VW Golf GTI 2010

sitechris

Donateur
Vandaag een proefrit gemaakt in de Golf GTI (DSG). Ik ben bezig mijn BMW te verkopen, hij is voor alledag net wat te Spartaans.

Even plussen en minnen:

Plus:
- Fijn onderstel. Geen ultieme sportauto als mijn 130i, maar voldoende stuurgevoel, goede wegligging en veel comfort. Auto stond wel op 16 inch winterbanden, met 18 inch zal stuurgevoel nog wat beter worden, maar comfort wat minder. Maar erg goede mix tussen sportiviteit en comfort. De 130i scoort met name op laatste punt niet goed. Auto rijdt op snelweg ook erg lekker/stabiel. 180 is kinderspel.
- Fijne motor. Veel koppel, draait lekker tot de begrenzer, erg snel (130i is alleen in top-end toerenbereik net iets sneller) en relatief zuinig. Sound is goed (wel wat gemaakt), maar natuurlijk geen zescilinder.
- Mooi interieur. Zachte materialen, mooie pasvormen en veel leuke GTI details (rode stiksels, plat sportstuur, de ruitjesbekleding, de sportstoelen etc). Interieur meer premium dan de 130i. Fijne stoelen overigens ook in de Golf GTI.
- Ruimte en gebruiksgemak op orde. Het is geen Octavia, maar de Golf is stukken ruimer en praktischer dan de 130i.
- Afschrijving Golf is te overzien, zeker ivm concurrenten als de Megane RS (ook op mijn shortlist), de Alfa Giulietta en de Octavia RS.
- Geen torque steer bij volle bak accelereren uit de bocht.

Minpunten
- Windgeruis boven de 160 iets meer als gemiddeld (Octi niveau)
- Auto heeft wel een beetje een 'petjes' uitstraling.
- De standaarduitrusting is echt op orde, maar toch is de optielijst nog erg lang en verleidelijk (oeps).
- Beetje gemaakte sound. Bij volle bak doorschakelen bij DSG hoor je iedere keer een uitlaatplofje. Net wat overdone. Ik kies gelukkig voor schakelbak.
- Diefstalgevoeligheid navi. Met name de 510 is ruk, daarom maar de 315 gekozen. Maar ook hiervoor geldt......keeping fingers crossed.

Verder eigenlijk geen minpunten kunnen vinden. Vind de GTI echt een topauto, eentje waar de som der delen geweldig is!

Sterker nog, ik was zo onder de indruk dat ik er direct eentje heb besteld!

Kleur: carbon steel grey
5 deurs (3 deurs onhandig)
18 inch Detroit velgen
Advance pakket (bi-xenon, PDC voor en achter, Hill Hold Control)
Park Assist (kostte 100 euro extra bovenop Advance, leuke gadget)
Executive pakket (alarm, multimediabox en update naar navi 315 - geen schijfje maar via SD kaartje met heel Europa erop)
Dynaudio upgrade radio
Digitale radio ontvangst
Dynamic Drive Control (instelbaar onderstel, comfort-auto-sport) Perfect om mezelf en de vrouw tevreden te houden ;)
Licht en Zicht II (inklapbare spiegeltjes en kanteling bij achteruitrijden)
Bluetooth Premium
Bandenspanningscontrole
Elektr ramen achter (oogt anders zo kaal)

Standaard zijn zaken als de ruitjesbekleding (cool), LED achterlichten (must have!), regen- en lichtsensor, dimmende binnenspiegel, XDS (elektr sper) etc.

Auto wordt eind maart geleverd (4 maanden!), eind feb lever ik mijn BMW bij ze in en krijg ik maand vervangend vervoer (en inruilbedrag gestort op mijn rekening). Ik ga de auto ook nog tunen naar 260 pk, maar doe dat na paar duizend kilometer. Wordt Abt of JD. Ga ik nog even over nadenken.

Even twee foto's van kleur icm velgen:
gti6_1.jpg

gti6_2.jpg
 

Wasmachineman

Forumguru
Gefeliciteerd! 5 deurs met het oog op de toekomst, kleine Chrisjes misschien??
Mooie wagen hoor....je zegt petjes auto? Deze Golf VI toch niet vind ik. Daar is hij te nieuw voor! En de DSG schrap je dus, ik vind het heerlijk deze wel te hebben. Maar ik rijd echt alleen maar rustig (moet ook wel met een 1.6 tdi) en een GTI moet je anders rijden en kan me dus voorstellen dat je schakelen leuker vind.
 

sitechris

Donateur
DSG neemt wel wat snelheidsbeleving weg, het gaat net wat te perfect. Plus dat ik de auto ga tunen en de handbak kan meer koppel aan, dus heb je wat meer reserves over.

Kleine Chrisjes: neuh, geld is op ha ha ;). Ik vind 5 deuren gewoon prettig en praktisch. Want natuurlijk rijden er wel eens mensen mee en vaak is het ook handig als je iets op de achterbank wilt dumpen (boodschapje oid)
 

Gieliovd

Forumguru
Gefeliciteerd Chris!

Leuk detail van die neerklappende spiegels, ik doe dat dagelijks manueel vanwege krappe plekjes voor aan de gracht! Bzzzzzzp.... En de volgende ochtend weer terug.
 
