Vragen over sneeuwkettingen

ertromp

Forumguru
Alleen verplicht als het blauwe ronde bord er staat met daarop afgebeeld een band met een ketting er om heen.
Winter banden zijn verplicht

Archie

Senior Member
Tja, maar dan is er ook nog de combi van 18 inch en Eibach verlaging..... Da's weer een extra issue!!!
Ik heb even door dit topic gelezen maar kwam hier nog weinig over tegen; kan dit wel of niet?

Ik wil namelijk gaan voor de 18" met eibach maar kom er nog niet achter of ik dan wel sneeuwkettingen kan gebruiken (heb ik wel nodig ivm fanatiek wintersporter). Weet iemand dit?

CDK

Forumguru
@Archie, in elk geval niet de standaardkettingen, de zogenaamde TüV goedgekeurde sneeuw sokken kunnen uiteraard wel én spiciale kettingen met extra platte schakels die NIET aan de binnenkant van het wiel zitten

• Leuk
Waarderingen: Rick

Archie

Senior Member
@Archie, in elk geval niet de standaardkettingen, de zogenaamde TüV goedgekeurde sneeuw sokken kunnen uiteraard wel én spiciale kettingen met extra platte schakels die NIET aan de binnenkant van het wiel zitten
Dank! Als ik hier kijk http://www.sneeuwkettingenstore.com/bandenmaat/22540-18 dan zie ik twee verschillen; ruimte 9mm en ruimte 7mm bij de verschillende kettingen; ik denk dat je dan naar 7mm moet kijken?

Ik vind namelijk de Maggi Trak eigenlijk een beetje teveel investering (240+ euro) maar als ik het goed begrijp dan zou de Pewag Servo ook kunnen? (goede ervaring met Pewag namelijk).

CDK

Forumguru
@Archie, misschien wil @Antera dat eens voor je opmeten als hij zaterdag weer een O3 op de brug heeft staan, hij kan met zijn technisch inzicht vast een goede inschatting maken, maar ik verwacht dat die 9mm voor een 18" wiel kantje boord is aangezien de breedte 7.5J is bij deze maat, met 7mm zit je wat meer safe

Rick

Senior Member
En marktplaats in de gaten houden kan heel veel schelen! Maggi trak of rud centrax.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
Als alternatief op de 2 genoemde mogelijkheden heb ik zelf al meer dan 10 jaar de Spikes Spider

http://www.spikes-spiders.com/
(er staan nu meerdere op marktplaats)

in tegenstelling tot wat ik hier boven lees, hebben wij ze wel heel vaak nodig (gehad), aangezien we altijd achter een bergpas zitten tegen de berg omhoog, onverhard tussen de locale bevolking, dus geen toerisme.

deze kunnen zeker op de 18" met Eibach bij de Octavia, kijk wel bij de uitvoering "sport" er zijn goedkopere modellen die niet erkent zijn als sneeuwketting.

overigens wat betreft de sok, als je echt sneeuwkettingen nodig hebt, voldoen deze niet en zeker in Oostenrijk zijn ze niet toegestaan.

Onlangs heb ik aan onze dealer gevraagd welke banden maat er onder onze nieuwe combi zal worden geleverd (wat blijkt 215-40-r17 te worden)

Dit met de reden dat het zou kunnen voorkomen dat de auto heel kort voor onze wintersport zal worden afgeleverd en ik nu al op zoek kan gaan naar sneeuwkettingen.

Nu vertelden de dealer ook nog even snel (voordat ik kon ophangen) dat er op de 16" en 17" velgen geen sneeuwkettingen gemonteerd mogen worden....

Voor mij kwam dit als een verrassing.....of anders gezegt had er niet bij stil gestaan

Maar het schijn te zijn dat bij de 15" velg van skoda het is toegestaan om een sneeuwketting te gebruiken en dat dus bij de 16" en 17" de et waarde te hoog is.....en daardoor niet toegestaan (mogelijk?)

(Ik denk deel het even op het forum)

andrehj

Forumguru
Dit is toch echt wel bekend hoor, zoek op dit forum maar eens op sneeuwkettingen. Probleem is trouwens niet de ET-waarde, maar de breedte van de band. Alleen bij de 185mm brede 15" band is er aan de zijkanten genoeg ruimte voor de sneeuwkettingen.
Dergelijke beperkingen heb je overigens bij zo'n beetje elk merk.

tk23

Actief lid
Terwijl iedereen nog bezig is over zonneschermen en geniet van het warme weer, kijk ik ook al uit naar de skivakantie. In het instructieboekje lees ik dat het niet mogelijk zou zijn om sneeuwkettingen aan te brengen op mijn Skoda Octavia Combi met Minoris velgen. Deze is niet verlaagd, en ik ben het ook niet van plan. :)

De gegevens die ik heb van velg en band zijn de volgende:

Velgen: 6,5J x 16" Minoris
Banden: 205 55 R16 91V

Het instructieboekje zegt echter het volgende:

For technical reasons, it is only permissible to fit snow chains with the following wheel/tyre combinations.
Wheel size Depth (D) Tyre size
6J x 15(a) 43 mm 195/65 R15
6J x 16(b) 48 mm 205/55 R16
6J x 17(b) 48 mm 205/50 R17

(a) Only fit snow chains with links and locks not larger than 13 mm.
(b) Only fit snow chains with links and locks not larger than 12 mm.
Remove the full wheel trims before installing the snow chains.

