Actief lid
Ik heb het altijd merkwaardig gevonden dat mensen het met de hand schakelen van een versnellingsbak als sportief ervaren. Wat is daar nou sportief aan? Leg mij nou eens uit waarom het met de hand verzetten van tandwielen en de daarbij horende ontkoppeling sportief is.

Om de snelheid van acceleratie kan het niet gaan want met een moderne automaat rij je ze er allemaal uit of ze moeten 20 jaar ervaring hebben in een dure Porsche of Ferrari en die hebben tegenwoordig ook een automaat.

Het schakelen is niet bedacht omdat het leuk is maar het is een noodzakelijk kwaad. De reden dat je moet schakelen heeft met beperkingen van een verbrandingsmotor te maken.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb het altijd merkwaardig gevonden dat mensen het met de hand schakelen van een versnellingsbak als sportief ervaren. Wat is daar nou sportief aan? Leg mij nou eens uit waarom het met de hand verzetten van tandwielen en de daarbij horende ontkoppeling sportief is.

Om de snelheid van acceleratie kan het niet gaan want met een moderne automaat rij je ze er allemaal uit of ze moeten 20 jaar ervaring hebben in een dure Porsche of Ferrari en die hebben tegenwoordig ook een automaat.

Het schakelen is niet bedacht omdat het leuk is maar het is een noodzakelijk kwaad. De reden dat je moet schakelen heeft met beperkingen van een verbrandingsmotor te maken.

Ik vind het leuk, sportief heb je me niet horen zeggen. Ja waarom vind je iets leuk. Ik weet het eigenlijk niet. Gewoon volledige controle hebben over welke versnelling je hebt denk ik. Wat me ook een nadeel lijkt van een automaat is dat, als je door welke reden dan ook weer in een schakelbak moet rijden, je m waarschijnlijk eerst drie keer af laat slaan omdat je het gevoel van de koppeling volledig kwijt bent.
:D
 
ik rij prive handgeschakelt en voor m,n werk automaat schakelen is net als lopen dat verleer je denk ik niet. afslaan van een auto heb ik weleens als ik in een zenuwachtige japanse auto moet rijden in het begin dan tenminste omdat de koppeling zo snel opkomt tegenover de meeste duitse auto,s. sportief rijden vindt ik trouwens ook niks met handschakelen te maken hebben , sportief rijden zit hem meer in het strakke bochtenwerk ed met zo min mogelijk snelheids verlies.
 

___JC___

Forumguru
Ja maar jij rijdt dus nog geregeld handgeschakeld. Ik bedoel als je alleen nog maar automaat rijdt voor langere tijd. Dan verleer je het wel degelijk lijkt me.
 

Tallguy

Forumguru
DSG is best prettig heb ik zaterdag mogen ervaren (had een proefrit in een Superb2 2.0TDI met DSG.

Gewoon poot op het gaspedaal houden en gaan met die banaan :yeah:

Maar...wat me tegenvalt aan automaat vs handbak zijn de volgende 2 zaken:
1. Je betaald in NL fors meer voor een automaat omdat en automaat geen standaard is (wat het wel in bijv de USA is, want daar betaal je juist meer voor een handbak). Dat prijsverschil kan soms net de druppel zijn waarom je toch een handbak neemt.

2. De mileutax van de Superb2 was met een handbak een klasse B. Met de automaat is het...klasse D!!! Dus je mag meteen eur 700,-- meer betalen!

Wat ik al zo vaak heb gezegd is het in NL compleet losgeslagen van waar het uiteindelijk om gaat...je rijdt zuiniger met een automaat dan een handbak, maar toch wordt je bijna gedwongen een 'onzuinige' auto te nemen om niet een paar honder euro extra te hoeven betalen voor die mileutax.

Begrijp me niet verkeerd...mileu is belangrijk, maar wat is uiteindelijk minder belasted? Is dat de uitstot CO2 of is dat je meer km's kan doen met een bepaalde uitstootwaarde?

500mg CO2...wat zegt dat nou? Als ik plankgas geef zal het heus wel >500mg zijn. Is dat dan een reden om mijn auto extra te belasten? Als ik met dezelfde auto heel rustig rijdt en dan 300mg CO2 doe...krijg ik dan opeens wel een beloning? Ik bedoel..het zal toch wl gerelateerd zijn aan hoeveel gas je geeft...dat zegt dus eigenlijk niks over de auto, maar over de bestuurder.
Dus...mijn voorstel...bestuurderstax :cheer: NOT :1439:
 
ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat je met een modern dsg systeem een hoger energie label krijgt c bijv. tegenover dezelfde auto hand geschakelt een b label terwijl dsg juist zuiniger is. verklaart ook het grootte prijs verschil als je automaat neemt weet zeker dat er meer automaat wordt gereden als het prijs verschil kleiner wordt, beide handen aan het stuur is toch altijd beter.
 

TL@

Forumguru
Ik had een O2 1.9TDI HB handgeschakeld, deze zat iets boven de 6l/100km gemiddeld, mijn huidige O2 1.9TDI break met DSG zit rond de 7l/100km, die dsg verbruikt dus zeker meer. Ik trek het mij nu niet aan maar dat is toch wel opvallend omdat de DSG ook een versnelling meer heeft en dus zuiniger zou moeten zijn. Niet dus.
 
vindt dat toch vreemd bij een volkswagen variant 1.4tsi geeft de fabrieks opgave met dsg een zuiniger verbruik op ben benieuwd hoe dat bij de gefacelifte octavia zal zijn dan klopt er dus niet veel van die fabrieks opgave zeker verkoop stunt techniek.
 
Ik kan het beamen. Ik rij normaal 2.0TDI handbak. Naar een bestemming die ik regelmatig rij (150km heen/weer) rij ik gemiddeld zo'n 6.0 l/100km. Laatst een 1.9TDI meegehad met DSG, en plots zat ik een stukje hoger (6.2 k/100km). Het is niet veel, maar de 1.9TDI zou toch zeker zuiniger moeten zijn. Dus dan is de conclusie snel gemaakt dat DSG dus schadelijker is dan het verschil tussen een 1.9 en een 2.0 TDI.
 
Bovenaan Onderaan