Schitterend weer een VAG Dashboard --- Is het ’n Skoda of VW ?
Alleen bij Seat wijkt het dashboard soms af en geeft nieuwe inspiratie…
Bij elk Vag-merk moeten de neuzen van de auto’s ook al op elkaar gelijken !
Heb ’n VW jetta diesel gehad… (1981) ’n Seat Ibiza 1.2 met modern afwijkend dashboard..(2002)
Skoda fabia combi 3,5 jaar gereden en nu een Yeti 4x4, maar het dashboard blijft voor het oog identiek aan VAG… wil eigenlijk meer uitstraling…overigens de rijkwaliteit en power is goed.


Jan
Yeti 1.8 Tsi Active met 4 plussen
 

___JC___

Forumguru
Gefeliciteerd Chris. Mooi ding hoor, perfecte compromis volgens mij. Al moet ik zeggen dat je wel ff met de cupra R had moeten rijden... :grin:
Al krijg je daarin niet zo een mooi dashboard.
 

sitechris

Donateur
Dashboard van de Leon is echt een showstopper voor me. Kan ik niet 2/3 jaar in rijden zonder me er enorm aan te storen. En het scheelt 8k in prijs, die heb ik nu in luxe en gadgets gestoken, plus dat ik met tuning ook de 260 pk haal. En de Golf schrijft ook beter af, niet onbelangrijk als particuliere koper. Dat was ook de reden dat ik de Megane RS van mijn lijst heb geschrapt (plus dat ik niet kon proefrijden). Ik denk wel dat de Cupra R net wat strakker rijdt nog, meer richting de 130i, Megane RS etc. Golf is meer allemansvriend.

Mbt dash.....ik waardeer het Golf dash juist enorm. Mooie materialen, goed afgewerkt. Op details na nog net een tikkie beter zelfs dan de Octi. En GTI interieur is wel opgeleukt met originele bekleding, veel rode stiksels overal, mooi sportstuurtje etc etc.

Ik zie trouwens dat ik gisteren Highline interieur heb geplaatst als foto. Nu alsnog 1 van de GTI.

m1dyvpfbsmwf_800.jpg
 

Hetzer

Forumguru
Geweldige auto Chris, vind de GTI echt een stuk mooier dan de BMW de GTI is een echte tijdloze mannen auto,
Komt waarschijnlijk ook dat in mijn omgeving enkel vrouwen in de 1/serie rijden:winkie:
Wat zijn de levertijden:icon_smile_question
 

sitechris

Donateur
4 maanden, verwachting is dat hij eind maart op de stoep staat. Duurt lang, maar wachten is geen straf. Kan ik nog even fatsoenlijk afscheid nemen van de Einser.
 

sitechris

Donateur
De dealer in Utrecht (Stam) had er geen eentje op voorraad. Dat kan gebeuren. Importeur had er ook geen eentje staan (pas medio december). Verkoper heeft stad en land afgebeld, maar nul op rekest gekregen. Jammer, mijn indruk van bedrijf en verkoper was overigens prima. Goed inruilbod, ik werd goed op de hoogte gehouden etc etc.

Bij VW was dit overigens ook een probleem, het was louter geluk dat de regiomanager van Pon even wilde langsrijden op zijn vrije dag. Ook Pon heeft nu geen GTI op voorraad. Pas volgend jaar weer.
 

sitechris

Donateur
dat zijn idd mooie secundaire voorwaarden :). Was idd met DSG. Dat blijft natuurlijk leuk speelgoed. Maar meerprijs van 2300 euro vind ik het niet waard to be honest.
 

Gieliovd

Forumguru
Mooi spul Chris, echt. Interieur ziet er top uit.

@DSG: vast een top ervaring van soepelheid en snel is het ook... maar een beetje autoliefhebber heeft toch zelf graag de touwtjes in handen met zo'n sportwagen...
 

Wasmachineman

Forumguru
Bij mij was de meerprijs ook 2300 euro maar dan kreeg ik er wel esp bij. Toen (mei 2010) was esp nog niet standaard en dat is nu wel het geval.
DSG prijs moet wel naar beneden. Want hierna wil ik het weer, haha!:grin:
 

Ralph

Lid
Ik ben bezig mijn BMW te verkopen, hij is voor alledag net wat te Spartaans.

Een gechipte GTI is minstens zo spartaans hoor :winkie:

Maar wel een prachtige keus! Gefeliciteerd!! Voor wat voor prijs heb je hem nu uiteindelijk gekocht en wat verwacht je er na 3 jaar nog voor terug te krijgen?
 

sitechris

Donateur
nee zeker niet. Onderstel is veel comfortabeler. Plus dat ik adaptief onderstel heb, dus ik kan comfort met knopje bepalen.

Ik verwacht na 3 jaar en 75.000 km ergens rond de 20/23k te krijgen. Totaal kost de auto met alle opties 40k. Nadeel van veel opties, die krijg schrijven hard af. Afschrijving is een stuk forser dan bij de BMW, maar nieuwe auto is ook gewoon erg leuk. Zelf inrijden, lekker met de hand wassen, geen krasje te bekennen bij aflevering, alleen de opties die je zelf prettig vindt etc etc.
 
Bovenaan Onderaan