Sneeuwkettingen met 18" Alaris velgen

Leon!!

Lid
Die worden officieel niet als sneeuwketting gezien dacht ik, heb je nog een probleem erbij....

Onderstaande van dakkoffer.info
de AutoSock is niet verboden en is gewoon in alle landen toegestaan. Alleen in Oostenrijk en Zwitserland is er nog een verouderde wet uit 1914, die zegt dat een sneeuwketting minimaal uit 50% metaal behoort te bestaan. Deze zeer oude wet is nog wel van toepassing op plekken waar op dat moment sneeuwketting plicht geldt, dit wordt dan duidelijke gemaakt met het bekende blauwe verkeersbord. Echter in de praktijk is de plaatselijke agent, indien aanwezig, echter al tevreden dat u bent voorbereid en veilig uw weg kunt vervolgen. Door de coulante houding van de Oostenrijkse en Zwitserse politie zijn er ons geen gevallen bekend dat er bekeuringen zijn uitgedeeld.
UNIEKE AUTOSOCK.NL GARANTIE: Mocht u ooit een bekeuring krijgen omdat u de AutoSock i.p.v. originele sneeuwkettingen gebruikte, dan wordt deze bekeuring door autosock betaald! Zorg wel voor een deugdelijke bekeuring waarin het vergrijp staat. Laat er in ieder geval bijzetten dat U wel met autosocks reed, maar dat dat niet voldoende was.


ik durf het wel aan :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Onderstaande van dakkoffer.info
de AutoSock is niet verboden en is gewoon in alle landen toegestaan. Alleen in Oostenrijk en Zwitserland is er nog een verouderde wet uit 1914, die zegt dat een sneeuwketting minimaal uit 50% metaal behoort te bestaan. Deze zeer oude wet is nog wel van toepassing op plekken waar op dat moment sneeuwketting plicht geldt, dit wordt dan duidelijke gemaakt met het bekende blauwe verkeersbord. Echter in de praktijk is de plaatselijke agent, indien aanwezig, echter al tevreden dat u bent voorbereid en veilig uw weg kunt vervolgen. Door de coulante houding van de Oostenrijkse en Zwitserse politie zijn er ons geen gevallen bekend dat er bekeuringen zijn uitgedeeld.
UNIEKE AUTOSOCK.NL GARANTIE: Mocht u ooit een bekeuring krijgen omdat u de AutoSock i.p.v. originele sneeuwkettingen gebruikte, dan wordt deze bekeuring door autosock betaald! Zorg wel voor een deugdelijke bekeuring waarin het vergrijp staat. Laat er in ieder geval bijzetten dat U wel met autosocks reed, maar dat dat niet voldoende was.


ik durf het wel aan :jaja:
Stel er komt schade door ongeval oid. Hoe gaat de verzekering / politie er dan mee om? Is er dan nog steeds coulance?
 

Rick

Senior Member
Daar is het probleem met een mogelijke bekeuring mee opgelost, maar het probleem dat die agent je mogelijke tegen houdt onderaan de berg niet, en dat kan in de praktijk veel meer overlast veel meer overlast veroorzaken.

Ik ga in ieder geval eens goed de Rud Centrax uitproberen die ik al via Marktplaats had gekocht. Hopelijk in NL binnenkort een laagje sneeuw.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die Michelin Easygrip spreekt me wel aan.
Daar zitten in elk geval nog metalen schakels in het loopvlak.
Met een beetje geluk maken die misschien wel 50% van het gewicht uit (dan is aan die oude wettelijke eis ook voldaan...).
 

Rick

Senior Member
Dit weekend de Rud Centrax kettingen eromheen gelegd. Erg simpel. Bij stuur recht natuurlijk geen enkel probleem rondom (heb geen verlaging). Bij maximale stuuruitslag links of rechts kan ik ook nog mijn hand rondom/achter de band krijgen hoewel dat we wat smal is op bepaalde plaatsen. Ik durf het wel aan.
 

erikkie

Senior Member
leuk al die sneeuwkettingen praat, maar waar is de sneeuw aan de Noordzijde van de Alpen? Als het zo blijft blijven de mijne ongebruikt in de kofferbak liggen:banghead::banghead::banghead:
 

hephie

Lid
Rick, dus volgens jou kan het dan toch? sneeuwkettingen in combinatie met de 18inch Alaris velgen?
 

Rick

Senior Member
Ja voor zover ik kan beoordelen wel. Ik ga ze in ieder geval meenemen begin februari en dan kijken waar het schip strandt (of hopelijk niet). Ik heb overigens ook winterbanden dus waarschijnlijk ga ik de kettingen niet nodig hebben.
 

Flem_nl

Forumguru
Tja, maar dan is er ook nog de combi van 18 inch en Eibach verlaging..... Da's weer een extra issue!!!
 

Rick

Senior Member
Je mag ze komen testen in Utrecht. Ik denk dat met verlaging het ook nog wel gaat, aangezien de ruimte rondom de band niet zo'n issue is, maar meer ruimte de band a.g.v. de bredere band bij 18". En die breedte is juist opgelost door afwijkende kettingen die niet achter de band zitten.
 

hephie

Lid
ik ben al heel vaak op wintervakantie geweest, en altijd al kettingen bijgehad, en nog nooit moeten opleggen.
Wel altijd al vertrokken op goede wintersloffen.
Maar ik durf het al raden, als ik over enkele weken zonder kettingen durf te vertrekken, je gaat zien, juist dan ga ik ze nodig hebben... :D
pfff ik ga het toch een keer riskeren zonder denk ik. In Oostenrijk is het namelijk niet verplicht lees ik ?
 

ertromp

Forumguru
Alleen verplicht als het blauwe ronde bord er staat met daarop afgebeeld een band met een ketting er om heen.
Winter banden zijn verplicht
 

Archie

Senior Member
Tja, maar dan is er ook nog de combi van 18 inch en Eibach verlaging..... Da's weer een extra issue!!!
Ik heb even door dit topic gelezen maar kwam hier nog weinig over tegen; kan dit wel of niet?

Ik wil namelijk gaan voor de 18" met eibach maar kom er nog niet achter of ik dan wel sneeuwkettingen kan gebruiken (heb ik wel nodig ivm fanatiek wintersporter). Weet iemand dit?
 

CDK

Forumguru
@Archie, in elk geval niet de standaardkettingen, de zogenaamde TüV goedgekeurde sneeuw sokken kunnen uiteraard wel én spiciale kettingen met extra platte schakels die NIET aan de binnenkant van het wiel zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick
Bovenaan Onderaan