Wil dit dan zeggen dat het niet mogelijk is om sneeuwkettingen te bevestigen op de Minoris velgen?

En hoe kan dit opgelost worden met behoud van de velgen?
Enkel met textiel sneeuw'kettingen'? Deze werden, dacht ik, niet aanvaard in Oostenrijk? De Spike Spider is me te duur.
De winterbanden zijn nog niet besteld, kan dit nog een verschil maken (andere bandenmaat op dezelfde velg? Lijkt me geen verschil te maken aangezien enkel bij 6J velg sneeuwketting is toegelaten? Deze winterbanden worden weliswaar op de bestaande velg geïnstalleerd.
En hoe groot/wat is het risico om de laatste kilometers de berg op te rijden met sneeuwkettingen hoewel het instructieboekje zegt dat het niet kan?

Als ik naar de catalogus kijk (Belgische van begin 2015 weliswaar), dan is er maar voor één maat de mogelijkheid om sneeuwkettingen te installeren op de standaard geleverde modellen:
6.0J 15" stalen velgen voor bandenmaat 195/65 R15 met sierwieldoppen Sidus.

Eerlijk gezegd vind ik het echt wel spijtig dat de dealer me dit niet gezegd heeft op het moment dat ik de auto kocht.

Ik kijk uit naar jullie antwoord.

Laatst bewerkt:

maartenv84

Senior Member
Je kan eens kijken naar loopvlak kettingen als de Spike Spider of de Maggi Trak. Dit zijn kettingen die alleen op het loopvlak van de band liggen en niet om de band heen gaan en dus geen problemen vormen in de wielkast achter je band.

zelf had ik op een octavia met 225/45/R17 Maggi Trak kettingen.

tk23

Actief lid
Ik heb nu nog toegevoegd waar ik midden in een zin onbegrijpelijk gestopt was. Er stond eerst enkel 'De Spike', maar moet zijn 'De Spike Spider is me te duur.' Ook zo'n Maggi Trak kost al snel 250 euro. Best veel geld.

Rick

Senior Member
Ja niet goedkoop, maar als je via Marktplaats een setje koopt, schrijf je er bijna niks op af. Maar het is wel even investeren inderdaad. Ik heb zelf 18" velgen en daar heb ik ook Rud Centrax kettingen voor. Ik heb ze er wel eens voor de test opgelegd, in NL, en dan lijkt er genoeg ruimte te zijn. Ik heb ze nog niet in de sneeuw om moeten leggen. Ondanks hevige sneeuwval kwam ik met (bijna nieuwe) winterbanden niks tekort. Zie hier overigens een uitgebreid topic over sneeuwkettingen op de O3: http://www.skodaforum.nl/forum/i/sneeuwkettingen-met-18-alaris-velgen.21044

Laatst bewerkt:

tk23

Actief lid
Mijn dealer (Nam Noord Gent) zegt, geen enkel probleem om normale sneeuwkettingen op te leggen. Best toch even bevestiging op mail vragen?

Vroeg me af of iemand al ervaring heeft met sneeuwkettingen en de 235 bandenmaat die op de +18inch velgen wordt gebruikt. Vandaag zijn bij mij de nieuwe winterbanden (Continental 850) gemonteerd op de 18inch velgen. Normale sneeuwkettingen die over de zijwangen van de band gaan passen niet. Dus het moeten sneeuwkettingen worden die op de band liggen. Heeft iemand ervaring en advies?

Voorbeelden van kettingen die zouden moeten passen zijn:

http://sneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen/23-trak-sport.html

http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...s/passenger-car/thule-k-summit-k11-_-04505711

CDK

Forumguru
@oajungen, dit soort kettingen zullen de enige zijn die passen, áls ze al passen ja..., verder zijn sneeuwsokken een misschien een optie ipv kettingen?

@oajungen, dit soort kettingen zullen de enige zijn die passen, áls ze al passen ja..., verder zijn sneeuwsokken een misschien een optie ipv kettingen?

Waarom zouden ze niet kunnen passen?
Omloop van de band is toch het zelfde voor alle maten van de velgen? Op de 17inch passen "normale" kettingen, dan moet dit toch gewoon passen op de 18 inch? Of zie ik iets over het hoofd?

andrehj

Forumguru
Ja. Je ziet iets over het hoofd. De sneeuwkettingen zitten ook deels aan de zijkant van de banden, en daar moet wel ruimte zijn, ook als je stuurt en het wiel in- of uitveert. De 235mm brede banden zijn 20mm breder dan de banden van 215mm waarvoor de sneeuwkettingen wel zijn toegestaan. Die 20mm is in de breedte dus nodig voor de kettingen.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan