DSG is best prettig heb ik zaterdag mogen ervaren (had een proefrit in een Superb2 2.0TDI met DSG.
Gewoon poot op het gaspedaal houden en gaan met die banaan
Maar...wat me tegenvalt aan automaat vs handbak zijn de volgende 2 zaken:
1. Je betaald in NL fors meer voor een automaat omdat en automaat geen standaard is (wat het wel in bijv de USA is, want daar betaal je juist meer voor een handbak). Dat prijsverschil kan soms net de druppel zijn waarom je toch een handbak neemt.
2. De mileutax van de Superb2 was met een handbak een klasse B. Met de automaat is het...klasse D!!! Dus je mag meteen eur 700,-- meer betalen!
Wat ik al zo vaak heb gezegd is het in NL compleet losgeslagen van waar het uiteindelijk om gaat...je rijdt zuiniger met een automaat dan een handbak, maar toch wordt je bijna gedwongen een 'onzuinige' auto te nemen om niet een paar honder euro extra te hoeven betalen voor die mileutax.
Begrijp me niet verkeerd...mileu is belangrijk, maar wat is uiteindelijk minder belasted? Is dat de uitstot CO2 of is dat je meer km's kan doen met een bepaalde uitstootwaarde?
500mg CO2...wat zegt dat nou? Als ik plankgas geef zal het heus wel >500mg zijn. Is dat dan een reden om mijn auto extra te belasten? Als ik met dezelfde auto heel rustig rijdt en dan 300mg CO2 doe...krijg ik dan opeens wel een beloning? Ik bedoel..het zal toch wl gerelateerd zijn aan hoeveel gas je geeft...dat zegt dus eigenlijk niks over de auto, maar over de bestuurder.
Dus...mijn voorstel...bestuurderstax
NOT :1439: